Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HD-ready 32" CRT

175 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 mars 2006 - 08:15

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Hittade denna Philips 32" som skall vara HD-ready. En del säger att en CRT är bättre än LCD och Plasma. Då borde denna vara ett bra alternativ i lilla klassen (32")?

http://www.digitalt....aspx?ArticleID=

http://www.elgiganten.no/commerce/lobby.as...o='32PW9551

#2

Postad 23 mars 2006 - 08:42

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Tack för denna tråd, var precis påväg att köpa en 9520 som den här nya ska ersätta ;)
Om den kommer ha samma pris ~7000 så är kommer jag garanterat vänta på den !

Bild på tvn Postad bild

Redigerat av Myllerman, 23 mars 2006 - 08:52.


#3

Postad 23 mars 2006 - 09:06

Unregistered922e460e
  • Unregistered922e460e
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Verkar vara en intressant TV. Undrar just vad de menar med "HD-prepared"?
Länk till Philips:
Philips PW9551
Länk till broshyr:
PW9551

#4

Postad 23 mars 2006 - 09:18

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Verkar vara en intressant TV. Undrar just vad de menar med "HD-prepared"?
Länk till Philips:
Philips PW9551
Länk till broshyr:
PW9551

<{POST_SNAPBACK}>


I broshyren står det att det som gör den HDTV förberedd är att den har Hd anslutningar (HDMI m.m.)

#5

Postad 23 mars 2006 - 12:55

Unregistered922e460e
  • Unregistered922e460e
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

I broshyren står det att det som gör den HDTV förberedd är att den har Hd anslutningar (HDMI m.m.)

<{POST_SNAPBACK}>

Så sant. Det som jag var fundersam på var dock snarare hur mycket HD som verkligen visas. HD-ready stipulerar minst 720 linjer på höjden. Hade den klarat det så hade den nog benämts HD-ready i stället för HD-prepared. Någon som har någon info om hur många linjer bildröret i den här tvn egentligen ritar upp?

#6

Postad 23 mars 2006 - 13:09

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Max 480p eller 576p. Klarar den mer så vore jag förvånad. Kanske 1080i.

#7

Postad 23 mars 2006 - 13:22

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Med tanke på att man kan köpa den för 5999:- ska man nog inte hoppas på för mycket.
Om det hade varit något super delux bildrör i hade den nog kostat mer.

Men jag tror att det är en grym tv för det priset, har den samma bildkvalite som föregångarn
som faktiskt kostar runt 7000 så måste denna vara ett riktigt kap.

Redigerat av Myllerman, 23 mars 2006 - 13:27.


#8

Postad 23 mars 2006 - 13:36

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Hmm står på sidan att den klarar 480p 720p och 1080i..
1080i kan jag gå med på, men frågan är hur den renderar 720p.

#9

Postad 23 mars 2006 - 13:42

dimme
  • dimme
  • Beroende

  • 1 189 inlägg
  • 0
Den klarar dom progressiva upplösningarna i 50/60Hz...

#10

Postad 23 mars 2006 - 13:45

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
För dom pengarna ska man inte förvänta sig vidare mycket. Fast det intressanta är ju självaste HDMI ingången. Varför ha en sådan och man inte kommer att använda HDTV i 720p. Sak samma. Förvänta dig helt enkelt inte för mycket.

#11

Postad 23 mars 2006 - 14:07

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Den ska levereras från philips till butikerna nu i slutet av mars så om nån köper/tittar på den innan mig så skriv gärna lite om hur bra/dålig den är :P

Redigerat av Myllerman, 23 mars 2006 - 14:27.


#12

Postad 23 mars 2006 - 15:21

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Bah, det var ju lite trist :/

#13

Postad 23 mars 2006 - 16:14

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
En annan sak som jag undrar över, det står att den bara har "pixel plus" inte "Pixel Plus 2" som föregångarn hade. Vad jag kommer ihåg att jag läst är att PP2 är bra mycket bättre än vanliga PP.

Kanske man ska göra lite mer efterforskningar innan man ropar hurra.. hmm.

#14

Postad 24 mars 2006 - 10:38

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Läste lite till och som jag förstog det har denna TV "pixel plus HD" vilket har dubbla kapaciteten mot föregångarn ?

Ajja beställde iaf en sån Tv nu, får den i början av nästa månad tror jag. Kan skriva lite intryck då..

