Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fotbolls-VM i HDTV - tekniska frågor!

482 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 februari 2006 - 15:33

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Fotbolls-VM i HD!

Det kommer att sändas i HD via satellit i alla fall...

Hoppas att Teracom ser till att jobba på...

/Daniel

#2

Postad 02 februari 2006 - 15:45

skaas
  • skaas
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
YESS!! :blink: :( :o

Hoppas att det kommer "FOTBOLLS-VM2006-HDTV" erbjudande lagom till försommaren.

Redigerat av skaas, 02 februari 2006 - 15:45.


#3

Postad 02 februari 2006 - 17:16

stathagen
  • stathagen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

Fotbolls-VM i HD!

Det kommer att sändas i HD via satellit i alla fall...

Hoppas att Teracom ser till att jobba på...

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Enligt den artikeln verkar det ju nästan som om comhem är längst ifrån...

#4

Postad 02 februari 2006 - 18:16

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Fotbolls-VM i HD!

Det kommer att sändas i HD via satellit i alla fall...

Hoppas att Teracom ser till att jobba på...

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Enligt den artikeln verkar det ju nästan som om comhem är längst ifrån...

<{POST_SNAPBACK}>


Comhem har klart deklarerat att man vill och skall hålla sig i framkanten när det gäller teknik. Canal Digital är enda operatören som har gett klarttecken så här långt. Å andra sidan offentliggjordes SVT:s beslut i dag så det finns ingen anledning att räkna bort Comhem redan i dag.

Man ser nog till att inte bli akterseglade....hoppas jag :blink:

Mvh Mats K

#5

Postad 02 februari 2006 - 21:56

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0
ComHem kommer nog att försöka bli klara men bara till de som har tre hål i väggen, om det är tekniskt krav eller bara ytterligare ett sätt att försöka få folk att köra allt via ComHem återstår att se.
Min gissning är att CD blir först (inte så avancerad gissning) sedan kommer Boxer/Teracom och sist kommer ComHem för de måste utreda och förhandla först.... Jag räknar inte in UPC och Kabelvision i racet.

För mig med bara två hål i väggen :blink: så blir det att skrota ComHem och skaffa CD istället om man vill se fotboll i HD :( .

Undrar om det blir MP2 eller MP4?

/staffan

#6

Postad 03 februari 2006 - 12:27

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
MPEG2 borde det bli på satelit och kabelsidan, eftersom det inte finns någon utrymmesbegränsning och då slipper man det fumlet med att byta ut boxar. På marksidan så är det definitivt MPEG-4 som gäller i och med att MPEG-2 tar för mycket plats.

#7

Postad 03 februari 2006 - 16:12

Unregistered19ca616b
  • Unregistered19ca616b
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

MPEG2 borde det bli på satelit och kabelsidan, eftersom det inte finns någon utrymmesbegränsning och då slipper man det fumlet med att byta ut boxar. På marksidan så är det definitivt MPEG-4 som gäller i och med att MPEG-2 tar för mycket plats.

<{POST_SNAPBACK}>

Å andra sidan vore det idiotiskt att köra det i MPEG2 om de kan köra det i MPEG4. De kommer ju ändå köra MPEG4 senare och vem f*n vill först köpa en box som bara klarar MPEG2 för ett par tusen som sedan efter VM är oanvändbar?
Dock så bör väl MPEG4 boxarna vara bakåtkompatibel med MPEG2 vilket talar för ditt inlägg.

#8

Postad 03 februari 2006 - 18:32

avellan
  • avellan
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Jarl Söderman från Canal Digital bekräftar att de kommer ha MPEG4-boxar klara i god tid före VM-starten i juni månad.

enligt Prylportalen

#9

Postad 04 februari 2006 - 15:55

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0
Är det inte digitala HDTV sändningar som man borde säkerställt att man kan leverera INNAN man började släcka ner det analoga nätet. Då hade folk upplevt en kraftig förbättring och en morot istället för som nu en försämring, med nya boxar till alla hushållets tv-mottagare. :)

/staffan

#10

Postad 04 februari 2006 - 17:37

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Är det inte digitala HDTV sändningar som man borde säkerställt att man kan leverera INNAN man började släcka ner det analoga nätet. Då hade folk upplevt en kraftig förbättring och en morot istället för som nu en försämring, med nya boxar till alla hushållets tv-mottagare.  :)

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är alldeles riktigt att vi trasslat in oss lite nu i och med att vi har ett alldeles nytt tv-nät som redan är gammalt, så att säga. Det går att lösa men det gäller då att någon är beredd att ta kostnaden för nya boxar att ersätta de nya, redan gamla, boxarna.

