Kan någon ge mig en bra förklaring på hur viktig kontrasten är?
/Petter
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 07 January 2006 - 13:30
I senaste numret av M3 Hemmabio så testar dom 10st 32" LCD-TV. Bästa produkt blev Philips 32PF9830 och M3 rekomenderar Panasonic 32LX500, nu till min fråga. Båda apparaterna fick väldigt bra betyg, men om man kollar i specen så har Phlipsen en kontrast på 6000:1 och Panasonic 800:1. Hur ska man tolka detta? Vad är bra? Som jag har fattat så är det bättre med ett "högre" värde.
Kan någon ge mig en bra förklaring på hur viktig kontrasten är? /Petter Postad 07 January 2006 - 14:04
Tolka aldrig värden som tillverkarn sätter ut. Kolla med egna ögon och jämför. Det är ju du som bestämmer om det är bra bild eller inte. Alla har vi olika krav!!!! Postad 07 January 2006 - 15:44
Har läst någonstans att tillverkarna kan få fram vilket värde dom vill beroende på hur man uftör testet m.m. Så det är inget man ska gå efter när man jämför utan titta själv och läs recensioner.
Postad 07 January 2006 - 17:19
tillverkarna ljuger...
Kolla senaste numret av Home Cinema Choice, nr 125 sidan 80. Samsung anger på: 3.000:1 (!) (Modell LE40R51B) Efter mätning av testlabb: 615:1 DET FINNS INGEN STANDAR FÖR ATT MÄTA KONTRAST. Tillverkarna väljer den metod som ger BRA värden.. https://www.minhembio.com/gregge Redigerat av Unregistered750314c8, 07 January 2006 - 17:20. Postad 07 January 2006 - 17:26
Då kan ju tillverkarna inte ljuga? , den mätmetoden dom väljer visar ju då troligen det dom skriver , men som du säger så finns ingen standard för dessa mätningar så därför ska man ta dom lite med en nypa salt och försöka titta på skärmarna själv istället. Postad 07 January 2006 - 17:59
Kontrast är ju skillnaden mellan "svart" och "vitt" har man då justerbar bakrundsbelysning på en LCD så kan man ju ställa ner bakrundsbelysningen till 0 och mäta svart, till max och mäta vitt.
Följdaktligen blir värdet helt orelevant. Vad som skulle vara intressant är kontrasten på en proffesionellt inställd skärm! Problemet är oxå att om du har tex 1200 nit på vit och 2 nit på svart så får du kontrast på 600, får du 3 nit på svart och 1200 nit på vitt så får du kontrast 400 och ingen ser skillnad på 2 eller 3 nit... Postad 07 January 2006 - 18:22
Att få stark vit färg på en LCD är ju inget problem, utan det är svartan som är svår. Därför borde det finnas ett sett att ange svartan i specen
Dessutom borde det inte vara den dynamiska kontrasten som anges i specarna, det är den som går att mygla till genom att ha en funktion som inte ger bra bild utan bara bra kontrast. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |