Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CellIP AB (IP telefoni)

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2006 - 16:02

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Nån som har nån som helst erfarenhet av dessa? Fick ett reklamerbjudande angående IP telefoni via dem och det lät rätt ok.. Lite dyr minutavgift med samtidigt enbart 29 kronor / månaden i fast avgift....

Postad 29 January 2006 - 20:03

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Är också lite intresserad, nån som vet mer?
De gör ju reklam på Rix också har jag hört.
Cellip

Postad 30 January 2006 - 00:27

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
För mig blev det Affinity.... jag är iaf grymt nöjd

http://www.affinity-telecom.com/

Postad 30 January 2006 - 17:16

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Kan också rekommendera Affinity å det varmaste. Är nöjd med allt, från leverans, kundservice, funktionalitet samt inte minst priset. :)

Postad 31 January 2006 - 01:14

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Trevligt med detta alternativ :) Verkar ju riktigt lovande detta.
Jag har mailat dem om några frågor.

Men måste man göra av med 49kr/mån?
Glömde att fråga det i mailet.

Det står ju såhär nedanför prisjämförelsen: Minimum debitering 49 kr/mån. ;)

Postad 31 January 2006 - 09:01

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Trevligt med detta alternativ :)  Verkar ju riktigt lovande detta.
Jag har mailat dem om några frågor.

Men måste man göra av med 49kr/mån?
Glömde att fråga det i mailet.

Det står ju såhär nedanför prisjämförelsen:  Minimum debitering 49 kr/mån. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Japp du måste "göra av" med 49 kr/mån. Annars debiterar de dig det i alla fall. Men jämför man med andra abbonemang räcker 49 kr knappt till månadsavgiften...

För första gången har min telefon nu faktiskt legat nere, märkte igår kväll att den inte funkade men nu funkar den igen... Bör väl poängtera att detta med ip-telefoni fortfarande är en ny teknologi som är i sin linda och dras med vissa tekniska problem, ex. har jag haft samtal som brutits omotiverat samt dålig samtalskvalitet ibland. Men det har funkat bättre än tele2:s ip-telefonitjänst som jag hade förut. Affinity använder sig av Rix server så kvaliteten är exakt samma som för Rix.

Postad 31 January 2006 - 13:18

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Jag har iof inte varit kudn så länge.. men problemen måste väll i första hand vara om din isp ahr problem.. tjänsten i sig har väll inte så ofta fel?

Postad 31 January 2006 - 21:26

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Jag har iof inte varit kudn så länge.. men problemen måste väll i första hand vara om din isp ahr problem.. tjänsten i sig har väll inte så ofta fel?

<{POST_SNAPBACK}>

Inte så ofta, men det händer. Givetvis kollar jag först så att min uppkoppling funkar som den ska. Igår kväll t.ex. fungerade uppkopplingen men alltså inte telefonen. Men det var som sagt första gången med Affinity. Med tele2 hände det rätt ofta.

Postad 01 February 2006 - 19:27

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Ringde idag till Affinity.
Efter ca 10min telefonkö så kom jag fram och fick svar på mina frågor.
Man kan få sitt eget nuvarande nummer flyttat från tex min syster till mig efter att man porterat det till Affinity gratis.
Detta pga att telefonnumret jag använder nu står på min syster för tillfället.
Detta ska Telia ha 500:- för.
Cellip fixade även detta gratis.

Detta klarade inte Tele2 av iom att boxen va personlig och ska man då slippa fakturaavgiften de tar så måste den som står för abbonemanget hos tele2 vara betalningsansvarig.
Man måste alltså ha autogiro hos dem för att slippa fakturaavgiften.
Samt så kostar Tele2's bredbandstelefoni 99kr/mån med fria sverigesamtal + boxen + portering.

Inga problem att byta ipadress eller om man skulle flytta - Affinity

Minimiavgift som dras oavsett är 49:-/mån som sagt -Affinity

Verkar klockrent, jag byter :huh:
Mer prylar istället :) :)

Postad 01 February 2006 - 19:38

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
kör du som jag mycket torrent så skaffa en router som klarar av QoS.. hackar som fan nör man kör torrent annars

edit: jag har en fråga till er som haft affaninty längre än jag.. om jag får ton när jag lyfter på kuren betuder det att jag har connecton till servern och att Ip telefonen fungerar som den ska? Isånafall ett bra sätt att verifiera att det funkar

Redigerat av CyberVillain, 01 February 2006 - 19:41.

