Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Invideo Projector Frame Screen Home Cinema Gray

310 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 March 2006 - 19:13

JiTe
  • JiTe
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Någon som vet något om dessa dukar?

http://www.tdjdata.s...roducts_id=6339

http://www.itservice...wArticle=783108

Och vad är det för skillnad på dom och denna? Förutom storleken...

http://www.itservice...wArticle=262399

Är det ADEO dukar båda två?

Redigerat av JiTe, 19 March 2006 - 19:18.

Postad 20 March 2006 - 02:22

jie^
  • jie^
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Det verkar vara samma som ADEO.

användarbilder och data: http://avforum.no/av.../cat/all/page/1

Samma tillverkningsnr.

Postad 20 March 2006 - 14:55

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Detta såg ju riktigt högintressant ut, är på G att byta ut MDF-duken till en prisvärd ramspänd duk och blev rätt knäckt när man läste igenom den senaste tråden om ADEO-dukarna som "försvann" från dialect. Verkade ju som riktiga guldkorn annars, så lite mer forskning i Invideos dukar hade ju varit mycket intressant!

EDIT: Efter lite utforskningar står det helt klart att det är ADEO som ligger bakom Invideo-märket. Detta borde ju rimligen bara betyda en sak, köp, köp köp! Det är ju riktigt bra pris, eller är det något man missat i all uppståndelse?

Redigerat av Woxxman, 20 March 2006 - 15:06.

Postad 20 March 2006 - 15:15

JiTe
  • JiTe
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Ja detta verkar ju vara nån form av budget märke under Adeo. Men det står inte mycket på deras hemsida.

Har sökt runt för hitta nån teknisk info på forum, men det verkar inte vara många som har dom än.

Postad 20 March 2006 - 16:06

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Det konstiga är ju dock att man använder samma tillverkningsnummer på ADEO-dukarna som Invideo, det skulle man ju kunna tolka som att det var samma dukar med annat namn.

Postad 20 March 2006 - 16:11

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Kollar man på Webhallen som har 1st ADEO, och på dessa Invideo dukar så är et samma tillverkare.

Och dom har mycket snarlika artikelnummer.

Om det nu är så, så kan jag ordna fram dessa till bra priser, då en av mina leverantörer har dessa :-)

Kan faktiskt tänka mig att göra ett grupp köp, där jag sen skickar dom vidare alt. hämtas hos mig i Skåne.

Vore kul om om det verkligen är samma.

Jag kan ju inte hitta ADEO på deras sida, dom har ju en Budget och Invideo..

Postad 20 March 2006 - 16:16

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Fix: Det låter mycket intressant med ett gruppköp! Bor själv i Skåne så jag är mycket intresserad. ;)

Såg ni att det som skilde i artikelnummer var 142 i slutet på Home Cinema Gray vs. 124 på Gray Vision. Detta taget från ITService där både dukarna listas som tillverkade av Invideo.

Postad 20 March 2006 - 16:35

JiTe
  • JiTe
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Hittade dom på en Norsk site http://www.psdata.no...=121637&mlevel=
Där står lite info.

Har mejlat dom för och se om de har någon ytterligar info.

Vad är det för format på den ?? Om man tar 220 duken så står det att den är 220x131..
Borde den inte vara 220x124?

(Fick mejl av TDJ data nu. De har oxå försökt få tag på information men inte hittat något. De skulle återkomma när de fått tag på sin grossist....)

Redigerat av JiTe, 20 March 2006 - 17:30.

Postad 22 March 2006 - 14:58

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Oj, det börjar hända lite intressanta sakere i dukforumet igen, trevligt! ;)

Jag ska köpa en ny duk och jag har varit ute efter en Adeo länge, men efter det konstiga bortfallet från itservice hemsida har man fått en kraftig prishöjning på Adeos "riktiga" dukar.