#15

Postad 24 mars 2006 - 11:07

portnoy
  • portnoy
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Vart har du beställt den ifrån ? Och till vilket pris ?

#16

Postad 24 mars 2006 - 11:11

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Vart har du beställt den ifrån ? Och till vilket pris ?

<{POST_SNAPBACK}>


http://www.hallbacks.se/ dom får in den 31/3. Kostar 5999:- fri frakt.

#17

Postad 27 mars 2006 - 07:57

portnoy
  • portnoy
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Förväntar mig en liten rapport när du fått den. Vad som verkar intressant är att pixelplus-funktionen är in och ur-kopplingsbar igen. Philips valde att ha den inkopplad hela tiden på ett antal modeller om jag inte minns fel...

Så jag vill verkligen höra hur du upplever bilden via komponentingången med pixel respektive av...

:-)

#18

Postad 27 mars 2006 - 13:53

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Förväntar mig en liten rapport när du fått den. Vad som verkar intressant är att pixelplus-funktionen är in och ur-kopplingsbar igen. Philips valde att ha den inkopplad hela tiden på ett antal modeller om jag inte minns fel...

Så jag vill verkligen höra hur du upplever bilden via komponentingången med pixel respektive av...

:-)

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det verkar finnas en hel del inställningmöjligheter. Gillar att det finns ett Pixel Plus demoläge så man ser halva skärmen med PP och andra halvan utan, bara genom ett enkelt knapptryck.

Verkar som om det kommer en 28" WS och en 29" 4:3 tv i samma modellprogram.

Här är manualen om du inte läst. http://www.p4c.phili..._12_dfu_swe.pdf

Kommer inte kunna testa Komponent eller HDMI på engång dock, har inte nån HDMI källa och så behöver jag kablar för komponent. Men det kommer sen..

#19

Postad 27 mars 2006 - 15:03

portnoy
  • portnoy
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Tackar för den länken...den hade jag inte läst..

#20

Postad 28 mars 2006 - 16:51

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Hittade en tråd i ett spanskt forum där det finns endel som redan fått hem sina Tvs (FUSK!) :wub:
http://www.mundodvd....r=asc&start=875

Har inte hunnit läst så mycket men dom verkar nöjda iaf.

Använd babelfish eller liknande för att översätta..

En till grej, priset är 6995:- nu, philips hade tydligen uppgett fel pris..
Men det var ganska väntat, lät lite för billigt innan.

#21

Postad 30 mars 2006 - 21:15

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Jag köpte en Philips 32PW9570 i höstas som jag är mycket nöjd med, och denna nya 32PW9551 verkar på pappret vara en rejäl uppgradering. 32PW9570 är en utgången "uddamodell" som mest verkar ha sålts i Storbritannien och som såldes en kort tid på Elgiganten i höstas. Lite retsamt att den nya modellen kommer nu när jag redan har köpt TV men det är väl sånt man får räkna med.

Pixel Plus tycker jag är kass. Bilden ser inte naturlig ut och det beror säkert på att det är väldigt svårt att på ett naturtroget sätt lägga till pixlar som inte finns i ursprungsmaterialet. Därför låter det väldigt intressant att nya 32PW9551 har HDMI-ingång eftersom Pixel Plus då får en högre upplösning att jobba med. Rimligtvis borde väl 32PW9551 klara att återge högre upplösning än vanlig PAL 576 linjer eftersom TV:n i och med Pixel Plus har upplösningen 833 linjer? Fast det kanske inte funkar ändå?

Örjan

#22

Postad 31 mars 2006 - 09:38

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Vad jag förstått har den inte fler linjer än en vanlig tv. Det är därför dom kallar den "HD-Prepared" iställlet för "HD-Ready" då den skalar ner HD signalen till vanligt tv format.

Så den enda igentliga skillnaden jämt imot din tv är att den här nya kan ta emot HD signaler via HDMI eller komponent som dock skalas ner (vad jag förstått, rätta mig gärna).

Sen vet jag inte om Pixel plus appliceras innan bilden skalas ner eller efter.

Men som sagt, för dom pengarna så lär den vara prisvärd.
Dom kan jue inte heller göra en "för" bra tv för då kommer ingen köpa några av deras andra modeller.

Dessutom vill dom väl hålla ner priset då det nog inte är så många svenssons som vill punga ut en massa pengar för en tjocktv längre nu när det finns platta..

Redigerat av Myllerman, 31 mars 2006 - 09:46.


