Jag driver högtalarna med en Marantz SR5500. Som ljudkälla använder jag en Pioneer DV370. Är det någon som har detta högtalarsystem eller som har lyssnat på det?
Postad 08 January 2006 - 20:21
Jag driver högtalarna med en Marantz SR5500. Som ljudkälla använder jag en Pioneer DV370. Är det någon som har detta högtalarsystem eller som har lyssnat på det?
Postad 16 January 2006 - 14:35
Har bara kopplat in frontarna och center, sateliterna kopplar jag när jag har flyttat hemifrån.
Ja tycker att ljudet är väldigt detaljerat och klart och bättre blir de när allt är inspelat.
Postad 17 January 2006 - 11:03
Postad 17 January 2006 - 17:43
Postad 18 January 2006 - 01:12
Jag har Vifa blue spark frontarna och vill säga att jag är väldigt nöjd med ljudet för pengarna...
fast håller även med lite med audiodome om basen.... I vissa låtar märks den inte och i andra märks den desto mer.
men det kanske blir bättre när de är inspelade?
på tal om det, hur lång inspelningstid är det på dom?
Jag driver mina med en "Jamo Avr 693" och det låter kanon i rummet.
Jag köpte dom på Ultimate sound i Vimmerby, han jag köpte dom av sa att dom ska stå ungefär 2,5 meter ifrån varandra för att ge bra spridning av ljudet i hela rummet ( beror ju med på hur stort rummet är ), ville man ha mera bas skulle man ställa lite närmare en vägg. ( men då finns risken att klarheten i ljudet kan försvinna )
sen sa han även att en subwoofer fyller ut den basen man saknar, vilket det verkligen gör i film.
Har en mordaunt short 309 10" subwoofer som spelar väldigt väldigt bra och fint ihop med Vifa frontarna.
En fråga till dig Audiodome:
är resten av paketet, alltså centern och sateliterna något man kanske borde skaffa? har inte lysnat på dom.
Redigerat av Ideström, 18 January 2006 - 01:13.
Postad 19 January 2006 - 19:08
Postad 24 January 2006 - 18:55
Redigerat av nelizz, 24 January 2006 - 18:56.
Postad 24 January 2006 - 23:41
Postad 25 January 2006 - 14:48
men mer bas kommer med tiden, det är bara att vänta..
för jag lyssnade på dom i affär innan jag köpte dom och dom hade han spelat in ordenligt. och det var mer bas i dom än nu. och mycket klarare ljud. ( ultimate i vimmerby ) han kan sina saker. kolla på www.ultimate.se får ni se vad han har att erbjuda.
men han sa med att den riktiga djupbasen får man inte utan det behövs en subb till det.
men till musik sen så är dom kanon på basen när dom är inspelade, och om det inte räcker sa han att man kunde höja till ungefär 1/5 av basen på förstärkaren/recivern så skulle de ordna sig.
jag har spelat ca 80 h och min bas börjar komma igång ordenligt.
en liten notering till är att ljudet från dom sprids inte på lika bra vis om dom står närmare än 2,5 m.
med andra ord om ni har dom närmare än 2,5 m så sära på dom om det går för bättre ljud.
Redigerat av Ideström, 25 January 2006 - 14:48.
Postad 29 January 2006 - 18:17
Postad 29 January 2006 - 21:07
I stortsätt ser de ut som så här :
Längst till vänster i hörnet står subben riktad framåt.
Med ca 1 meters mellanrumm kommer vifa högtalaren med basen riktad åt vänster.
I mitten är är tv m.m.
Till höger står den adra vifa högtalaren, rätt så nära en vägg för att öka basen lite från höger sidan med (eftersom subben finns på vänster sidan).
Båda vifa högtalarna står med ca 2-2,5 meters avstånd från varandra och är lite sned riktade inåt mot soffan.
Jag har inte jag så många erfarenheter inom hemmabio m.m. för har inte hållt på så länge. Så jag vet inte så mycket om dom i allmänhet, men läser på de för tillfället. Är bara 17 år så jag har väll all tid på mig.
Hoppas ni får era vifa system/högtalare att låta ok. För mina låter helt ok som jag har dom nu.
Nästa inköp får bli resten av paketet.
Om ni som har det tycker det är värt dom pengarna.?
Postad 29 January 2006 - 21:33
/R
Postad 29 January 2006 - 23:23
Redigerat av Ideström, 29 January 2006 - 23:40.
Postad 07 February 2006 - 17:15
nån som har nåt svar på denna fråga. hur kan en gammal technincs förstärkare som är minst 15-20 år gammal, få mina vifa blue spark frontar att låta gudomliga jämfört med h\k avr130 förstärkaren? ? !
\\ Mvh Niklas
Postad 07 February 2006 - 17:24
/R
Postad 07 February 2006 - 17:51
Innan hade han en Yamaha 7kanals som kossta runt 7000kr (2 år gammal). Han fick mycke mer tryck och bas till sinna Focal Chorus 716 S
Postad 07 February 2006 - 23:06
offtopic: Vifas's reference serie i surrounduppställning var kul. Hörde livematerial från den nya kraftwerk-dvd'n och det skakade rätt bra i rummet.
Postad 09 February 2006 - 16:19
Postad 14 February 2006 - 18:39
Äger som Gråben ovan nämnde en uppsättning Vifa Blue Spark som drivs av en Marantz 5600 och som kompletteras med en Velodyne CHT-10. En "sub" är absolut nödvändig om man vill ha lågbas i systemet pga. en hög delning: 55 Hz. Kan dock säga att Vifa börjar spela djupare bas efter 200h+.
Även rummets beskaffenhet spelar givetvis in.
.....................................................MVH:// HaSa.
Postad 14 February 2006 - 20:12
/R
Postad 14 February 2006 - 23:13
Hej DIESELVifa Blue Spark demades på helgens hifimässa i stockholm. Spelade helt ok med tanke på priset.
offtopic: Vifas's reference serie i surrounduppställning var kul. Hörde livematerial från den nya kraftwerk-dvd'n och det skakade rätt bra i rummet.
Kommer du i håg vad skivan heter med Kraftwerk som dom spelade på hifimässan? ,man blev
lite sugen att köpa Vifa efter man hört kraftwerk.
Redigerat av Unregisteredf8592683, 14 February 2006 - 23:21.
Postad 14 February 2006 - 23:28
Tänk vilket glädjeskutt jag gjorde när jag såg att den fanns på cd-wow för hela 154 kr inkl. fri frakt
Kraftwerk - Minimum Maximum (2-disc DVD)
Tror att den är identisk med dom som säljs här hemma i sverige, region 0 är det iaf. Fick hem den igår och här hemma spelades det ordentligt högt, mina Viennor fick verkligen jobba
MUZEEK NON STOP
/DIESEL
Postad 14 February 2006 - 23:33
///Norrastå
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?