Med tanke på att priset för en Adeo Grayvision 220cm bredd med sammetsklädd ram kostar 8490:- i butik i sverige och på Adeos italienska hemsida kostar samma duk ca 500 euro + moms så tar jag för givet att alla som köpt den s.k. "Adeo" duken innan inte har samma kvalité som dessa "riktiga". Den nyare designen på ramen med 45 graders vinkel kan inte göra att den ska bli så mkt dyrare tycker jag. Men är det frågan om samma dukmaterial så är jag helt klart på ett eventuellt gruppköp! ;)

Postad 22 March 2006 - 15:20

JiTe
  • JiTe
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Det står väl på psdatas sida att det är rektangulär ram.

Det var det väl på Adeos gammla dukar?

Kan det vara så att indeo tagit över tillverkningen av den....??

Behöver iofs inte betyda att det är samma duk mtrl.

Fick mejl från psdata.no och de säger att det bara är storleken som skiljer grayvision duken mot home cinema gray duken....
Det är endast den info de fått från adeo....

Vet inte riktigt om man kan vara säker på det bara.. känns som lite tveksamma svar..

Postad 22 March 2006 - 16:07

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Verkar lite lurigt detta.. någon får helt enkelt beställa och testa. ;)
Helst någon som redan har en ADEO-duk... ;)

Nä men det börjar klia riktigt ordentligt i fingrarna här, vad gick ADEO-duken lös på som försvann från ITservice? Hann aldrig se priset på den.

Postad 22 March 2006 - 16:12

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Ok, jag missade PS datas hemsida. Ja, man får ta för givet att dom köper sina dukar från samma ställe eftersom alla kör med exakt samma artikelnr och bilder. Ja, att det inte är den nyare Plano-ramen det var nästan självklart. Det jag tror är att det här kanske inte ens har att göra med Adeo? Kan det vara så att dom bara distribuerar det här märket Invideo? Skulle det vara Adeo som tillverkar dukarna så är ju det verkligt intressanta ifall det är samma gråa dukmaterial som Plano Deluxe serien.

Ifall det är EXAKT samma gråa dukmateral så verkar det vara en grym duk. En slags lillebror/budgetversion till Stewart-dukarna enligt dom butiker som jag har ringt som valt att ta in den i deras sortiment - dom har varit mycket imponerade av den. Så skulle få exakt samma dukmaterial fast med annan ram till 1/3 av vad en "äkta" Adeo Plano Deluxe verkar ju för bra att vara sant!

Jag hittade dessa specar på PS Datas hemsida:
Viewing angle: 150° horizontal and 90° vertical
Gain : 1.5 (beraly visible from human eye)

Konstiga uppgifter, Adeos greyvision ska ju ha Gain 1.0 och vad menas med barely visible från human eye?? jag vill jättegärna se min duk klart och tydligt! ;) ;)

Postad 22 March 2006 - 16:19

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
När jag tittar hos min leverantör heter duken Invideo...

Men länken går till ADEOGROUP...

Känns som ADEO gjorde egna dukar undernamnet ADEO, och nu heter dom Invideo.
Samma artiklelnummer..

Kanske är dax att maila Italien och fråga hur det ligger till..

Postad 22 March 2006 - 16:27

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

När jag tittar hos min leverantör heter duken Invideo...

Men länken går till ADEOGROUP...

Känns som ADEO gjorde egna dukar undernamnet ADEO, och nu heter dom Invideo.
Samma artiklelnummer..

Kanske är dax att maila Italien och fråga hur det ligger till..

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, sitter du och har såna trevliga uppgifter framför dig! ;)

Det märkliga är att när man undersöker artikelnumret på

PSCHT0011 så heter t.ex. den duk som är 215x121 PSCHT0011/124
Duken som har storleken 220x131 heter PSCHT0011/142

Ingen av dessa storlekar eller artikelnr finns på Adeos hemsida, men dom har samma beteckning som Adeo Plano och Frame som är Adeos ramspända dukar. Mystiken tätnar ju inte ens... Inget stämmer nånstans... Är det bara samma dukmaterial som på Adeos Plano Visiongrey så tvekar jag inte, jag behöver vill inte lägga ut 5-6000 för en sammetsklädd och vinklad ram!!

