Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vifa "Blue Spark"

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 January 2006 - 20:21

Audiodome
  • Audiodome
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har köpt ett hemmabiosystem med högtalare från Vifa. Det nya Blue Spark systemet.
Jag driver högtalarna med en Marantz SR5500. Som ljudkälla använder jag en Pioneer DV370. Är det någon som har detta högtalarsystem eller som har lyssnat på det?

Postad 16 January 2006 - 14:35

Mangie
  • Mangie
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tjo. Har haft systemet ungefär en vecka nu och är riktigt nöjd. Jag driver det med en H/K AVR-335.
Har bara kopplat in frontarna och center, sateliterna kopplar jag när jag har flyttat hemifrån.
Ja tycker att ljudet är väldigt detaljerat och klart och bättre blir de när allt är inspelat.

Postad 17 January 2006 - 11:03

Audiodome
  • Audiodome
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd! Jag har haft mitt system ett par månader nu och håller med om att ljudet är väldigt detaljerat och klart. Men jag saknar bas. Det finns ingen ljupbas över huvud taget och basgångar hörs knappt. Det är ett "ploppande" bara från basen på lägre volymer. Om man sätter i en skiva med mycket bas som Madonnas nya och drar på lite så finns det bas. Men när jag spelar de flesta skivorna och jag spelar lågt eller med lite drag så finns det nästan ingen bas trots att jag ställer upp basen på nästan max. Frågan är om mitt rum "äter upp" basen eller vad som är fel?

Postad 17 January 2006 - 17:43

Mangie
  • Mangie
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Själv har ja ett väldigt litet rum där basen inte kan spela rakt ut mot sidorna. Jag är nöjd med basen, har lyssnat mest på Kent och Coldplay som kanske inte har lika mycker ljup bas som Madonna. Av affären som ja köpte de av fick ja tipset att ja skulle biwira högtalarna när de var inspelade för att få mer bas. Vart köpte du dinna? Jag köpte dem på http://www.hifi-punkten.se/

Postad 18 January 2006 - 01:12

Ideström
  • Ideström
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har Vifa blue spark frontarna och vill säga att jag är väldigt nöjd med ljudet för pengarna...
fast håller även med lite med audiodome om basen.... I vissa låtar märks den inte och i andra märks den desto mer.
men det kanske blir bättre när de är inspelade?
på tal om det, hur lång inspelningstid är det på dom?

Jag driver mina med en "Jamo Avr 693" och det låter kanon i rummet.

Jag köpte dom på Ultimate sound i Vimmerby, han jag köpte dom av sa att dom ska stå ungefär 2,5 meter ifrån varandra för att ge bra spridning av ljudet i hela rummet ( beror ju med på hur stort rummet är ), ville man ha mera bas skulle man ställa lite närmare en vägg. ( men då finns risken att klarheten i ljudet kan försvinna )

sen sa han även att en subwoofer fyller ut den basen man saknar, vilket det verkligen gör i film.
Har en mordaunt short 309 10" subwoofer som spelar väldigt väldigt bra och fint ihop med Vifa frontarna.

En fråga till dig Audiodome:
är resten av paketet, alltså centern och sateliterna något man kanske borde skaffa? har inte lysnat på dom.

Redigerat av Ideström, 18 January 2006 - 01:13.

Postad 19 January 2006 - 19:08

Mangie
  • Mangie
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Säljaren sa att de skulle spelas i runt 200h innan de va riktigt inspelade, de blir runt mars/april

Postad 24 January 2006 - 18:55

nelizz
  • nelizz
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tjenare har också ett par Vifa blue spark frontar även centern, har haft dom drygt 4 mån nu. driver dem med en H\K avr130, vet att det är ganska klent menmen.. har läst vad ni andra har skrivit att ni saknar bass det gör jag med. har testat me bi-wiring tycker inte det har gett mig någon bättre bass direkt. sen har tycker jag även att dom spelar väldigt ljust ! för ljust ! ensam om det? \\ mvh Niklas

Redigerat av nelizz, 24 January 2006 - 18:56.