#23

Postad 03 april 2006 - 08:27

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Har inte fått min tv än men lägger in lite bilder som jag hitta på det spanska forumet.
Nått att gotta sig med sålänge :(

Videon är tydligen 720P

(bidlerna är klickbara)

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Redigerat av Myllerman, 03 april 2006 - 08:28.


#24

Postad 03 april 2006 - 14:10

portnoy
  • portnoy
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Fina bilder, vad säger dom på det spanska forumet om denna TV ? Kan ingen spanska och orkar inte översätta allt... ;-)
Hur upplever de bilden, etc....???

#25

Postad 03 april 2006 - 16:05

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Fina bilder, vad säger dom på det spanska forumet om denna TV ? Kan ingen spanska och orkar inte översätta allt... ;-)
Hur upplever de bilden, etc....???

<{POST_SNAPBACK}>


Har inte läst så noga då översättningen blir lite konstig, men vad jag förstått har dom varit nöjda med den. Vissa till och med lyriska. Dock har dom mest pratat om DVD och konsoler. Får väl se sen hur det blir med vanlig tv motagning.

Får min TV imorn så ska testa lite..

#26

Postad 03 april 2006 - 19:06

spectrum50
  • spectrum50
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Ser fram emot vad du tycker, ska köpa antingen den här eller Samsungs nya.

#27

Postad 04 april 2006 - 13:54

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Har nu fått den och kollat lite, är helt klart nöjd nu med första intrycket.

Inte sett/hört något som jag stört mig på, totalt knäpptyst tv. Inte minsta indikation på brum eller tjut.
Geomentrin i bilden är bra vad jag kan se.

Lite svårt säga exakt hur bra bilden är men den är säkert likvärdig eller bättre än föregångarn.
men det är väl via HDMi och komponent emd en bra källa man ser den storka skillnanden. (ahr bara testat med boxer)

Provade lite med Pixel plus och utan, jag tycker den gjorde nytta, såg mer detaljer etc.
Sen vet man jue inte om det verkligen är orginalbilden man ser när man stänger av pp eller om tvn försämrar den bara för att pp ska se bättre ut :huh:

Har bara testat med Boxer, har inget som jag kan testa HDMI eller Komponent med just nu.
Funderar på att köpa den kommande Oppo/BBK dvdn med HDMI sen när den kommer..

farsan har kameran på jobbet men jag tar lite bilder ikväll eller imorn och lägger ut för dom som är intresserade..

Vet inte om ni fick ut nånting av det jag skrev men men :D

Redigerat av Myllerman, 04 april 2006 - 13:56.


#28

Postad 04 april 2006 - 14:16

portnoy
  • portnoy
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Bilder vill vi gärna ha !!!

Vad jag vill veta är hur bilden är med komponent, antar att den grym...
Du har inte en bra dvd-spelare så du kan mata den med scart/rgb åtminstone...??

#29

Postad 04 april 2006 - 18:18

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Joo, jag skulle också gärna se lite bilder på skapelsen. Jag menar, om det är vettig bild, så varför punga ut 13000-15000 för en vettig LCD-platta.

#30

Postad 04 april 2006 - 19:04

Herr Lundis
  • Herr Lundis
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

"We communicate that this television possesses 625 lines, of it 576 for picture and 1024 pixels per line to you.
The pixels at a tube television are down-scaled. In this case 1280*720p is down-scaled accordingly.
If you activate pixel plus, the fig. has 2048 pixels and 833 (intepolierte) lines."


Dvs en vanlig tv som scalar ner.


Det gör den inte ett dugg bättre än en vanlig 32" med rgb-scart från en hdtv-mottagare.
Meningen med en CRT trodde jag var att kunna använda flera upplösningar. Min gamla 17 tummare vid datorn kan visa upp allting från 480 till 1200 linjer. Då skulle man kunna få pixel-mapping vid olika upplösningar.

#31

Postad 04 april 2006 - 19:40

Guwwic
  • Guwwic
  • Forumräv

  • 700 inlägg
  • 0
Är ni säker på att den bara stöder 720p och skalar ner den sen till vanligt format?

#32

Postad 04 april 2006 - 20:01

sham69
  • sham69
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Klart att det blir bättre att skicka en progressiv HD bild digitalt till TVn än
om bilden först skalas ner till PAL interlaced, omvandlas till analog och skickas via scart.

