Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hjälp med bättre vinylljud

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2006 - 12:32

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Är inte nöjd med ljudet när jag spelar vinylskivor, det är inga missljud eller så bara det att det låter väldigt skarpt med väldigt lite bas. Jag trodde detta skulle bli bättre när jag skaffade en riaa förstärkare men icket. Nu är det så att jag spelar mest hårdrocksskivor från 70-80talen och det kan ha att göra med hur dessa är producerade. vill inte behöva röra tonkontrollerna på förstärkaren men är medveten om att detta kompenserar en del. skulle detta problem lösas med en ny skivspelare och isådana fall vilken (i 3000krs klassen), har just nu ett Akai ap-100 från slutet av sjuttiotalet, mm-pickup, s-arm (kan ordna bild) eller finns det något enklare sätt att fixa det besvärliga ljudet? bättre kabel mellan riaa och stereo har gett en liten men märkbar skillnad i positiv riktning iaf...råd, tips!

Postad 12 January 2006 - 12:57

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Jag anser att en bra och hel pick-up tillsammans med en korrekt justering av vinklar, nålvikt och antiskating är steg ett för ett bra vinylljud.

Först när du har uppnått ovanstående är det idé att förbättra ljudet gradvis med bättre RIAA-steg, bättre tonarm/spelare/PU-skal etc.

Sedan får man ej heller glömma att vinylskivor slits och har man en gång "svarvat" spåren med en hårt sliten eller trasig nål, felaktiga vinklar/antiskating vid hög nålvikt så kommer de att låta rätt illa oavsett vad du sedan spelar av dem med.

Och ska du köpa en ny spelare skulle jag rekommendera en tangentialspelare.

Här kan du hämta en del info: http://www.vinylengine.com

Vad är det för PU du har förresten?

Postad 12 January 2006 - 19:34

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
jag har en diamond stylus pick up den är väl lite mer än 1,5 år nu så det kanske är läge att byta den... ska se över alla inställningar framöver. jag tyckte den lät väldigt bra på min gamla förstärkare men då använde jag loudness och hade sämre högtalare.

Postad 15 January 2006 - 17:00

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Prova att spela skivorna på en annan anläggning först för att utesluta att skivorna faktiskt låter så. För 25-30 år sen hade man ju ofta högtalare med bra mycke strörre basar än idag. LD brukar ju inte låta tunt. Bättre spelare kan vara en project / Dual eller liknande. 1 1/2 år är ingert för en PU. Prova att rengöra den. Unvik också för lågt nåltryck, då kan ljudet bli grumligt. Annars är det väl inget fel i att dra upp lite bas på kontrollerna om det låter bättre?

Postad 16 January 2006 - 16:57

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
"LD"? vill helst inte dra upp basen, det blir bara grumligt då inte så mycket mera tryck. jag tror det beror rätt mycket på skivorna som du säger för jag har lite modernare skivor också som låter betydligt mer balanserade i produktionen. i övrigt har jag aldrig haft något problem med skärpan/klarheten snarare tvärtom, det blir lätt lite för mycket av det goda. ska hålla utskik efter beggade pro-jects ändå.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.