Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Impedansinställning på Yamaha-receivers

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 februari 2006 - 19:27

Jocke Aero
  • Jocke Aero
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag ska ställa in impedansen på min Rx-v657 och då finns det bara 4 eller 8 ohm att välja mellan och mina högtalare är på 6 ohm.
Vilket ohmtal ska jag ställa den på? Det stod min 4ohm eller min 8omh på förstärkaren.

Tacksam för svar.

Mvh Jocke

#2

Postad 26 februari 2006 - 19:35

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Det stod min 4ohm eller min 8omh på förstärkaren.

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, det stod "4 ohm or higher", mao ska ha den i 4 ohms läget.

#3

Postad 26 februari 2006 - 19:40

Jocke Aero
  • Jocke Aero
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Antog att det skulle va så.

Tack för ett snabbt svar.

#4

Postad 27 februari 2006 - 19:35

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Testa vilket som låter bäst och använd den inställningen. Om du inte spelar så väldigt högt, så är 8ohm bättre, mer kraft och bas.

#5

Postad 27 februari 2006 - 21:38

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Alltid 8ohm oavsett högtalare. Yamaha har gjort en miss på det där och vid 4ohm sänks både strömstyrkan och effekten ordentligt.

#6

Postad 27 februari 2006 - 21:51

Jocke Aero
  • Jocke Aero
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Okej då får ja ställa om den.

#7

Postad 28 februari 2006 - 00:04

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Då kan jag passa på att fråga; jag har en RX-V750 och högtalare på 4-8 ohm. Jag spelar högt (-16dB), kommer jag bränna förstärkaren i 8 ohm läge? Det är 7 högtalare kopplade till den. Den är mycket väl ventilerad.

#8

Postad 28 februari 2006 - 00:28

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Nej det är ingen risk att du bränner den.

#9

Postad 14 mars 2006 - 23:23

Zaptor
  • Zaptor
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Ok, jag har läst all Ohm trådar om Ohm på forumet nu men blir inte klokare så nån snäll kanske kan säga vad jag ska ställa min Yamaha RX-V757 på.

Den har 4/6 eller 8ohm inställning

Frontar 8 Omh

Presence 6 Ohm

Center 6 Ohm

Surround 6 Ohm

Undrar jag... :)

#10

Postad 15 mars 2006 - 00:48

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Hej Zepto.

Ja du som jag ser det så måste det vara enklast att köra allt på 8ohm, men jag har isf inte det problemet då jag har bara högtalare för 8ohm och inget annat. Detta var förmodligen ingen hjälp för dig men detta är vad jag tror.

//Golfarn

#11

Postad 15 mars 2006 - 01:20

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hejsan :)

Ok, jag har läst all Ohm trådar om Ohm på forumet nu men blir inte klokare så nån snäll kanske kan säga vad jag ska ställa min Yamaha RX-V757 på.

En bra idé är att läsa din bruksanvisning :rolleyes: Jag laddade ned den och där står följande:

Bifogad fil  Clip_43.jpg   65,83K   0 Antal nerladdningar

Dvs. med din högtalaruppsättning så rekommenderar Yamaha själva att SP IMP bör sättas till 4 Ohm :)

Edit: Som flera med erfarenhet av dessa receivers skriver i tråden så kommer det naturligtvis att fungera även med inställningen 8 Ohm, under vissa förutsättningar. Nu känner jag inte till Yamahas konstruktionslösningar men med inställningen 8 Ohm så kommer vissa skyddskretsar att "trubbas" av lite vilket innebär att du som användare måste hjälpa till :rolleyes: Detta kan du göra genom att t.ex. se till att receivern får rikligt med luft/kylning och att inte spela alltför högt under mycket långa perioder.
Du kan även försöka få tag i dina högtalares impedanskurvor för att se hur låg impedans de faktiskt kan ha. Det finns högtalare med en nominell impedans på 8 Ohm som för vissa frekvenser dyker ned runt 4 Ohm eller lägre medan en del högtalare med nominell impedans på 6 Ohm kanske aldrig går under 5 Ohm. Detta kan alltså variera och den nominella impedansen bör grovt förenklat bara ses som ett medelvärde.
Ju lägre impedans en högtalare har desto högre ström måste levereras för att bibehålla spänningen på högtalarutgången. Om receivern totalt sett måste leverera mer ström än den egentligen klarar av så kommer den att överhettas såvida inte skyddskretsarna träder in och slår av den. Kan inte tillräckligt hög ström levereras så kan inte heller utgångsspänningen ökas utan förstärkaren "klipper" utsignalen vilket kan skada både diskanterna och basen.