Postad 01 February 2006 - 19:52

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

kör du som jag mycket torrent så skaffa en router som klarar av QoS.. hackar som fan nör man kör torrent annars

<{POST_SNAPBACK}>

Annars kan man begränsa hastigheten en liten smula på din bittorrent-klient. IP-telefoni kräver inte mycket bandbredd, ca 100 kbit/s har jag "reserverat" och det räcker utmärkt. Men innan jag gjorde det funkade telefonen dåligt när jag tankade för fullt.

edit: jag har en fråga till er som haft affaninty längre än jag.. om jag får ton när jag lyfter på kuren betuder det att jag har connecton till servern och att Ip telefonen fungerar som den ska? Isånafall ett bra sätt att verifiera att det funkar

<{POST_SNAPBACK}>

Nej att du får ton betyder bara att du är uppkopplad mot boxen, inte att boxen är online mot servern... vet inget annat sätt att verifiera än att prova att ringa...

Postad 03 February 2006 - 01:35

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
QoS... Har jag det? Netgear wgt 624
Tror inte det, hittade int nått när jag kollade.
Kanske måste kolla i manualen... :blink:
Visst är det då man ställer in minimibandbredden på ett program eller port el likn.
Så att inte all tankning tar all bandbredd och telefonen börjar lagga.

Postad 03 February 2006 - 16:41

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
jag har WGT 624 själv.. den har ej QoS, och det hackar som fan med torrent.. även om jag sänker hastigheten så att 128 kbit/s finns tillgängliga.. tror det har lite med antalen connections att göra...

Redigerat av CyberVillain, 03 February 2006 - 16:41.

Postad 01 March 2007 - 10:43

Unregistered812928d1
  • Unregistered812928d1
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Vilken bolag är bäst idag?

Postad 01 March 2007 - 13:28

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Någon som använder Affinity och en client till Windows Mobile? Vilken client i så fall?

Postad 01 March 2007 - 19:26

xjml
  • xjml
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Måste säga att jag är grymt nöjd med Tele2´s Bredbandstelefoni. Hade väl en del problem i uppstarten men alla jag haft är fixade nu.
Ingen månadsavgift men minsta debitering är 69, men det löser man genom att skaffa tillägget Kompis med vilket man ringer för 0 kronor till alla fast telefoner och alla Comviq-mobiler, ingen abonnemangsavgift, 168 kronor startavgift inkl. frakt och ingen hyra för lån av telefonidosa. Även ett riktigt bra tillägg för utlandssamtal(anledning till att jag själv tog det).

Låter som att jag är nån ###### reklamare för Tele2 men så är det inte. Bara en nöjd kund.

Dock är det en rätt risig telefonidosa.

Postad 16 March 2007 - 08:48

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Har haft Affinity nu i äver ett år och kan fortfarande säga att detär grymt.. funkar oftast välldigt bra

Postad 16 March 2007 - 13:26

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Ingen som har Tyfon å kan säga hur dom är, har fått ett skapligt erbjudande.

Postad 16 March 2007 - 18:10

Unregisteredbfbe0593
  • Unregisteredbfbe0593
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Jag har Telia Bredbandstelefoni. Har fungerat perfekt hela tiden. Modemet sköter QoS i och med att det har en särskild port för IP-telefoni. Kör även Telia digitaltv (IP-TV) och surf samtidigt.

Postad 17 March 2007 - 10:04

nermin
  • nermin
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Hej !
Tänkte berätta kortfattat om mina erfarenheter av cellip som jag nu haft i snart ett år.
Totalt sett är jag väldigt nöjd, men visst finns det utrymme för förbättringar.
Ljudkvalítén är helt ok, även om det ligger lite lite under vad den fasta telefonin kan prestera som bäst.
Har inte haft några avbrott eller störningar under samtal.
Ibland har det dock hänt att folk har försökt nå mig men bara fått höra ett telesvar-meddelande på andra sidan.
Sen brukar jag ibland stänga av modemet under natten (telefoni-modemet har jag kopplat till en vanlig router, och ibland stänger jag av allting över natten) och sen på morgondagen kan det ta nån minut tills man kan ringa. Kanske inloggningsprocessen som tar 1 min. eller så.
Faktureringen fungerar genom att man själv går in på hemsidan och skapar egen faktura (tror det e 150 spänn och uppåt) vilket sedan mailas i pdf-format till ens emailkonto. På det viset skapar man ett saldo som sedan minskar med användandet och när det blir för lågt får man ett email om att det är dags för en ny påfyllning.

Avslutningsvis vill jag säga att jag är väldigt nöjd med cellip, det fungerar väl tekniskt och det är väldigt prisvärt.

:D

....

"there are four lights !!!" :lol:

Postad 11 November 2007 - 01:19

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag har tänkt skaffa IP-telefoni och överväger att välja Cellip som operatör, så jag är nyfiken på om det är fler som kör Cellip som har åsikter kring kvaliteten jämfört med vanligt fast Telia-abbonemang och om ni upplever eko eller talfördröjning.

Postad 11 November 2007 - 16:50

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
Jag porterade mitt nummer till CELLIP och har kört med dem sedan juni i år.
Har endast en N95 som telefon kör med en D-link DI-524 som trådlöst router.
Har 10Mbit/1Mbit bredband.