#11

Postad 05 februari 2006 - 19:30

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0
det är ju precis det jag säger, att man borde väntat med nedsläcknineg tills dess att det finns HD-boxar rakt igenom och inte som nu dra igång ett förlegat när och begära av konsumenterna att bära hela kostnaden.

/staffan

#12

Postad 06 februari 2006 - 08:23

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Fick svar från SVT teknik om vilken komprimering och upplösning de kommer att använda och hur det kommer att funka för oss som är Boxer-kunder (Har ej fått något svar från Boxer än...):

------ 8< ----------
Hej!

Ja nu är det klart att vi skall sända Fotbolls-VM i HD. Sändningen blir i 720P Mpeg 4. Kontakta boxer så får du veta när du kan köpa en box.

med vänliga hälsningar
xXx xXx
SVT Kommunikation

#13

Postad 07 februari 2006 - 10:40

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Viasat tycker HDTV är det dummaste dom hört (nästan).
Inte direkt överraskande.

#14

Postad 07 februari 2006 - 11:03

Unregistered639c6a9b
  • Unregistered639c6a9b
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Verkar som att alla utom Viasat vill sända. De tycker att det är för låg efterfrågan.

"Vi vill se en större efterfrågan innan vi lanserar en tjänst. I dag ringer inga och frågar efter hdtv, säger Ulrik Bengtsson, vd på svenska Viasat, och tillägger att de inte är rädda för att ta till sig nya tekniker"

Herregud! Måste väl ändå ha varit många som har ringt och frågat?

Källa:

IDG


edit: Oj, måste totalt ha missat förra inlägget :/

Redigerat av Unregistered639c6a9b, 07 februari 2006 - 11:05.


#15

Postad 07 februari 2006 - 11:14

Unregistered1e1298be
  • Unregistered1e1298be
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
När jag läsa det vart jag så arg (har tyvär viasat) och slängde iväg ett mail där jag undra varför dom säger att viasat+ är framtidens tv när hdtv är framtidens tv.

Nu funderar jag starkt på att byta till canaldigital.

#16

Postad 07 februari 2006 - 11:53

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Viasat suger sedan länge, har ju inte ens DolbyDigital, dom hade gärna sänt i svartvitt och 4:3 om de fått göra det. :)
Men hur ska Teracom få plats med sändningarna i marknätet? :)

Redigerat av phil neal, 07 februari 2006 - 11:56.


#17

Postad 07 februari 2006 - 13:00

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Hur resonerar dom på Viasat egentligen? :) Jag tycker att dom visar dålig respekt för sina kunder och desutom skrämmer bort nya med sina ogenomtänkta uttalanden. Varför skulle man ringa och fråga dom om HDTV som hittills alltid har varit sist med all ny teknik? Dom har stretat emot när det gäller bredbild, DD5.1-ljud och nu HDTV. Jag har haft parabol sedan 6 år tillbaka och frånsett ett kort debakel på en månad så har jag uteslutande haft Canal Digital. Jag provade Viasat Guld i en månad, men skickade tillbaka grejerna när jag jag insåg att Viasat tog hutlöst betalt för sitt tunna utbud. Canal Digital är dyrare men ligger i frontlinjen när det gäller teknik och om man väger in utbudet så är dom billigare än Viasat. Alla intresserade av bra bild, ljud och programinnehål bör välja Canal Digital, dom kommer att starta fler HDTV-kanaler under året, jag hoppas på Discovery HD: (som lär vara på gång!)

Discovery HD is to high definition television what Halo was to the Xbox. If you are experiencing high-def TV for the first time, the Discovery Channel typically ropes people in and holds them for hours - it looks that good.

:)

#18

Postad 07 februari 2006 - 13:27

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Har haft lite kommunikation med både SVT och Boxer om HDTV de senaste dagarna. Kanske är fler som är intresserade? :)

Jag mailade Boxer såhär:
Hej,

Jag såg ditt namn på hdtvforum.nu där du var Boxers kontaktperson för HDTV-frågor.

