Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

dreambox dm8000

483 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 september 2007 - 13:12

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Är det någon som har en uppdatering när DM8000 kommer?

<{POST_SNAPBACK}>

Fredag den 12 oktober enligt d-world <_<

Postad 25 september 2007 - 15:58

bbjs
  • bbjs
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Är det någon som har en uppdatering när DM8000 kommer?

<{POST_SNAPBACK}>

Fredag den 12 oktober enligt d-world <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant att specen där säger DVI out, inte HDMI....
Så det blev ingen licens för HDCP för DMM ?

/b

Postad 25 september 2007 - 17:34

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
förstår inte varför man skulle vilja ha HDCP...

Postad 25 september 2007 - 18:51

bbjs
  • bbjs
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Utan HDCP (link protection) på HDMI ska väl en del skyddat material inte gå
att spela upp högupplöst ?

AFAIR så kräver inte HDMI spec i sig att det finns HDCP men visst skyddat HD-material kräver link protection i form av HDCP som i sin tur kräver HDMI.

Men visst, är materialet osyddat så fungerar DVI + audio eller HDMI utan HDCP lika bra.

/b

Postad 25 september 2007 - 18:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
vad jag vet kör inte kanalerna med HDCP så den biten borde va lugnt... oroa er istället för en fungerande cam för HD kanalerna....

Redigerat av Leatherface, 25 september 2007 - 18:59.

Postad 25 september 2007 - 19:04

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske för att kunna se HDTV från Canal Digital/SVT.

Postad 25 september 2007 - 20:05

typas
  • typas
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Finns det ingen fungerande cam för hd-kanalerna, men vad är det de kör med på Kathrein UFS 910 ?

Postad 25 september 2007 - 21:10

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

vad jag vet kör inte kanalerna med HDCP så den biten borde va lugnt... oroa er istället för en fungerande cam för HD kanalerna....

<{POST_SNAPBACK}>

Här kommer troligen veckans mest korkade fråga! Vad är en cam? :)

Postad 25 september 2007 - 22:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
det som kodar upp kanaler...

Postad 26 september 2007 - 08:02

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
HDCP krävs för DVI också...

Det behövs ingen CAM då du kan köra med en SOFTCAM mot en kortserver som vi gör med Kathrein UFS-910 :)

Postad 26 september 2007 - 08:10

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Finns det ingen fungerande cam för hd-kanalerna, men vad är det de kör med på Kathrein UFS 910 ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jorå det fungerar med en Conax cam... Men som sagt bättre med en softcam...

Postad 26 september 2007 - 08:24

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
hd kanalerna kan ni glömma med softcam ifall hd kanalerna är låsta... dom kanaler som inte är det går däremot och se + alla SD kanalerna...

Postad 26 september 2007 - 09:20

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

hd kanalerna kan ni glömma med softcam ifall hd kanalerna är låsta... dom kanaler som inte är det går däremot och se + alla SD kanalerna...

<{POST_SNAPBACK}>

Men alltså... Börjar bli trött på detta snack om att HD kanalerna är låst. DOM ÄR INTE LÅSTA!!!

Postad 26 september 2007 - 12:10

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

det som kodar upp kanaler...

<{POST_SNAPBACK}>

CA-modulen?

Postad 26 september 2007 - 13:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
ja

Postad 26 september 2007 - 14:19

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Aha! Då har man lärt sig något igen. ;)

Postad 26 september 2007 - 20:36

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

"Låsta" - på vad sätt? Bli gärna så teknisk som krävs, har hyfsad koll på kryptering av digital-tv.

/Martin

Postad 26 september 2007 - 21:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
googla efter "conax chipset pairing" det innebär att det är låst till viss typ av box... du kan flytta kortet mellan likadana boxar men inte till en box av annan typ... det funkar alltså inte på samma sätt som viasats låsning.... verkar iofs som en del kan köra ändå så det har kanske inte aktiverats ännu kanske förklarar varför en del ca moduler funkar... men den dan dom gör det kommer det bli svart som i andra länder där dom inför det...

Här kan ni läsa lite om pairingen:

http://www.conax.com...xtended/pairing

Redigerat av Leatherface, 26 september 2007 - 21:49.

Postad 26 september 2007 - 22:17

bbjs
  • bbjs
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
[quote name='bpl' date='Sep 26 2007, 09:20 ']
[quote name='Leatherface' date='Sep 26 2007, 09:24 ']Men alltså... Börjar bli trött på detta snack om att HD kanalerna är låst. DOM ÄR INTE LÅSTA!!!

