Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynavoice S-6 el. Proson Stratego Monitor 6

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 April 2006 - 14:39

revve
  • revve
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hejsan!

Behöver lite hjälp med val av mindre högtalare, eftersom jag kommer flytta till en liten etta.
Kan därför inte längre ha kvar mina gamla trotjänare Proson Twin 2010SA, eftersom det inte lär vara så uppskattat hos framtida grannar. Även storleken spelar in lite, eftersom det är ganska begränsat med plats.

Därför ser jag mej nu om efter ett par lite smidigare högtalare, och har kollat lite extra på Proson Proson Stratego Monitor 6 SAH och även Dynavoice Challenger S-6.

Såvitt jag har sett så är dessa två högtalares specifikationer någorlunda lika, men Proson-högtalarnas register går ända ner till 25Hz, medans Dynavoice stannar vid 40Hz.
Dynavoice har två diskanter, medans Proson har ett horn.
Prosonhögtalarna har även två basreflexhål på framsidan, medan Dynavoice har ett på baksidan.
Går även att justera mellanregisterområdet på baksidan av Dynavoicen.
En annan faktor värd att nämna är även priset, då Proson landar på dryga tusenlappen, medans Dynavoicen går för 1500:-

Det ljudet jag är ute efter, är klart och tydligt ljud, med någorlunda tryck i basen, inte så "slapp" bas som det är i Proson Twin-högtalarna (Spelar riktningen av basreflexrören in här?).

Säg gärna vad ni tycker om dessa högtalare, om ni har egna erfarenheter eller liknande!

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Rickard Johansson

Postad 09 April 2006 - 18:37

Unregisteredfff206af
  • Unregisteredfff206af
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
tja! har haft mina dynavioice s6 i ca en vecka och är nöjd! har dock inte jämfört med proson..
i börjar så körde jag med prologig på förstärkaren och upplevde ingen bas alls i s6 men när jag bytte till stereo mode så vaknade basen till och blev förvånandsvärt bra! men tyckte dom lät lite instängda, kom på att man fick med stift så man kunde ändra lite på ljudet så testade lite olika kominationer och hittade en som passade mig väldigt bra! dom låter inte längre instängda utan mer öppna och har en klar ljudbild och basen är så det räcker!

MVH

Postad 09 April 2006 - 18:58

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Det ljudet jag är ute efter, är klart och tydligt ljud, med någorlunda tryck i basen, inte så "slapp" bas som det är i Proson Twin-högtalarna (Spelar riktningen av basreflexrören in här?).

Med det i åtanke skulle man ju kunna misstänka att S6 skulle passa bättre. De var med i en test i höstas i Hifi&Musik. De fick hyfsat omdöme vill jag minnas (kallade dem lite intetsägande trots storleken har jag för mig). Testvinnare då blev Mission m30 (hoppas det var rätt modell) och Monitor Audio B1 (MA tycks vara en favorit hos Hifi&Musik :) ). I senaste tidningen "testades" även Wharfedale Diamond 9.1 positivt.

Finns mao en del att välja på runt 2000kr om du kan gå upp till den summan. Har ej lyssnat på några av dessa men det kanske någon annan har...

Postad 10 April 2006 - 21:40

revve
  • revve
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Såvitt jag har förstått så är framåtvända basreflexrör att föredra då man skall ha högtalarna i en bokhylla eller liknande, och bakåtvända när det finns utrymme bakom.
Eftersom Dynavoice har fått ganska bra kritik av vad jag kan utläsa här och var, så faller nog valet på dem.. dessutom är färgkombinationen cherry/ljusgrå på Proson ganska svår att matcha med övriga möbler.

Tack så mycket för era svar i alla fall!

/ Rickard

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.