Det är inte alltid så att de högre strömmar som krävs är så höga att skyddskretsarna aktiveras. Däremot så kommer högre strömmar än vad en förstärkare dimensionerats för att leda till att vissa komponenter går varmare än vad de är specade för vilket innebär att de slits ut snabbare än normalt. Försärkare som konstant (nu pratar jag om år) har matat högtalare med låg impedans drabbas ganska ofta av att t.ex. resistorerna på utgången bränns sönder.

Vad jag egentligen vill säga med detta är att bara för att en viss inställning fungerar och låter bra (eller till och med bättre) så är det inte synonymt med att komponenter inte tar skada. Men som sagt, bra kylning och normala ljudvolymer ska inte orsaka några problem alls :)

Redigerat av Tomas_D700, 15 mars 2006 - 15:18.


#12

Postad 15 mars 2006 - 01:54

Zaptor
  • Zaptor
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Stort tack för hjälpen :)

#13

Postad 15 mars 2006 - 06:55

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Vill inte komplicera det hela men igår läste jag i en annan tråd att en medlem (Spacebot) rekommenderade att trots allt låta stärkaren stå kvar i 8-ohmsläget.

Edit: Inlägget Pefre skriver om hittar du HÄR. /Tomas_D700

Redigerat av Unregistered1013, 15 mars 2006 - 12:39.


#14

Postad 15 mars 2006 - 13:32

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Ja, 8 ohms läget funkar också.

Nackdelar:
Det kommer slita på din förstärkare mer, den kommer bli varmare, och kanske gå i protect mode om du spelar för högt.

Fördelar:
Du får mer effekt (watt), bättre basljud och bättre ljud överlag.

#15

Postad 15 mars 2006 - 13:55

Unregisteredab743637
  • Unregisteredab743637
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Mina Dynavoice har ju 4-8 ohm, men jag har också läst i en del trådar att 8 ohms-läget är det bästa. Så jag kör på 8ohm på förstärkaren, och har ännu inte haft något problem. Bland annat säger widescreen4 det i Dynavoicetråden:
https://www.minhembi...020&searchtime=

Redigerat av Unregisteredab743637, 15 mars 2006 - 21:19.


#16

Postad 15 mars 2006 - 22:57

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Om nu nästan alla är övetygade om att man utan problem bör köra 4 ohms högtalare med receivern inställd på 8 ohm kan man fråga sig varför Yamaha inte är lika övertygad om det. Antar att det var därför de satte dit den strypfunktionen.

Sedan efterlyser jag någon ny norm när det gäller angivning av impedans på högtalare alternativt krav på medföljande impedanskurvor.
Den för länge sedan avsomnade DIN-normer föreskrev att högtalaren aldrig fick understiga 80% av den angivna impedansen och jag tycker att någon liknande norm bör återinföras.

#17

Postad 15 mars 2006 - 23:57

Zaptor
  • Zaptor
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hmm... 8 Ohm ger gu mera kräm vilket logiskt borde få högtalaran att jobba bättre, men 8 Ohm ger ju mer värme och det blev lite tajt i rackhyllan när jag uppgraderade till 757'an.

Nu har jar bara ca 1cm luftspalt ovanför stärkaren, runtom är det massor av utrymme.

Pratade med Yamaha som sa att det var tillräckligt, har någon erfarenhet om minimum utrymme ovanför Yammor?

Redigerat av Tomas_D700, 16 mars 2006 - 02:04.


#18

Postad 16 mars 2006 - 01:53

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Okey jag ser att folk blir förvirrade i den här tråden. Vi förenklar det lite! Alla mätningar som gjorts på Yamaha med switchen i båda lägena har 8ohms läget levererat mest ström och effekt. Receivern har ökat effekten i takt med att impedansen sjunker och det tyder på att det finns ström nog att klara av detta. Förstärkaren blir inte varmare än vad det från början är räknat med.

Inga skyddskretsar trubbas av utan det handlar nog endast av spänningsökning till utgångstegen och "OM" förstärkaren skulle klippa så kommer skyddskretsen att lösa ut.