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

vänta....... :)

Postad 26 september 2007 - 22:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
och för dom som har comhem...

https://www.minhembi...howtopic=167775

men som tur är så är det en riktig cam som klarar pairing på G men att nån skulle lyckats låsa upp korten som det skrivs i tråden där tror jag först då jag ser det...

Redigerat av Leatherface, 26 september 2007 - 22:39.

Postad 27 september 2007 - 06:34

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

googla efter "conax chipset pairing" det innebär att det är låst till viss typ av box... du kan flytta kortet mellan likadana boxar men inte till en box av annan typ... det funkar alltså inte på samma sätt som viasats låsning.... verkar iofs som en del kan köra ändå så det har kanske inte aktiverats ännu kanske förklarar varför en del ca moduler funkar... men den dan dom gör det kommer det bli svart som i andra länder där dom inför det...

Här kan ni läsa lite om pairingen:

http://www.conax.com...xtended/pairing

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag förstår så förhindrar denna pairing bara användandet av andra Conax kort i en receiver som har Conax pairing... Har inget med själva Conax kortet att göra...

Hinder content piracy by control word distribution: With the increase in the number of online systems, distribution of control words is becoming a commercial problem. By securing the transport path between the smart card and the STB, such attacks become more difficult to perform???

Postad 27 september 2007 - 08:29

bbjs
  • bbjs
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Vad jag förstår så förhindrar denna pairing bara användandet av andra Conax kort i en receiver som har Conax pairing... Har inget med själva Conax kortet att göra...

<{POST_SNAPBACK}>

Inte riktigt så längre....

Med nya cas7 kort så fås en full pairing stb - kort.
Dvs kortet kommer inte ge några cw (för avkodning) om inte rätt identifiering/autentisering skett.
Så om cas7 pairing är aktivt kommer kortet inte fungera i en annan oparad mottagare.
(cas7 pairing är optionellt, behöver inte användas)
Används redan av Comdum och jag antar att även Cd kommer ta det i drift snart (när nya
pvr-boxen gått ut till kunder). Även i drift i Finland & Norge (nya bakkenett).

Utan att ha tittat närmre på cas7 nya kommandon så misstänker jag att C*nax nu har krypterat
autentiseringstrafiken mha RSA eller dylikt (precis som de nya SlyItalia-korten sägs fungera)
Det betyder i så fall att det INTE är trivialt att lägga in autentiseringen i en softcam typ newcs eller
en gråzonskam typ Dragon/Diablo.

Därav väcktes mitt intresse när en finsk hacker på ett semi-öppet board sa sig ha låst upp (ändrat/adderat..?) några pairade cas7 kort. Utan att känna honom så anser jag att han verkar vara rätt seriös,
så åtminstone jag har ett hopp om lösningar snart för att slippa de här dumheterna.
Folk måste väl själva få välja annan mottagare än operatörers junk ?

/b

Postad 27 september 2007 - 08:56

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Inte riktigt så längre....

Med nya cas7 kort så fås en full pairing stb - kort.
Dvs kortet kommer inte ge några cw (för avkodning) om inte rätt identifiering/autentisering skett.
Så om cas7 pairing är aktivt kommer kortet inte fungera i en annan oparad mottagare.
(cas7 pairing är optionellt, behöver inte användas)
Används redan av Comdum och jag antar att även Cd kommer ta det i drift snart (när nya
pvr-boxen gått ut till kunder). Även i drift i Finland & Norge (nya bakkenett).

Utan att ha tittat närmre på cas7 nya kommandon så misstänker jag att C*nax nu har krypterat
autentiseringstrafiken mha RSA eller dylikt (precis som de nya SlyItalia-korten sägs fungera)
Det betyder i så fall att det INTE är trivialt att lägga in autentiseringen i en softcam typ newcs eller
en gråzonskam typ Dragon/Diablo.

Därav väcktes mitt intresse när en finsk hacker på ett semi-öppet board sa sig ha låst upp (ändrat/adderat..?) några pairade cas7 kort. Utan att känna honom så anser jag att han verkar vara rätt seriös,
så åtminstone jag har ett hopp om lösningar snart för att slippa de här dumheterna.
Folk måste väl själva få välja annan mottagare än operatörers junk ?

/b

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med till fullo.
Med andra ord så stödjer CD's HD mottagare + programkort CAS7? Annars blir de ju tvungna att byta ut alla programkort + mottagare, låter himla dyrt och dumt... Idag fungerar HD programkortet i en 500S med newcs...

Postad 27 september 2007 - 10:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
japp deras comboboxar och hdboxar och nya kort stöder pairingen... inget tekniskt som hindrar dom från att aktivera det... däremot för SD kanalerna är det värre då många måste byta mottagare då så pairingen gäller bara hd kanalerna... men ja hoppas ju att det stämmer det där om finska hackern men ni vet ju min mormors döda farfars kusin har blabla... :)

Redigerat av Leatherface, 27 september 2007 - 10:08.

