Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa sätt att fästa hylla i gipsvägg?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2006 - 07:15

Unregisteredc6b76c48
  • Unregisteredc6b76c48
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0
Har i dagsläget två Bertby skåp som sitter fast i min ennda betongvägg i rummet. Det var inga problem, borra och plugga och det sitter hur bra som helst.

Nu är det så att soffan står framför dessa skåp och mitt skrivgord i hörnet mot betongväggen. Tänkte montera bort skåpen flytta skrivbordet så att soffan kommer ännda intill väggen. Är lite väl nära duken just nu.

Tänkte montera upp hyllorna på vardera sida av duken, alltså en hylla bakom varje front. Där är det dock gipsvägg och är lite orolig hur jag ska få det att sitta bra, vill verkligen inte att det rammlar ner. Skåpen i sig väger ju en del, sen när de är smockade med filmer / boxar gör inte saken bättre.

Vad för typ av plugg borde användas till detta? Skåen sitter fast med hjälp av ett vinkelgärn högst upp som dras fast med två skruv i väggen. Undertill är det en plastskena som skruvas fast i väggen, även denna med med två skruv, sen vilar skåpet på denna skena. Ska till köpcentrat idag och titta in på jula, baohouse, coop-forum med mera och se vad de har. Men att ha lite kunskap med sig när man är påväg är ju inte fel =)

Föresten, hur tror ni ljudet påverkas om det kommer upp två skåp bakom högtalarna? Om det garanterat blir sämmre ljud så får det nog vara som det är idag, trotts att inte alls är kul :P

Postad 09 January 2006 - 08:09

Krillle
  • Krillle
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Använd mollyplugg så kommer skåpen hänga kvar. Jag har hängt upp köksskåp fulla med porslin med molly, så det håller :P

Redigerat av Krillle, 09 January 2006 - 08:10.

Postad 09 January 2006 - 09:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
* Trådflytt Inredning -> Gör det själv *

Postad 09 January 2006 - 09:40

Mogster
  • Mogster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
skulle mollypluggen bråka med dej så investera i en mollytång...den har i alla fall räddat mej många gånger!!

Postad 09 January 2006 - 12:02

UrboMan
  • UrboMan
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag köpte några små plugg av metall som man skruvar in i gipset. Förmodligen någon variant av molly, men den här klämmer inte ihop sig bakom gipsskivan. Kostade 54:- för fyra st, men det var det värt, sitter som ********.

Postad 09 January 2006 - 15:45

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Den metallskruven tror jag drar 12 kg, har du dubbelgipsvägg med molly drar du närmare 70 kg eller mer. (om jag inte minns helt fel.)
Om du ska sätta med molly finns det en billig mollytång som drar snett ut, vilket inte är att rekomendera, jobbade i 3 år med en sådan tills vi köpte en riktig som drar rakt ut. (mycket dyrare)
Har monterat många tv stativ på väggarna o då är det molly som gäller. (eftersom det finns tryck som drar ut skruven ur väggen. Om du ska montera tex en tung tavla eller en cd spelare a la bang olufsen har jag många ggr monterat med en sådan aluminium skruv som du sedan fäster eg gipsskruv i.
Det är inte säkert att du måste använda tång till molly alls utan kan dra åt mollyn med skruv och taggarna får fäste.
Är det enkelgips o ska hänga upp något riktigt tungt så kan det vara bekymmer om hålen sitter för nära varandra. Inte roligt att få hela gipsskivan med sig efter 1 år. då rekomederar jag att regla upp med något.
lycka till.

Edit: En bokhylla med lite spridda böcker o vinylskivor är bland de bästa diffusorer jag hört. :P

Redigerat av Stormen, 09 January 2006 - 15:47.

Postad 09 January 2006 - 16:09

Unregisteredc6b76c48
  • Unregisteredc6b76c48
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0

Den metallskruven tror jag drar 12 kg, har du dubbelgipsvägg med molly drar du närmare 70 kg eller mer. (om jag inte minns helt fel.)
Om du ska sätta med molly finns det en billig mollytång som drar snett ut, vilket inte är att rekomendera, jobbade i 3 år med en sådan tills vi köpte en riktig som drar rakt ut. (mycket dyrare)
Har monterat många tv stativ på väggarna o då är det molly som gäller. (eftersom det finns tryck som drar ut skruven ur väggen. Om du ska montera tex en tung tavla eller en cd spelare a la bang olufsen har jag många ggr monterat med en sådan aluminium skruv som du sedan fäster eg gipsskruv i.
Det är inte säkert att du måste använda tång till molly alls utan kan dra åt mollyn med skruv och taggarna får fäste.
Är det enkelgips o ska hänga upp något riktigt tungt så kan det vara bekymmer om hålen sitter för nära varandra. Inte roligt att få hela gipsskivan med sig efter 1 år. då rekomederar jag att regla upp med något.
lycka till.

