Postad 25 January 2006 - 14:59
Postad 25 January 2006 - 15:16
Det blir en IKEA FAKTUM - Högskåp med hyllplan. Luckan blir i "Tidaholm Ek", men troligen får jag slipa och betsa så att den passar med bla. högtalare i färg.
5 låga hjul i hörnen plus ett extra i mitten för stabilitetens skull.
Sen skall jag bygga lite fästen & hyllor för center mm... Ett beslag skall fixa så att inte luckan går i golvet när man öppnar den. Och givetvis en massa kabelhål mm.
Lägger upp bilder efter hand!
[Edit] Måtten på bänken blir (exkl. hjul) BxHxD 195x40x60 cm. [/Edit]
Redigerat av Emilito, 25 January 2006 - 15:18.
Postad 25 January 2006 - 16:16
Postad 25 January 2006 - 16:20
Postad 25 January 2006 - 23:24
Nu har köpt det jag behöver, och monterat & trixat med det viktigaste. Är riktigt nöjd så här långt!
(Till min förskräckelse ser jag nu att jag har laddat upp Gif-bilder, så kvaliteten suger något...
Skåpet är egentligen ett köksskåp av modell Ikea Faktum Högskåp.
Måtten på stommen är BxHxD: 195x40x60 cm. Höjd med hjul blev 46,5 cm. Min förra stereobänk var c:a 71 cm hög, och ett av målen med bänken var att få ner TV:n lite så att den inte tar så mycket "visuell plats".
Kommentarer till bilder:
1. Hmm, massa delar & lite plats...

2. Här är stommen monterad. Kortsidorna är "felvända". Normalt så är de förborrade hålen för hjul etc utåtvända.

3. Här har jag spikat fast hyllplanen i underkant. Det syns ju inte sen ändå.

4. Första problemet: Eftersom jag har vänt sidorna ut och in, kommer kanten fel här. Fick skära bort lite för att få bakplattan på plats.

5. ClasOhlson-hjul för c:a 40 riksdaler styck. De två bakre har broms.

6. 5 (!) hjul på plats. Ville ha lite mer stabilitet i mitten där CRT:ns tyngd ligger.

7. Nu skall luckan på plats. Tidaholm Massiv Ek.

8. Beslag för att få luckan inte skall falla i golvet. De hade endast ett på lager, men ännu ett är beställt. Heja Ikea!

9. Och så här blev det. Helnöjd!

10. Öööööh, ehhum... Så här blev det igen... Fast med annan kameravinkel.

Nu måste jag bara få in alla prylar. Lite kabelgenomföringar skall fixas mm. Ev. skall jag lägga in en botten i bänken som döljer hålen för hyllplanen. Har köpt Ikeas 24 (lysdioder) som skall monteras mm.mm. Puh & Gonatt!
Redigerat av Emilito, 27 January 2006 - 08:20.
Postad 25 January 2006 - 23:35
Edit, nu så var det bilder...
Edit 2:
Det blev ju snyggt... Skall ta och mäta lite och se om mina prylar går in.. behöver ställa alla med sidan "utåt" då jag skall ha en IR sändare inne i skåpet...
Redigerat av m1cke, 25 January 2006 - 23:39.
Postad 25 January 2006 - 23:48
Ja, det där med uppladdningen går ju inge bra. Det blev fel, fel, fel. Ordningen blev omvänd mm. Men nu orkar jag inte pilla mer. Jag tror att det mesta går fram ändå.Spännande... men inga bilder vad jag kan se...
Edit, nu så var det bilder...
Edit 2:
Det blev ju snyggt... Skall ta och mäta lite och se om mina prylar går in.. behöver ställa alla med sidan "utåt" då jag skall ha en IR sändare inne i skåpet...
Glömde skriva att jag troligen kommer att slipa ner & betsa luckan, så att den passar bättre till högtalarna.
Har funderat lite på IR-sändare jag med. Får se...
Skåpet finns i alla möjliga storlekar, så du lär troligen hitta något som passar!
Postad 26 January 2006 - 10:13
Ikväll skall jag göra ett "osynligt" fäste för centern i överkant i mittfacket mm.
Postad 26 January 2006 - 15:40
Klart att du skall låna idéer, det är därför man lägger upp dem! Kul att du gillar projektet.Vad kostade kalaset?
Jag tror att bänken har kostat c:a 18-1900;- så här långt. Men då är det lite belysning etc inkluderat. Bara stommen & lucka ligger väl på c:a 1500;-
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
32 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?