Behöver en grymm Tv-antenn
Startad av
Unregistered83d24039
, Mar 24 2006 21:51
10 svar till detta ämne
Postad 24 March 2006 - 21:51
Jag har problem med bilden på min TV. Har en Lcd tv på 20 ". Men jag ör absolut inte nöjd med bilden. Jag har kommit fram till att det kan vara antennen som de är fel på eftersom det är en budget antenn. Vet ni hur jag kanske kan fixa bilden eftersom bilden inte är helt klar. Jag behöver hjälp och skulle vara tacksam för alla svar.
Postad 25 March 2006 - 01:29
Vad menar du med dålig bild?
Och vilken typ av mottagning använder du? Analog eller digital?
Bor du nära sändare? (se täckningslistan på www.boxer.se om det är digitalt, dä man även kan se hur långt
det är till sändarmasten)
Utveckla frågan lite, så kanske vi kan hälpa dig.
Och vilken typ av mottagning använder du? Analog eller digital?
Bor du nära sändare? (se täckningslistan på www.boxer.se om det är digitalt, dä man även kan se hur långt
det är till sändarmasten)
Utveckla frågan lite, så kanske vi kan hälpa dig.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 25 March 2006 - 01:30.
Postad 26 March 2006 - 21:21
Det är ett vanligt analogt uttag jag har och det är cirka 20 meter från mitt rum till jacket som är i väggen.
Någon som vet vad jag kan köpa? För det är inte fel med lcden, när jag spelar dvd filmer så är bilden kanon bara när jag kollar på tven!
Någon som vet vad jag kan köpa? För det är inte fel med lcden, när jag spelar dvd filmer så är bilden kanon bara när jag kollar på tven!
Postad 26 March 2006 - 21:30
Ja, du skriver inget om vad du menar med "dålig bild" så jag antar att det bara handlar om för dålig signal.
Inte säkert det går att göra mycket åt problemet.
De flesta digitala bildvisarna mår bäst av bra (gärna digital) mottagning.
Om det ser/såg bra ut på en gammal "vanlig" TV, så är det bara att uppgradera till digital-TV.
Inte säkert det går att göra mycket åt problemet.
De flesta digitala bildvisarna mår bäst av bra (gärna digital) mottagning.
Om det ser/såg bra ut på en gammal "vanlig" TV, så är det bara att uppgradera till digital-TV.
Postad 27 March 2006 - 02:38
Köpte en liten 5" LCD-tv att ha vid datormonitorn.Den inbyggda tunern gav inte rättvisa.Har kabeltv så mottagningsförhållanden ju knappast vara bättre.Lät istället koppla in en VCR´s tuner via AV-ingången och det blev bra mycket bättre bild.
Postad 27 March 2006 - 05:28
Hej
Här är en bra antenn:
anten
Om du fortfarande har dålig bild så kan du gå vidare med en förstärkare tx:denna:
Förstärkare
Här kan du få lite mer fackta om grejerna:
Fackta
Använd bara den bästa kvaliten på allt du köper,det lönar sig i längden.
Lycka till och hoppas du får super bild.
mvh BlueeAYess
Här är en bra antenn:
anten
Om du fortfarande har dålig bild så kan du gå vidare med en förstärkare tx:denna:
Förstärkare
Här kan du få lite mer fackta om grejerna:
Fackta
Använd bara den bästa kvaliten på allt du köper,det lönar sig i längden.
Lycka till och hoppas du får super bild.
mvh BlueeAYess
Postad 27 March 2006 - 15:27
Min erfarenhet av antenner är att desto mer riktverkan dom har desto bättre. Den här ett exempel på en sån typ som jag tycker är bra (jag har dock inte testat just den som Clas Ohlson säljer). Placera den högt för att undvika reflexer från tak etc. Minst 2 meter upp över taket. Om du har (eller tänker ha) en VHF-antenn så placera UHF-antennen övers.
Om du ”bara” ska titta på digital-teve så behöver du endast en UHF-antenn (åtminstone här i stockholmsområdet). Då är mitt förslag att du inte kopplar in en VHF-antenn alls. Helt enkelt för att hålla din antennanläggning och antennsignal så ren som möjligt. Om du skulle ändra dig så kan du alltid komplettera med en VHF-antenn senare.
Använd sen en bra kabel och så få grenar, dosor etc. Antennförstärkare behöver du inte om du inte har många uttag (mer än 3-4) eller extremt långa kablar (mer än 40-50 meter). Varje gren och uttag ger en signalförlust på ca: 3-4 dB så försök att minimera dom. OM du måste använda en förstärkare så placera den så nära antennen som möjligt.
Se till att fuktsäkra kabelanslutningar så att det inte rinner in vatten. Fukt är en stor bov till dålig bild.
Ofta tror folk att man "måste" ha en förstärkare. Min erfarenhet är den motsatta. Dvs. att förstärkare kan göra mer skada en nytta. Framför allt om man har en dålig kabel och/eller grenar eller många apparater inkopplade (video, dvd och liknande).
Sammanfattningsvis: försök att få en så ren och fin signal från början (läs antennen) och håll den sen så ren som möjligt (via kablar, dosor etc).