#33

Postad 06 april 2006 - 17:46

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Fick inga bra bilder så struntade i dom. Tog dock några på hur det blev med tvn i rummet. (längst ner i mitt galleri).

Blev lite skumt perspektiv dock så den ser mindre ut än i verkligheten, lite almänt sunkiga bilder hehe :)

Ska nog skippa dvdn och använda datorn som bildkälla istället då den är hyffsat tyst.
Funderar bara på hur lång DVI-HDMI kabel man kan ha. Skulle säkert behöva 7 meter, går det utan att signalen blir för svag tro ?

Ska bli kul att prova lite HD matrial sen..

#34

Postad 07 april 2006 - 11:20

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Dom var inte lite dyra $4,300.00 :),

Även om man skalar ner en 720P bild så behålls mycket av detaljerna vad jag sett då bitraten fortfarande e hög, speciellt om man tittar på en 32" på ett par meters avstånd så lär man inte se nån markant skillnad.

Men men, får testa detta sen..

#35

Postad 07 april 2006 - 11:33

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Dom var inte lite dyra $4,300.00  :),
Även om man skalar ner en 720P bild så behålls mycket av detaljerna ....

<{POST_SNAPBACK}>


Dyra... jo det handlar om proffsgrejer.
Vilken bild blir bäst via DVD, först skalar man upp bilden i dvd'n och sedan skala ner den i tv'n, eller köra en bild oskalad från dvd'n så att tv'n visar den obehandlad?
Tycker en obehandlad bild borde ha bättre förutsättningar eller....?

M

<{POST_SNAPBACK}>


Oskalad skulle jag tippa på , är väl bara på höguplösta displayer som man får använding för den uppskalade.

#36

Postad 07 april 2006 - 13:25

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Mitt andra intryck,
Klistrar in från ett svarsmedelanda jag skicka till en person. (pallar inte skriva nytt :D )

"
Jag tycker bilden är bra efter man pillat på lite inställningar. Sänkte t.ex skärpan 1 steg då
Pixleplus redan ger en skarp bild så då såg det lite onaturligt ut om man inte sänkte, iaf för mig.

Sen sänkte jag färgintetsiteten då färgerna från min boxer box redan är väldigt starka så det såg mer naturligt ut om man sänkte.

man får ändra ljushet och kontrast oxå så det passar.

Färgerna är grymma tycker jag. helt klart nöjd med bilden.
Utan Pixelplus tycker jag man förlorar mycket i skärpa och detaljer, frågan är om philips har gjort detta med mening för skillnaden är väldigt stor tycker jag..

Dock har den endel geometrifel har jag sett nu (fattar inte hur jag kunde missa dom vid första intrycket). Men det har i pricnip alla andra WS flatscreen modellerna oxå vad jag förstått..
Dessa märker jag dock inte när jag tittar på film utan bara i kanalväljarmenyn..

Detta kan man fixa genom service menyn på något sätt såg jag i en tråd.
"

Redigerat av Myllerman, 10 april 2006 - 08:22.


#37

Postad 21 april 2006 - 15:44

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Geometrifel är ju total skit.

Förresten.
Vad testar du den med? SCART?


Någon som vet svaret på följande fråga:

Att TVn skalar ner all HD-upplösning det vet vi ju. Blir bilden ändå bättre än en "vanlig" CRT?

Redigerat av lutti, 21 april 2006 - 15:46.


#38

Postad 22 april 2006 - 15:00

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Geometrifel är ju total skit.

Förresten.
Vad testar du den med? SCART?


Någon som vet svaret på följande fråga:

Att TVn skalar ner all HD-upplösning det vet vi ju. Blir bilden ändå bättre än en "vanlig" CRT?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, men vad jag läst så har i princip dom flesta widescreen med plattbild mer eller mindre sådana problem, i denna prisklass iaf.. jag har sjusterat bort dom flesta geomtrifelen nu ändå så jag stör mig inte på dom.

Jag kör via HDMI ingången med datorn som källa för DVDs/HDTV etc. Boxer kör jag med scart/RGB..

Nu efter att ha kört lite DVDs och HDTV matrial så visst är det lite skillnad men inte speciellt stor. Det är jue trots allt trots allt samma upplösning som visas på skärmen bara att HDTV matrialet har högre bitrate så lite fler detaljer kläms fram.
Så med en bra DVD utgåva lär man se mycket lite om ens nån skillnad.

Men som sagt, köpte den inte för att kolla på HDTV utan vanlig TV och DvDs och det gör den bra tycker jag..