Postad 23 March 2006 - 00:06

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Är det bara samma dukmaterial som på Adeos Plano Visiongrey så tvekar jag inte, jag behöver vill inte lägga ut 5-6000 för en sammetsklädd och vinklad ram!!

Håller med till 100%, det är ju dukmaterialet man vill åt. Kan man bara få detta utrett så är det ju en beställning direkt! Eller om det gick att lösa gruppköp som det var tal om.

Postad 23 March 2006 - 00:24

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Är det bara samma dukmaterial som på Adeos Plano Visiongrey så tvekar jag inte, jag behöver vill inte lägga ut 5-6000 för en sammetsklädd och vinklad ram!!

Håller med till 100%, det är ju dukmaterialet man vill åt. Kan man bara få detta utrett så är det ju en beställning direkt! Eller om det gick att lösa gruppköp som det var tal om.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis! Men även för 2600:- för en 220cm bred duk är ju ingen kostnad man behöver pruta på ens känns det som. Frågan är ju bara vilket dukmaterial det är och vad det är för något skumt med storleken på dukarna "home cinema" ?? 220 x 131?? Många, många olösta frågor... antagligen är det väl skit alltihop, man blir bara besviken som vanligt när man hittar någon som verkar bra.

Någon som köpte den duken från it service som kan svara på vad det är för modellbeteckning och ifalld det följde med något papper med specar osv... ;)

Postad 23 March 2006 - 22:54

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Verkar lite lurigt detta.. någon får helt enkelt beställa och testa. :P
Helst någon som redan har en ADEO-duk... :D

Nä men det börjar klia riktigt ordentligt i fingrarna här, vad gick ADEO-duken lös på som försvann från ITservice? Hann aldrig se priset på den.

<{POST_SNAPBACK}>

Priset på duken som då hette Adeo med samma artikelnr(215x121 PSCHT0011/124 om jag inte helt glömt bort alla uppgifter). Den kostade i varje fall ca 3100 inkl moms i januari i år.

Inget annat nytt?

Postad 24 March 2006 - 08:10

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Ok, tack för infon.

Verkar inte så, känns nästan som att någon behöver köpa duken och ge lite omdöme. Tyvärr har jag bara en egentillverkad MDF atm så jag tror inte att mina referenser hade varit speciellt bra. Men det kliar verkligen i köptarmen här.. det känns som att man nästan bestämt sig men bara vill få svart på vitt att det är en snarlik duk som "original" ADEOn.

Postad 24 March 2006 - 09:10

muh
  • muh
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Samma sak för mig, sågade ner min MDF-duk i småbitar igår och nu är jag på jakt efter en ny =).
Tänkte jag skulle lägga en beställning ikväll så lönen kom idag. Återkommer om hur det blir.
Men som sagt, har ju inte mkt att jämföra med :).

Postad 24 March 2006 - 09:54

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Det låter ju bra för min del i alla fall, är väldigt intresserad av att se vilka skillnader det är mot en MDF-duk.

Lite OT men måste fråga, målade min med roller (med teknik för att slippa rollerkanter på duken) men tycker ändå att jag ser kanter i dukytan vid panoreringar osv. Har du upplevt något liknande muh? Känner verkligen att jag vill testa hur det blir med en "riktig" duk faktiskt. :)

Postad 24 March 2006 - 10:05

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0
Har dom några vanliga vita eller high contrast-dukar? Jag ser endast "Grey"-dukar.

Postad 24 March 2006 - 10:21

muh
  • muh
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Det låter ju bra för min del i alla fall, är väldigt intresserad av att se vilka skillnader det är mot en MDF-duk.