Postad 24 January 2006 - 23:41

Audiodome
  • Audiodome
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Precis Nelizz!! Det är detta som jag menar. Nu har i och för sig mina börjat lossna lite(har spelat dom ca 150-200 timmar), men det saknas ändå djupbas. Jag förstår inte hur det kan komma så lite bas ur dessa 10" . Speciellt inte när dom marknadsförs av sig själva och många andra som basrika högtalare. Man behöver ju en subbas till dessa för att få ett hyfsat bra ljud i stereo!!

Postad 25 January 2006 - 14:48

Ideström
  • Ideström
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
känner med som ni Nelizz och audiodome...
men mer bas kommer med tiden, det är bara att vänta..
för jag lyssnade på dom i affär innan jag köpte dom och dom hade han spelat in ordenligt. och det var mer bas i dom än nu. och mycket klarare ljud. ( ultimate i vimmerby ) han kan sina saker. kolla på www.ultimate.se får ni se vad han har att erbjuda.

men han sa med att den riktiga djupbasen får man inte utan det behövs en subb till det.
men till musik sen så är dom kanon på basen när dom är inspelade, och om det inte räcker sa han att man kunde höja till ungefär 1/5 av basen på förstärkaren/recivern så skulle de ordna sig.

jag har spelat ca 80 h och min bas börjar komma igång ordenligt.

en liten notering till är att ljudet från dom sprids inte på lika bra vis om dom står närmare än 2,5 m.
med andra ord om ni har dom närmare än 2,5 m så sära på dom om det går för bättre ljud.

Redigerat av Ideström, 25 January 2006 - 14:48.

Postad 29 January 2006 - 18:17

Audiodome
  • Audiodome
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det vore ju kul om det verkligen är så att det kommer mer och mer bas. Mina börjar som sagt att lossna mer och mer och det verkar som några av er har de erfarenheterna också. Har ni högtalarna stående med basen riktad innåt eller utåt. Enligt Vifa så ska de helst stå riktade mot varandra men då ska man helst inte ha något, som exempelvis en TV, emellan. Har ni provat på båda sätten och har ni något emellan högtalarna. Jag har mina stående med basen riktad mot varandra men jag har en TV stående emellan.

Postad 29 January 2006 - 21:07

Ideström
  • Ideström
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har mina med basen riktade från varanda.
I stortsätt ser de ut som så här :

Längst till vänster i hörnet står subben riktad framåt.
Med ca 1 meters mellanrumm kommer vifa högtalaren med basen riktad åt vänster.
I mitten är är tv m.m.
Till höger står den adra vifa högtalaren, rätt så nära en vägg för att öka basen lite från höger sidan med (eftersom subben finns på vänster sidan).
Båda vifa högtalarna står med ca 2-2,5 meters avstånd från varandra och är lite sned riktade inåt mot soffan.

Jag har inte jag så många erfarenheter inom hemmabio m.m. för har inte hållt på så länge. Så jag vet inte så mycket om dom i allmänhet, men läser på de för tillfället. Är bara 17 år så jag har väll all tid på mig.

Hoppas ni får era vifa system/högtalare att låta ok. För mina låter helt ok som jag har dom nu.
Nästa inköp får bli resten av paketet.

Om ni som har det tycker det är värt dom pengarna.?

Postad 29 January 2006 - 21:33

Gråben_
  • Gråben_
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Det är inte så konstigt om ni tycker att det saknas bas,dom är avstämda till 50hz bara om jag inte minns fel.Dom lever upp rejält ihop med en bra subb.Kompisen har dom och det låter kanon,med subb men tamt utan!Tror han spelar dom med en Marantz 5600.
/R

Postad 29 January 2006 - 23:23

Ideström
  • Ideström
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jo men subb är ju klart man måste ha.

Redigerat av Ideström, 29 January 2006 - 23:40.

Postad 07 February 2006 - 17:15

nelizz
  • nelizz
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
tjenare. har skrivit innan i denna tråd, nu är det så att min harman kardon avr-130 förstärkare har pajjat så jag tog in den gammla hedliga technics som stått i garaget en sådan gammal med radio del med ratt :):) så jag hade nått så länge till blue spark frontarna medans den andra var på lagning. nu när ja väl komplatt in dom å satt på lite musik märkte jag vilken sjuk skillnad !! menar det basen är 10+ gånger bättre nu änn innan fattar inte hur detta kan vara möjligt h\k förstärkaren har inte varit trasig innan å det lät knappast så här bra !
nån som har nåt svar på denna fråga. hur kan en gammal technincs förstärkare som är minst 15-20 år gammal, få mina vifa blue spark frontar att låta gudomliga jämfört med h\k avr130 förstärkaren? ? !