Jag är sedan snart två år kund hos er på Boxer och har med spänning följt den senaste tidens händelser runt HDTV. Jag har läst att ni har genomfört testsändningar osv, men vad händer nu? Canal digital kommer ju att sända Fotbolls-VM i HD, men vad säger ni på Boxer? I och med att mitt abonnemang löper ut lagom till Fotbolls-VM vill jag ju veta om jag skall stanna kvar som kund hos er eller om Canal Digital kommer att vara mitt enda alternativ det närmaste halvåret.

Jag kan mycket väl tänka mig att byta ut min nuvarande mottagare mot en HD-mottagare. Men frågan är som sagt hur långt fram Boxer ligger vad gäller lansering av HDTV.


och fick detta svar:

SVT och TV4 planerar att sända fotbolls-VM i HD-format i sommar, självklart i första hand i marknätet. Satellit är att betrakta som ett komplement, om än ett komplement med stor kapacitet. Anledningen till att det blivit en diskussion är att det just nu är relativt fullt i marknätet, så det krävs ett och annat beslut av SVT, Teracom och kanske regeringen. Men det finns många sätt att ordna mer utrymme, så HD kommer.

Ny mottagare måste du köpa, men det gäller alla distributionsformer. Vi hoppas att SVT och TV4 fortsätter med HD-sändningar efter VM, SVT har ju till och med sagt att VM är början på en övergång till HD.

Vi på Boxer är inte inblandade i sommarens sändningar, de kommer du att kunna se utan vår hjälp. Däremot planerar vi självklart att även vi att introducera HD-tjänster. Där är vi dock beroende av kreativa programbolag eftersom vi själva inte ska syssla med programtjänster. Vi ska vara oberoende så att vi kan plocka ihop det bästa för dig, utan att behöva ta andra hänsyn än programkvalitet.

Så stanna hos oss, det är värt det.


...och jag svarade tillbaka:

Hej och tack för ditt fylliga svar.

Vad menar du med att SVT och TV4 planerar att i första hand sända fotbollsVM i HD i marknätet? Än så länge är det ju bara via Canal Digital som erbjuds, men att de tittar på att lösa problematiken runt marksändningarna.

Jag frågade dem tidigare och fick svaret:
Ja nu är det klart att vi skall sända Fotbolls-VM i HD. Sändningen blir i 720P Mpeg 4. Kontakta boxer så får du veta när du kan köpa en box.

med vänliga hälsningar
xXx xXx
SVT Kommunikation

Det var pga detta svar jag kontaktade er.

Jag förstår inte helt vad du menar med följande, kan du förklara?
Vi på Boxer är inte inblandade i sommarens sändningar, de kommer du att kunna se utan vår hjälp.

Jag förstår om ni inte är inblandade i vad programbolagen paketerar, men om det kommer HD-sändningar i marknätet måste det ju vara en boost för er, även om sändningarna går i "gratiskanalerna".


...och fick då detta svar:

Det jag menade är att SVT och TV4 är sina egna operatörer i marknätet och det de gör är rimligen tänkt för marknätet i första hand. Att CD huggit är att man redan nu har kapacitet. Sedan får vi se om det kommer satellitboxar.

Det är sant att vi har bäst kontakt med mottagartillverkarna och vad vi hört av Sagem och Thomson kommer mottagare under våren, oklar exakt när. Men SVT sänder okodat, alltså inget Boxer-abonnemang, så du kan i princip köpa en mottagare så fort du ser en.

Kanske köper vi in några och säljer dem vidare, men vi ser ju helst att försäljningen sker via de vanliga kanalerna. Klart VM är en jättebooost och klart vi kommer att introducera egna HD-tjänster vad det lider. Vi hjälper till så gott det går.


#19

Postad 07 februari 2006 - 14:52

grand_master
  • grand_master
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Mycket intressant info hultqvist! Jag har själv undrat hur marknätet ligger till HD-mässigt, då jag har Boxer. Som det ser ut nu verkar Teracom kunna skrapa fram utrymme i själva nätet och då hänger det ju enbart på boxtillverkarna.

Förresten, jag har googlat en hel del på de planerade HD-boxarna för marknätet men har ej funnit mycket info. Någon hittat lite specar för Sagem eller Thomson? Dvs om boxarna har lite roliga utgångar som exempelvis HDMI/DVI/Komponent...

