Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygge av tv-bänk med inbyggd HTPC

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 February 2006 - 16:59

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Tja!

Efter ett halvårs funderande och val så bestämde jag mig för att köpa en LCD tv... det blev en Acer 37" med äkta 1080i/p upplösning då det kändes mest framtidssäkert. Men att ha en sådan tv kräver oxå en ordentlig tv-bänk!
Kollade hos IKEA etc men hittade ingenting som riktigt passade mina behov. Så jag bestämde mig för att bygga en själv!

Så efter att ha suttit med sketchup ett antal kvällar och helger så började designen sakta men säkert växa fram. Kriterierna va att jag villa bygga in centerhögtalaren, ha en HTPC gömd inuti bänken, ha handkontrollerna till datorn lättåtkomliga och ha knappar för ljus och fläktar!

Postad bild
tror detta va femte design försöket ^^

Postad bild

Efter att ritningarna va klara så var det dags att försöka hitta ett lämpligt material att bygga med!
Hittade ett gäng fina bok laminat skivor på cheapy, köpte upp hela lagret :), och en skiva 16mm MDF till bl.a. bottenskivan.

Postad bild
bottenplattan och konsolerna på sidan påbörjade.

Postad bild
Andra sidan.

Postad bild
Den lutande framsidan tillsågad.

Postad bild
ändrade ritningen lite under arbetets gång.

Postad bild

Postad bild
insidan till en av lådorna. här är det bättre att använda MDF.

Postad bild
Möbelvinklarna som ska hålla fast den lutande framsidan på plats.

Postad bild
Och så va framsidan på plats.

Postad bild
Överliggaren tillsågad och ditsatt.... även hållarna för handkontrollerna och högtalarskyddet.

Postad bild
Närbild på hållarna för handkontrollerna. ganska simpel konstruktion med plexirör och blått plexiglas.

Postad bild

Postad bild
Knapparna som ska sköta allt ljus, fläktar och andra roliga saker.

Postad bild
Baksidan...

Postad bild
Kontrollen på plats! satte på lite högtalartyg för att få samma look som högtalaren.

Postad bild
en till likadan ska tillverkas.

Postad bild
Båda två klara.

Postad bild
HTPC! gömd bakom den lutande framsidan. Just nu sitter det 450mhz dator på plats. Kommer att sitta en P4 2,8Ghz med tv-kort etc där så småningom.
(hårddiskarna till höger).

Postad bild
lite bättre överblick var datorn sitter.

Postad bild
Elen byggs även den in i tv-bänken. Finns det något mer irriterande än när man vill in bakom tv´n och alla kablar tar emot när man ska rulla fram den?
Så jag bestämde mig för att sätta 4st 3vägs uttag i bänken och koppla ihop dessa så det bara blir 1(!) kontakt som går "ut" från bänken, istället för 10...

Postad bild

Postad bild

Här följer lite bilder på det färdiga resultatet!

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Ljusormen på väggen fick även den en ny plats!

Postad bild

Nu väntar jag bara på tv´n som ska komma om ca 2 veckor... då blir det julafton pånytt ^^

/Rikard

Postad 07 February 2006 - 17:54

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Snyggt.
Riktigt kul ideé.
Skall man "peka" på något så skulle jag nog gjort något åt att man ser kablar och förgreningsdosorna brevid stärkaren.
Och.... kanske ett litet lock över "fjärrkontrolls-fällan"
... bara en lite sak till... sen skall jag sluta klaga :) . Sabbar man inte ljusspridningen lite i sidled från centern när man placerar den så långt bak och in i ett skåp. Rakt fram går ju ljudet men just i sidled....

Annars... riktigt bra uppfinningsrikedom och snickarförmåga. Stort + för att hela grejen står på hjul. Jag fattar inte folk som bygger feta konstruktioner och sedan ställer den rakt på golvet. Då måste man ju dra ur hela stärkaren om man vill koppla om något eller byta någon kabel.
Grym lösning för spelkontrollerna och HTPC:n.