Är nöjd hittils.

En riktig HDTV monitor väntar jag med tills det finns tillräckligt med matrial att titta på i den upplösningen. Då känns denna TV som en bra lösning tills dess...

#39

Postad 01 maj 2006 - 23:18

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Finns det någon som har har något mer att säga om 9551.
Jag hade tänkt max 5000:- för en ny Tv. Vad vinner man på att köpa en bilddrörs-Tv för 7000?

#40

Postad 02 maj 2006 - 08:57

tekniknisse
  • tekniknisse
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Jag har valt att köpa Philips 32pw9551 och väntar på leveransen. Jag resonerade så här: Budget max 10k, tittar mest på vanlig tv + dvdfilm via boxer digitalt och upc´s sunkiga kabeltv.
Konstaterade snabbt att dom platta apparaterna i prisklassen jag tittade på alla var sämre än vår tidigare 50hz 28 tums Philips widescreen som var 6 år gammal.Bestämde mig därför försöka hitta en bra Crt i det snabbt krympande utbudet. Det blev sista exet av Philips 32pw9319 med pixelplus. Tyvärr lyckades servicefirman i Danmark klanta till det när dom skulle fixa ett fel på den så Elgiganten var tillmötesgående och tog tillbaka den efter 2,5 månad varav 1 på verkstaden. Nu har jag annars haft goda erfarenheter av mina tidigare Philips och när jag såg denna nya 32pw9551 valde jag den. Jag kan köra komponent från dvd´n och tänker pröva med hdmi från datorns dvi-utgång. Jag förväntar mig inte full 720hd upplösning från den men tror att den klarar vanlig 576upplösning bättre än billiga platta tv.Den har ju dessutom pixel plus och 1200sidors texttv om man tycker om dom funktionerna.Har inte råd med de 15-30k som verkar krävas för en bra platt och hoppas då att denna blir en bra kompromiss så länge. Klumpig ja visst, men fortfarande ger Crt bra bild för pengarna och troligen håller den också utan döda pixlar eller inbränningsproblem. När HD-tv slår igenom på bredden om kanske 2-5 år så finns det förhoppningsvis en platt med bra bild till ett vettigt pris där barnsjukdomarna pixelfel och inbränning samt livslängd fixats till(dom flesta Crt går ju problemfritt i 10-20år), vilket jag inte tycker finns idag. I varje fall inte för max 10 tusen kr.

#41

Postad 02 maj 2006 - 14:57

spectrum50
  • spectrum50
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Beställde också en idag, ungefär samma resonemang som ovan. plus att jag har inte stört mig direkt på tyngden de senaste 10-15 åren med de gamla burkarna , så det där med platt format är mest kosmetika.

#42

Postad 03 maj 2006 - 19:39

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Någon som vet om 9551:an finns i en butik i Stockholmsområdet, annars får det väl bli Hallbäcks?!

#43

Postad 04 maj 2006 - 19:05

tekniknisse
  • tekniknisse
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
OnOff kan ta hem den på beställning den ligger upplagd i deras system, men de har inga hemma i butikerna. Man får betala i förväg vid beställning dock.

#44

Postad 05 maj 2006 - 14:32

spectrum50
  • spectrum50
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Någon som vet om 9551:an finns i en butik i Stockholmsområdet, annars får det väl bli Hallbäcks?!

<{POST_SNAPBACK}>



Pratade med en säljare på Uffe Mattsson och det kom tydligen en sväng på ca 100 burkar när de släppte ut dom i början av april, men de är tydligen slut, (lite oklart från Philips sida) så jag vet inte själv när jag kommer att få min.

#45

Postad 06 maj 2006 - 06:16

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Ok, tekniknisse och spectrum50, jag tackar för tipset och infon.

Tänkte köpa platt tv men efter att ha tittat runt på diverse LCD och Plasmor blev jag tveksam, tycker inte att det finns något bra pris/prestanda förhållande.

Panasonic PV-60 och en Pioneer modell, höll dock måttet.Men man kan lika gärna vänta med platt tv tills HD slår igenom på allvar.

#46

Postad 10 maj 2006 - 11:47

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Geometrifel är ju total skit.

Förresten.
Vad testar du den med? SCART?


