Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cerwin AL1002 emot CLSC -215

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 February 2006 - 22:30

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag har sen några år tillbaka ett par Cerwin Vega AL-1002, vilka låter rätt okej för att vara ett par C-V eller vad säger ni? Nu ska vi ta med i beräkninagrna att jag driver dom med ett tyst välljudande jättesteg specat 2x500/8ohm sinus. Är dom inte den bästa C-V kompromissen mellan tryck och "välljud" eller vilka C-V är det tycker ni? Och glöm inte att det är helheten, inte basljudet jag värderar!

Jag har nu byggt ut stereon till hembio och hade tänkt sälja mina AL-1002:or då de kändes onödigt stora och lämna rum för erkänt bättre spelande högtalare. Kanske skaffa ett par Dali Concept 8 el. 10 (något sånt för max 15000kr).

Men nu är det såhär, det har hört av sig en kille som vill byta mina AL-1002 mot ett par CLSC-215. Dom kommer ju spela mkt hembio numera men jag värderar det "välljud" jag har rätt högt och det kanske är helt fel väl att gå då det kanske/lär innebära att jag förlorar det jag nu har? Tittar jag på en Eagles DVD vill jag att det ska låta OK och det gör det nu.

Jag gillar mina AL-1002 men det är svårt att hitta något om dem som bekräftar mina tankar, hittar man nåt står det "bra drag!"... Vad tycker ni som vet vad det rör sig om? Är dom så pass bra som jag fått för mig eller? Låter dom tveklöst bättre än ett par CLSC-215 och därmed gör ett byte värdelöst för min del trots att de skulle liva upp hembion ännu mer?

Följd fråga! Är CLSC-215 på 4 el. 8ohm?`

Till alla er som tagit er tid att fundera lite med mig och berätta - Jättetack!

Postad 08 February 2006 - 16:07

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Jag hade inte bytt mot dom Cerwin Vega.

För max 15000:- skulle jag rekomendera B&W604S3. Dom låter kanonbra, detaljerat och med bra bas, (har dom själv och kan varmt rekomendera dom)
Men dom kräver en kraftig förstärkare för att komma till sin rätt, men du verkar ju ha ett bra slutsteg? så det blir nog inga problem.

Eller dali concept serien, som du är inne på.

Vilket du än väljer tror jag du får mer välljud än vad Cerwin Vega kan ge, Tycker dom mest spelar bas.

Lycka till...

Mvh Mikael..

Postad 08 February 2006 - 23:44

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
OK, jo det talas bra om B&Ws 604or men dom är rätt små?... Sen finns dom inte i svart heller eller hur är det? Jag vill att det ska passa ihop så högtalarna måste finnas i svart. :)

Hela tanken med detta bytet vore ju att få ett ännu värre ljud i hemmabion. AL-1002orna verkar svårsålda för runt 6500kr trots att det finns många som försöker sälja AT-100 för runt 4000kr och dom går inte att jämnföra, AL är bättre på precis allt. Jag har haft ett par AT-100 och det bästa med dom är utseendet.

Redigerat av infectious, 08 February 2006 - 23:45.

Postad 09 February 2006 - 00:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

OK, jo det talas bra om B&Ws 604or men dom är rätt små?... Sen finns dom inte i svart heller eller hur är det? Jag vill att det ska passa ihop så högtalarna måste finnas i svart.  :) 

<{POST_SNAPBACK}>

Tillräckligt stora för att spela musik, för små för att välta huset.

604 S3 finns i svart:

Postad bild

Postad bild

Hela tanken med detta bytet vore ju att få ett ännu värre ljud i hemmabion.

Det beror ju på vad du menar med "värre", Mer bas? Då ska du självklart inte byta ut dina
AL-1002 mot mindre högtalare. Om du däremot menar bättre, dvs "mjukare" och mer naturtroget
ljud så rekommenderar jag en provlyssning av 604orna (och andra hifi-högtalare också för den
delen).

Vad har du för slutsteg?

Postad 09 February 2006 - 08:30

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag har alltid haft ett "stort" ljud och tycker om det då jag även har jobbat med bra PA-utrustning. Fast jag tycker självklart om när det låter bra och då måste man aningen öppna plånboken hur mkt som helst eller köpa mindre grejer, hade man haft pengarna hade jag haft minst två rejäla anläggningar. En för varje endamål! Minst.