Lite OT men måste fråga, målade min med roller (med teknik för att slippa rollerkanter på duken) men tycker ändå att jag ser kanter i dukytan vid panoreringar osv. Har du upplevt något liknande muh? Känner verkligen att jag vill testa hur det blir med en "riktig" duk faktiskt. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Rollade min jag med, fick dock inga problem överhuvudtaget med kanter eller liknande.
Enda som jag störde mig på var att skivan slog sig så otroligt mycket, men det var inget man märkte av vid filmtittande det var mest bara irriterande att den var sne när man kollade noga från sidan. =P. Angående Invideo's duk så skulle det vara kul och hitta lite mer info om den, men det kanske är värt och prova då jag inte har någon duk överhuvudtaget längre ;).
Edit: stava.

Redigerat av muh, 24 March 2006 - 10:23.

Postad 24 March 2006 - 12:20

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Har dom några vanliga vita eller high contrast-dukar? Jag ser endast "Grey"-dukar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte vad som gäller för dessa skumma Invideo-dukar, dom finns ju inte med på Adeos hemsida på Invideoavdelningen så vem vet?

Adeo-dukarna har dessa olika dukar med tilläggskostnad inom parantes:

White
ProWhite (+32,00 €)
Grey (+42,00 €)
Acoustic (+111,00 €)

Postad 24 March 2006 - 12:25

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Rollade min jag med, fick dock inga problem överhuvudtaget med kanter eller liknande.
Enda som jag störde mig på var att skivan slog sig så otroligt mycket, men det var inget man märkte av vid filmtittande det var mest bara irriterande att den var sne när man kollade noga från sidan. =P. Angående Invideo's duk så skulle det vara kul och hitta lite mer info om den, men det kanske är värt och prova då jag inte har någon duk överhuvudtaget längre :).

<{POST_SNAPBACK}>

Vad gäller rollandet så vet jag inte. Men vi väntar nog alla på mer info om Invideos dukar, eftersom det inte verkar finns några bekräftade uppgifter och dom finns inte med på Adeos hemsida på Invideosektionen heller...

Tragiskt läge det här... att ingen som säljer dom kan få tag i information om dom är ju också riktigt dåligt, vad är det för distributör egentligen?? Det är i varje fall inte Cavena multimedia som är den Svenska distribrutören av Adeos dukar.

Kan det vara så att dom blivit tvungna att gå under ett annat namn just pga av dom inte får säljas under Adeo namnet?

Postad 24 March 2006 - 12:37

muh
  • muh
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Enda som jag störde mig på var att skivan slog sig så otroligt mycket, men det var inget man märkte av vid filmtittande det var mest bara irriterande att den var sne när man kollade noga från sidan. =P. Angående Invideo's duk så skulle det vara kul och hitta lite mer info om den, men det kanske är värt och prova då jag inte har någon duk överhuvudtaget längre :).

<{POST_SNAPBACK}>

Vad gäller rollandet så vet jag inte. Men vi väntar nog alla på mer info om Invideos dukar, eftersom det inte verkar finns några bekräftade uppgifter och dom finns inte med på Adeos hemsida på Invideosektionen heller...

Tragiskt läge det här... att ingen som säljer dom kan få tag i information om dom är ju också riktigt dåligt, vad är det för distributör egentligen?? Det är i varje fall inte Cavena multimedia som är den Svenska distribrutören av Adeos dukar.

Kan det vara så att dom blivit tvungna att gå under ett annat namn just pga av dom inte får säljas under Adeo namnet?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu får det bära eller brista, har lagt en beställning nu iaf så vi får väl se hur det går ;).
Återkommer när jag vet mera. Mvh Marcus.

Postad 24 March 2006 - 13:29

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Ujujuj... :)
Väntar med spänning på dina omdömen Marcus!

Postad 24 March 2006 - 13:41

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Ujujuj... :)
Väntar med spänning på dina omdömen Marcus!

<{POST_SNAPBACK}>

Svinigt nice, vart köpte du den och har du någon leveranstid? Det verkar som att det är en del som säljer dessa skumma "bastarder" till dukar. ;) :rolleyes:

Postad 24 March 2006 - 14:33

muh
  • muh
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jo jag väntar också med spänning nu ;).
Beställde den från TDJdata.
Försökte ringa och kolla lite med dom om info på duken men dom hade endast telefontid några timmar varje helg så det blir väl och skicka iväg ett mail. Leveranstiden skulle vara på 2-4 dagar, så någon gång under nästa vecka skulle jag tippa på att den dimper ner :).