Receivern klipper endast om den inte mäktar med men iom att effekten ökar medans impedansen sjunker så finns strömen där och högtalaren kommer drivas som den skall.

Varför har då Yamaha satt denna funktion? Skulle tro att dom vill försäkra sig om någon lyckas lasta ner receivern såpass att den faktiskt klipper.

#19

Postad 16 mars 2006 - 11:00

JONTE77
  • JONTE77
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag läste om yamahas duglighet i 4 ohm och det är ju ingen nyhet att dom är klena i 4 ohm, samma med pioneer , det är ju bara att kolla kuberna i tex hemmabio tidningen nr 3 2006 och jämför med sony eller hk.

jag har en Yamaha 657 och då kör jag med några lättdrivna lådor som passar, har du tung drivna lådor så välj nåt som är lite strömstarkare.

*** Inlägg flyttat hit från annan tråd och därför måttligt redigerat /Tomas_D700

Redigerat av Tomas_D700, 18 mars 2006 - 02:29.


#20

Postad 16 mars 2006 - 11:35

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
När jag köpte min 750 för ett år sedan tänkte jag "det är ju den största i serien, den måste vara kraftig". Nu har jag lärt mig att den inte är så kraftig. Jag är dock fortfarande nöjd med allt annat.

#21

Postad 16 mars 2006 - 12:08

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Hej Jonte!

Vilken sony var det på testet du skrev om? Håller nämligen på och letar efter en kubmätning på min Sony DB795.

#22

Postad 16 mars 2006 - 12:20

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Tjena.. Det var Sony DB798 Som testades av HB tidningen Citerar "Sony levererar en mkt fin kub,och för prisklassen är den helt enkelt sanslöst bra! Massor av effekt på lut, och du kan utan tvekan driva precis vilka högtalare som du vill"

Mvh Henrik

#23

Postad 16 mars 2006 - 15:23

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Det som många tyvärr har fått för sig är att mer kraft/ström (bra kub) automatiskt betyder att det låter bättre. Så är det inte! Det är väldigt lätt att dylika förutfattade meningar sprids vilket jag tycker är olyckligt. Att det kan ha betydelse vid trögdrivna högtalare är väl däremot naturligt...

Gällande HBT så skriver de att Pioneers och Yamahas kuber beror på att de väljer att slå på skyddskretsen tidigare än de andra. Frågan är då om detta mest är en mätbar sak eller om det har betydelse i praktiken. Om man som bla "Spacebot" och "Widescreen" menar behåller switchen på 8ohm, har bra ventilation och undviker att spela "vräk mig tack - högt", har man då fortfarande tillräckligt med kraft för att ljudet inte skall bli påverkat/försämrat?

*** Inlägg flyttat hit från annan tråd och därför måttligt redigerat /Tomas_D700

Redigerat av Unregistered1013, 18 mars 2006 - 02:31.


#24

Postad 16 mars 2006 - 18:45

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Hmm... 8 Ohm ger gu mera kräm vilket logiskt borde få högtalaran att jobba bättre, men 8 Ohm ger ju mer värme och det blev lite tajt i rackhyllan när jag uppgraderade till 757'an.

Nu har jar bara ca 1cm luftspalt ovanför stärkaren, runtom är det massor av utrymme.

Pratade med Yamaha som sa att det var tillräckligt, har någon erfarenhet om minimum utrymme ovanför Yammor?

<{POST_SNAPBACK}>


Hej.Zepto.

När jag kollar manualen för min 757a så på första sidan (obsavera) där dom tar upp handhavande av stärkaren så står det minst 30 cm ovanför stärkaren 20 cm runt om, så det är lite konstigt att dom säger att det räcker med 1cm :) när manual säger mer?.
//Golfarn.

#25

Postad 16 mars 2006 - 19:04

Zaptor
  • Zaptor
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Hmm... 8 Ohm ger gu mera kräm vilket logiskt borde få högtalaran att jobba bättre, men 8 Ohm ger ju mer värme och det blev lite tajt i rackhyllan när jag uppgraderade till 757'an.

Nu har jar bara ca 1cm luftspalt ovanför stärkaren, runtom är det massor av utrymme.

Pratade med Yamaha som sa att det var tillräckligt, har någon erfarenhet om minimum utrymme ovanför Yammor?

<{POST_SNAPBACK}>


Hej.Zepto.