Därför är lådor som Dali Concept 10 och större (men dock äldre ofta) högtalare bra altenativ då de skulle låta bättre än de jag har men ändå vara stora nog att låta stort i hembion och vid stereolyssning. Hittade ex. ett par Infinity kappa 9.2 serie 2 men dom hade för många brister osv..

Steget är ett PA steg i grunden men låter riktigt bra och går tyst, kör det på preouten från en Nad 743 v2 (har precis börjat med flerkanalsljud). För närmare beskrivning kan ni titta i mitt galleri. Det levererar en hel del kraft i alla fall och ska nog räcka till vad jag än köper.

Postad 09 February 2006 - 10:08

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0
Hej

Jag har rätt mycket erfarenhet av al-serien, och jag hade behållt al1002 eftersom dom låter bättre!! Men men är du så basgalen...

Så ger Clsc 215 mer bas eftersom där är ett till 15 bas element,

Slutsats

Clsc mer bas, låter sämre

Al-1002 bättre bas (mindre bas), låter mycket bättre i diskant mellanregister.

Lycka till

Postad 09 February 2006 - 11:37

Unregistered1b6f8dd6
  • Unregistered1b6f8dd6
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Canton ergo RC-L?..

Postad 09 February 2006 - 18:52

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag har kommit på ett till sätt att se på saken/bytet. Säg att jag inte får mina AL-1002 sålda förutsatt att jag inte skänker bort dom. Då kanske det inte är så tokigt att byta till sig ett par CLSC-215 då det bör vara ännu högre underhållningsvärde i dom? Detta medger att jag i sin tur får köpa ett par andra högtalare till hembion men hellre det än att AL-1002 blir kvar som frontar? Tillägger att jag skulle få 1000kr imellan också vid bytet och 1000kr är ju alltid 1000kr...

:lol: :lol: :lol: :lol: :D :lol: Beslutsångest!

Postad 10 February 2006 - 14:30

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Jag har kommit på ett till sätt att se på saken/bytet. Säg att jag inte får mina AL-1002 sålda förutsatt att jag inte skänker bort dom. Då kanske det inte är så tokigt att byta till sig ett par CLSC-215 då det bör vara ännu högre underhållningsvärde i dom? Detta medger att jag i sin tur får köpa ett par andra högtalare till hembion men hellre det än att AL-1002 blir kvar som frontar? Tillägger att jag skulle få 1000kr imellan också vid bytet och 1000kr är ju alltid 1000kr...

:)  :)  ;)    :P  :)  B)  Beslutsångest!

<{POST_SNAPBACK}>

Där ser du hur desperat han är som vill ha dina al-1002 är, han vill ju byta för att han vill ha bättre ljud kan jag tänka mej.

Jag hade inte bytat, jag har själv al-1002, (inte i mitt galleri).

Men iofs så även om den andra högtalaren är sämre så kan du ju tjäna på de, om du får dom andra och säljer dom, nog lite lättare att sälja dom.

Mitt råd är byt inte, om du inte vill förlora ditt bra mellanregister och diskant.....

Vill du ha mer bas = byt

MVH

Postad 10 February 2006 - 15:32

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

:)  :)  ;)    :P  :)  B)  Beslutsångest!

<{POST_SNAPBACK}>

hej,mitt råd i detta fall.bygg en subb med en 15 tummare ock ett kraftigt slutsteg ock behåll dina al-1000,dom är helt outstanding i fråga om cv-högt med bra ljudkvalitet.

Postad 10 February 2006 - 16:15

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag har redan en 18" sub med 650w steg... :)

Om det blir ett byte blir det inte för att dom ska ersätta AL-1002:orna utan då ställer jag dem på annat håll, tillsammas med min retrostrero! :)

Och detta skulle då innebära att jag helt enkelt får köpa ett par nya högtalare till hemmabion...

Dock hörde det av dig en kille idag så med lite flyt får jag dom sålda istället och då lägger jag dom penagrna som insats till ett par nya Concept 10 skulle jag tro då dom passar ihop med det övriga i hembion.

Kolla gärna mitt galleri så förstår ni läget ännu bättre, och tips på högtalare (modell lite större alltså) mottages som sagt gärna. Mindre än B&W 604 ska dom inte vara, mina frontar måste hålla minst L, gärna XL!

Postad 12 February 2006 - 18:18

avensis
  • avensis
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Titta närmare på Monitor Audio RS8...

