Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styra Nexa RFbrytare med Pyramid IRförlängare.

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 februari 2006 - 00:04

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Tänkte starta en tråd som bara handlar om hur man ska lyckas styra Nexas sortiment av brytare med hjälp av en "pyramid" irförlängare.
Jag vet att det finns mycket info i andra trådar, men jag skulle vilja ha allt om detta i en tråd.
Jag har själv samlat lite info samt fått massor av hjälp av daniel-p så det är han som ska ha credit :)

Själv har jag en Hometheatermaster 800 fjärr LÄNK och ska skriva ner nedan hur man gör för att det ska fungera (dock så fungerar det inte än för mig :-(.

1. Du behöver en fjärr som du kan ladda in irkoder i från pc, Prontohexfiler eller ccf filer.
2. Nexabrytare tex dessa LÄNK
3. "Pyramid" irförlängare, denna: LÄNK

Nu börjar jobbet :)

1. Ladda hem detta program till pc:n LÄNK

2. Generera en kod för tex A1 ON.

3. Högerklicka och kopiera allt som generas fram.

4. Ladda hem Prontoedit härifrån: LÄNK

5. Efter installation av Prontoedit så starta det och nu kommer en guide hur du gör om en prontohex fil till en ccf fil(dock engelska).
Själv måste jag göra om filerna till ccf filer eftersom jag har pc programmet MXeditor till min fjärr och det kan bara importera ccf filer.

6. Open ProntoEdit and choose "Create New Configuration" for a TSU2000.

7. Under the "Panel" pulldown, choose "Add Panel".

8. Some blank buttons will appear. Double click on one of them to get the "Button Properties" screen.

9. Click on "Set IR" which will bring up the "Add IR" panel.

10. Click on "View IR", which will display an open box labeled "IR Code".

11. Paste your hex code into that box and click "OK".

12. Click on "Properties" and "Name" to enter a label for the button. Click "OK", then "Apply".

13. Repeat this with any other buttons, then save the CCF.

14. Har du en MX 800,850 mfl så importera ccf filen som du skapat genom att starta MXeditor och trycka på Universal Browser och ladda filen därifrån.
Dra sen över irkoden till din fjärr på lämplig plats.

Har ni en pronto så behöver ni inte köra punkt 14.
Har inte nån pronto själv så deras funktioner o program kan jag inte nå mer än denna guide.

Nått jag missat eller nått jag ska lägga till, skicka ett pm så lägger jag in och förbättrar.
Själv så fungerar det inte för mig, problemlösning återstår.
Pyramiden blinkar och tar emot irsignal, men Nexabrytarna reagerar inte :rolleyes: .

För daniel-p så fungerar det, för en del andra har det varit en del problem.
Kan vi lösa problemen?
Skulle vara kul om det va fler som provar, gärna med olika fjärrar.

Här kommer en ccf fil som jag gjort på koderna A1-A3 ON och OFF.
Filen är zippad.
Funkar den för er?

Lycka till!

Bifogad fil(er)


Redigerat av Ticko, 08 mars 2006 - 09:26.


#2

Postad 27 februari 2006 - 18:29

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Och det mest "elementära" tipset.
Se till att det är "rätt" pyramid som du använder.
De från teknikmagasinet ser ju identiska ut både sändar- och mottagarpyramiden.
Den som "sänder" dvs. gör om IR till RF är på undersidan märkt med serienummer följt av bokstaven T (Transmitter). Mottagarpyramiden är märkt på samma sätt fast med R (Receiver).

Sedan så "blinkar" en extra diod på sändarpyramiden när den tar emot IR.

#3

Postad 01 mars 2006 - 01:41

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Har lagt upp en ccf fil åt er som vill ha den i första inlägget.
Blir lite enklare att komma igång :huh:

#4

Postad 02 mars 2006 - 01:05

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Den här tråden kom ju som på beställning! :D

Har själv börjat luska i detta, men jag tänkte först försöka använda mina Philips fjärrförlängare (av samma typ som "pyramiderna"). ;)

Det värsta är att detta är första gången för mig, sen jag köpte min Pronto för ca 3år sen, som jag ska försöka sätta mig in i ProntoEdit, pinsamt värre men tyvärr sant, har aldrig orkat ta tag i det där... ;)

Kommer nog komma lite frågor från mig i Prontotråden oxå! :lol:

#5

Postad 02 mars 2006 - 10:11

bolets2
  • bolets2
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
en fråga som kvarstår. x-10 har ju flera mjukvaror som styr hemmet. Finnes det nått liknande för nexa?