Hur mycket låter fläktarna i datorn?

Postad 07 February 2006 - 18:15

zombiey2k81
  • zombiey2k81
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Klart impad.... duktig snickare, cool idé. Lite arkadspelsfeeling liksom..

Postad 07 February 2006 - 19:49

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Snyggt.
Riktigt kul ideé.
Skall man "peka" på något så skulle jag nog gjort något åt att man ser kablar och förgreningsdosorna brevid stärkaren.
Och.... kanske ett litet lock över "fjärrkontrolls-fällan"
... bara en lite sak till... sen skall jag sluta klaga :) .  Sabbar man inte ljusspridningen lite i sidled från centern när man placerar den så långt bak och in i ett skåp. Rakt fram går ju ljudet men just i sidled....

Annars... riktigt bra uppfinningsrikedom och snickarförmåga. Stort + för att hela grejen står på hjul. Jag fattar inte folk som bygger feta konstruktioner och sedan ställer den rakt på golvet. Då måste man ju dra ur hela stärkaren om man vill koppla om något eller byta någon kabel.
Grym lösning för spelkontrollerna och HTPC:n.

Hur mycket låter fläktarna i datorn?

<{POST_SNAPBACK}>

njae... du ser bara förgreningsdosorna pom du sitter ner på golvet, men jag ska ha en liten täckbit där, va bara tvungen att sätta dit allting först så jag inte gjorde dom för långa... det är precis att allting får plats nämligen :). ang, ljudet ifrån centern så va jag lte rädd för att få ett litet "burkljud" då jag bara satt högtalaren löst bakom tyget.... men det visade sig att så inte var fallet! märker faktiskt ingen som helst skillnad från innan när den låg uppe på tv´n.

en rökfärgad glasskiva över fjärrkontrollsfällan är oxå på "att göra" listan... sånt finlir som kan ta precis hur lång tid som helst dock :).

datorn är nästintill ljudlös! men som sagt innan så ska jag inte ha den datorn där igentligen, bara en temporär lösning... sen ska det in riktiga HTPC komponenter så nått fläktljud ska absolut inte höras, det é det värsta jag vet...

Postad 07 February 2006 - 20:24

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jag gillar den inte alls.. eller så gör jag det..!?? har väldigt svårt att bestämma om jag gillar den eller inte :)

Dock så är jag väldigt impad över arbetet, mycket bra! :) Och jag gillar verkligen idérikedomen

Postad 07 February 2006 - 20:33

benghan
  • benghan
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Grym idé och ett hyfsat snyggt slutresultat

[img]http://images.google.se/images?q=tbn:DyDRqV5x-gl58M:http://content.answers.com/main/content/wp/en-commons/2/2c/Thumbs_up.jpg[/img]

Postad 07 February 2006 - 21:07

JesperB
  • JesperB
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Riktigt rolig ide, ett stort +

Postad 07 February 2006 - 21:41

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Kul ide, som du förvaltat väl. Jag gillar den inbyggda datorn skarpt.
Kommer du ändra något för kylning/fläktljudet när du byter till den kraftigare datorn, eller funkar det att bara montera allt öppet ?

Mvh
Passerati

Redigerat av Unregistered1041101d, 07 February 2006 - 21:41.

Postad 07 February 2006 - 22:50

Macneil
  • Macneil
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
en av de snyggaste jag har sett här på minhembio

Postad 07 February 2006 - 23:04

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Ärligt så tycker jag att bänken är skitful och slarvigt byggd, men! :) Jag får intrycket att du är ganska ung och att detta är pojkrummet. Du har roliga idéer och stor skaparglädje, ta vara på detta bygg mer och lär av dina misstag. Ta inte illa upp av mina negativa kritik då den inte tänkt att såra dig.

Visa gärna upp kommande bygge, alltid roligt att se vad folk hittar på i stugorna!

case

....och du, var tog LCD´n vägen?