Postad 13 February 2006 - 17:27

bodahl
  • bodahl
  • Lärjunge

• 419 inlägg
  • 0

Jag har sen några år tillbaka ett par Cerwin Vega AL-1002, vilka låter rätt okej för att vara ett par C-V eller vad säger ni? Nu ska vi ta med i beräkninagrna att jag driver dom med ett tyst välljudande jättesteg specat 2x500/8ohm sinus. Är dom inte den bästa C-V kompromissen mellan tryck och "välljud" eller vilka C-V är det tycker ni? Och glöm inte att det är helheten, inte basljudet jag värderar!

Jag har nu byggt ut stereon till hembio och hade tänkt sälja mina AL-1002:or då de kändes onödigt stora och lämna rum för erkänt bättre spelande högtalare. Kanske skaffa ett par Dali Concept 8 el. 10 (något sånt för max 15000kr).

Men nu är det såhär, det har hört av sig en kille som vill byta mina AL-1002 mot ett par CLSC-215. Dom kommer ju spela mkt hembio numera men jag värderar det "välljud" jag har rätt högt och det kanske är helt fel väl att gå då det kanske/lär innebära att jag förlorar det jag nu har? Tittar jag på en Eagles DVD vill jag att det ska låta OK och det gör det nu.

Jag gillar mina AL-1002 men det är svårt att hitta något om dem som bekräftar mina tankar, hittar man nåt står det "bra drag!"... Vad tycker ni som vet vad det rör sig om? Är dom så pass bra som jag fått för mig eller? Låter dom tveklöst bättre än ett par CLSC-215 och därmed gör ett byte värdelöst för min del trots att de skulle liva upp hembion ännu mer?

Följd fråga! Är CLSC-215 på 4 el. 8ohm?`

Till alla er som tagit er tid att fundera lite med mig och berätta - Jättetack!

<{POST_SNAPBACK}>

Köp ett par AL1000 till så får du ljud så det räcker.

B.D :angry:

Postad 13 February 2006 - 19:06

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Haj allihopa! Nu kan man meddela att mina AL-1002:or är sålda till Karlstad. Pengar i fickan till nästa lådor, och frågan om vad det blir kvarstår självklart. Provlyssning av diverse kommer det bli till helgen då jag i alla fall ska hinna med RS8 och några Dali, B&W osv...

Tipsa gärna om trevliga butiker i Stockholm utöver Hifi Klubben och Reference Audio! :angry:

Postad 13 February 2006 - 19:16

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Tjena

Ska du köpa helt nytt eller du vill ha bra begagnat? :angry:

Infinity kappa 100 kanske skulle vara något för dig?.. mycket välljud för pengarna och ändå bra drag.. kanske inte som cerwin vega.. men betydligt mer än dali concept 10

Lycka till

Redigerat av Unregistered8cacec98, 13 February 2006 - 19:17.

Postad 13 February 2006 - 19:53

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
http://www.hifimagas...p?annonsID=6144
här har du en som vill sälja ett par XL-Fidelity PG-1800 Serie III för 17000kr
mycket större än så är nog svårt att hitta i vettig prisklass

Bifogad fil(er)

Postad 13 February 2006 - 20:15

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Hej, kul med tips! Infinity kappa 100 är TOKFETA, kommer aldrig att växa ifrån mitt begär av stora högtalare! Undrar om man kan hitta såna under 15000kr? Man ska ju gå på ljudet men ögonen vill ha sitt. Hade just lovat att det skulle bli något aningen mindre så ett par XL-Fidelity 18" blir det aldrig i alla fall...

Antingen blir ett ett par rediga beg. MONSTER till högtalare! Som ex. Kappa 100. (Så ni förstår vad jag menar, inget skit alltså men inom prisramarna). Vill ni tipsa om nåt bra ni sätt till salu får ni jättegärna länka!

Eller så får det lov att bli sånt som typ RS8, Concept 10, 604 s3... Runt 12 vill jag nog lägga, inte mkt mer.

Flera tips el. synpunkter? :angry:

Ang. Kappa 100, kolla denna länk. Dom är stoora: http://www.audioimpo...v_apr_00_1.html

Redigerat av infectious, 13 February 2006 - 20:16.

Postad 13 February 2006 - 20:26

avensis
  • avensis
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Haj allihopa! Nu kan man meddela att mina AL-1002:or är sålda till Karlstad. Pengar i fickan till nästa lådor, och frågan om vad det blir kvarstår självklart. Provlyssning av diverse kommer det bli till helgen då jag i alla fall ska hinna med RS8 och några Dali, B&W osv...