När jag kollar manualen för min 757a så på första sidan (obsavera) där dom tar upp handhavande av stärkaren så står det minst 30 cm ovanför stärkaren 20 cm runt om, så det är lite konstigt att dom säger att det räcker med 1cm :) när manual säger mer?.
//Golfarn.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har nog aldrig haft 30cm ovanför mina stärkare :( min 620 hade ca 5cm fritt i 3 år utan problem, håller med om att 1cm nu låter lite men med 4 Ohm inställning har den aldrig blivit mer än småvarm, men jag kanske får ge den lite mer luftt ovan innan jag provar 8 Ohm, tur att hyllan är modul baserad ;)

#26

Postad 17 mars 2006 - 07:34

Unregistered069bc7e0
  • Unregistered069bc7e0
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Det står 4ohm på Proson Sat31 enligt deras webb, http://www.proson.se....php3?pageid=40 .

Innebär de några problem med denna stärkare? Köpte såna när jag hade tråkigt härom fredagen, men har inte skaffat nån reciver å koppla in dom i :-) 657 funkar eller? nån som kör den kombinationen?

#27

Postad 17 mars 2006 - 07:45

Morte
  • Morte
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Hej LongSunnyDay

Jag kör RX-V440RDS och de högtalarna utan problem.
Kan inte tänka mig att du skulle få några problem heller.

Hilsen
Johan

#28

Postad 17 mars 2006 - 19:59

JONTE77
  • JONTE77
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Hej Jonte!

Vilken sony var det på testet du skrev om? Håller nämligen på och letar efter en kubmätning på min Sony DB795.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är str-db798 som dom testade.

#29

Postad 17 mars 2006 - 20:47

Unregistered8cf3a914
  • Unregistered8cf3a914
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0
Köpte en rx-v757 främst eftersom det går att koppla in ett försteg till den om man i framtiden skulle vilja ha mer kraft. Mycket nöjd än så länge!!!

#30

Postad 17 mars 2006 - 22:46

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Hej. Jonte77

Precis som du säger så är ju Yamaha sämre i 4ohm läget än 8ohm men det ska inte vara några problem så länge stärkaren får bra med luft, men i8ohm läget så måste man obesörja med fri yta runt om för den blir varm när man krämar på under en längre tid vilket jag själv märker på min och då står min helt öppet.

//Golfarn

*** Inlägg flyttat hit från annan tråd och därför måttligt redigerat /Tomas_D700

Redigerat av Unregistered1113, 18 mars 2006 - 02:36.


#31

Postad 18 mars 2006 - 23:07

Unregistered8cf3a914
  • Unregistered8cf3a914
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0
Om ni har problem med att den blir varm köp en fläkt på Claes Ohlsson eller nått och ställ den bakanför stärkaren. Helt ljudlös på lägsta läget.

149:- Art.nr 44-4227

Bara man förnyar luften, även om det bara är ca 4-5 cm så luften får lite spelrum, så är det lungt.

Redigerat av Unregistered8cf3a914, 18 mars 2006 - 23:08.


#32

Postad 18 mars 2006 - 23:16

Unregisteredab743637
  • Unregisteredab743637
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Eller en datorfläkt och en 12 volts transformator. Jag har inte så mycket rum runt min stärkare, så jag har gjort en sådan lösning och lagt den uppe på stärkaren. Den blåser inte mycket, men det ger lite bättre luftutbyte.

#33

Postad 18 mars 2006 - 23:36

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Jag läste om yamahas duglighet i 4 ohm och det är ju ingen nyhet att dom är klena i 4 ohm, samma med pioneer , det är ju bara att kolla kuberna i tex hemmabio tidningen nr 3 2006 och jämför med sony eller hk.

jag har en Yamaha 657 och då kör jag med några lättdrivna lådor som passar, har du tung drivna lådor så välj nåt som är lite strömstarkare.

*** Inlägg flyttat hit från annan tråd och därför måttligt redigerat /Tomas_D700

<{POST_SNAPBACK}>



Det där stämmer på vissa modeller men inte alla så snacka inte. Min Pioneer VSX-1014 lämnar 240w i 4ohm och 365w i 2ohm.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 18 mars 2006 - 23:36.