\\ Mvh Niklas

Postad 07 February 2006 - 17:24

Gråben_
  • Gråben_
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag hade också en HK AVR 135 och böt upp mig till en AVR 635.Jag upplevde samma skilnad som du beskriver.Iof,med annat märke på högtalarna.
/R

Postad 07 February 2006 - 17:51

Mangie
  • Mangie
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Min brorsa märkte samma sak när han låna farsans 30år gammla HK, tror den hette något med 330.
Innan hade han en Yamaha 7kanals som kossta runt 7000kr (2 år gammal). Han fick mycke mer tryck och bas till sinna Focal Chorus 716 S

Postad 07 February 2006 - 23:06

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Vifa Blue Spark demades på helgens hifimässa i stockholm. Spelade helt ok med tanke på priset.

offtopic: Vifas's reference serie i surrounduppställning var kul. Hörde livematerial från den nya kraftwerk-dvd'n och det skakade rätt bra i rummet.

Postad 09 February 2006 - 16:19

nelizz
  • nelizz
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
tjenare. har nu lämnat in min h\k 130 stärkare som ja sa ovan, ställde frågan till dem på affären. han sa att det är dom gammla förstärkarna som brukar ge ut mer bass men å andra sidan ojämntljud. och att i en bio förstärkare får du inte samma tryck i stereo ljud som i en stereo förstärkare ! \\ Niklas

Postad 14 February 2006 - 18:39

firebird_350
  • firebird_350
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
...Hejsan gott folk.... :P

Äger som Gråben ovan nämnde en uppsättning Vifa Blue Spark som drivs av en Marantz 5600 och som kompletteras med en Velodyne CHT-10. En "sub" är absolut nödvändig om man vill ha lågbas i systemet pga. en hög delning: 55 Hz. Kan dock säga att Vifa börjar spela djupare bas efter 200h+.
Även rummets beskaffenhet spelar givetvis in.

.....................................................MVH:// HaSa.

Postad 14 February 2006 - 20:12

Gråben_
  • Gråben_
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Kan tillägga att vi testade lite bättre kablage på Firebirds Vifor i söndags,det lät riktigt bra trots billig dvd och stärkare.Jag tror personligen att dessa högtalare är mycket bra om man matar dom med bättre elektronik!
/R

Postad 14 February 2006 - 23:13

Unregisteredf8592683
  • Unregisteredf8592683
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Vifa Blue Spark demades på helgens hifimässa i stockholm. Spelade helt ok med tanke på priset.

offtopic: Vifas's reference serie i surrounduppställning var kul. Hörde livematerial från den nya kraftwerk-dvd'n och det skakade rätt bra i rummet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej DIESEL
Kommer du i håg vad skivan heter med Kraftwerk som dom spelade på hifimässan? ,man blev
lite sugen att köpa Vifa efter man hört kraftwerk.

Redigerat av Unregisteredf8592683, 14 February 2006 - 23:21.

Postad 14 February 2006 - 23:28

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Skivan heter Minimum Maximum och är en dubbel live dvd .Jämförde priser lite snabbt och där hamnade priset på både ginza & cdon på c:a 300 spänn.

Tänk vilket glädjeskutt jag gjorde när jag såg att den fanns på cd-wow för hela 154 kr inkl. fri frakt

Kraftwerk - Minimum Maximum (2-disc DVD)

Tror att den är identisk med dom som säljs här hemma i sverige, region 0 är det iaf. Fick hem den igår och här hemma spelades det ordentligt högt, mina Viennor fick verkligen jobba :P

MUZEEK NON STOP :lol:

/DIESEL

Postad 14 February 2006 - 23:33

Unregisteredf8592683
  • Unregisteredf8592683
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tack för svaret DIESEL får väl kolla in på cd-wow,kan tro att det låter bra på dina Viennor.

///Norrastå

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.