Tipsa gärna om trevliga butiker i Stockholm utöver Hifi Klubben och Reference Audio!  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du inte inte skriva en recension om vad du kommit fram till skulle gärna höra vad du tycker om RS8, Dali och B&W efter du hört dom... En annan är ju lika dan som dig har gärna stora Cerwin Vega men känns som man vill prova på något annat, och där ligger RS8 nära till hands tycker helt enkelt dom är sååå ******** snygga och det gör ju inget heller att lillebror RS6 fått bra betyg...

Postad 13 February 2006 - 20:45

Setherial
  • Setherial
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Jag ska också prova lite Dali, B&W högtalare i helgen också. B&W 604 är ganska djupa högtalare och därmed stora på det hållet. Skriv gärna ner lite synpunkter efter du lyssnat.

Postad 13 February 2006 - 22:33

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Det ska jag göra efter bästa förmåga. Best Sound säljer också MA men på deras sida är den största modellen RS6? Varför? Någon som vet ifall RS8 finns i butiken hos dom eller hos Reference Audio? Lutar åt att bli telefonist och ringa alla butiker eller så blir det sightsing i helgen!

Och åter igen, denna gången ska jag ta lite längre tid på mig när jag handlar. Tipsa, tipsa, tipsa om vettiga högtalare!

Fråga, är Infinity Kappa 9.2 serie 2 en mkt äldre högtalare än Kappa 100? Håller dom samma klass eller vilken ses som "värst"? Jag har tidigare talat om ett par 9.2 serie 2 då det finns ett par såna för 12000kr i Stockholm. Dock ska dom vara riktigt tröga och dimpa ner runt 1ohm i mellanåt vilket jag inte vet hur mitt steg klarar? Är dom nåt att ens titta åt i detta sammanhang?

Har tittat efter Kappa 100 och knappt hittat ett dugg, inte ens en bra bild. Än mindre ett par till salu.

Redigerat av infectious, 13 February 2006 - 22:41.

Postad 13 February 2006 - 23:08

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Infinity Kappa 9.2 serie 2 är några år äldre än kappa 100.. och tror dom låter bättre.. det var ett tag sen jag lyssnade på dom.. men dom är också TOKSTORA.. =)

Man får hålla ögon och öron öppna om man ska få tag i ett par kappa 100.. hade svårt som attan att få tag i mina kappa 90, men när jag väll fick det så har jag inte ångrat mig en sekund.. ljudet är otroligt rent och kan samtidigt spela på höga volymer med mycket kräm.. precis som det ska vara

Ser jag några kappa 100 så hojtar jag till om du inte vill gå ner till kappa 90 förstås.. det brukar finnas lite då och då.. dom är ju inte mkt mindre än kappa 100 utseende mässigt...

Lycka till

Postad 14 February 2006 - 10:11

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Okej, det är ju som sagt det att man ska hitta några till salu också. Jag har sökt som tusan efter bilder och info efter Kappa 100, men det finns mer info om deras bilhögtalare.. Någon som vet bestyckningen eller rent utav en bra sida med bilder?

Förresten, hur ska jag tolka det du skrev Mackii, låter 9.2 serie 2 bättre än 100 eller tvärt om trots att dom är en äldre modell? Var Kappa 9.2 serie 2 ett par riktiga bestar när dom kom i slutet av 1990-talet eller ifall att de alltså är bättre än 100? Någon som har koll på nypriset på 9.2 -2 och 100?

Postad 15 February 2006 - 21:23

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Nu skulle jag behöva lite snabb hjälp med mitt val. Jag kan köpa ett par Infinity Kappa 9.2i för 12000kr. Det är lika mkt som de flesta andra modeller som jag är inne på fast deras nypris då. Dessa ska ha gått på 39000kr nya 1999 och det är pengar det! Dom är inte nya men något säger mig att det inte finns en chans på denna jord att jag kan handla mer högtalare till ett nypris av 12000kr jämnt emot dessa? Det borde inte gå i alla fall. De ställer höga krav 9.2i men det kan vara en utmaning också. Ska jag åka och lyssna på dom innan helgen och helt enkelt slå till om jag gillar dom eller vad är era åsikter? Är dom too much?

Postad 15 February 2006 - 22:53

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Tjena

Åk och lyssna du förlorar inget på det.. men om du gillar dom så kommer du att köpa dom direkt.. det var så jag fastnade för mina kappa 90... ljudet e underbart.. men du måste ha mycket yta för att spela ut högtalarna till sina rätta jag.. dom är ju 15 tkr dyrare än kappa 100 när dom kom ut så dom e säkerligen bättre.. :)

åk och lyssna och sen skriv vad du tycker..