#34

Postad 18 mars 2006 - 23:46

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Alltså hur många har igentligen provat detta? Jag har en bild i mitt galleri där min 1014 ser ut att ha max 2mm mellan hyllplanet över. Ideligen får jag kommentarer om att den blir för varm och "vad tänker du på din tok" . Okey värme uppstår men har man som jag tiltat receivern så att fronten är högre än aktern så har du ändå marginaler. Varm luft är flyktig och samtidigt som den stiger och blandas med sval luft så kommer ny frisk luft till förstärkaren. Har man en tvbänk som är öppen åt båda håll (bak/fram) och c:a 1cm eller mer så kan man spela så öronen trillar av utan att oroa sig för överhettning. Komponenter slits inte heller mer för att förstärkaren presterar så bra den kan, vad får ni allt ifrån? Mekaniska delar slits.

#35

Postad 19 mars 2006 - 00:34

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

båda håll (bak/fram) och c:a 1cm eller mer så kan man spela så öronen trillar av utan att oroa sig för överhettning. Komponenter slits inte heller mer för att förstärkaren presterar så bra den kan, vad får ni allt ifrån? Mekaniska delar slits.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok widescreen4 du kan ha rätt i det? men är det så att du påstår att manualer för stärkaren som säger något annat är fel? du kan säkert din sak men om tillverkaren el företaget det handlar om skriver att man rekommenderar något annat så är det inget att bry sig om tydligen för det stämmer inte ändå? ;) hmmm jag håller inte med dej helt här.

Vad får du allt ifrån?!!va. Så en lampa som har gått en längre tid har inte gått sönder pga slitage utan den bara går sönder?? :( och då är detta ingen mekanisk del.
Allt som har en funktion slits mer el mindre fast det tar olika lång tid och vissa saker går nästan aldrig sönder. säkringar som ger up efter en längre tid gör det pga slitage men det slitage man då pratar om är inte mekaniskt(rörliga delar) utan el-slitage. så vad får du allt ifrån widescreen4.
vet att det är off-topics.+massa OT
//Golfarn

Redigerat av Unregistered1113, 19 mars 2006 - 00:37.


#36

Postad 19 mars 2006 - 01:20

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Jadå du behöver inte vara orolig jag kan min sak. Yamaha har själva sagt att en centimeter räcker gott. Manuals for dummies, har du hört det någon gång? En svensson kan vara korkad nog attt stoppa in sin förstärkare i en lufttät låda. Anvisningarna finns där för brandsäkerhet inte för livslängd på förstärkaren.

En elektronisk komponent kan inte slitas mer eller mindre då det handlar om ett konstant flöde av elektroner, antingen flödar eller så flödar det inte. Av och påslag sliter mer på en elektronisk komponent än konstant påslag. En komponent som är byggd för att klara olika höga nivåer av konstant flöde slits inte mer om flödet är optimalt.

En glödlampa är lite speciell för där drar du trådens förmåga att leda elektroner till en gräns att tråden glöder. En säkring kan ge upp av många orsaker men oftast inte för att det handlar om slitage det kan jag lova dej.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 19 mars 2006 - 01:22.


#37

Postad 19 mars 2006 - 03:01

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

En elektronisk komponent kan inte slitas mer eller mindre då det handlar om ett konstant flöde av elektroner, antingen flödar eller så flödar det inte. Av och påslag sliter mer på en elektronisk komponent än konstant påslag. En komponent som är byggd för att klara olika höga nivåer av konstant flöde slits inte mer om flödet är optimalt.

<{POST_SNAPBACK}>


Så arbetstemperaturen påverkar inte "slitaget"?

#38

Postad 19 mars 2006 - 03:17

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Jo självklart gör den det om temperaturen överstiger bräknat värde, men du kan vara lugn för konstruktörerna har räknat med det värsta. Såvida förstärkaren inte står näst intill luftätt så är det inga problem. Har ni någonsin funderat på varför en glödlampa aldrig går sönder medans den är tänd?

#39

Postad 19 mars 2006 - 12:05

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Hej. widesreen4

Jodå den har jag hört många gånger och visst det finns svenssons som stoppar grejerna i luftäta ställen vilket inte är logiskt, men att manualen är endast för dummis är lite att ta i ändå? det är många på detta forum som har en stor kunskap men får gå tillbaka och kolla läget med just manualen!... så i din värld så är dessa personr dummis?. Visst så har det med brandsäkerheten att göra men även för stärkaren.