Edit: En bokhylla med lite spridda böcker o vinylskivor är bland de bästa diffusorer jag hört. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vart man lite orolig =/ Det är bara ensidig gipsvägg skulle jag tro och hålen sitter välldigt tätt, iaf högst upp. Runt 2-3 cm mellan hålen på överdelen. Så det kanske finns en risk att hela vggen rammlar in någon dag då? Det jag kanske skulle kunna göra är att sätta en vinkelgärn även på vardera sida på skåpen, "dörren" går ca 3 cm utanför kanten, så de vinkelgärnen skulle bara synas om man tittar från sidan. Fast eftersom de kommer sitta i varsitt hörn så kommer de ju självklart synas :)

Om man väljer att regla upp skåpen, vad skulle då kunnas tänkas att användas? Tror du det funkar med 1cm tjocka reglar som är lika långa som skåpet i sig. Drar fast dessa i väggen som en ram, och skruvar sen fast skåpet i denna ram. Sidorna på reglarna målar man vita för att få effekten av att skåpet verkligen sitter ännda mot väggen.

And just for the record... Det rör sig om DVD filmer och boxar, inte böcker och vinylskivor, men har väll samma effekt förmodar jag :P

Postad 09 January 2006 - 16:40

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Använd mollyplugg så kommer skåpen hänga kvar. Jag har hängt upp köksskåp fulla med porslin med molly, så det håller  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har varit med och hjälpt till och renovera en lägenhet med samma lösning. :)

Postad 10 January 2006 - 12:50

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
kolla gärna specifikationerna för mollyplugg. Det står på förpackningen i butiken, kanske kan hittas även på nätet. Om du kan dra i 4 st o dom drar 25 kg styck. Finns inte en chans att du kommer upp över 100 kg med lite dvd filmer. När du hänger en vanlig hylla så kommer påfrestningen att vara nästan rakt ner vilket är bra. Tex ett tv stativ som hänger ut 45 cm med tyngden längst ut har en tendens att fresta på mera. Så det är förmodligen inga problem för dig att sätta upp dina hyllor. Men om du kan lösa det med reglar utan att dom kommer att synas så kan det vara fördelaktigt. Men ta reda på exakt hur mycket en molly drar samt hur mycket din hylla väger.´Det kommer att lösa sig bra det där , det är som sagt inte tal om tunga porslinstallrikar eller stekpannor.

Postad 10 January 2006 - 13:24

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Problemet med molly är ofta inte själva skruven eller vad de teoretiskt tar utan att man gör fel/slarvar vid montaget eller möjligen att inte gipsen motsvarar hållfasthetsförväntningarna. Dessutom är sällan lastförutsättningarna desama som man specat skruven för.

Postad 10 January 2006 - 16:42

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
hm, jag är väldigt tveksam till att en ensam molly klarar av 25kg i en vanlig 13mm gips, det vill jag se innan jag tror det.

Postad 11 January 2006 - 19:05

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Dom specade vikterna för olika fästmaterial, bla sk molly brukar anges i kilo men man mäter rakt ner. Då kan jag mycket väl tänka mig att en molly M6 klarar 25 kilo i enkelgips. Dock så blir ju inte belastningen enbart i lodrät riktning om det inte är ett väldigt platt skåp. Med lite vikt en bit ut från väggen så blir det en vridande kraft i själva mollyn och då tror jag att man kan glömma dom där 25 kilona ganska snabbt. Använder man konsoller för tex ett hyllplan så blir belastningen på den övre skruven nästan rakt ut från väggen vilket också förändrar bärigheten negativt.

Jag tror ändå att molly är det bästa om man inte hittar eller har möjligheten att fästa i reglarna.

Postad 13 January 2006 - 09:14

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Ärligt talat så har jag knappt en susning om hur mycket en molly drar utan det var mest en chansning ifrån höften. läste det på en förpackning för 5 år sedan då jag jobbade som B&O installatör. Men man får väl köra lite på känn som elektrikern brukar säga :rolleyes:

edit: en snabbsökning visade 40kg
http://www.alltombos...se/gds/17/1397/

Annars finns alltid www.byggahus.se och deras forum

Redigerat av Stormen, 13 January 2006 - 09:22.

Postad 23 January 2006 - 16:53

Unregistered2ea0524c
  • Unregistered2ea0524c
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
jag ska hänga upp en 42" plasma på 34kg nu... fästet är kanske 40X10cm med ett hål i varje hörn. Jag tycker det borde funka med 4st molly. Eller räcker det med två? jag tänkte om det blir fel bäregenskaper med flera hål nära varandra. det är enkelgips i alla fall.

Postad 28 January 2006 - 21:25

Unregistered2ea0524c
  • Unregistered2ea0524c
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
hittade en regel så det blev 3 mollys och en skruv i regeln =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.