För det mesta är det lika bra ljud så som ett vanligt Telia fast abbonemang.
Men ibland så säger den jag pratar med att jag får "Kalle-Anka-Röst". Ibland hör jag den andra men de hör inte mig.
Men till 90% så fungerar ett telefon samntal felfritt.
Funderar dock på en låda att koppla till routern som gör at man kan koppla in en vanlig telefon. Och byta N95'an till en W960i, kör in ett program i den som stöder IP telefoni via SIP, för att använda när man är på hotel, flyplatser etc världen runt. Blir mycket billigare att ringa till sverige via IP telefon än via mobilen ute i världen!

Postad 11 November 2007 - 19:58

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hmm... Det där med "KalleAnka"-röst och att den andra parten inte hör dig låter ju inte alls bra. Och jag tycker att 10% är egentligen en alldeles för hög felnivå. Då blir det nästan inte värt de hundralappar man sparar per år. Man kan undra om den höga felnivån beror på att du kör via mobiltelefon och inte ATA-box eller en riktig IP-telefon (typ Siemens S450/S675IP).

"Och byta N95'an till en W960i, kör in ett program i den som stöder IP telefoni via SIP, för att använda när man är på hotel, flyplatser etc världen runt."

Men går det inte att göra det via N95:an? Eller programmet till W960 är bättre?

Postad 11 November 2007 - 21:01

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

"Och byta N95'an till en W960i, kör in ett program i den som stöder IP telefoni via SIP, för att använda när man är på hotel, flyplatser etc världen runt."

Tror inte extra programmet till W960 är bättre, tvärt om. Jag prioriterar att kunan spela MP3 på resor! Med N95'an så går det bra i c:a 2,5-3h, med min gamla W950, gck det iaf 15-16 h, medn W960 skall det få att spela MP3 c:a 20h. Så vad duger det till att ha en N95 för att ringa biligt (via hemtelefon) om batteriet är slut pga lyssna på MP3 för mycket?

Postad 11 November 2007 - 21:48

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Kör med phonzo som ip-telefonoperatör. Med både ATA-box och via programvara till datorn. Men vill hellre ha allt i en telefon, tex nokia N95.
Kostar 89kr / mån. Men då snackar vi flatrate. Kostar nada att ringa till fasta nätet. Inga uppkopplingsavgifter heller. (sen ingår ju 30 min till mobil varje månad)

Postad 11 November 2007 - 22:21

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
janne_s: Aha, då förstår jag. Ja, då hade jag också övervägt att byta mobiltelefon (hur funktionsspäckad N95 än är).

daydreamer: Phonzo (och ev Megaphone) är mina andra två alternativa/tänkbara IP-telefoni-operatörer. Hur upplevde du bytet från vanligt fast abbonemang till IP-telefoni? Märker du (eller den du talar med) någon skillnad i ljudkvalitet?

// Mattias

Postad 11 November 2007 - 22:30

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

janne_s: Aha, då förstår jag. Ja, då hade jag också övervägt att byta mobiltelefon (hur funktionsspäckad N95 än är).

daydreamer: Phonzo (och ev Megaphone) är mina andra två alternativa/tänkbara IP-telefoni-operatörer. Hur upplevde du bytet från vanligt fast abbonemang till IP-telefoni? Märker du (eller den du talar med) någon skillnad i ljudkvalitet?

// Mattias

Jag beställde phonzo för att testa. Kopplade in ATA boxen och då funkade det direkt. (hur ofta händer det? =) )
Ärligt talat så tyckte jag att telefonkvalitén blev något något bättre än med telia. De jag pratade med tyckte inte att det var nån skillnad alls. Jag har någon gång vart tvungen att starta om ATA-boxen. Adaptern alltså.

När jag däremot pratar via programvaran till datorn med BTstereoheadset, så blir det lite sämre kvalité. Men det beror på BT-dongeln. Då blir det lite burkit och hackigt.
MEN, på jobbet kör jag en annan BT dongel, och där funkar det kanon. Via datorn alltså.

Postad 13 November 2007 - 22:21

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag ser att flera i denna tråd använder Affinity. Jag har kollat på deras priser och det verkar vara ett väldigt intressant alternativ med tanke på deras låga priser till mobiler. Frågan är dock om det finns några "hakar" eller begränsningar med Affinitys IP-telefoni-tjänst jämfört med Cellips och Phonzos till synes fria IP-telefonitjänster? Dvs kan man utnyttja IP-telefonins fördelar till fullo med Affinity, t.ex. genom konfigurering, medtag vid utlandsresa osv?

Och är det nån som ringer via Affinity som använder "Samtal väntar" och "Pendling mellan samtal" (via R-knappen) och kan bekräfta att dessa funktioner funkar? Enligt deras kundtjänst så måste man för övrigt be dem aktivera dessa tjänster för att de ska funka.

// Mattias

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.