#20

Postad 07 februari 2006 - 15:22

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
kommer man behöva något särskillt hd-abbonemang tro eller behövs det bara en hdtv-box eftersom det är gratiskanalrena som sagt

#21

Postad 07 februari 2006 - 15:36

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Det mest intressanta tycker jag är att de över huvud taget nu börjar prata om HDTV.

Sen är detta lite spännande:
Det är sant att vi har bäst kontakt med mottagartillverkarna och vad vi hört av Sagem och Thomson kommer mottagare under våren, oklar exakt när. Men SVT sänder okodat, alltså inget Boxer-abonnemang, så du kan i princip köpa en mottagare så fort du ser en.


Dvs. bry dig inte om eventuella Boxer-godkännanden. Eller? Logiskt i och för sig eftersom SVT och TV4 inte ingår i Boxers utbud. Det pekar ju också på att det blir i gratiskanalerna dessa sändningar hamnar.

/Daniel

#22

Postad 07 februari 2006 - 16:08

grand_master
  • grand_master
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Även om man enbart behöver själva boxen, då VM tydligen sänds okodat, vore det ganska trevligt om Boxer kom med något slags "VM-paket" eller liknande där man binder upp sig och får boxen subventionerad. Annars får man ju köpa boxen själv till fullpris.

#23

Postad 07 februari 2006 - 18:15

stellanb
  • stellanb
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
En enkel fråga.
Jag har idag Comhem. Jag har en digitalbox kopplad till en tv där jag kan se de kanaler som jag abbonerar på. Sedan kan jag på de övriga tv-apparaterna se ca 10 kanaler som ingår även för dem utan box.
Så frågan lyder så här. Måste jag skaffa en extra box/ny box för att kunna se HD-tv från fotbolls-VM. Den humax-box jag har idag har bara scart, och vad jag har hört så kan jag t.ex. inte skaffa en boxerbox med abbonemang efter som jag har comhem i tv-nätet.

#24

Postad 07 februari 2006 - 18:22

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0

En enkel fråga.
Jag har idag Comhem. Jag har en digitalbox kopplad till en tv där jag kan se de kanaler som jag abbonerar på. Sedan kan jag på de övriga tv-apparaterna se ca 10 kanaler som ingår även för dem utan box.
Så frågan lyder så här. Måste jag skaffa en extra box/ny box för att kunna se HD-tv från fotbolls-VM. Den humax-box jag har idag har bara scart, och vad jag har hört så kan jag t.ex. inte skaffa en boxerbox med abbonemang efter som jag har comhem i tv-nätet.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, du behöver en hdtv-box :)
en som klarar framtidens mpeg4 samt som har en dvi/hdmi, alt komponent för att få rätt upplösning.

#25

Postad 07 februari 2006 - 18:26

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Jag hissar en liten varningsflagga, jag är övertygad om att största chansen att få se fotbolls-vm i HD är via parabol. Jag skulle vilja säga att påståendet att fotbolls-vm "i första hand kommer att sändas i marknätet" är att betrakta som marknadsföring. Canal Digital ligger långt före boxer när det gäller HDTV, sändningarna har varit igång sedan drygt fyra månader tillbaka och allt är klart för MPEG-4, CD släpper boxar i mars-april. Dom testar just nu bl a boxar från Grundig och Digiality. Sedan finns det ju ett liv efter fotbolls-vm också, CD kommer att utöka sin tjänst under året med fler kanaler (jag hoppas också på Discovery HD!). Det finns inte platser för fler HDTV-kanaler i marknätet innan det analoga nätet släcks ned, gissningsvis i hela landet. Jag tror inte att dom börjar sända HDTV lokalt innan hela landet kan vara med.

#26

Postad 07 februari 2006 - 19:52

grand_master
  • grand_master
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

Förresten, jag har googlat en hel del på de planerade HD-boxarna för marknätet men har ej funnit mycket info. Någon hittat lite specar för Sagem eller Thomson? Dvs om boxarna har lite roliga utgångar som exempelvis HDMI/DVI/Komponent...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag får väl svara mig själv då eftersom ingen annan verkar ha hittat mer info. Det verkar som detta företag tillverkar MPEG4-chipen som sitter i Sagem boxarna. Det aktuella chipet heter STB7100 och har stöd för b la HDMI, DVI samt HDCP. Thompson har jag inte hittat någonting om. Det är fan knapert med info.