Postad 24 March 2006 - 20:11

JiTe
  • JiTe
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Har precis fått mejl av TDJdata och de har ingen info.
De har mejlat tillverkaren men inget svar därifrån än..

Postad 27 March 2006 - 11:41

Neelo
  • Neelo
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
blivit mer och mer intresserad av den här duken...

men jag såg att gainvärdet på cinema graymodellen låg på 1,5
hur beter sig bilden då jämfört t ex med en high contrast på 0,8
som jag nästan köpte.... :P

Projektorn som jag tänker använda den till är en hitachi tx200
borde funka fint eller??

är det nån som vet om måtten som anges är totmåtten eller bara
själva dukmaterialet??

typ 160*90 är duken och sedan en ram på 70mm eller så...

Postad 27 March 2006 - 12:25

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

blivit mer och mer intresserad av den här duken...

men jag såg att gainvärdet på cinema graymodellen låg på 1,5
hur beter sig bilden då jämfört t ex med en high contrast på 0,8
som jag nästan köpte.... :D

Projektorn som jag tänker använda den till är en hitachi tx200
borde funka fint eller??

är det nån som vet om måtten som anges är totmåtten eller bara
själva dukmaterialet??

typ 160*90 är duken och sedan en ram på 70mm eller så...

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte någon som vet något till 100%, varken dukmtrl, storlekar, etc... Det enda jag nog med säkerhet kan säga är att gain på 1.5 stämmer nog inte, har inte hört talas om någon grå duk med det, eller?

Adeos riktiga, bekräftade dukar och som vi hoppas är gjorda med samma dukmtrl som Invideo har ett gainvärde på 1.0 vilket är ganska högt. I vanliga fall är ju gråa dukar på 0.8 och då blir bilden mindre ljusstark. Det är endast den norska PS Data som har någon som helst info om invideodukarna och jag skulle inte lita på deras uppgifter när ingen annan shop lyckas få tag i information om dukarna....
:o

Jag har en TX200 , blir nog helt perfekt, när man väl fått veta vad det är för duk... :P

Postad 27 March 2006 - 15:41

arnegnu
  • arnegnu
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Lite information angående Invideo greyvision 215x121 som säljs av IT-service. Jag har beställde en och fick den i förra veckan. Det är utan tvekan en Adeoduk eftersom det står i instruktionspapprena att den är tillvekad av Adeo Group i Italien. Dessutom är jag mer än måttligt imponerad av det tryck man får i bilden trots den gråa ytan och trots att jag har en projektor (Toshiba MT200) med högsta ljusstyrka på bara 700 ANSI lumen.

Ni som tvekar, KÖP! Ni kommer inta att bli besvikna. Den ända som klagar hemma är frugan som tycker att dukmatrialet luktar illa. Men då är hon också känslig för alla typer av "ny" lukt. Och jag som älskar det...suck!! Jaja, jag får väl hoppas att lukten försvinner så småningom, precis som med nyläder, för husfridens skull. :P

Postad 27 March 2006 - 15:59

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Tack igen för svaren arnegnu, lite lukt är nog bra så att man att man köpt något trevligt! Det bör nog avta och sedan försvinna helt...

Nu återstår bara att få dom lite större dukarna bekräftade(samma mtrl och ifall dimensionerna verkligen stämmer)! Hade ju tänkt mig 220cm bredd... :P

Postad 27 March 2006 - 19:31

Unregisteredeeb0d6e0
  • Unregisteredeeb0d6e0
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
arnegnu, det vore verkligen toppen om du hade möjlighet att ta några bilder lite snabbt och lägga upp i ditt galleri, så man kan se hur ramen ser ut, och har var det med måtten, syftar måtten på själva duken eller räknas även ramen in i 160,200 220 osv??

tack för det i övrigt upplyftande inlägget, nu blev man riktigt sugen på att slå till.

