Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AKAI 1010

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 March 2006 - 16:21

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag kan absolut ingenting om hur en förstärkare fungerar, och har inte tänkt särskilt mycket på att börja lära mig heller.

Men, jag har en gammal förstärkare där hemma som heter AKAI A-1010 (tror jag det var, ja)
men jag har inga högtalare...
Jag har tänkt köpa ett par golvhögtalare, inget annat, men eftersom jag inte kan ett smack om siffror gällande ljud, så frågar jag här:

+ Kan min förstärkare fungera tillsammans med ett par
Proson-högtalare i 600-kronorsklassen på Siba...?

+ Finns det någon risk att förstärkaren inte kommer
palla att ge så mkt kraft som högtalarna kräver?

På förstärkaren står det:
220 V , 75Hz , 6-16 Ohm.
Inget om Watt...

Mycket tacksam för svar!

Postad 20 March 2006 - 16:36

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Är det receivern AA-1010 så ger den 2 x 14 W/8 ohm

Postad 20 March 2006 - 23:58

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
Hej.
Va!!!! finns dom än på denna jord??? häftigt ;) du.. vad du än gör så spara denna hifi raritet för detta är en fin sak som ska stå framme helt klart så köp lättdrivna högtalare i 8ohm och sen njut av det gamla ljudet och även titta på den :) polera den, ta hand om den....va rädd om den.
//Golfarn

Postad 21 March 2006 - 15:12

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Golfarn - Kul att någon säger att det är fina grejer man har!
Jag köpte förstärkaren på loppis, men det blev inget ljud i ena kanalen. Jag lämnade den till en gubbe jag känner som har hållt på med såna saker i många år, och han sa att det var en riktigt fin förstärkare som kan jämföras med nya. Jag tog lite lätt på vad han sa, men det kanske är värt att använda iallafall då :D
Den är i fint skick (iallafall utvändigt), men den blev knappast lagad med originaldelar...

Lust - Ja, det är den modellen. Jag kom bara inte på det exakta namnet.

Jag tackar så hemskt mycket för snabba svar!
/Thuyner

Postad 22 March 2006 - 13:14

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Har skannat ett siduppslag där du kan hitta lite mer info om receivern.

Bifogad fil(er)

Postad 22 March 2006 - 15:21

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Hmm, får kolla bilden en annan gång - den funktionen verkar krångla här idag...

Tackar!

Postad 22 March 2006 - 15:30

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Som med andra minitayrbilder här måste jag använda mig av Explorer och inte Firefox om det ska fungera för mig. Prova det.

Postad 23 March 2006 - 13:36

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Lust - Inget viktigt, men ändå:

På min Akai sitter inte loggan på samma ställe som på den i din bok. På min sitter den längst till höger. Inget ovanligt, kanske?

Postad 23 March 2006 - 13:59

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Det kanske beror på årsmodell eller något?

Bifogad fil  Akai_AA_1010.JPG   51.04K   1 Antal nerladdningar

Postad 23 March 2006 - 14:52

Unregistered03603e68
  • Unregistered03603e68
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Vad hände egentligen med AKAI??? KK?? Uppköpt?? Namnbyte?? Eller finns dom rentav fortfarande??

Redigerat av Unregistered03603e68, 23 March 2006 - 14:57.

Postad 23 March 2006 - 15:05

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
The Grande Group, Singapore äger Nakamichi, Akai, Kawa och Sansui enligt vad jag har hittat på nätet.

Akai finns än:

http://www.akai.com/index.asp

Redigerat av Lust, 23 March 2006 - 15:07.

Postad 23 March 2006 - 15:07

unik
  • unik
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Har en gammal akai AM-U11 som jag nämt i en tidigare tråd.
Tycker den spelar förbannat bra! Va rädd om den =)

Postad 23 March 2006 - 23:20

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
Hej.

Ja det är kul att dessa finns än för dom gjorde bra stärkare på den tiden och det är robusta saker som fungerar än idag och ljudet är väldigt skönt på dessa stärkare så håll i grejerna. :P

Till Unik: ja det är en fin sak det med. :D

// Golfarn

Postad 23 March 2006 - 23:30

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Golfarn - Kul att någon säger att det är fina grejer man har!
Jag köpte förstärkaren på loppis, men det blev inget ljud i ena kanalen. Jag lämnade den till en gubbe jag känner som har hållt på med såna saker i många år, och han sa att det var en riktigt fin förstärkare som kan jämföras med nya. Jag tog lite lätt på vad han sa, men det kanske är värt att använda iallafall då :P
Den är i fint skick (iallafall utvändigt), men den blev knappast lagad med originaldelar...

