Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DIY Duk av masonite

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 January 2006 - 19:40

Unregisteredaef59e4c
  • Unregisteredaef59e4c
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Efter ha lusläst alla trådar här om att tillverka en egen duk av MDF (och andra matrial) så valde jag att testa att göra den av masonite.
Räknade ut att jag ville ha en duk på 80".
Jag gjorde den genom att fästa en vit masoniteskiva på en ram av läkt och sen gör en baksida av vanlig masonite. Målade den vita skivan två gånger med S-1500.
Gjorde sedan en en ram av 8x44mm trälister som jag klädde in i ett sammetstyg jag hittade i en tygbutik i närheten.
Jag fäste upp den (också efter tipps hittade här) genom att fästa en bit panel på väggen och en på duken, fungerar mycke bra.
Duken väger allt som allt c:a 15-16kg vilket är helt ok tycker jag (anledning till att jag testade masonite på ram var att försöka få ner vikten p.g.a. dålig vägg)
Bifogar en något dålig bil på skapelsen
Totalpriset är cirka 1000:- ink färg och allt vilket är helt ok tycker jag...

Fördelen med den vita masoniten var många, den sög inte speciellt mycket och det var lätt att i mina ögon få en bra yta (trotts ett missöde med en kattunge som tyckte det var bra att få rakt över duken när den var nymålad :) ;) )

Vad har era MDF-dukar landat på i vikt c:a?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  mindre.JPG   45.62K   371 Antal nerladdningar

Postad 05 February 2006 - 02:11

Lennart H
  • Lennart H
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
MDF och Masonite är egentligen samma sak båda är en variant av träfiber skivor, men eftersom masonite är ett tunt material och liksom alla trämaterial är känsliga variationer i luftfuktigheten, hoppas jag att du framemot sommaren inte får problem. Som svar på din fråga så borde en ca 10-12 mm tjock MDF-duk väga detsamma som din duk. (12mm MDF väger 9kg kvadratmetern)

Redigerat av Lennart H, 05 February 2006 - 02:12.

Postad 07 February 2006 - 17:19

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Jag rollade också en vit masonit med s-1500 glans 4 och satte lätta reglar på baksidan, mina var nog ca 2 cm tjocka (1" troligen), den höll sig rak så länge jag hade den, strl ca 84".

Nyligen köpte jag Fyndbörsens billiga duk och satte upp. Den är snäppet sämre i bildkvalité allmänt och ännu sämre på svärtan. Masoniten hade förstås också en slät och vågfri yta, nåt som INTE min nya "riktiga" duk har. Så DIY-dukar står sig bra, iallafall mot billiga köpedukar.

Min mycket enkla regling som höll de två+ åren den satt uppe, och är troligen rak än (ståendes i förrådet):
http://web.telia.com...8/2_baksida.jpg

Framsidan, lyxade inte med sammet utan målade kanterna svarta bara:
http://web.telia.com.../1_framsida.jpg

Redigerat av Eskapisten, 07 February 2006 - 17:22.

Postad 09 February 2006 - 16:15

Unregisteredaef59e4c
  • Unregisteredaef59e4c
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag rollade också en vit masonit med s-1500 glans 4 och satte lätta reglar på baksidan, mina var nog ca 2 cm tjocka (1" troligen), den höll sig rak så länge jag hade den, strl ca 84".

Nyligen köpte jag Fyndbörsens billiga duk och satte upp. Den är snäppet sämre i bildkvalité allmänt och ännu sämre på svärtan. Masoniten hade förstås också en slät och vågfri yta, nåt som INTE min nya "riktiga" duk har. Så DIY-dukar står sig bra, iallafall mot billiga köpedukar.

Min mycket enkla regling som höll de två+ åren den satt uppe, och är troligen rak än (ståendes i förrådet):
http://web.telia.com...8/2_baksida.jpg

Framsidan, lyxade inte med sammet utan målade kanterna svarta bara:
http://web.telia.com.../1_framsida.jpg

<{POST_SNAPBACK}>

Gjorde samma reling fast en till vågrätt regel på mitten också, vi får se vad som händer när det blir varm. I västa fall har man inte lagt ner så våldsamt mycke pengar på den :D

Postad 25 February 2006 - 22:44

xbricks
  • xbricks
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag klistrade upp en mörkläggningsgardin på Mdf, 10mm tjock med bildyta på 67", vilket ger en vikt på 11,2 kg. Klistrade sen på en mattsvart list på 27mm´s bredd.
se bilder i mitt galleri.

Själv är jag helnöjd med resultatet..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.