#6

Postad 04 mars 2006 - 10:21

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Som framgår av den ursprungliga tråden har jag haft lite problem att få till det. Brytarna reagerar ibland, ibland inte. Lyckades få till A1 så att den tog ungefär varannan gång, och gjorde då ett makro som skickar signalen två gånger med 0,3s paus emellan. Funkade ganska bra, men inte 100%. Jag tänkte att det kanske är pyramiden som är kass och köpte ett par till. Tyvärr, samma resultat. Provade då att koppla in båda sändarpyramiderna samtidigt, och se, nu funkar det klockrent! Kör alltså med dubbla pyramider och upprepningsmakro, känns ju lite löjligt men det funkar. Jag har original pyramiderna Powermid XL från X10, inte de där kopiorna som Teknikmagasinet säljer numera.

/Micke

#7

Postad 04 mars 2006 - 12:58

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Jag räknar med att få hem en ny logitech fjärrkontroll inom ett par veckor för att se hur den fungerar.
Ska provköra pronto-koderna på den och se hur det går...
I pronto edit NG (för RU950/TSU3000 och RU980/TSU7000) så kan man ställa "duration" på ir-signalen.
Har inte provat annat än default då det fungerat bra för mig, men misstänker att det inverkar på "tillförlitligheten".

Återkommer med info.

Har man fem minuter över någon gång finns det en del intressant läsning om pronto hex, och en del program som man kan ha nytta av här:
http://home.tiscali....ote_control.htm


/Daniel

#8

Postad 06 mars 2006 - 20:22

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
fel

Redigerat av Dr. Death, 06 mars 2006 - 20:27.


#9

Postad 06 mars 2006 - 20:28

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Kolla i längst upp i den här tråden! Där finns både en länk till det program som generar koderna och en färdig ccf-fil för A-koderna

#10

Postad 07 mars 2006 - 13:00

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Såg att jag missat det och ändrade INNAN du svarade! ;) ;)

Jag har inte provat din länk ännu, men det står A1-A3, alltså är det bara tre koder, eller har missförstått dig? ;)

#11

Postad 07 mars 2006 - 20:11

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Nja, det är On och Off för varje, dvs 6 koder. Med Codegen-programmet som Daniel hittade och Ticko länkat till ovan kan man generera Pronto-koder för alla Nexas adresser. De billiga Nexabrytarna har A-D, 1-3, dvs 12 kombinationer. De dyrare klarar fler.

/Micke

#12

Postad 08 mars 2006 - 07:03

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Stämmer bra det!
Själv så hittade jag en trådlös termometer som gick på 433Mhz i hemmet.
Gjorde dock inte nån skillnad när jag plockade ur batterierna ur den tyvärr.
Det har alltså inte funka en enda signal för mig förutom orginalfjärren.

#13

Postad 08 mars 2006 - 08:50

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Så har alltså inte fått det att funka?

#14

Postad 08 mars 2006 - 09:29

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Själv har jag en Hometheatermaster 800 fjärr LÄNK och ska skriva ner nedan hur man gör för att det ska fungera (dock så fungerar det inte än för mig :-(.

Nope, detta ovan står i första inlägget :)

#15

Postad 08 mars 2006 - 19:31

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har nu testat koderna!

Funkar KLOCKRENT!!! :D


Jag har inte använt den vanliga "Pyramiden" utan jag använder en Philips fjärrförlängare (samma typ av produkt), så nu kan man väl utgå från att det funkar med alla fjärrförlängare som använder samma metod...!


Nu undrar jag bara var man får tag i fler koder, jag vill mer än A1-A3, iaf. A1-A16!

Hur gör man med dimmers då, finns det några bra koder för att dimma oxå?! :)

#16

Postad 08 mars 2006 - 19:36

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Jag testade att "lära" koderna från pronton till en annan multifjärris jag hade liggande (Philips RU880).
Den klarar att lära koden från pronton, men kan inte styra fjärrbrytarna.

Har ingen aning om varför det blir så.

