Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

S.A.T cdfix

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 April 2006 - 15:20

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Eftersom jag äger en S.A.T amplifix så har jag länge sneglat åt en cdfix.. (Nu är det dock tveksamt om jag köper en ren cd utan jag har nog tänkt att köpa en dvd) men strunt i det.. Min fråga är: i dagens läge finns det något som försvarar en att köpa en gammal cdfix för säg 6-7k, finns det inte många cd-spelare som spelar skjortan av fixen? Tänk på att frågan är riktad till amplifixen, cdfixen och inte cdfixen ensam till ngn annan stärkare.

Postad 13 April 2006 - 16:48

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jaha.. Ingen som äger en cdfix här alltså.. Men ni måste väl ha lyssnat på ngn iaf :) :)

Postad 13 April 2006 - 17:09

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Har inte hört amplifix och cdfix kombon, har dock lyssnat på Thor + Cdfix, tycker själv att det blev lite för vasst och detaljerat. En moddad denver gjorde jobbet minst lika bra.

7k för cdfixen, njae, inte för mig tack.

Postad 14 April 2006 - 08:24

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Tack för alla uttömmande svar :) Ok Christopher så då kommer du och jag överens om att en cdfix för 6-7k är ett dåligt köp.. Vad kan den vara värd, om man mot förmodan ändå skulle komma över en?
Vasst vill man ju inte ha, men detaljerat är väl inget dåligt betyg det är väl det man vill åt :)

Postad 14 April 2006 - 17:18

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Detaljerat, det vill man ha, dock vill iaf inte jag ha för detaljerat.

Om vi måste köpa en fix så ger jag inte mer än 4500:-, då betalar jag mycket för att jag tycker den är riktigt snygg :)

Redigerat av Christopher, 14 April 2006 - 17:19.

Postad 17 April 2006 - 14:10

Unregisteredc1782f35
  • Unregisteredc1782f35
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Upp till 6 loppor för en helt fungerande fix tycker inte jag är oskäligt. Nu var det några år sedan jag ägde en sådan, men jag gillade den skarpt då iaf.
Med "helt fungerande" menar jag att den klarar läsa ALLA cdskivor, även brända. Min hade lite trassel med blå & gröna cdr, medans guld (Kodak) fungerade felfritt.

Postad 28 July 2006 - 18:47

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag har en CDfix. En alldeles utmärkt spelare. Nu har jag inte testat den mot de ny i klassen, men när jag köpte den var den klassens ljus. CDfix och Amplifix spelar ljuv musik tillsammans. I synnerhet om de körs balanserat.

Postad 07 February 2007 - 16:39

HQSoundman
  • HQSoundman
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
De spelar mkt bra ihop. Jag har paret själv. :angry:
När de körs balanserat är de svårslaget i denna prisklass.

Postad 10 February 2007 - 00:54

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Skit gammal tråd, men ett nytt inlägg från 7 feb i år, så svarar ändå :)

Värt att nämna är att iaf Doublefix kör med högtalare som mår bra av lite ljusare karaktär på förstärkare/CD (i detta fall SF Grand Piano Domus). Kan tänka mig att Fix fungerar suveränt med dessa högtalare, däremot om du har lite neutralare eller ljusa högtalare så kan du få problem. Som alltid är det en smaksak, och viktigt att hitta rätt matchning av komponenter.

Postad 10 February 2007 - 09:22

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Doublefix körde tidigare sin CDfix med Magnepan MG12 och var nöjd med det. Upplever man att man vill runda av klangen på högtalarna är det förvisso inget lämpligt val.

Postad 16 March 2013 - 02:11

HQSoundman
  • HQSoundman
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
En CDFix kostade 18 000kr ny sista perioden den såldes.
En CD-spelare kan inte göra ljudet vasst, utan de är isf skivan/ inspelningen eller så är de fel på spelaren. "Vasst ljud" dvs hög diskant löses genom att sänka diskanten med tonkontroll eller EQ.

Postad 16 March 2013 - 11:52

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Hehe... den här tråden verkar ha nio liv. Återupplivad för andra gången, nu efter mer än 6 års tystnad! ;)

Svarar ändå.... (varför inte?)

En CD-spelare kan inte göra ljudet vasst, utan de är isf skivan/ inspelningen eller så är de fel på spelaren. "Vasst ljud" dvs hög diskant löses genom att sänka diskanten med tonkontroll eller EQ.

Tror tyvärr att det finns många som inte ser detta som en lösning. EQ och tonkontroller är ju inte något man vanligtvis vill stoppa in i signalvägen om man investerar i en dyr och fin anläggning. Dessutom maskerar detta ju endast problemet på bekostnad av dynamik och detaljåtergivning. Om en signalkälla upplevs skarp och dämpning/diffusion i rummet inte löser problemet skulle jag nog satsa på en annan signalkälla. I vissa fall kan rätt valda signalkablar kan även hjälpa i och med att kabeln effektivt fungerar som ett lågpassfilter.

Postad 16 March 2013 - 15:39

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Tror tyvärr att det finns många som inte ser detta som en lösning. EQ och tonkontroller är ju inte något man vanligtvis vill stoppa in i signalvägen om man investerar i en dyr och fin anläggning.

Varför inte? Jag skulle säga att det snarare är en nödvändighet om man inte enbart lyssnar på extremt välproducerad musik.

Om en signalkälla upplevs skarp och dämpning/diffusion i rummet inte löser problemet skulle jag nog satsa på en annan signalkälla.

Men hur vet man att det är signalkällan som är problemet? Digitala signalkällor brukar ha snörrät frekvensgång och minimalt med distorsion, så de är knappast det första man misstänker om ljudet upplevs som skarpt.
Fonogrammen, högtalarna och rummet brukar däremot vara skyldiga till nästan alla större problem man har med ljudet.

I vissa fall kan rätt valda signalkablar kan även hjälpa i och med att kabeln effektivt fungerar som ett lågpassfilter.

Det skulle krävas en ganska extremt feldimensionerad kabel för att åstadkomma nämnvärd filterverkan i det hörbara området, och det skulle dessutom medföra andra oönskade bieffekter i form av distorsion.

Jag förstår inte riktigt resonemanget att tonkontroller/EQ/DSP är fel väg att gå om det är specifik hörbar påverkan man är ute efter.
Då kan man ju bestämma hur mycket, var och när man vill påverka. Det kan man inte kontrollera på samma sätt om man istället väljer apparater eller kablar som är konstruerade så de fungerar som primitiva filter/tonkontroller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.