Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tele2vision Digital TV Box

2275 svar i tråden
Digiality C-2001 CX (Digital-TV-mottagare) 3 3 (2) Inga priser
Humax CX PVR-9200C (Digital-TV-mottagare) 4 8,67 (6) Inga priser
Humax CX-FOX C II (Digital-TV-mottagare) 30 5,22 (9) Inga priser
Tele2Vision Digital-TV Box (Digital-TV-mottagare) 8 2,75 (8) Inga priser
7 relaterade trådar

Skickat 18 juli 2006 - 21:53

Läste i senaste HB att vissa scartkontakter skickar ut komponentvideosignal. Vet någon om tele2
visions scart gör det? ringde kundtjänst men dom hade ingen aning. Om jag vill se TV-program på projektorn är det då scart vcr jag ska använda till projektorn?

Skickat 21 juli 2006 - 12:16

Jag blev lite förvånad över att kabeln mellan väggutaget och digitalboxen är en vanlig antennkabel trots digitaliseringen. Tydligen ska det inte ha någon betydelse enligt supporten, man kan ju till och med skicka digitalt genom vanliga telefonkopparledningar så det verkar ju logiskt iof. Men då undrar jag hur det kan komma sig att jag tidigare, innan digitaliseringen, fått betydligt bättre TV bild med en 100 Hz antennkabel istället för den vanliga 50 Hz kabeln och om det även efter digitaliseringen kommer att bli bättre bild med en 100 Hz kabel. Någon som vet?

/Tomas

Skickat 21 juli 2006 - 13:31

om du har dålig signal i väggen så kan en 100hz kabel vara bättre men annars så har de absolut ingen betydelse för kvaliten... antingen har du bild eller inte helt enkelt.... egentligen finns det inget som heter 50 och 100hz kabel heller utan det 100hz kabel har är ferritkärna för att ta bort störningar....

Det här inlägget har ändrats av Leatherface 21 juli 2006 - 13:33

Skickat 23 juli 2006 - 11:17

PeeWee00// Tack för dina synpunkter.

Det som talar för Tele2vision är ju det faktum är att dom har ett digert kanalutbud - Jag som sport-nörd kan få både Viasat Sport-kanalerna och kolla CL och MLB där :-) Samt kolla PL på Canal+.

Det som talar mot är väl allt annat ;-) Bildkvaliten verkar ju av allt att döma vad jag läst vara sådär - men så är väl fallet på boxer med? (Om man bortser från SVT) - Jag skulle ju vilja kolla en del på min projje men med Sunk-visons box så är det bästa man kan mata ut Scart-RGB?

Sen HDTV-biten - Ja det kan nog iinte Tele2vision inte bidra med inom 5 års framtid ;-)?

Usch jobbigt det här att välja leverantör........

Boxer eller Tele2vision det är frågan........

Skickat 24 juli 2006 - 07:27

Leatherface Jul 21 2006, 14:31 skrev:

om du har dålig signal i väggen så kan en 100hz kabel vara bättre men annars så har de absolut ingen betydelse för kvaliten... antingen har du bild eller inte helt enkelt.... egentligen finns det inget som heter 50 och 100hz kabel heller utan det 100hz kabel har är ferritkärna för att ta bort störningar....

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret men det jag undrade var ju om det kommer att ha någon som helst betydelse när det blir digitalt. Nu när det än så länge är analogt så blir det onekligen bättre med så kallad 100 Hz kabel. När det blir digitalt kan det väl inte bli någon "dålig signal i väggen" på samma sätt, eller?

/Tomas

Skickat 24 juli 2006 - 07:32

Även jag kommer snart att inflytta mig till en lägenhet där det endast går att få Tele2Vision alt. Boxer med någon form av Bordsantenn.

Det som jag ser är skillnaden är väl att de kanalerna som man vanligtvis får gratis via t.ex comhem de får man betala för hos Tele2Vision om man vill ha "nöjes" kanalerna som de så vackert döpt dom till.

Det enda jag kan se som talar för Tele2Vision är väl priset om man nu bara tar ett av deras minipaket ex. Intressepaketet Nöje: TV3, Kanal5, TV6, MTV, TV4+ så betalar man bara 59kr.

Så det blir en totalsumma på säg 7-800kr på ett år med att köra Tele2Vision. Men som sagt jag tycker det är helt absurt att behöva betala för några kanaler som vanligen är standard i kabeltv näten.