#17

Postad 08 mars 2006 - 20:36

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Ok. nu har jag fattat hur man gör för att få fler koder... :)


Problemet kvar står, hur gör man med dimmers, och hur programmerar man pronton så att den förstår HUR den skall göra för att dimma till en viss nivå?

En annan sak som jag undrar över när det gäller NEXA-dimmers, har den ett minne, dvs. om man stängt av lampan i ett dimmat läge, startar den i senaste dimmade läget nästa gång man slår på ON?

VART köper man NEXA billigast? Läste i nån tråd om att de gick att hitta för 99kr. för en mottagare?

#18

Postad 09 mars 2006 - 08:01

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Har nu testat koderna!

Funkar KLOCKRENT!!! 


Jag har inte använt den vanliga "Pyramiden" utan jag använder en Philips fjärrförlängare (samma typ av produkt), så nu kan man väl utgå från att det funkar med alla fjärrförlängare som använder samma metod...!

Kul att det fungerar för dig! :)
Lägg gärna in en länk så vi kan se vad det är för fjärrförlängare.

Hur gör man med dimmers då, finns det några bra koder för att dimma oxå?!

Med dimmers så tror jag bara att man håller ned knappen och så dimmrar den uppåt eller nedåt beroende vad som är närmast 0 eller max.
Har inte nån dimmer än, men jag tror det är minne på dem.

Själv så köpte jag 3st silvriga on-off brytare med fjärr för 189:- på rusta, tyckte det va billigt.
Har tidigare beställt från Kjell.com men det va lite dyrare - 249,00 för samma paket.
Teknikmagasinet har också Nexa.

Jag testade att "lära" koderna från pronton till en annan multifjärris jag hade liggande (Philips RU880).
Den klarar att lära koden från pronton, men kan inte styra fjärrbrytarna.

Har ingen aning om varför det blir så.

Kanske är nått liknande problem för mig.
När jag importerar ccf filen i MXeditor som är mitt pcprogg till fjärren så drar jag sen över vald irkod till min fjärr, det står sedan *learn* som källa för irkoden.
Kanske det är nått skumt när det blir nått med lärning...knepigt värre!

#19

Postad 09 mars 2006 - 08:58

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Kan inte hitta mina fjärrförlängare på nätet, jag köpte dessa efter att jag läst ett test i HemmaBio-tidningen, och de fick bättre betyg än "Pyramiderna" + att de var snyggare samt billigare (har jag för mig)... :) Var väl ett par år sedan? Köpte dessutom TVÅ par! :D

Skall försöka ta en bild på dem själv sen!

#20

Postad 09 mars 2006 - 13:03

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
VAR hittar ni det där billiga paketet med 3st mottagare samt 1st fjärr (silver), för 189-249kr?

Hittar inte det på varken kjelles eller teknikmagasinet... :unsure:



Edit. hittade nu...

Hittade även dessa på kelloco.com: sök på art.nr:50225

Funkar dessa oxå, nån som provat?

Redigerat av Dr. Death, 09 mars 2006 - 13:17.


#21

Postad 09 mars 2006 - 20:40

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Finns även det i första inlägget :unsure:
Direktlänk: LÄNKEN

#22

Postad 09 mars 2006 - 20:43

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
De på teknikmagasinet hitta jag i katalogen deras.

#23

Postad 09 mars 2006 - 22:19

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
He, he, he!

Sorry!

Jag är så hejalös med att få svar så jag ser inte skogen för alla träden! :o

Den brytare jag lyckades med var en lånad Nexa (vit) on/off brytare, idag hittade jag det där billiga Nexa-systemet (silver) på EKO:- för 179kr för 2 brytare, 1 dimmer samt fjärr.

Har testat och lekt lite nu med pronton, och även det funkar utmärkt.

Dock tycker jag dimmern är lite knepig, när man trycker på "on" så dimmar den upp i senaste dimmervärde, vilket är bra, när man trycker "on" igen så börjar den dimma upp och ner och upp och ner osv. tills man trycker på "on" igen, när man därimot trycker off så slår den av direkt UTAN dimma..

Det jag saknar är att man givetvis skall kunna sätta dimmern på max UTAN att sitta beredd med fjärren för att stoppa dimmern vid det läge man tror är max.

En annan sak är att man gärna skulle vilja att den dimmar ner när man trycker "off".