#27

Postad 08 februari 2006 - 00:43

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Om VM sädnds i HDTV i Boxers nät har jag för mig att Dreambox 500T klarar det. Man kan inte titta på HDTV sädning direkt från boxen men man kan streama från 500T till en dator som är kopplad till Tvn...
Lite krångligt men eftersom det bara kommer vara VM som ev. Boxer sänder i HDTV på ett bra tag så känns det bättre att göra så och sen invänta en mpeg4 box typ Dreambox 8000... Jag har ju redan två 500T så det blir ju ingen mer hårdvarukostnad...

#28

Postad 08 februari 2006 - 08:06

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
inte om dom sänder i mpeg4... det kommer bara dm8000 modellen klara... dom andra boxarna klarar bara mpeg2 och där kan man streama hdtv i mpeg2 till datorn... och med dm7025 modellen so kommit nu kan man se hdtv i mpeg2 direkt på boxen men de funkar ju bara nåt halvår till dom börjar gå över...

#29

Postad 08 februari 2006 - 09:25

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Nä, självklart inte mpeg4... Men är det det dom kommer köra tror du?
Hoppas inte eftersom DM8000 inte lär komma med T tuner förrän i höst tidigast om man ser till hur bra DM brukar vara på datum...

#30

Postad 08 februari 2006 - 09:44

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Läs mitt inlägg ovan...

Ja nu är det klart att vi skall sända Fotbolls-VM i HD. Sändningen blir i 720P Mpeg 4. Kontakta boxer så får du veta när du kan köpa en box.

med vänliga hälsningar
xXx xXx
SVT Kommunikation


#31

Postad 08 februari 2006 - 09:46

Unregistered19ca616b
  • Unregistered19ca616b
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Nä, självklart inte mpeg4... Men är det det dom kommer köra tror du?
Hoppas inte eftersom DM8000 inte lär komma med T tuner förrän i höst tidigast om man ser till hur bra DM brukar vara på datum...

<{POST_SNAPBACK}>


MPEG-4 - ja - läs några centimeter upp så ser du:
"Ja nu är det klart att vi skall sända Fotbolls-VM i HD. Sändningen blir i 720P Mpeg 4."

#32

Postad 08 februari 2006 - 10:02

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Då är det bra hoppad tyskarna kan få ut DM8000 med T-tuner innan dess!

#33

Postad 08 februari 2006 - 11:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
skulle tro det går köra samma T tuner som til dm7025 men kan ha fel... borde även passa till dm6000 och dm500pvr som kommer och är ganska självklart att det är mpeg4 som gäller för hdtv... du behöver en hel mux annars för sändningen... med mpeg4 behöver dom bara skrapa fram ca 5mbit och den kapacitet går på svts mux åtminstone... skulle tro att svt och tv4 gör upp och samsänder där... om dom nu inte fixar upp en till mux men då blir det nog väldigt begränsat isf kanske bara i stockholm som nån sa tidigare...

Redigerat av Leatherface, 08 februari 2006 - 12:28.


#34

Postad 08 februari 2006 - 12:32

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Teracoms hemsida kan man hitta följande text:
Under 2006 planeras en första lansering av sändningar i HDTV format i det digitala marknätet.

Skickade en fråga till dem för att få ett förtydligande och för att se vilka planer de har till fotbolls-VM. Vi får väl se när svaret kommer...

/Daniel

#35

Postad 08 februari 2006 - 13:01

grand_master
  • grand_master
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

Teracoms hemsida kan man hitta följande text:
Under 2006 planeras en första lansering av sändningar i HDTV format i det digitala marknätet.

Skickade en fråga till dem för att få ett förtydligande och för att se vilka planer de har till fotbolls-VM. Vi får väl se när svaret kommer...

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Jag väntar med spänning på svaret...

#36

Postad 09 februari 2006 - 21:01

ellak2
  • ellak2
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

ComHem kommer nog att försöka bli klara men bara till de som har tre hål i väggen, om det är tekniskt krav eller bara ytterligare ett sätt att försöka få folk att köra allt via ComHem återstår att se.
Min gissning är att CD blir först (inte så avancerad gissning) sedan kommer Boxer/Teracom och sist kommer ComHem för de måste utreda och förhandla först.... Jag räknar inte in UPC och Kabelvision i racet.