Postad 08 February 2006 - 00:22

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Sänt här är alltid kul att se! Bra jobbat!

Postad 08 February 2006 - 12:41

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Spännande bygge, en smula stort, men jag skulle kunna tänka mig att ha en :)

Postad 08 February 2006 - 19:08

chicken
  • chicken
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Nicely done. Snyggt jobbat!

Alltid kul med byggbilder också! :)

Postad 11 February 2006 - 21:52

jwr1911
  • jwr1911
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Aldrig tidigare har jag sett en sådan avancerad tv-bänk. Jag tycker den var riktigt häftig och genomtänkt! Duktig snickare!

Postad 12 February 2006 - 01:05

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
case: Jag är lite intresserad av vad du anser vara slarvigt? Av vad man kan se på bilderna alltså!?

Personligen tycker jag det mesta ser genomarbetat ut!

Postad 12 February 2006 - 12:34

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Det ser ut som om delarna inte ligger kant i kant och på nått ställe ser man en kapad platta som är "fransad" i snittytan. Insidan på lådorna gillade jag inte heller.

case

Postad 26 February 2006 - 19:02

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
God kväll!

Japps, nu har skärmen äntligen anlänt! Köpte den först av SHG.biz, men då dom aldrig fick in den på sitt lager så avbeställde jag och köpte den från Dustinhome istället, tog ca 36h från det att jag beställde till det att jag hade skärmen på plats!

Ska inte snacka så mycket, bilderna säger nog allt :lol:

Postad bild
Pågående kabeldragning.

Postad bild
USB hubben fick en ny plats! Den är kopplad till min primära dator med en ca 10m lång förlängningskabel. Används för Spelkontrollerna och tangentbord/mus/fjärrkontroll.

Postad bild
TV´n! Acer 37" LCD med äkta 1080p upplösning 1920x1080 (!).
TV´n är även den kopplad till min primära dator, med en 10m lång DVI kabel. för att klara av att behålla knivskarp bildkvalité är det 24K gulplätterade kontakter och 99,96% syrefri koppartråd. kostade skjortan! Men det va den enda kabeln som höll måttet.

Postad bild

Postad bild
1920x1080@30Hz, (inget man spelar fps på kanske, men bilspel!), kan även köra lägre upplösning och högre Hz, men i vanlig windows/filmer/bilspel så funkar det klockrent.

Postad bild
Riktigt knivskarp bild, kameran gör inte bilden riktigt rättvis.

Postad bild

Postad bild
Mus och tangentbord på behändigt avstånd när man sitter i soffan. Lätt att bara plocka ner och ha i knäet eller på bordet.

Postad bild
Attans, jag glömde lägga iordning kuddarna och filten... :rolleyes:

Postad bild
Det som sticker ut under tv´n är mottagaren för mus/tangentbord/fjärrkontroll, måste koppla loss den vid uppstart av datorn annars funkar inte snabbknapparna på min Explorer mus... fungerar dock om man kopplar in Logitech mottagaren efter att Explorern´s programvara har laddat. (jag har alltså dubbla uppsättningar mus och tangentbord till datorn), en vid tv´n och en vid datorn.

Postad bild

Postad bild
Ena sidan bredvid soffan. (alla möbler utom bordet och soffan är hemmabyggda föresten).

Postad bild
Andra sidan om soffan.

Postad bild
Skönt med en platt tv! :)

Det va dom bilderna jag hade att bjuda på nu. Allting är äntligen färdigt! har väntat på detta ganska länge nu, att kunna sitta och jobba både i tv-rummet och vid datorn, så det är gött att det äntligen fungerar som det ska :)

Säg till om ni vill ha fler bilder, och på vad isåfall så ska jag se till att ordna det!

/Rikard

Postad 27 February 2006 - 07:57

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

/Rikard

<{POST_SNAPBACK}>

Snyggt jobbat. Och fina bilder.
Tips till lådskenor är Biltemas kullagrade skenor som ger bra känsla och inte är hutlöst dyra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.