Har även provat med oständiga macron på pronton för att få det som jag vill ha det, men eftersom precisionen inte särskilt grym så blir det inte bra där heller...

Men visst, kanske lite mycket begärt för 179kr! :P


Hur funkar dimmern till det vita Nexa-systemet, är det ingen som vet det? Det är kanske mer användbart?

Det jag igentligen kräver är att när jag trycker "on" så skall den dimma upp i senaste ljusläge, samt när jag trycker off så skall den dimma ner, då blir det ju inga problem med macron.

Några andra förslag på hur jag skall få till det? :unsure:

#24

Postad 11 mars 2006 - 07:50

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Jag har varit inne på samma tankegångar, men det blir nog svårt att få till med Nexa. Man kan ju tänka sig makron som bygger på att man kollar hur lång tid det tar att dimma upp och ner. Lär dock inte bli särskilt tillförlitligt. Dessutom går det knappast att få till annat än för min och max, dvs inte till något mellanläge.

Jag tror man måste hitta en mer avancerad dimmer. Jag lutar åt att prova med IKEAs Koppla. Den är betydligt dyrare än Nexa, ligger på ca 350kr styck tror jag. Den lär dock gå att styra direkt till bestämda lägen, inte bara dimma upp och ner. Frågan är om den går att styra med Pronto eller annan multifjärr. På Remotecentral finns ett halvfärdigt excel-ark med koder, men jag har inte provat om det verkligen funkar.

#25

Postad 11 mars 2006 - 18:35

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Om de kostar 350kr st så finns det ju ingen anledning att inte välja X-10 ju? :unsure:

Men det är nog ganska troligt att det går att få det att funka med Ikeas "koppla" oxå?


Ang. att kolla tiden på Nexa, been there, done that... Det funkar inget vidare, för dålig precision.


Det roliga med pronton är ju att man inte behöver välja antingen eller, man kan ju blanda ihop olika system bäst man vill i princip, dvs. handplocka de olika systemens fördelar! :angry:

#26

Postad 11 mars 2006 - 23:40

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Det har du helt rätt i, X10 är kanske det bästa alternativet. ehem har en dimmer, Lampmodul DM20G för 279kr som funkar som du vill, fast tvärtom; "Har såkallad "soft dim" - dimrar från '0' när den tänds och dimrar mjukt upp till senaste dimmervärde. När den släcks dimras den mjukt ner till '0'. " Det vore såklart bättre om den dimmade ner från fullt. Nåja, man kan inte få allt...

#27

Postad 17 mars 2006 - 07:54

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
IKEA:s koppla kostar enligt ikea.se 419 kr för två dimrar + tillhörande fjärrkontroll (startpaket).
Vad dimrarna kostar "lösa" vet jag inte - ska kolla upp det nästa gång jag åker ut till IKEA.

Upptäckte i går ett stor nackdel med NEXA-modulerna.
Det verkar som om våra närmsta grannar (vi bor i trefamiljshus) också skaffat nexa-pluggar (såg att Jula här i linköping sålde det silvriga trepacket för 149 kr, så det är säkert det de har köpt).
Hursomhelst, våra lampor har i går kväll att tända och släcka sig stokastiskt...
Det är lite jobbigt, så jag måste ta och prata med dem så att vi kan göra upp om vilka huskoder vi ska köra (än så länge har jag bara hunnit med ett "lampkrig", dvs tända tillbaka det som släckts hos oss och tvärtom...)
Problemet med de silvriga brytarna är ju att det finns så få koder totalt (12 st). Så egentligen räcker det inte till.

Så jag får nog antaligen börja se mig om efter andra alternativ, kanske IKEA:s pluggar kan vara ett alternativ.

/daniel

#28

Postad 17 mars 2006 - 08:57

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

IKEA:s koppla kostar enligt ikea.se 419 kr för två dimrar + tillhörande fjärrkontroll (startpaket).
Vad dimrarna kostar "lösa" vet jag inte - ska kolla upp det nästa gång jag åker ut till IKEA.