För mig med bara två hål i väggen  :D  så blir det att skrota ComHem och skaffa CD istället om man vill se fotboll i HD  :lol: .

Undrar om det blir MP2 eller MP4?

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>


woho jag har 3 hål :lol: Några nyhter angående comhem och HD-tv?

#37

Postad 09 februari 2006 - 21:13

Silverstrom
  • Silverstrom
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Var kan man få kreatels box någonstans?
finns det några återförsäljare här i sverige över huvudtaget?
funkar de till boxer, upc?

#38

Postad 10 februari 2006 - 09:22

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Det finns ju faktiskt några relativt billiga sätt att säkerställa att man ska kunna se fotbollen i HDTV när nu SVT och TV4 ska visa den. Om man idag har en dator snabb nog att avkoda mpeg4 i 720p samt en tv som kan visa hdtv går ju något av följande:

För marknätet (om det blir verklighet förstås):
- komplettera datorn med ett tvkort för boxer. Kortläsare behövs ju inte, svt och tv4 sänder ju gratis. Kostnad: 500 - 1000 kr. Tvantenn + programvara krävs ju förstås också.

För parabol:
- Skaffa tvkort med kortläsare och ca-modul eller en dreambox 500S. Kostnad ca 2000 kr. Större (och dyrare) dreambox funkar ju också men är kanske lite onödigt om man bara ska ha den till hdtv.
- Ring canal digital och mot deposition 1400 kr beställ programkort för svt och tv4. Lämna tillbaka korten efter VM och du får tillbaka de 1400 kronorna du deponerade. Dessa programkort lämnas ut även om du säger att du har CA-modul så man behöver inte "godkänd mottagare".

För comhem (om det blir verklighet förstås):
- Skaffa tvkort, kortläsare och ca-modul eller en dreambox 500C. kostnad ca 2000 kr.
- Beställ digitaltv small för 29 kronor i månaden eller vad det är, det ger dig svt och tv4 i alla fall.

Eftersom fotbollen bara sänds ett tag så kan man ju leva med att det är lite omständigt att byta kanal via datorn osv under den tiden. Det är det värt, dessutom kan man ju timeshifta och spela in matcherna också ;-)

#39

Postad 10 februari 2006 - 09:30

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Var kan man få kreatels box någonstans?
finns det några återförsäljare här i sverige över huvudtaget?
funkar de till boxer, upc?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag undrade samma sak, var man kan köpa Kreatel 1970 alltså. Så jag kastade ivät ett mail till Kreatel och fick följande svar.

Hej XX!

Det beror på lite av vilket skäl du frågar...

Frågar du i form av en privatperson som vill köpa en box för eget bruk hemma är svaret att du enbart kan köpa boxen om din bredbandsoperatör erbjuder den som en del av sitt IPTV-erbjudande. Eftersom Kreatels boxar och mjukvara ingår som en del i ett stort system och inte kan köras fristående, säljs de enbart till operatörer.

Vänliga hälsningar,
Ingrid Äng
Kreatel Communications AB


Edit:
Ja, dom funkar med marksänd digital-teve. Dock tror jag inte att den har en kortläsare, eller? Det är primärt en box för IPTV.

Redigerat av whome, 10 februari 2006 - 09:33.


#40

Postad 10 februari 2006 - 11:52

Silverstrom
  • Silverstrom
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Var kan man få kreatels box någonstans?
finns det några återförsäljare här i sverige över huvudtaget?
funkar de till boxer, upc?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag undrade samma sak, var man kan köpa Kreatel 1970 alltså. Så jag kastade ivät ett mail till Kreatel och fick följande svar.

Hej XX!

Det beror på lite av vilket skäl du frågar...

Frågar du i form av en privatperson som vill köpa en box för eget bruk hemma är svaret att du enbart kan köpa boxen om din bredbandsoperatör erbjuder den som en del av sitt IPTV-erbjudande. Eftersom Kreatels boxar och mjukvara ingår som en del i ett stort system och inte kan köras fristående, säljs de enbart till operatörer.

Vänliga hälsningar,
Ingrid Äng
Kreatel Communications AB


Edit:
Ja, dom funkar med marksänd digital-teve. Dock tror jag inte att den har en kortläsare, eller? Det är primärt en box för IPTV.