Postad 27 september 2007 - 11:14

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

japp deras comboboxar och hdboxar och nya kort stöder pairingen... inget tekniskt som hindrar dom från att aktivera det... däremot för SD kanalerna är det värre då många måste byta mottagare då så pairingen gäller bara hd kanalerna... men ja hoppas ju att det stämmer det där om finska hackern men ni vet ju min mormors döda farfars kusin har blabla... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Varför har dom inte aktiverat det då?

Postad 28 september 2007 - 11:25

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

japp deras comboboxar och hdboxar och nya kort stöder pairingen... inget tekniskt som hindrar dom från att aktivera det... däremot för SD kanalerna är det värre då många måste byta mottagare då så pairingen gäller bara hd kanalerna... men ja hoppas ju att det stämmer det där om finska hackern men ni vet ju min mormors döda farfars kusin har blabla... :P

<{POST_SNAPBACK}>

Varför har dom inte aktiverat det då?

<{POST_SNAPBACK}>

Kan vara så, att det är högst tveksamt om det är förenligt med lagen. Jag tvivlar på att det skulle hålla inför en EU rätt, att det skulle gå att tvinga nån till ett köp/användade av en specifik hårdvara. Det luktar monopol lång väg, å isf är det olagligt... Tänk tanken om allaproviders skulle göra så, då skulle det behövas en burk för varje kort/provider...., hemska tanke..

mvh humlan.

Postad 28 september 2007 - 12:34

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
idioti jag håller med men ingen tvingar folk att skaffa abb hos CD osv heller så...

Postad 29 september 2007 - 18:14

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
OK, du avsåg specifikt HD-kanaler på CD/conax, trodde det var mer generellt HDTV. Kände inte till den "detaljen" i conax.

Sysslar inte med cs själv, men borde inte även den delen gå att lösa? Kan ju iofs vara ganska timingkritiskt misstänker jag.

Hur är det tex med SVT HD, får man in den på CDs depositionskort (dvs det som är helt gratis och som innehåller alla SVTs SD-kanaler + TV4) eller krävs ngt HD-paket?

Postad 29 september 2007 - 18:44

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Tydligen ska SVT HD funka med gratiskortet (enligt SVT).

Inte för att det behöver betyda att pairing inte sker även på de korten, men det vore lite mycket att kräva nya mottagare även för dessa då det tidigare gått bra med vanliga conax-cam.

Postad 29 september 2007 - 18:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
cs har inget med det här att göra... pairing omöjliggör ju tittande i samma box som kortet sitter i med... en annan metod som vissa i europa använder har gjort de omöjligt nästan att köra mer än 1 mottagre på varje kort och det lär nog komma förr eller senare till sverige med och det stoppar ju inte bara cs utan det stoppar möjligheten att spela in en annan kanal än den man ser på också... utveckligen går bakåt pga vissa drägg som sysslar med olagligheter suck.... och ja det stämmer SVT HD kommer gå se även då de är pairat... pairingen lär komma förr eller senare för alla som kör HDTV då filmbolagem osv kräver det...

Redigerat av Leatherface, 29 september 2007 - 19:03.

Postad 29 september 2007 - 19:55

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Sant, cs på pairad mottagare blir jobbigt tills det finns moddade godkända mottagare som dessutom har lite vettig funktionalitet. Och det lär inte hända.

Jag accepterar att man måste betala för de kanalar man vill titta på, men att det ska innebära att man ska behöva använda skitmottagare accepterar jag inte - det är ju löjligt.

"Svensson" är inte beredd att betala för de fördelar tex en Dreambox ger utöver vanligt TV-tittande, därför lär aldrig Dreambox eller andra motsvarande mottagare bli bland de godkända. Som du säger, det driver utvecklingen bakåt :)

Med operatörernas policy har man inget annat att göra än att sätta sitt hopp till de som lägger ner sin själ på att hacka dem.

Postad 29 september 2007 - 20:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
samma här... jag betalar för kanalerna men blir jag tvungen att använda deras skitmottagare så säger jag upp allt och hittar annan lösning.... mottagaren vi får från vårat kabelnät funkar bra att koka kaffe på däremot :) att dreamboxen t.ex inte blir godkänd har inte egentligen med vad svensson har råd med att göra utan ett par av orsakerna är nätverkskorten och att koden är opensource som operatörerna inte alls gillar... istället skulle dom själv kunna utnyttja tekniken tycker jag för många olika tjänster istället för att motverka det... att dreamboxen just har linux, opensource och hade nätverk var mitt största argument till att köpa den iaf inte för att syssla med cs som är vissas agrument....