Upptäckte i går ett stor nackdel med NEXA-modulerna.
Det verkar som om våra närmsta grannar (vi bor i trefamiljshus) också skaffat nexa-pluggar (såg att Jula här i linköping sålde det silvriga trepacket för 149 kr, så det är säkert det de har köpt).
Hursomhelst, våra lampor har i går kväll att  tända och släcka sig stokastiskt...
Det är lite jobbigt, så jag måste ta och prata med dem så att vi kan göra upp om vilka huskoder vi ska köra (än så länge har jag bara hunnit med ett "lampkrig", dvs tända tillbaka det som släckts hos oss och tvärtom...)
Problemet med de silvriga brytarna är ju att det finns så få koder totalt (12 st). Så egentligen räcker det inte till.

Så jag får nog antaligen börja se mig om efter andra alternativ, kanske IKEA:s pluggar kan vara ett alternativ.

/daniel

<{POST_SNAPBACK}>





:( ;) :D

Jag har oxå stött på patrull, tex. lampor som varit på på morgonen när man går upp, som man VET att man släckte osv.

Och problemet är som du säger, det är ju ganska begränsat med både huskoder och antal moduler på det silvriga nexasystemet, havla sverige äger väl ett sånt snart, SÅ billigt och sälj överallt... :)

#29

Postad 17 mars 2006 - 17:05

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

än så länge har jag bara hunnit med ett "lampkrig", dvs tända tillbaka det som släckts hos oss och tvärtom...)

Har också krigat om A2 tror jag, men det verkar som om jag vann ;)
Ett j-la tryckande...

#30

Postad 17 mars 2006 - 23:07

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Iof. förgyller ett lampkrig alltid tillvaron! ;)


Skulle vara roligt att veta vem man "krigar" med, om det är en tekniskt insatt som förstår vad som pågår eller om det är ett nöt som håller på att bli galen och tänker gå och reklamera "skiten"! :lol: B) :rolleyes:

#31

Postad 19 mars 2006 - 19:32

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Jag var ute på Ikea i Kungens Kurva idag. De hade 4 Koppla startpaket kvar a 419kr. Intill fanns en skylt med texten 'Utgår inom kort'. Lösa mottagare har de slutat med sedan tidigare. Inget att satsa på således.

/Micke

#32

Postad 23 mars 2006 - 20:21

henke-a
  • henke-a
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Är det någon som testat detta för Waveman? Det går ju också på 433MHz. Tycker inte att jag fått Waveman & Nexa att fungera ihop (har inte testat så noga).
Jag styr idag X10 (som jag inte fattar varför alla tycker är dyrt, enkla x10-grejer kostar inte mycket mer än Nexa på intellihome.be), waveman, nexa, ir och seriella/usb reläer (reläkort +io-kort från Velleman) via pc:n.
Man kan ju styra allt "via" PC, det spelar inte så stor roll vilka protokoll som används. In-signaler använder jag idag x-10 men skall gå över till ir (också), sen väljer man lätt i pc:n till vilket system och vad den skall skicka ut.
Jag styr idag waveman genom reläer kopplade till en fjärr, fungerar ok men det verkar ju smidígare att göra det med ir->radio-prylar.

Jag pratade med Nexa på inredningsmässan och dom påstod att någon i holland hade utvecklat en färdig USB-mojäng för Nexa. Dom funderade på att ta in den till sverige.

Jag tror dock att ZigBee eller Z-wave är det som gäller för sådana här system, det känns lite på g iom. att logitech har lagt in det i sin fjärr (Z-wave). Väntar bara på att det skall komma lite 220V produkter för Z-wave.

Henke

#33

Postad 24 mars 2006 - 19:55

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Nexa, vanlig lampmodul: 99-150kr, (det vita, dyrare systemet)
X-10, vanlig lampmodul: 279kr från intellihome...
Nexa, billiga gråa systemet, 149-249kr för TRE st lampmoduler samt 1st enkel fjärr.

Så nog tycker jag att x-10 är rätt dyrt...

Har dock själv x-10 oxå.

#34

Postad 27 mars 2006 - 21:35

Unregisterede50f7a66
  • Unregisterede50f7a66
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hittade följande site

http://www.mellander...s/?project=nexa

Där kan man hitta lite djuplodningar om Nexa's protokoll :-)
(visserligen för att styra Nexa via sin dator men informationen kab vara matnyttig ändå)

#35

Postad 27 mars 2006 - 23:46

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Hej,
Jag kom på ett sätt att enkelt lära in RF-signaler till pronton (om någon är intresserad av HUR så har jag beskrivit det i pronto tråden, kan ge mer tydliga instruktioner vid intresse).
Hursomhelst, de koder jag "fick fram" då jag testade att lära in nexa fjärrkontrollen bifogar jag nedan. Koderna fungerar jättebra för mig, har inte klickat en enda gång på kanske 10 on/off då jag testat.