Jag hörde ett par kappa 100 med ett H/K Signature 1.5 och det lät underbart..

om du har mycket kraft till ett par Kappa 9.2 serie 2 så betvivlar jag inte en sekund att du kommer att ångra dig om du nu bestämmer dig för ett par..

lycka till

Postad 16 February 2006 - 00:09

tian
  • tian
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

http://www.hifimagas...p?annonsID=6144
här har du en som vill sälja ett par XL-Fidelity PG-1800 Serie III för 17000kr
mycket större än så är nog svårt att hitta i vettig prisklass

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig, har såna själv och jag är helt otroligt nöjd.
Ska man ha välljud med riktig "närvarokänsla" så är dom svårslagna.
Och ett fruktansvärt tryck om man känner för att spela på konser nivå.

Postad 16 February 2006 - 10:08

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Ni som pratar XL 18"... Säg att jag går och köper två Beyma 18G550, ett par musikaliska 8" som hänger med och en riktigt bra diskant och bygger riktigt bra filter/lådor. DÅ skulle man ha något som med stor sanolikhet skulle spela skiten ur ett par sånna, med ett nypris på 27000kr (XL) kan man istället bygga ett par egna som är värre för under 2/3 av kostnaden?

Rätta mig om jag har fel för dom är väl rätt basic vad det gäller kabinet etc eller vad är utmärkande? Vad använder dom för element? :)

Redigerat av infectious, 16 February 2006 - 10:11.

Postad 16 February 2006 - 11:39

tian
  • tian
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
infectious.

XL Fidelity PG 1800 Pro innehåller följande:

Diskant: 1 x 1" VIFA (silk dome)
Mellan: 1 x 8" SEAS (gjutet chassie)
Bas: 1 x 18" VANTAGE (gjutet chassie)

Frekvensomfång: 22Hz - 22kHz
Impedans: 4 ohm
Känslighet: 101db
Max effekt: 1000 Watt
Rek. effekt: 10 - 500 Watt
Mått: 1210x560x420mm (HxBxD)
Vikt: 60,0kg / st (80kg sandfyllda)
Finish: körsbär

Lådorna är byggda i 22mm HDF (Inte MDF).
Det är ordentligt med stag, riktigt stag alltså "ursågad skiva".
Mitt filter är lött med "silver ten". Angående komponenter i filtret så har jag ingen information.

Och för att få lite förståelse för hur dom låter så måste jag citera Elektronikvärlden när dom testade dessa bjässar.

Elektronikvärlden

”Det man inbillar sig ska vara svårast för högtalaren är akustik och finstämd musik.
Men resultatet blir riktigt njutbart även om man spelar opera, symfonisk musik eller
stillsam kammardito. Om det sker dynamiska språng i musiken så återges de verkligen
påtagligt och realistiskt. Det gör musiken mycket levande.
Och denna bas är inte svullen och oprecis, som man kanske kunde vänta av utseendet,
utan väl kontrollerad, tonal och lydigt stram där så skall vara. Resultatet är tryck, kraft och
substans i den lägre basen som är så svår att finna i någon annan hifi.högtalare på marknaden”

Eller varför inte High Fidelity

High Fidelity
”Det första man slås av när man hör högtalaren är utan tvekan dess förmåga att flytta mycket
luft. Ett trumset blir en fysisk upplevelse med just den livekänsla som man har framför scen i
en mindre lokal.
Mycket få högtalare på marknaden idag klarar av att återskapa en sådan känsla.
Djupbasen är imponerande tung och tydlig, och efter en kort session med en ”bilbas-cd”
(PEB Bass Computer) så inser man vad det betyder att kunna flytta mycket luft.
Vi avslutade med klassisk musik och kunde konstatera att PG-1800 återgav lokal,
instrument och röster på ett mycket bra sätt.”

Lägger med en bild på baselementet.

Bifogad fil(er)

Redigerat av tian, 16 February 2006 - 11:45.

Postad 16 February 2006 - 17:02

infectious
  • infectious
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Okej.. Sen när dög inte lackade MDF lådor 22/30mm? Beyma 18G550 är lite av en egen favorit bland 18", 1500w ligger den på och kan göra rediga konutslag!. XL är inte dåliga alls men jag skulle aldrig betala 27000kr för dom.

Edit: Startar en ny tråd för mina 9.2i frågor.. :)

Redigerat av infectious, 16 February 2006 - 17:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.