Postad 27 March 2006 - 20:22

muh
  • muh
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

arnegnu, det vore verkligen toppen om du hade möjlighet att ta några bilder lite snabbt och lägga upp i ditt galleri, så man kan se hur ramen ser ut, och har var det med måtten, syftar måtten på själva duken eller räknas även ramen in i 160,200 220 osv??

tack för det i övrigt upplyftande inlägget, nu blev man riktigt sugen på att slå till.

<{POST_SNAPBACK}>

Måtten på duken är MED ramen, tex 250x147 och då blir bildytan 234 x 131,6 cm.
Väntar med spänning på att min ska komma vilken dag som helst nu :P.

Postad 27 March 2006 - 20:59

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Måtten på duken är MED ramen, tex 250x147 och då blir bildytan 234 x 131,6 cm.
Väntar med spänning på att min ska komma vilken dag som helst nu :o.

<{POST_SNAPBACK}>

Antar att du skrivt fel för nu säger du att ramen totalt breddar 15,4 cm och höjdmässigt 16 cm? :P

Postad 27 March 2006 - 21:40

arnegnu
  • arnegnu
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Den jag köpte med måtten 215x121 avser bildytan. Ramen kommer till, c:a 7,5cm runt om. Alltså totalmått 230x136cm. Tyvärr har jag inga bilder i mitt galleri men i någon utav forumtrådarna finns det en länk till en norsk hemsida där ett antal privatpersoner har lagt ut bilder på ramen. Titta lite längre bak i denna tråd eller i den andra angående Adeo dukar så hittar du länken. Ramen ser exakt ut som på bilderna. Alltså den är inte rundad eller har en lutning på 45 grader mot duken som Plano deluxe varianten. Det är den nya och mycket dyrare varianten av ram men såvitt jag vet säljs den inte i Sverige ännu. Skillnaden är som sagt ramen men inte dukmatrialet om jag har fattat rätt.

Ramen som jag har köpt har fått kritik för att upphängningen syns och är ful men faktum är att man inte behöver använda den. Man skruvar helt enkelt inte på fästena utan hänger upp ramen i skenan som löper bak i ovankant. Det är lite svårt att förklara hur men man fattar ganska snart när man sätter ihop ramen hur man fixar det. Något annat jag har hört sägas är att ramen skulle ge skuggor i bilden eftersom den inte är rundad men då måste man ju ha en lampa som lyser från något håll mot ramen. Jag har i alla fall nersläckt när jag tittar så några skuggor ser jag inte skymten av.

Postad 27 March 2006 - 22:46

Neelo
  • Neelo
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Lone_fox........saxat från en norsk sida: http://www.hattelco....=121636&mlevel=

Adeo permanent Invideo Frame screen is made by square-shape aluminium
rods and the projection surface is fixed to them with a system composed by stretches which allow a perfect flat surface.
Perimeter rods are made by first quality Aluminium in a square-shape (size cm
7,5X2,8) provided with L-shape metal plates for a perfect assembly of the four
corners. A couple of hooks to be placed on the up-side rod allow to fix the screen
onto the wall just like “a painting” or to hang the screen from the ceiling.
The screen, available in 16:9 is perfect for home cinemas.
This screen is suitable both for permanent and temporary installations.

Redigerat av Neelo, 27 March 2006 - 22:49.

Postad 27 March 2006 - 22:57

Neelo
  • Neelo
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
arnegnu du som har fått hem duken...kan du bekräfta
att den har 1,5 i gain....låter lite högt....men du tyckte det
blev bra bild?? :P

Postad 27 March 2006 - 23:23

arnegnu
  • arnegnu
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag kan inte bekräfta något Gainvärde eftersom jag inte kan mäta det. Det enda är att jag är klart imponerad av det "tryck" bilden ger trots att dukmatrialet är grått. Jag tycker jag har minst lika bra, om inte bättre, tryck i bilden än den vita duk jag hade i förra lägenheten som hade gain 1.0. Jag tror dock att värdet är 1.0 precis som Adeo själv uppger i alla fall om det är greyvision. Att de skulle ha ett annat grått dukmatrial med gain 1,5 har jag inte hört talats om. Man kan alltid skicka ett mail med frågan direkt till Adeo i Italien. De var snabba på att svara när jag frågade något sist och engelska kunde de också.