Jag vet att det ju var lite "onödigt" då det ju redan finns funkis koder för nexa, men det är den enda RF fjärrkontrollen jag har hemma för tillfället.
Ni som har haft problem med de koder som "codegen" gav, prova gärna nedanstående och återmata ifall det funkar eller inte.


A1:on
0000 006D 0000 0019 000E 0028 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0028 000D 0028 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0028 000D 0027 000D 0028 0027 000D 000D 0027 0028 000D 000D 0028 0027 000D 000D 01AB

A1:off
0000 006D 0000 0019 000E 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0026 000E 0026 000E 0026 000E 0026 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0026 000E 0027 000D 0026 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0028 000D 000D 0028 0027 000D 000D 0028 000D 0027 000D 01AB


/Daniel

#36

Postad 29 mars 2006 - 16:16

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Sjysst! :)
Ska prova så snart jag får tid!

#37

Postad 05 april 2006 - 18:49

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ahhh!! Coolt det fungerade :D :lol: :D
Det som inte funkat en enda gång tidigare fungerade direkt med dina nya koder - Du är ju grym :)
O jag som har lött i timtal för att få en fungerande IR-RF omvandlare...nu har jag den nästan klar med klickande relän osså fixar du koder som fungerar ;) . Ärligt talat, jag hade nästan gett upp hoppet om att få det fungera.
Jag har termometer som går på 433Mhz, Bluetooth , trådlöst nätverk allt går dygnet runt.
Men dessa koder fungerade till 100% för mig.
Tack daniel-p för att du fick det att fungera!
Men det finns risk för att det är fler än jag som skulle önska fler koder än A1...

#38

Postad 05 april 2006 - 22:37

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Bra att det fungerade!
Vilka koder behöver du?
Jag kan ta och lägga upp ett antal.

Var ute på IKEA i dag och köpte ett koppla paket, har suttit och fifflat med det ett tag nu - men det går inget bra. Återkommer med mer info om det... Det är inte någon annan som provat och fått IKEA koppla att fungera från pronton?

/Daniel

#39

Postad 07 april 2006 - 12:07

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ja, helst skulle jag väl vilja ha alla 12 on och off koder :( .
Men jag förstår att det är en hel del jobb bara med en kod eftersom jag läst hur du gjort så gör de du orkar eller har gjort.

Jag har ju lilla fjärren och varför jag skulle vilja ha så många är bara för att vara framtidssäker så att man kan köpa till saker eftersom alt slippa kriga om vissa koder med grannar ;)
Men som sagt så respekterar jag att det är en hel del jobb för dig och vill inte vara jobbig :)

#40

Postad 08 april 2006 - 11:29

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Tack Daniel Dina Nexa koder funkar utmärkt.
Skulle gärna ha fler om du har tid att fixa detta.

NFS... :D

#41

Postad 09 april 2006 - 08:10

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
De kommer under dagen (söndag).

/d

#42

Postad 09 april 2006 - 14:45

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Sjysst! :)

#43

Postad 09 april 2006 - 19:10

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Ok!
NU har jag filerna klara.
Jag har tagit fram "nya" koder för nexa systemet.
De här koderna är "mycket" bättre än de som codegen spottar ur sig.
koderna använder 38 kHz bärvåg och "timingen" är betydligt närmre nexas.
Jag har testat en del av dem (se som jag använder) men inte alla - men ser inte någor orsak varför de inte skulle fungera.
Jag har en färdig pcf och ett excelark med koderna, tyvärr får jag visst inte ladda upp filerna på forumet - det kommer ett felmeddelande.
Så jag lägger upp dem rakt av. Håll i hatten, för här kommer det tråkigaste meddelandet genom tiderna.

