Efter ett halvårs funderande och val så bestämde jag mig för att köpa en LCD tv... det blev en Acer 37" med äkta 1080i/p upplösning då det kändes mest framtidssäkert. Men att ha en sådan tv kräver oxå en ordentlig tv-bänk!
Kollade hos IKEA etc men hittade ingenting som riktigt passade mina behov. Så jag bestämde mig för att bygga en själv!
Så efter att ha suttit med sketchup ett antal kvällar och helger så började designen sakta men säkert växa fram. Kriterierna va att jag villa bygga in centerhögtalaren, ha en HTPC gömd inuti bänken, ha handkontrollerna till datorn lättåtkomliga och ha knappar för ljus och fläktar!

tror detta va femte design försöket ^^

Efter att ritningarna va klara så var det dags att försöka hitta ett lämpligt material att bygga med!
Hittade ett gäng fina bok laminat skivor på cheapy, köpte upp hela lagret
bottenplattan och konsolerna på sidan påbörjade.
Andra sidan.
Den lutande framsidan tillsågad.
ändrade ritningen lite under arbetets gång.
insidan till en av lådorna. här är det bättre att använda MDF.
Möbelvinklarna som ska hålla fast den lutande framsidan på plats.
Och så va framsidan på plats.
Överliggaren tillsågad och ditsatt.... även hållarna för handkontrollerna och högtalarskyddet.
Närbild på hållarna för handkontrollerna. ganska simpel konstruktion med plexirör och blått plexiglas.
Knapparna som ska sköta allt ljus, fläktar och andra roliga saker.
Baksidan...
Kontrollen på plats! satte på lite högtalartyg för att få samma look som högtalaren.
en till likadan ska tillverkas.
Båda två klara.
HTPC! gömd bakom den lutande framsidan. Just nu sitter det 450mhz dator på plats. Kommer att sitta en P4 2,8Ghz med tv-kort etc där så småningom.
(hårddiskarna till höger).
lite bättre överblick var datorn sitter.
Elen byggs även den in i tv-bänken. Finns det något mer irriterande än när man vill in bakom tv´n och alla kablar tar emot när man ska rulla fram den?
Så jag bestämde mig för att sätta 4st 3vägs uttag i bänken och koppla ihop dessa så det bara blir 1(!) kontakt som går "ut" från bänken, istället för 10...
Här följer lite bilder på det färdiga resultatet!
Ljusormen på väggen fick även den en ny plats!
Nu väntar jag bara på tv´n som ska komma om ca 2 veckor... då blir det julafton pånytt ^^
/Rikard
Sökningen pågår
Avancerad sökning
30 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?