Jag är mycket väl medveten om att det är ett konstant flöde el inte alls men du förstod inte poängen så jag får tydligen förklra, vissa grejer slits mindre och andra mer beroende av hur mycket flöde det är och vad för grejer man använder vid tillfället och där kan det variera.

Ja det är helt korrekt att lampan inte går sönder vid användning men den gör det när du ska använda den igen för den klarar inte belastningen vid tillfället och går sönder eftersom den har fått göra samma sak flera ggr alltså ett slags slitage som gör att den inte klarar mer.

Visst det är så att i det flesta ggr så går en säkring pga att det är något som påverkar det (yttre omständigheter) kyla o väme växligar kan vara en sådan+ kondens t.ex som stör balansen i flödet och därmed går sönder även om detta tar en väldigt lång tid så händer det.
Igen lite off-topics o en massa OT
//Golfarn

Redigerat av Unregistered1113, 19 mars 2006 - 12:10.


#40

Postad 19 mars 2006 - 12:20

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Köpte en rx-v757 främst eftersom det går att koppla in ett försteg till den om man i framtiden skulle vilja ha mer kraft. Mycket nöjd än så länge!!!

<{POST_SNAPBACK}>


Du får nog inte mkt kraft ur ett försteg. ;)

#41

Postad 19 mars 2006 - 12:24

grisen
  • grisen
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
;) De klart förstärkan skall stå hely öppet,de e ju den snyggaste Möbel man har!! :(

#42

Postad 20 mars 2006 - 16:24

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Jo självklart gör den det om temperaturen överstiger bräknat värde, men du kan vara lugn för konstruktörerna har räknat med det värsta. Såvida förstärkaren inte står näst intill luftätt så är det inga problem. Har ni någonsin funderat på varför en glödlampa aldrig går sönder medans den är tänd?

<{POST_SNAPBACK}>



Titta in här så kanske du får anledning till att inte vara så säker:

http://audiokarma.or...ead.php?t=60386

#43

Postad 20 mars 2006 - 17:04

Unregistered70fa71ef
  • Unregistered70fa71ef
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
öhm.. får mer watt i 8ohms läget?
Brukar det inte va tvärtom du får ut mer effekt desto mindre ohm?

Borde inte recivern leverera mer i 4ohms läget än 8a?

#44

Postad 20 mars 2006 - 17:36

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

öhm.. får mer watt i 8ohms läget?
Brukar det inte va tvärtom du får ut mer effekt desto mindre ohm?

Borde inte recivern leverera mer i 4ohms läget än 8a?

<{POST_SNAPBACK}>


I den här tråden påstås att det är helt problemfritt att köra 4 ohmshögtalare med 8 ohmsinställning på förstärkaren så länge det inte spelas för högt samt att ventilationen är god.

I det länkade exemplet försöker man visa på hur hårt transistorerna belastas vid 4 resp. 8 ohms belastning. Man låter strömmen vara konstant men halverar effektuttaget vid 4 ohm jämfört med 8, för att simulera att det "inte spelas för högt".

Resultatet blir ändå att transistorerna belastas mer än dubbelt så hårt vid 4 ohm under de aktuella förutsättningarna.

Så har åtminstone jag tolkat inlägget.



Tycker även att man bör ha dessa rader i åtanke:

"Every transistor has a maximum power dissipation rating. This is not a fixed figure but varies with the temperature of the transistor. For example, a transistor might be rated to dissipate 100 watts at 25 degrees centigrade but only 20 watts at 100 degrees centigrade. The amplifier designer should provide cooling, in the form of heatsinks, to ensure that the maximum temperatures are not exceeded."

#45

Postad 20 mars 2006 - 17:48

Unregistered70fa71ef
  • Unregistered70fa71ef
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
artikeln va väldigt intressant..

Men ja tänkte lite på den Technics förstärkare jag ska köpa där det stod 2x120watt 4ohm och 2x75watt i 8ohm.. Så blev lite förvånad över det där med effekten.. Men det beror väll lite på hur de är byggda.

Hehe det där med temperaturen är roligt. Har en Technics reciver från 1999-2000 SA-Ax540 på 5x85watt enligt specifikation.. Värme utvecklingen på låg volym är otroligt stor. Man kan bränna sin hand på det lilla ventilhålet upptilll efter några timmar. Det sitter en fläkt i den men den startar inte förns en viss volym, verkar inte bero på temperaturen utan något med effekten den ger ut.