Jag tackar så hemskt mycket för snabba svar!
/Thuyner

<{POST_SNAPBACK}>

Köpt på loppis? då ha du gjort ett kap tror jag :D för precis som den rep gubben sa så står dom sig väl i stärkar marknaden, den är ju riktigt fin dessutom.
Så är det kul att man använder dessa fina grejer och inte bara låter den stå där o samla damm för dom är bäst när dom är igång.
Lycka till.
//Golfarn

Postad 23 March 2006 - 23:54

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Finns hur många kap som helst att göra när det gäller vintage-förstärkare.

Priserna är låga eftersom alla tror att det nya är bättre. Det är bara lite mer sällsynta TOTL-prylar som fortfarande värderas någorlunda efter prestanda.

Men det är bara att tacka och ta emot...

Postad 24 March 2006 - 01:45

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Finns hur många kap som helst att göra när det gäller vintage-förstärkare.

Priserna är låga eftersom alla tror att det nya är bättre. Det är bara lite mer sällsynta TOTL-prylar som fortfarande värderas någorlunda efter prestanda.

Men det är bara att tacka och ta emot...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det håller jag med om, för dom kunde sin sak även då och många av dessa fina stärkare är forfarande med o tampas med det nya så dom byggde med kvallitet förut, det kan man ifrågasätta idag.
//Golfarn.

Postad 24 March 2006 - 08:10

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Lust - Min Akai ser ut precis som på sin senaste inlagda bild :P

Golf3 - Ja, jag letade efter förstärkare hela förra sommaren på alla loppisar jag var på, men detta var den enda i fint skick. Jag kommer inte ihåg riktigt hur mycket jag gav, men det var knappast över 50-lappen...

Nu ska jag bara få tag i ett par billiga och hyfsade högtalare också :D

/Thuyner

Postad 30 March 2006 - 12:31

unik
  • unik
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Lust - Min Akai ser ut precis som på sin senaste inlagda bild :huh:

Golf3 - Ja, jag letade efter förstärkare hela förra sommaren på alla loppisar jag var på, men detta var den enda i fint skick. Jag kommer inte ihåg riktigt hur mycket jag gav, men det var knappast över 50-lappen...

Nu ska jag bara få tag i ett par billiga och hyfsade högtalare också :)

/Thuyner

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker din stärkare förtjänar fina högtalare ;)
Har precis inhandlat B&W 603 S3 och bytt ut mot primus 250. Var väldigt osäker ifall min Akai kunde driva dem överhuvudtaget.
Men igen fick man en rejäl överraskning, de driver dem med bravur. Helt j-kla sanslöst!
Det är blir sån pondus och detaljnivå i högtalarna så det kan bara inte vara sant.
Lyssna på dem med en nad stereoförstärkare på 80W, och den kan lätt jömföras med den.
Behöver ju knappt röra volymen innan det blir ett fint stabilt tryck i högtalarelemten.
Lyssnade även de på en pioneer 2011, 100 specade W? Den hade inte mycket att ge, fick vrida slut på volymen innan det blev riktigt högt. Och ja j-lvar vad det skrek i högtalarna.
Ska även nämna att min h/k avr-235 drev de bättre än pioneer 2011 och nad t753 som jag för övrigt ocskå lyssnade på.

GO AKAI ;)

Postad 30 March 2006 - 13:37

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Behöver ju knappt röra volymen innan det blir ett fint stabilt tryck i högtalarelemten.
Lyssnade även de på en pioneer 2011, 100 specade W? Den hade inte mycket att ge, fick vrida slut på volymen innan det blev riktigt högt. Och ja j-lvar vad det skrek i högtalarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror helt enkelt på att styrkan på insignalerna från kringutrustningen har ökat i takt med tiden.

Att koppla en CD-spelare till en vintage-förstärkare brukar medföra att man inte kan röra på volymkontrollen så mycket innan det börjar bli lite väl högt. Då kan det vara bra att ha reglerbar utsignal på spelaren.

Har du en vintage receiver kan du enkelt jämföra ljudnivån ut från den inbyggda tunern med exempelvis en tillkopplad CD-spelare för att se vilken signalstyrka förstärkaren är anpassad för.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.