Om man kollar på boxer paketet så blir det ju en aning dyrare, jag räknade ut att med standardutbudet så skulle det bli runt 2500kr på ett år men då får man å andra sidan en hel del fler kanaler att se på och med största sannolikhet en bättre bildkvalité.

Sen tror även jag att Boxer kommer att köra igång HDTV tidigare än vad Tele2Vision lär göra på flera år.

/Robin

Skickat 24 juli 2006 - 13:44

• jn3
  • Amatör

• 93 inlägg
Beställde mixpaketet från tele2vision idag, tele2vision ska digitalisera i augusti här..
ska ha TV3, TV6, Viasat History, CNN, TV4 Fakta via dom..

Ska senare ta canal digital via bredband men tv3 och tv6 finns ju inte hos de bl.a., så då får man ha tele2vision till dessa kanaler. Får hoppas de funkar dugligt.

Lite intressant, räknar man på att ta mixpaketet i ett år (12mån bindning) jämfört med 6mån.. Tar man 6mån betalar man totalt 35 kr mer för hela året än för 12 mån.. (detta pga. extra-avgifter, kortavgift, boxhyra, som är gratis vid 12mån bindning.)

Skickat 24 juli 2006 - 14:21

För att svara på en fråga lite längre upp, boxen blir väldigt varm ja... nästan så man kan tro att det är nåt fel på den.

En annan grej jag märkt, en del kanaler sänder ju Surround ljud... TV1000 mfl... det verkar saknas helt i tele2visions sändningar. Boxen har ju digitalutgång... man tycker att den borde stödja 5.1 ljud då också?!

Skickat 24 juli 2006 - 19:10

tror inte tv1000 sänder dd5.1 så du kan nog bara få surround från stereo ljud...

Skickat 25 juli 2006 - 19:01

Nu har jag äntligen bestämt mig - Blev trots allt Tele2 - jag fick nämligen reda på att Nöjes-paketet o dokumentär paketet ingår i hyran - Så jag får en box gratis med dom kanalerna och behöver baar teckna det jag vill ha extra -

Skickat 29 juli 2006 - 16:55

Jag läste lite tidigare i tråden att vissa har upplevt lite ryckig bild. Är det fler än jag som lider av frysningar av bilden som varar i några sekunder? Främst på kanal6.

Skickat 31 juli 2006 - 11:34

CallMeNobody Jul 29 2006, 17:55 skrev:

Jag läste lite tidigare i tråden att vissa har upplevt lite ryckig bild. Är det fler än jag som lider av frysningar av bilden som varar i några sekunder? Främst på kanal6.

<{POST_SNAPBACK}>

Mmm.... det händer... främst på kanal 5 som du säger, det är väl där det upplevs som mest störande.

Skickat 03 augusti 2006 - 14:20

Någon som har hört mera om digitaliseringen av SVT kanalerna?
Och stöds 5.1 ljudet eller inte alls? Boxen har ju som sagt ett optisk ljudutgång...

Skickat 03 augusti 2006 - 14:43

det är krav från SVT att dom inte får ändra på kanalerna nåt så har boxen digitalutgång så kommer du kunna använda det... däremot så är dom flesta program dd2.0 fortfarande

Det här inlägget har ändrats av Leatherface 03 augusti 2006 - 14:47

Skickat 03 augusti 2006 - 16:45

"Till hösten..." Ang. digitaliseringen av SVT/TV4

Skickat 04 augusti 2006 - 08:33

Hos mig (Kungsholmen, Stockholm) så digitaliserades SVT/TV4 redan i slutet på juni. Vi fick också brev från Tele2 om att kanalerna lagts in på boxen. Jag kan nu alltså se SVT/TV4 både genom analog och via boxen.

\\Anders

Skickat 04 augusti 2006 - 23:30

Lite bättre manual en den som Tele2vision skickar med (till sin MAXIMUM C-901 CX), har äntligen lyckats redigera kanallistan. :blink:
http://www.kjaerulff1.com/downloadfile.aspx?did=211

Skickat 08 augusti 2006 - 18:28

• jn3
  • Amatör

• 93 inlägg
Idag fick jag Tele2vision boxen.. Nu är det bara att vänta ett par veckor tills dom digitaliserar.. Hittade ju inga kanaler ännu.

Skickat 09 augusti 2006 - 21:29

Jag frågade kundtjänst varför några kanaler har utgått vid digitaliseringen.
Detta blev svaret:

Kundtjänst skrev:

I och med digitaliseringen har avtal skrivits om med kanalbolagen,
vilket medfört att vissa kanaler utgått ur utbudet.