Jag kan bara säga att jag var lite skeptiskt till det här med grå duk förut, speciellt eftersom jag har en ljussvag projektor och att många rekommenderade en vit duk till den. Jag inbillade mig att de som skrev så förmodligen tänkte på gråa dukar med gain 0,8, så jag lät mig övertygas av Adeogreyvisionentusiasterna på norska forum. Jag ångrar mig inte en sekund att jag lät mig övertalas. Färgerna är bättre tycker jag och med samma eller bättre ljusstyrka i bilden är jag klart imponerad.

Postad 27 March 2006 - 23:35

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Lone_fox........saxat från en norsk sida:  http://www.hattelco....=121636&mlevel=

Adeo permanent Invideo Frame screen is made by square-shape aluminium
rods and the projection surface is fixed to them with a system composed by stretches which allow a perfect flat surface.
Perimeter rods are made by first quality Aluminium in a square-shape (size cm
7,5X2,8) provided with L-shape metal plates for a perfect assembly of the four
corners. A couple of hooks to be placed on the up-side rod allow to fix the screen
onto the wall just like “a painting” or to hang the screen from the ceiling.
The screen, available in 16:9 is perfect for home cinemas.
This screen is suitable both for permanent and temporary installations.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, vi har sett det förrut men ta du och räkna ut storleken själv så får du se att det inte stämmer. Men det kan vara så att dom avrundat i för att hela centimetrar men vem gör sånt i produktbeskrivning? Det är dessutom inte rätt dimensioner för att få riktig 16:9 förhållande på dom som heter home cinema gray, det är främst det som är så himla konstigt. Dela 16/9 och sedan samma med dukmåtten bredden/höjden så ska du få samma värde ca 1.78. Men med home cinema gray får man värdet 1.68 på 220 cm breda och 1.70 för den 250 cm breda... vad är det för skumma mått, dom är högre än vad dom ska vara för att vara 16:9. Den som är 160*90 är ju bevisligen i sin ordning, men dom andra???

En annan grej som verkar helmysko förutom själva gainvärdet är att den knappt är synlig för det mänsklikga ögat,eh??

"Viewing angle: 150° horizontal and 90° vertical
Gain : 1.5 (beraly visible from human eye)"

Postad 27 March 2006 - 23:45

JiTe
  • JiTe
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Enda sättet och få klarhet i det här är nog att mejla Adeo.

Kan du göra det Arnegnu?

Du hade väl haft kontakt med dom tidigare.

Kan det vara en sån här.

http://www.adeogroup.....DEO FRAME.pdf

Redigerat av JiTe, 28 March 2006 - 00:41.

Postad 28 March 2006 - 05:41

arnegnu
  • arnegnu
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Exakt den ramen är det JT. Den instruktionsboken är det som jag fick med när jag köpte.

Jag har skickat en förfrågan angående namnet Invideo men inte fått svar ännu. Om deras gråa dukmatriel frågade jag aldrig. Jag får återkomma med det.

Postad 28 March 2006 - 08:18

muh
  • muh
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Antar att du skrivt fel för nu säger du att ramen totalt breddar 15,4 cm och höjdmässigt 16 cm?  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, men kollar du på tex Kingpin 106" så ser det ut och kunna stämma. Bildyta (aktiv): 234 x 131,6 cm - Dukstorlek: 250 x 147,6 cm. Men som du säger, måtten på TDJ Data verkar lite knepiga, dom borde ju kunna skriva ut det bättre, eller iaf mer exakt :wub:.

