Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snickra ihop en tavelram

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2006 - 13:53

noShame
  • noShame
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hej,

Har tröttnat på att vardagsrummets konst består av olika tavlor i olika storlekar, dessa passar inte ihop och knappast inte in i ett "modernt" vardagsrum som jag försöker efterlikna. Ska bygga tre stycken lika stora ramar, de måtten som jag hade tänkt mig är 120x35x1-2cm på den svarta ramen.

De vita ramarna kommer vara lite mindre, alternativt 23x23cm för de två kvadratiska, den rektangulära kommer att vara 23x46cm eller så, en vit/beige krämig färg hade jag tänkt mig för dessa. Ska som sagt bygga tre stycken tavlor, två ska jag ha på en vägg i vertikalt läge och en ska jag ha på en annan väg i horisontellt läge. Motiven kommer att fotas, behandlas i photoshop till svartvitt och sedan skickas till fotobutik som ska skriva ut dem i lämplig storlek. Dock vet jag inte om jag kommer kunna ha fotona exponerade utan skydd eller om jag ska lägga på ett tunt lager plexi över den vita ramen.

Här är en bild som jag snickrade ihop lite snabbt i 3dsmax:
Postad bild

Skulle behöva lite hjälp med träslaget till den svarta ramen, vill gärna ha vassa hörn för att se om det blir bättre så, annars är det bara att slipa ned dem lite så att de blir runda. Två av dessa tavelramar ska upp på en gipsvägg, så jag vill gärna hålla nere vikten, dvs helst inte några plankor i ett massivt träslag. (vore mdf något?). Dock vill jag ändå ha 1.5 cm tjocklek ungefär, så att den sticker ut från väggen en bit. Behöver också tips på vilket träslag som bör användas till de beiga tavelramarna.

Sedan ska ju allt målas, här behöver jag också lite hjälp. Vilken färg behöver jag, Hobbyfärg? Antar att det inte finns så många svarta färger att välja emellan? Men en vit/beige/krämig färg, har ni något bra tips? Den svarta ramen vill jag ha en fin finnish på, vill ej att trä-texturen ska synas under, bör jag grundmåla med en färg? Finnishen på den svarta ramen som jag vill ha är typ den som finns på ikeas LACK hylla, alternativt lite mot pianolack-hållet. För det behöver jag väl klarlack, tips på någon som kommer ge den effekten?

De vit/beiga ramarna hade jag tänkt mig skulle vara i en matt färg. Jag vill inte att trätexturen under ska synas, är det bara att måla flera lager på? Eftersom jag vill att den ska vara matt, måste jag klarlacka med en annan lack för att skydda färgen?

Sist men inte minst, vart kan jag få tag på lite plexiglas? Har kollat hos clasohlson men deras är för små för detta ändamål. Bor i sthlm så tips är välkomna, även butiker på internet är av intresse. Ska inte vara tjockt, det tunnaste räcker gott och väl. Antar att glasmästare brukar ha plexi, ska kolla på eniro och ringa runt lite.

Tacksam för er jälp!

Redigerat av noShame, 10 February 2006 - 21:59.

Postad 10 February 2006 - 21:53

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
mdf skiva borde väl funka bra tycker man? de enda som kan se lite fult ut är väl kanterna isf? man kanske kan spacka de så det blir jämt och fint?

Postad 10 February 2006 - 22:01

noShame
  • noShame
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Jo jag tänkte också på mdf eller spånskiva, men problemet skulle just vara kanterna :\
Ser heller inget enkelt sätt att få alla kanter jämna och fina tyvärr.

Postad 10 February 2006 - 22:05

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
annars kan du inte ta en vanlig fint slipad "brädbit" och slänga på lite dc-fix eller liknande? eller de kanske ser för billigt ut? borde ju annars finnas någon typ av färg som täcker väldigt! om du går till en färghandlare och hör dig för så borde du få ett bra svar tycker man?!

Postad 12 February 2006 - 12:03

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
När du skriver att du vill ha den svart, menar du då att du vill ha den "helsvart" eller skulle en betsad yta fungera? Jag har en spegel som är byggd som den tavelram du tänkt (fast med spegelglas i istället för den vita biten och korten) och den är betsad riktigt riktigt mörk, men fortfarande så man ser ådringen i träet.

I vilket fall som helst hade jag byggt den i MDF hela och sedan åkt ner till Fanér fabriken i Bromma och inhandlat mig den sorten jag ville ha. Solid färg eller naturligt ådrad, vilken du vill. Stryk på fanéren och kör flytande trä på kanterna så fogarna ser snygga ut.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.