Redigerat av Leatherface, 30 september 2007 - 12:03.

Postad 02 oktober 2007 - 21:49

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Jo, att nic+open source inte gillas av programföretagen är helt klart. Vad jag menade var att om tillräckligt stor andel av kunder/presumtiva kunder skulle ställa de krav du och jag har på en mottagare och annars struntat i att bli kund hade det gett effekt. Men "svensson" nöjer sig med mindre, även om de skulle tycka tex dreamboxens funktionalitet "bra att ha".

Postad 15 oktober 2007 - 16:13

Robelind
  • Robelind
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
För att återvända till topic, alltså DM8000 (högst eventuella) release, så har ju nu både "slutet på september" och "12 oktober" passerats.
Någon som har några spännande nyheter?

Postad 16 oktober 2007 - 08:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
nån gång i slutet av året borde den komma iaf....

Redigerat av Leatherface, 16 oktober 2007 - 08:30.

Postad 19 oktober 2007 - 17:50

jeccou
  • jeccou
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

nån gång i slutet av året borde den komma iaf....

<{POST_SNAPBACK}>

Vackert! Vilket år, exakt! :)

Postad 19 oktober 2007 - 18:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
nån gång före 2050 :)

Redigerat av Leatherface, 19 oktober 2007 - 18:37.

Postad 19 oktober 2007 - 18:59

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

nån gång före 2050 :)

<{POST_SNAPBACK}>

In the year 2525, If man is still alive...

Redigerat av Berkan, 19 oktober 2007 - 18:59.

Postad 22 oktober 2007 - 21:30

jeccou
  • jeccou
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

nån gång före 2050 :D

<{POST_SNAPBACK}>

Gott, då har vi nåt att se fram emot! :D

Postad 26 oktober 2007 - 08:52

mabbe221
  • mabbe221
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
utan att ha orkat läsa alla sidor...Vet vi vad priset blir?

Postad 26 oktober 2007 - 10:24

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
ca 7500:-

Postad 29 oktober 2007 - 13:25

ExtraMan
  • ExtraMan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag vill enbart kunna spela in hdtv utan kvalitetsförsämringar med en box som fixar comhem, inte behöva kämpa mig med div. programvara då jag inte är så kunnig på det området. Redigering av materialet i datorn hade oxå varit kul.

1.) Hade man kunnat lägga HD-material på vanliga dvd-r?
2.) Hur ska jag gå till väga?
3.) Vad ska jag köpa?

Har enbart erfarenhet av dreambox 500-c då den inte ville funka en dag. (kanske är någon enkel teknisk grej dock).

Postad 29 oktober 2007 - 16:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
comhem kommer inte funka med dm8000 heller förrän det finns en conax cam som klarar deras pairing...

Postad 29 oktober 2007 - 17:21

bbjs
  • bbjs
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Värre än så, utan HDCP-licens kommer 8000 förmodligen inte fungera men nån premium HD-leverantör
över sat heller....
Vad jag vet så använder både Sly UK & Italien HDCP för broadcast redan idag.

/b

Postad 04 november 2007 - 15:22

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0
Nu stänger tydligen dreambox-sweden.com portarna. Tråkigt.

Postad 09 november 2007 - 09:24

Output
  • Output
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Nu finns DM8000 med på framsidan till http://www.satpro.se, som är officiell försäljare av dream box!

Postad 12 november 2007 - 06:41

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Nu finns DM8000 med på framsidan till http://www.satpro.se, som är officiell försäljare av dream box!

Den har funnits med där i ca: 1 år nu, kom in i matchen ;)

Postad 12 november 2007 - 08:39

Output
  • Output
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Opps... vill inte vänta mera!

Postad 12 november 2007 - 17:10

Output
  • Output
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Lite hopp kan vara att product flyers, DM8000har datumet i zippen satt till 23-10-07, så man får då känslan av att DM8000 inte ligger i mailpåsen utan kommer ut nån gång. Denna zip ligger på dream-medias egna websida.

Postad 12 november 2007 - 18:14

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Lite hopp kan vara att product flyers, DM8000har datumet i zippen satt till 23-10-07, så man får då känslan av att DM8000 inte ligger i mailpåsen utan kommer ut nån gång. Denna zip ligger på dream-medias egna websida.

Jorå det sista som överger människan är ju hoppet, den som lever får se... Närrå skämt och sido nån gång kanske den kommer. Vem vet, tomten kanske har en i säcken får vi hoppas :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.