<{POST_SNAPBACK}>


Jaha. Det är en ju en box med drömegenskaper. Men det finns ju en chans att UPC kommer använda sig av denna box då Kreatel blev uppköpta av Motorola vilket är de som de har avtal med idag. Men som vanligt vet ingen något om HDTV på UPC. Skamligt tycker jag. Vågar de inte eller?

#41

Postad 10 februari 2006 - 12:43

bildirutan.se
  • bildirutan.se
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Det finns boxar ute för marknätet och ComHem som redan idag har stöd för både MPEG2 och MPEG4. Det är FloppyDTV-T / FireDTV-T och FloppyDTV-C / FireDTV-C. Dessa kräver dock en dator för att fungera men det ger också bästa kvalitén.

För satellit finns FloppyDTV-S / FireDTV-S och idag stöds MPEG2.

Kolla in:
http://bildirutan.se...uemart&Itemid=1
http://bildirutan.se...uemart&Itemid=1
http://bildirutan.se...uemart&Itemid=1

#42

Postad 14 februari 2006 - 13:40

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Har lite kommunikation med Teracom nu... får se vad det slutar med.
De har i alla fall sagt att det är mpeg4 som gäller.

När det kommer att ske är upp till deras kunder, SVT, TV4, Boxer osv. att säga.
Likaså om det blir 720p eller 1080i/p. Men där har ju SVT sagt 720p i nuläget.

Jag återkommer om jag får mer info...

Alla pekar på varandra verkar det som, men jag har bett dem förtydliga.

/Daniel

#43

Postad 14 februari 2006 - 14:18

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Var kan man få kreatels box någonstans?
finns det några återförsäljare här i sverige över huvudtaget?
funkar de till boxer, upc?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag undrade samma sak, var man kan köpa Kreatel 1970 alltså. Så jag kastade ivät ett mail till Kreatel och fick följande svar.

Hej XX!

Det beror på lite av vilket skäl du frågar...

Frågar du i form av en privatperson som vill köpa en box för eget bruk hemma är svaret att du enbart kan köpa boxen om din bredbandsoperatör erbjuder den som en del av sitt IPTV-erbjudande. Eftersom Kreatels boxar och mjukvara ingår som en del i ett stort system och inte kan köras fristående, säljs de enbart till operatörer.

Vänliga hälsningar,
Ingrid Äng
Kreatel Communications AB


Edit:
Ja, dom funkar med marksänd digital-teve. Dock tror jag inte att den har en kortläsare, eller? Det är primärt en box för IPTV.

<{POST_SNAPBACK}>


dom har kortläsare eftersom iptv kör med kort med iaf oftast.... men det ska ju funka med viaaccess 2.5 men det styr man med mjukvara tror jag... fast var man ska få tag i den mjukvaran då inte boxer erbjuder den vetefan...

Redigerat av Leatherface, 14 februari 2006 - 14:19.


#44

Postad 14 februari 2006 - 14:30

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Fick liiite mer svar från Teracom...

Hej Daniel, vilket fint detektivarbete du gjort... :-)

Mycket riktigt så har TV4/SVT rättigheterna till fotbolls-vm. Vad de inte tänkt på tidigare är att det behövs nya boxar (för MPEG4) och eventuellt kostnader i marknätet för att lösa detta. Vi jobbar på att lösa detta, men är beroende av vad SVT och Boxer vill ha.

Eftersom fotbolls-vm kan tänkas bli ett kort test av HD-tv (beroende på tillgången till HD material efter vm) så vill man kanske inte sälja ut en massa boxar utan att det finns en fortsättning efter vm med sändningar, dvs brist på material. Canal Digital har ju börjat just med HD tv och med kanalen Cmore HD, men det finns inga boxar att få tag i just nu. Så precis som för dem, så är det för oss en kombination av många faktorer - boxar, innehåll, nätet som måste lösas.

Men vi jobbar på det och kan inte svara än exakt hur det blir..


...nåja, vi får väl avvakta lite. Det hinner nog hända en del fram till VM, och det finns ju som sagt ett liv efter det...

/Daniel

#45

Postad 14 februari 2006 - 17:47

grand_master
  • grand_master
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Jag skulle inte banga på Discovery HD i marknätet...