Skickat 10 augusti 2006 - 23:03

Någon här som har haft omfattande problem med bilden på Femman o tv6 idag. Det har varit dropouts o mpeg2 blockfel samt att klockan på dekodern visar helt fel tid.

Även tex analoga SVT2 har problem med hack i bilden.

Skickat 11 augusti 2006 - 09:27

Ang. 5'ans pixelfel fick jag följande som svar:

Citat

Om det endast är de på digitalboxen kan det vara något som kallas
pixelerationsfel, detta uppstår när resistansen blir för stark i kabeln
så signalen inte orkar flöda till fullo ända in till digitalboxen.

Detta är oftast något som uppstår om man har en för lång / för dålig
antennkabel mellan boxen och antennuttaget i väggen.

Vår rekomendation på längd för antennkabeln mellan boxen och
antennuttaget ligger på ungefär mellan 1 - 1.5 meter.

Då kanal5 ligger lägst ner i frekvens så är den känsligast för
eventuella störningar i antennkabeln.

Med vänlig hälsning

TELE2VISION
Felanmälan

Det här inlägget har ändrats av shelter 11 augusti 2006 - 09:28

Skickat 11 augusti 2006 - 10:50

Jag tycker inte de borde lägga en så populär kanal som femman längst ner i frekvensutrymmet. Bättre att de lägger en kanal som Dagens Industri-TV, Jetix, dr1 eller Jaam-e-jam där som endå ingen knappt kollar på. Jäkligt dålig planering från tele2visions sida.

Skickat 16 augusti 2006 - 13:47

Hej

Är ganska ny på detta och man blir ju lite besviken när man läser vad ni skriver.
Har precis som ni andra tecknat ett abonnemang och nu undrar jag lite över ljudformaten från tele2vision.
Jag har kopplat ihop förstärkaren och dekodern med en optisk kabel och trodde då att man skulle få digitalt ljud men så är ju inte fallet.

Finns det nån som har koll på detta och sen undrar jag om man kanske ska ha vanliga phonokablar emellan istället?

Nån som vet?

Skickat 16 augusti 2006 - 14:57

Vanliga phonokablar får du absolut inte digitalt ljud av. Jag tror inte jag sett att det sänt 5.1 ljud en enda gång... tittar man i t.ex tv1000 tablån finns det en DD symbol vid en del filmer... men det har ändå bara varit vanlig 2-kanals stereo när man ska kolla.

Skickat 16 augusti 2006 - 15:25

Tack, då vet jag...

Min bild är iaf helt Ok så jag ska väl inte klaga för mycket...

Skickat 16 augusti 2006 - 19:23

Fick idag alla kanaler på boxen.
Alltså SVT1, SVT2, TV4, SVT 24, BARN/KUNSKAPSKANALEN är nu digitala också för mig.
Känns ju bra precis när man skaffat plasma-TV.

Skickat 16 augusti 2006 - 21:39

Tjenare jo jag bor också i Härnösand vi har dock haft enorma problem med båda analoga o digitala nätet under en veckas tid. Men det ordnade sig äntligen idag sen räckte det med o nollställa boxen så hittade den de nya kanalerna.

Tycker dock att det är synd att bilden är kraftigt komprimerad på de flesta av kanalerna artifakterna syns relativt tydligt om man sitter lite närmare på min 28" CRT.

Det här inlägget har ändrats av fusion_400 16 augusti 2006 - 21:40

Skickat 16 augusti 2006 - 21:51

• AiR
  • Lärjunge

• 463 inlägg

fusion_400 Aug 11 2006, 11:50 skrev:

Jag tycker inte de borde lägga en så populär kanal som femman längst ner i frekvensutrymmet. Bättre att de lägger en kanal som Dagens Industri-TV, Jetix, dr1 eller Jaam-e-jam där som endå ingen knappt kollar på. Jäkligt dålig planering från tele2visions sida.

<{POST_SNAPBACK}>

Vill man vara konspiratorisk så kan man ju dra (förhastade?) slutsatser! :)
Tele2Vision = MTG
MTG = Viasat
Kanal 5 = SBS

MTG + SBS = inte vänner

Det här inlägget har ändrats av AiR 16 augusti 2006 - 21:51

Skickat 16 augusti 2006 - 22:07

fusion_400 Aug 16 2006, 22:39 skrev:

Tycker dock att det är synd att bilden är kraftigt komprimerad på de flesta av kanalerna artifakterna syns relativt tydligt om man sitter lite närmare på min 28" CRT.