Spelar man däremot på typ 1/4 volym blir den lite mindre varm men väldigt varmt jämfört med många andra jag har testat. =)

#46

Postad 20 mars 2006 - 18:03

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Det stämmer att en förstärkare klarar att leverera mer effekt vid 4 än vid 8 ohm. Kraven på bra kylning blir då samtidigt högre, som exemplet påvisar.

Knepigt med din AV-receiver... Har ju en liknande Technics som också är utrustad med fläkt. Jag har aldrig hört att den gått igång (kanske bara är väldigt tyst) men förstärkaren blir inte särskilt varm heller.

Tycker att det borde vara enklare att ha en temperaturstyrd fläkt än en som styrs av uteffekten.

#47

Postad 20 mars 2006 - 19:42

Unregisteredab743637
  • Unregisteredab743637
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Japp, samma med min förra reciver, Panasonic HE90. Panasonic och Technics är ju samma, så det var väl en förtäckt Technics. Den blev också brännhet uppe på chassit efter en tids användning. Vad jag vet gick dock aldrig fläkten igång på baksidan. Spelade inte så jättehögt, och gör det inte nu heller, men Panasonicen var otroligt mycket varmare än min Yamma någonsin har varit.

#48

Postad 20 mars 2006 - 20:11

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

öhm.. får mer watt i 8ohms läget?
Brukar det inte va tvärtom du får ut mer effekt desto mindre ohm?

Borde inte recivern leverera mer i 4ohms läget än 8a?

<{POST_SNAPBACK}>


Hej.

Detta kan vara lite knepigt att förstå när det gäller yamaha och här blir det gärna en massa missförstånd, i 8ohm så ligger min 757 på 7x100w medans i 4ohm så ligger den i 7x150w, jag kör den på 8ohm för då är den som ström starkast + ljudet blir kraftigare medans den tappar vid 4ohm pga strypningen som förhindrar överhettning, den får mer effekt men tappar i styrka istället.
viktigt att säga att det beror oxå på vad det är för högtalare man har och vad dessa har för ohm, så har jag fattat detta, men jag blir säkert rättad i något för det är svårt att alla ska vara överens om detta och leder till stora debatter och i sämsta fall till sandlåde snacket. ;)

Sedan är det ju klart har man 4ohm högtalare så ska man köra på det, men det står gärna 4-8ohm på högtalare vilket skapar frågetecken på hur man ska göra.

Kolla även på andra trådar där du kan läsa om detta och ger säkert en del svar.
//Golfarn

#49

Postad 20 mars 2006 - 20:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Alltså receivern kommer inte bli för varm så länge luft cirkulerar runt den. Artikeln som länkades hade dom testat genom att sätta konstant spänning över trissorna som jag fattat det? En musiksignal är ju ingalunda en konstant spänning.

Vad jag vet löser inte den kretsen ut vid överhettning utan om förstärkaren klipper. Om förstärkaren överhettas och därav klipper bör man se över sin ventilation. Ni får köra era recievers som ni vill men just den där switchen har testats och Yamaha presterar bäst i 8ohm oavsett impedans på högtalare. Pioneer brukar prestera bäst med 6ohms läget.

#50

Postad 20 mars 2006 - 20:48

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Alltså receivern kommer inte bli för varm så länge luft cirkulerar runt den. Artikeln som länkades hade dom testat genom att sätta konstant spänning över trissorna som jag fattat det? En musiksignal är ju ingalunda en konstant spänning.

Vad jag vet löser inte den kretsen ut vid överhettning utan om förstärkaren klipper. Om förstärkaren överhettas och därav klipper bör man se över sin ventilation. Ni får köra era recievers som ni vill men just den där switchen har testats och Yamaha presterar bäst i 8ohm oavsett impedans på högtalare. Pioneer brukar prestera bäst med 6ohms läget.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag trodde att vi pratade om hållbarhet/slitage av komponenter vid val av 4/8 ohmsläget och inte prestanda.

Att den strypning som 4 ohms läget ger samtidigt medför sämre prestanda torde väl vara ganska givet. Annars vore det ingen strypning.

Att kretsen inte löser vi överhettning av exempelvis transistorerna är just det som gör detta förfarande lite riskabelt ur slitage/hållbarhetssynpunkt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.