#46

Postad 15 februari 2006 - 06:38

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
[quote name='Leatherface' date='Feb 14 2006, 14:18 ']
...
Ja, dom funkar med marksänd digital-teve. Dock tror jag inte att den har en kortläsare, eller? Det är primärt en box för IPTV.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

dom har kortläsare eftersom iptv kör med kort med iaf oftast.... men det ska ju funka med viaaccess 2.5 men det styr man med mjukvara tror jag... fast var man ska få tag i den mjukvaran då inte boxer erbjuder den vetefan...

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jag uttrykte mig nog lite luddigt. Jag menade kortläsare för andra än iptev (t.ex. marknätet).

#47

Postad 16 februari 2006 - 17:51

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Comhem jobbar på för fullt för att sända fotbollsVM i högupplöst. Hoppas bara att man slipper HDCP-kryptering. Min plasma är högupplöst utan stöd för denna idiotiska kryptering.

Senaste nytt om Comhem och HDTV:

http://prylportalen...._MKF028.dbp.asp

Mvh Mats K

PS Henke Larsson har i dag bekräftat att han är klar för Helsingborgs IF. DS

#48

Postad 16 februari 2006 - 18:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

...
Ja, dom funkar med marksänd digital-teve. Dock tror jag inte att den har en kortläsare, eller? Det är primärt en box för IPTV.

<{POST_SNAPBACK}>


dom har kortläsare eftersom iptv kör med kort med iaf oftast.... men det ska ju funka med viaaccess 2.5 men det styr man med mjukvara tror jag... fast var man ska få tag i den mjukvaran då inte boxer erbjuder den vetefan...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag uttrykte mig nog lite luddigt. Jag menade kortläsare för andra än iptev (t.ex. marknätet).

<{POST_SNAPBACK}>


det är samma typ av kort... kruxet är krypteringsstandarden bara... bbb kör nds, telia kör irdeto tror jag... boxer kör med viaaccess2.5 så har man genom bbb eller telia så kommer det inte funka iaf... om ingen kommer på nåt sätt att modifiera dom själv förstås... det är ju linuxmottagare det med

Redigerat av Leatherface, 16 februari 2006 - 18:16.


#49

Postad 16 februari 2006 - 20:06

Unregistereda82a1bde
  • Unregistereda82a1bde
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Comhem sänder fotbolls-VM i HDTV!

I vilket fall om man får tro på Prylportalen idag...
http://prylportalen...._MKF028.dbp.asp

Mvh Jessis

***Inlägget har hamnat här då två trådar slogs ihop /Tomas_D700

Redigerat av Unregistereda82a1bde, 02 mars 2006 - 12:00.


#50

Postad 16 februari 2006 - 20:28

Unregisteredf2dfab4d
  • Unregisteredf2dfab4d
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag är lite konfunderad...

Jag blev precis uppringd av bredbandsbolagets säljare (telemarketing ProVoice) som ville sälja Viasat Guld för 99kr/månaden via 100mbit bredbandet.

Min första fråga var givetvis om jag med detta abonnemang och digital-box skulle kunna se fotbolls-VM i HD-kvalité. Och på det svarade de ja!

Men... digital-boxen hade ingen HDMI utgång, och som tidigare sett i IDG artikeln var ju just Viasat ointresserade av HDTV. Likaså när jag ringde bredbandsbolagets kundtjänst förra veckan sa de att det inte gick via deras nuvarande box och de visste inget om eventuell ny/uppgraderad box.

Så för mig låter det som att telemarketingbolaget snackar skit som vanligt (när jag köpte telefonitjänsten ljög de om så många grejer att jag sen fick kompensation från BBB, så det är inget ovanligt), för jag får det inte att gå ihop annars. Hur kan de hävda HD-kvalité men inte ha HDMI på digital-boxen?

Uppdaterar inlägget, hade fått svar från BBB kundtjänst medans jag skrev detta:

Hej .

Tack för din epost.
Man kommer inte kunna se fotbolls-vm eller några andra sändningar i HDTV
med våran digitalbox.

Så du har isåntfall blivit helt felinformerad, beklagar detta.

Vi använder en väletablerad standard med MPEG2-komprimering. Men det är
absolut inte HDTV.

Om du besvarar detta mail, behåll då tidigare svar från oss i mailet, så vi kan
följa ditt ärende.

Med vänliga hälsningar

Robert
Bredbandsbolaget, Teknisk support


Redigerat av Unregisteredf2dfab4d, 16 februari 2006 - 20:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.