det ska vara smalt, då båda sidor måste se bra ut.
Postad 01 February 2006 - 10:42
Postad 01 February 2006 - 12:11
Någon som har nåt tips på var man kan hitta ett bra akvarium som man kan bygga in i väggen?
Har inga tips direkt på färdiga akvarium, men större handlare brukar erbjuda måttbeställda akvarium (du säger måtten, dom fixar) brukar inte kosta så mycket extra.
Enklast är väl att kulla gulasidorna.se och se om du hittar någon handlare där du bor.
Vilket mått hade du tänkt dig? Anledn ingen till att jag frågar är att det kan vara dumt att ha det för smalt av främst två anledningar:
1. Svårt att hålla rent
2. Ej bra för fiskarna
Vet inte om det finns några generella regler, men personligen skulle jag nog inte ha mindre än 30 cm. bredd (innermått) av ovan nämnda anledningar.
Postad 02 February 2006 - 18:31
Fiskar som guppy och tetror kräver minimum ett akvarium på 45 Liter samt att det ska vara minst 50cm brett. och dessa är fiskar som inte kräver ett mycket större akvarium.
Så det är inte bara att det ska se bra ut utan att de ska må bra, Värt att tänka på...
Det är rena djur plågeri annars!
Redigerat av DannyO, 02 February 2006 - 18:37.
Postad 02 February 2006 - 18:50
Nästa vecka skall ny isolering och vägg upp...
Postad 03 February 2006 - 09:04
Köp INTE någon billig skit från tex BAUHAUS vad du än gör! Grannen ovanför mig gjorde det, och nu har jag haft en avfuktare som står o brummat i mitt vardagsrum i 2 veckor...........
![]()
jaha så det var inte ren paranoia som jag har haft, om att köpa ett billigt akvarium
Postad 03 February 2006 - 09:19
Postad 03 February 2006 - 09:48
Köp INTE någon billig skit från tex BAUHAUS vad du än gör! Grannen ovanför mig gjorde det, och nu har jag haft en avfuktare som står o brummat i mitt vardagsrum i 2 veckor...........
![]()
jaha så det var inte ren paranoia som jag har haft, om att köpa ett billigt akvarium
Nej det är verklighet för mig i alla fall!
Köp av någon som du vet kan sina saker, det är värt det i slutändan.
Postad 14 February 2006 - 23:13
![]()
Sen när började bauhaus att göra akvarium?? Skulle gissa att det till 90% är handhavande fel om ett akvarium går sönder, visst kan väl glasen vara dåligt monterade men det borde man väl kolla upp innan man fyller i en massa vatten!
Se till att glaset är tillräkligt tjockt för den akvarie höjd du valt.
Se till att akvariet står plant!
Här kommer en rekomendtation på en fisk som klarar små akvarium
http://zoopet.com/fi...fisk.php?NR=117
det man förlorar i färgprakt på denna firren vinner man i betende!!
Skulle själv aldrig rekomendera någan att köpa akvarium mindre än 100l, Ju mindre akvarium du har desto mer noggrann behöver du vara med filtreringen och rengjöringen = mer jobb
Redigerat av sundelin, 14 February 2006 - 23:17.
Postad 14 February 2006 - 23:50
![]()
Sen när började bauhaus att göra akvarium?? Skulle gissa att det till 90% är handhavande fel om ett akvarium går sönder, visst kan väl glasen vara dåligt monterade men det borde man väl kolla upp innan man fyller i en massa vatten!
Se till att glaset är tillräkligt tjockt för den akvarie höjd du valt.
Se till att akvariet står plant!
Här kommer en rekomendtation på en fisk som klarar små akvarium
http://zoopet.com/fi...fisk.php?NR=117
det man förlorar i färgprakt på denna firren vinner man i betende!!
Skulle själv aldrig rekomendera någan att köpa akvarium mindre än 100l, Ju mindre akvarium du har desto mer noggrann behöver du vara med filtreringen och rengjöringen = mer jobb
Sen när skrev jag att BAUHAUS gör egna akvarium?
Läs en mitt inlägg en gång till...
"Köp INTE någon billig skit från tex BAUHAUS vad du än gör!"
Det jag skrev var att bauhaus SÅLT ett undermåligt akvarium...
Nu verkar du vara en guppikille, men jag tror nog att de flesta som inte är så intresserade av ett akvariums uppbyggnad litar på att deras nyinköpta akvarium inte skall läcka.
Men tror säkert att handhavande är en stor bov.
Postad 15 February 2006 - 00:39
Finns det inga fiskar som skulle klara sig i ett akvarium med ett djup på 15-20cm samt en höjd på ca. 110cm och en bredd på runt 150cm, insyn från båda hållen.
Om det är nån som känner till fakta, inte egna djurplågerispekulationer?
Postad 15 February 2006 - 08:21
Personligen tycker jag att det är rätt tråkigt med sällskapsfisk. Det är för det mesta bara sönderavlade lik som simmar runt. Inga instinkter över huvudtaget.
Ciklider är mycket roligare och snyggare fiskar men då måste du skaffa andra mått på akvariet.
Postad 15 February 2006 - 08:28
Du kan ju kanske ha några kampfiskar
Nu var det visserligen ett tag sedan jag hade akvarium, men att ha några kampfiskar garanterar väl i alla fall tillfällig action (hanar)
Postad 15 February 2006 - 09:42
Du kan ju kanske ha några kampfiskar
Nu var det visserligen ett tag sedan jag hade akvarium, men att ha några kampfiskar garanterar väl i alla fall tillfällig action (hanar)
nja inte i ett sånt stort akvarium. Men jag syftade på att blanda med honor med..
Postad 15 February 2006 - 19:16
Nu verkar du vara en guppikille,
Guppi kille njaa.... knappast...
Ciklider är mycket roligare och snyggare fiskar men då måste du skaffa andra mått på akvariet.
Kolla in cikliden jag länkade till, med den får du ett intressant betende på liten yta!
själv kör jag med central amerikanska ciklider som kräver större yta!!
Postad 15 February 2006 - 22:07
Kolla in cikliden jag länkade till, med den får du ett intressant betende på liten yta!
själv kör jag med central amerikanska ciklider som kräver större yta!!
Fast snäcklekare håller väl sig bara på botten...
men jag håller med att den är bra mycket roligare att ha.
Jag körde oxå med lite central amerikanska innan, hade en jättefin jaguar hanne och en citrinellum och ett stim pacu. Det var ett jäkla liv på dom. Har dock bytt till lite lugnare Malawi igen nu.
Redigerat av Unregistereda74ecb0c, 22 March 2006 - 13:23.
Postad 23 March 2006 - 10:50
Postad 28 March 2006 - 20:04
Postad 30 March 2006 - 16:27
Redigerat av Unregistered0c979212, 30 March 2006 - 16:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
47 bilder
37 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?