Någon som vet svaret på följande fråga:

Att TVn skalar ner all HD-upplösning det vet vi ju. Blir bilden ändå bättre än en "vanlig" CRT?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, men vad jag läst så har i princip dom flesta widescreen med plattbild mer eller mindre sådana problem, i denna prisklass iaf.. jag har sjusterat bort dom flesta geomtrifelen nu ändå så jag stör mig inte på dom.

Jag kör via HDMI ingången med datorn som källa för DVDs/HDTV etc. Boxer kör jag med scart/RGB..

Nu efter att ha kört lite DVDs och HDTV matrial så visst är det lite skillnad men inte speciellt stor. Det är jue trots allt trots allt samma upplösning som visas på skärmen bara att HDTV matrialet har högre bitrate så lite fler detaljer kläms fram.
Så med en bra DVD utgåva lär man se mycket lite om ens nån skillnad.

Men som sagt, köpte den inte för att kolla på HDTV utan vanlig TV och DvDs och det gör den bra tycker jag..

Är nöjd hittils.

En riktig HDTV monitor väntar jag med tills det finns tillräckligt med matrial att titta på i den upplösningen. Då känns denna TV som en bra lösning tills dess...

<{POST_SNAPBACK}>


Hur har du justerat bort geometrifelen?

#47

Postad 16 maj 2006 - 12:11

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Någon som fått hem sin och tittat på den? Ruskigt nyfiken på den. Har varit så inställd på en 40" LCD så lite orolig att man ångrar sig senare, men senast jag såg en CRT (typ 6månader sedan) av bättre kaliber, en philips 9520, så blev jag överraskad av att bilden var så bra, man vänjer sig rätt snabbt vid bilden från en LCD eller plasma tydligen. Så tanken är som hos flera andra, att vänta kanske 2-3år innan man köper en platt.

edit: Kan ju tillägga att jag fortfarande sitter med en gammal 21"are, med knappt fungerande fjärr och dessutom funkar bara video-kanalen innan TVn blivit varm. Så det kommer ju att bli ett lyft oavsett vilken TV man skaffar :P Storleken har jag inte heller stört mig på, så 32" blir ett bra steg uppåt även där.

Redigerat av Unregistered8f861f5e, 16 maj 2006 - 12:15.


#48

Postad 16 maj 2006 - 19:47

Unregistered4a0ef99c
  • Unregistered4a0ef99c
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

Dock har den endel geometrifel har jag sett nu (fattar inte hur jag kunde missa dom vid första intrycket). Men det har i pricnip alla andra WS flatscreen modellerna oxå vad jag förstått..
Dessa märker jag dock inte när jag tittar på film utan bara i kanalväljarmenyn..

Detta kan man fixa genom service menyn på något sätt såg jag i en tråd.
"

<{POST_SNAPBACK}>



kan du inte berätta vad för slags geometrifel som du har upptäckt är det i 16:9 eller när du kollar på 4:3 läget som det uppstår och på vilket sätt?


och framför allt hur åtgärdar man problemet ?


mvh

#49

Postad 17 maj 2006 - 16:04

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Jag vet faktiskt inte om geometrifelen var där från början eller om det är mina högtalare som stör tvn.

Man knappar in servicemenykoden 062596 + "i+"

När menyn ploppar upp tryckte jag "meny" (stänger ner servicemenyn tillfälligt) för att kunna byta källa så man ser vad man ändrar.

Efter det trycker man "meny" igen tills man får upp servicemnyn igen. sen går man in och ändrar dom vertikala och horisontala geometrivärdena tills det ser bra ut.. (glöm inte att skriva ner orginalvärdena om nått går galet)

Enklast är att antingen köra en testbild från extern källa eller vänta på att SVT kör sin testbild på förmiddagen.

Det är inte helt lätt och det tar ganska många försök innan man hittar rätt. Dock verkar det vara
olika på varje exemplar då värdena en annan kille använde inte såg bra ut för mig etc..

Dom felen jag rättade till var att bilden var lite böjd i hörnen och att den var lite utanför kanterna.

#50

Postad 17 maj 2006 - 16:58

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Är väl bra att det kommer hederliga CRT men med "moderna" ingångar så man slipper hålla på och krabba med adapter i framtiden och kan koppla in både dvd, box och tv-spel.

Om inte storleken på burken spelar någon roll så tycker i alla fall jag att en bra CRT ALLTID är att föredra framför en LCD pga bättre färger, svärta och kontrast. Upplösningen är inte så otroligt viktig tycker inte jag i alla fall. Handlar om vad man är känsligast för.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.