Man kan få bra bild med en dålig antenn också. Men det är mer tur en skicklighet.
För den som har läst noggrant så kan man se likheter med en parabolinstallation. En parabol har en ofta en öppningsvinkel på ca: 1 grad. Förstärkaren sitter direkt i mikrovågshuvudet. Mikrovågshuvudet är i själva verket parabolens antenn. Själva parabolskolen är bara en spegel för att få en så stor förstärkning och lite öppningsvikel som möjligt.
Om du ”bara” ska titta på digital-teve så behöver du endast en UHF-antenn (åtminstone här i stockholmsområdet). Då är mitt förslag att du inte kopplar in en VHF-antenn alls. Helt enkelt för att hålla din antennanläggning och antennsignal så ren som möjligt. Om du skulle ändra dig så kan du alltid komplettera med en VHF-antenn senare.
Använd sen en bra kabel och så få grenar, dosor etc. Antennförstärkare behöver du inte om du inte har många uttag (mer än 3-4) eller extremt långa kablar (mer än 40-50 meter). Varje gren och uttag ger en signalförlust på ca: 3-4 dB så försök att minimera dom. OM du måste använda en förstärkare så placera den så nära antennen som möjligt.
Se till att fuktsäkra kabelanslutningar så att det inte rinner in vatten. Fukt är en stor bov till dålig bild.
Ofta tror folk att man "måste" ha en förstärkare. Min erfarenhet är den motsatta. Dvs. att förstärkare kan göra mer skada en nytta. Framför allt om man har en dålig kabel och/eller grenar eller många apparater inkopplade (video, dvd och liknande).
Sammanfattningsvis: försök att få en så ren och fin signal från början (läs antennen) och håll den sen så ren som möjligt (via kablar, dosor etc).
Man kan få bra bild med en dålig antenn också. Men det är mer tur en skicklighet.
För den som har läst noggrant så kan man se likheter med en parabolinstallation. En parabol har en ofta en öppningsvinkel på ca: 1 grad. Förstärkaren sitter direkt i mikrovågshuvudet. Mikrovågshuvudet är i själva verket parabolens antenn. Själva parabolskolen är bara en spegel för att få en så stor förstärkning och lite öppningsvikel som möjligt.
Redigerat av whome, 27 March 2006 - 15:28.
Postad 28 March 2006 - 18:16
Råkade idag läsa Elfas fakta om antenner och förstärkare.
Antennförstärkare med förnuft
Vid dålig mottagning är det inte säkert att en antennförstärkare är
den enda och bästa lösningen. En antennförstärkare, hur bra den
än är, kan nämligen inte förvandla en dålig signal till en bra signal
utan den kompenserar oftast bara för de kabelförluster som uppstår
mellan antenn och TV-mottagare. Då många TV-uttag installeras
är oftast en antennförstärkare nödvändig.
Före installationen av antennförstärkaren bör man kontrollera att
antennerna är hela och inte rostiga. En s.k. kombiantenn bör först
bytas till separat TV1- och TV2/4-antenn. Om antennförstärkare
ändå är nödvändig, skall i första hand en utomhusförstärkare
användas och den bör monteras så nära antennen som möjligt.
Du måste veta vilka kanalnummer som gäller på den plats där du
bor för att beställa rätt TV-antenn (OBS. Blanda ej ihop kanalnumren
med programbolagens kanalnamn). Du får några tips här
nedan. För exakt besked kan du kontakta Teracom.
Hämtat från Elfa fakta ur deras katalog.
Antennförstärkare med förnuft
Vid dålig mottagning är det inte säkert att en antennförstärkare är
den enda och bästa lösningen. En antennförstärkare, hur bra den
än är, kan nämligen inte förvandla en dålig signal till en bra signal
utan den kompenserar oftast bara för de kabelförluster som uppstår
mellan antenn och TV-mottagare. Då många TV-uttag installeras
är oftast en antennförstärkare nödvändig.
Före installationen av antennförstärkaren bör man kontrollera att
antennerna är hela och inte rostiga. En s.k. kombiantenn bör först
bytas till separat TV1- och TV2/4-antenn. Om antennförstärkare
ändå är nödvändig, skall i första hand en utomhusförstärkare
användas och den bör monteras så nära antennen som möjligt.
Du måste veta vilka kanalnummer som gäller på den plats där du
bor för att beställa rätt TV-antenn (OBS. Blanda ej ihop kanalnumren
med programbolagens kanalnamn). Du får några tips här
nedan. För exakt besked kan du kontakta Teracom.
Hämtat från Elfa fakta ur deras katalog.
Postad 28 March 2006 - 18:51
Clas Ohlsons största UHF-antenn är grym.
Den har jag bara gott att säga om.
Skall sitta på taket riktad mot sändaren.
Den har jag bara gott att säga om.
Skall sitta på taket riktad mot sändaren.
Postad 28 March 2006 - 19:17
reflexer förstärker signalen då det gäller digitaltv... bara vid analog signal som reflexer är dåligt... så en gitterantenn t.ex som tar tillvara på det bra borde göra susen om man inte riktigt har fri sikt...
Redigerat av Leatherface, 28 March 2006 - 19:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?