A1-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

A2-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

A3-ON: 0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

A4-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

B1-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

B2-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

B3-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

B4-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

C1-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

C2-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

C3-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

C4-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

D1-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

D2-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

D3-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

D4-ON:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 01AB

A1-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

A2-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

A3-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

A4-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

B1-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

B2-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

B3-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

B4-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

C1-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

C2-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

C3-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

D4-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

D1-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

D2-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

D3-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

D4-OFF:
0000 006D 0000 0019 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 000D 0027 0027 000D 000D 0027 0027 000D 000D 0027 000D 0027 000D 01AB

#44

Postad 09 april 2006 - 20:06

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Mycket bra, Stort tack.

Bara att åka och handla lite fler Nexa brytare i veckan.

NFS... :)

#45

Postad 09 april 2006 - 22:24

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Stort tack även från mig! :)
Ska prova alla nån dag snart.
Om du ska lägga upp nått i forumet så är det bara att packa det till .zip format, funkade för mig.
Bra jobbat :)

#46

Postad 11 april 2006 - 23:56

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Har hållit på lite och gjort om till ccf filer, men jag tror att du har missat en kod.
C4 off heter D4 off och är identisk med D4 off.
Så jag tror att C4 off saknas.

Sen tycker jag att det va det bästa inlägget på länge :)
Snart klar för att prova dem..

#47

Postad 12 april 2006 - 00:09

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Ja, det verkar som om jag missade en kod.
Men du har väl ändå inte möjlighet att ställa in kanal 4 på silverbrytarna.
Jag upptäckte ett litet problem med koderna.
Jag kan inte få dem att fungera om jag kör pronto --> "pronto fjärrförlängare" --> pyramid.
Däremot går det bra om jag kör direkt pronto --> pyramid.
Vet inte vad det beror på.

Har gjort lite provmätningar och timingen varierar bara ett par mikrosekunder mellan dessa två alternativ... ;-(

Ska undersöka det någongång.
Har för övrigt fått IKEA koppla brytarna att fungera, lite halvkasst - men ändå.
Det är bara lite problem att få tid att laborera med sånt här.
På kvällarna kan man ju glömma att få använda pronton, då barn eller respektive "behöver" den.
Så det blir så här på "senkvällen" som man kan prova en liten stund.

För övrigt så tycker jag att det är lite kul. Vår dotter (1 år och 3 månader) får normalt sätt inte använda pronton själv - för att slippa få en spräckt skärm.
Men ibland blir det lite "väl tyst" i vardagsrummet när hon leker. Har ertappat henne ett par gånger då hos sitter och kramar fjärrkontrollen, som om det vore en liten nallebjörn... ;-)

/d

#48

Postad 12 april 2006 - 00:41

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Jag kan inte få dem att fungera om jag kör pronto --> "pronto fjärrförlängare" --> pyramid.

Jag tror det fungerar via min mxfjärrförlängare, ska kolla imorrn.

Näe, jag kan inte använda den 4:e koden så det kvittar.
Har provat A-D 1-3 och alla fungerade när jag tvärkollade via en brytare :)
Håller samtidigt på med min MX-3000 så det är lite att göra...

På kvällarna kan man ju glömma att få använda pronton, då barn eller respektive "behöver" den.
Så det blir så här på "senkvällen" som man kan prova en liten stund.

Känner igen det där...Laborerar just nu med mx-3000 och har kvar min mx-800 som vi använder som vanligt än. Då kan man i lugnt o ro laborera med nya fjärren så att det blir bra.

Kul det där med din dotter :P, prylgalen redan :blink:
Samma sak för oss ibland fast vi har bara vovve än, äre tyst o lugnt förlänge så är det nått som är galet..

#49

Postad 12 april 2006 - 10:17

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej

Kul att det finns lösningar till det mesta :). Själv håller jag på och sätter upp en fattigmans Pronto med hjälp av en gammal Ipag 3630. Denna kör jag Linux samt lirc på. Är det någon som vet hur man konverterar dessa koder så de fungerar med Lirc? Har sökt lite på nätet med inte hitta något än :P

Mvh
Staffan

#50

Postad 12 april 2006 - 12:08

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Gjorde en snabbkoll och för mig verkar koderna funka när jag kör Pronto i IR-läge till pyramid till Nexa. Däremot funkar det inte att köra med Pronto i RF-läge direkt till Nexa, testade både med RU950 och RU970. Codegen-koderna funkade även i RF-läge. Som sagt, bara en snabbkoll, ska testa lite mera och se om jag missat någonstans.

/Micke



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.