Postad 28 March 2006 - 08:53

JiTe
  • JiTe
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Fick lite svar från Adeo idag!

Frågade om skillnader mellan
Invideo Projector Frame Screen 16:9 250x147 Home Cinema Grey(art nr PSCHT0019/30) och
Invideo Projector Screen Framed 215x121 16:9 Grey Vision (art nr PSCHT0011/124).

"These are the right size of the two mentioned screens:
PSCHT0019/30 250 X 147 overall size ( viewing area 235 x 132 )
PSCHT0011/124 230 X 136 overall size ( viewing area 215 x 121 )

The only difference between the two screens is the size of them. Overall size includes also the frame ( 7,5 cm each ), viewing area is the projection area.
The curtain is on both screens Vision Grey, with 1.0 Gain.
The profiles of both frame are dark grey."

Då stämmer förhållandet 16:9. Total rambredd horisontelt/vertikalt blir ju 2*7.5 =15 cm....

Redigerat av JiTe, 28 March 2006 - 09:45.

Postad 28 March 2006 - 10:21

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Nu känns det ju onekligen som det blir ett köp faktiskt, kanske ska vänta på lite fler utlåtande från Marcus t.ex. Ska bli riktigt intressant att höra vad du säger om skillnaderna mellan hemmagjord MDF och Invideo-duken. Vad sitter du på för projektor förrästen Marcus?

Sen är ju storleken ett litet problem.. har ungefär 3.6m till min duk. 106" blir på håret för stort på detta avstånd, tycker mig i dag med 90" nästan kunna skönja SD på min TW600. Tycker dock överlag att 90" är för litet, för "dålig" biokänsla i min uppsättning så frågan är om det räcker med 97" som 220x121 duken verkar vara.
Någon som har liknande problematik? :wub:

Postad 28 March 2006 - 10:46

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Tack för adeosvaren, nu finns det ingen återvändo, det här ska i så fall vara en duk som få andra klarar av att matcha ifall man inte börjar punga ut massor med stålar. Den kostar i Sverige ca 9000:- i butik (fast då med nyare ramen som dessutom är sammetsklädd)... Inga problem, ska beställa när jag kommer hem igen! ;)

Frågan är ju 250 eller 220. Skulle gärna haft ett mellanting... :wub:

Postad 28 March 2006 - 11:11

muh
  • muh
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Nu känns det ju onekligen som det blir ett köp faktiskt, kanske ska vänta på lite fler utlåtande från Marcus t.ex. Ska bli riktigt intressant att höra vad du säger om skillnaderna mellan hemmagjord MDF och Invideo-duken. Vad sitter du på för projektor förrästen Marcus?

Sen är ju storleken ett litet problem.. har ungefär 3.6m till min duk. 106" blir på håret för stort på detta  avstånd, tycker mig i dag med 90" nästan kunna skönja SD på min TW600. Tycker dock överlag att 90" är för litet, för "dålig" biokänsla i min uppsättning så frågan är om det räcker med 97" som 220x121 duken verkar vara.
Någon som har liknande problematik? :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt rätt, bara och handla ;). Sitter på en Sanyo Z3, får se om det blir en Z4 senare i år kanske.
Gällande storleken så skulle jag gärna sett att den fanns lite större :lol:, har 5.5 meter till soffan från duken.

Postad 28 March 2006 - 11:16

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Helt rätt, bara och handla :wub:. Sitter på en Sanyo Z3, får se om det blir en Z4 senare i år kanske.
Gällande storleken så skulle jag gärna sett att den fanns lite större  ;), har 5.5 meter till soffan från duken.

<{POST_SNAPBACK}>

Lite insnöad på Sanyo eller? :lol:

Postad 28 March 2006 - 11:18

muh
  • muh
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Njae, men är nöjd med den jag har och Z4'an med nya panelerna kan ju inte vara sämre.
Men visst, hinner säkerligen ändra mig några gånger innan det verkligen blir ett köp, den dagen den sorgen :wub:.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.