<{POST_SNAPBACK}>

Tänk dig då på en 42" plasma... :)
Skönt att de äntligen fått ändan ur vagnen o fixat kanalerna dock, drog ur antennkabeln mellan tv'n o boxeen nu! Bort med gammal 1940-tals (kanske ännu tidigare) teknik! :) :wacko:

Skickat 17 augusti 2006 - 00:00

fusion_400 Aug 16 2006, 22:39 skrev:

Tjenare jo jag bor också i Härnösand vi har dock haft enorma problem med båda analoga o digitala nätet under en veckas tid. Men det ordnade sig äntligen idag sen räckte det med o nollställa boxen så hittade den de nya kanalerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda problemet som jag har är väl att tex kanal 5 fryser till lite då och då.
Ganska irriterande. Annars tycker jag väl att bildkvaliten är rätt bra.
Kan säkert vara bättre men vad vet jag....jag har ju bara haft analoga kanaler tills i år.

Skickat 18 augusti 2006 - 12:46

Vafan håller de på med i Härnösand nu då? Har varit helt utan tvsändining igår hela dan tills ~kl 16:00... och imorse var jag också utan sändning. Nån som vet?

Skickat 18 augusti 2006 - 16:38

De håller på att byta ut förstärkarna som skickar ut signalen. Så att det blir mindre störningar o fel i bilden samt för att förbereda för att lokala nyheterna som MittNytt ska gå igenom det digitala nätet.

Skickat 18 augusti 2006 - 19:18

• F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
Grundutbudet är nu digitaliserat i Norrköping.
Detta gick det inte ut någon info om utan det var i samband med fel på fakturan som jag ringde o klagade som jag fick reda på detta.
Digitaliseringen skedde innan friidrottsEM som jag tittade på analogt i brist på info <_<

Det är bara att göra en ny kanalsökning så sitter dom där.

Skickat 18 augusti 2006 - 19:24

• F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
Jag kan ej se skillnad när jag väljer mellan på RGBeller CVBS i inställningsmenyn.
Jag har en separat (dyr) fullscart. och 42" plasma med rgb på scartingången.

Är det någon mer som upplever samma sak?

Skickat 19 augusti 2006 - 13:39

Pratade med Tele2 idag, alla deras kabel TV nät i Sverige ska nu ha SVT/TV4 i digitalt format. För er som missat göra en kanalsökning är det dags nu!

Jag har väl fungerande Boxer just nu (med bordsantenn och 2 TV apparater). Men det skulle va skönt att byta till Tele2 (vill slippa den där fula antennen samt få bättre kanalutbud) men är skeptisk eftersom så många säger att bilden är sämre med Tele2. Ingen som råkar veta hur det ligger till exakt när det gäller bit-rate på Boxer/Tele2?

Skickat 21 augusti 2006 - 13:53

F.A Aug 18 2006, 20:24 skrev:

Jag kan ej se skillnad när jag väljer mellan på RGBeller CVBS i inställningsmenyn.
Jag har en separat (dyr) fullscart. och 42" plasma med rgb på scartingången.

Är det någon mer som upplever samma sak?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag upplever samma sak. Har testat på min PV600 och ser ingen skillnad.
Med min gamla vanliga CRT Sony-TV såg jag däremot skillnad.
Det blev konstigt nog bättre bild med CVBS inställningen då fast det rekommenderade är RGB.

Skickat 21 augusti 2006 - 16:47

Hmm... undra om en RGB->komponent kabel funkar med deras box, nån som kan testa?

Skickat 21 augusti 2006 - 21:02

Någon som vet vilken signal som Tele2Vision boxen skickar ut? Jag får ingen bild när jag använder en scart-> s-video adapter in till min förstärkare som sedan skickar vidare signalen via HDMI till min panasonic PT AE700. Däremot får jag bild när jag skickar bilden via komponent mellan förstärkare och projektor.

Någon som vet hur man gör för att få ut bilden via HDMI?

Skickat 24 augusti 2006 - 07:28

Nu får dom väl ändå ta och fixa det där med EPG... Varannan kanal har ju ingen...

Har Boxer-abonnemang oxå till "stora" tv:n och där funkar EPG-motsvarigheten klockrent.

Nu har dom iallafall digitaliserat alla kanaler...på tiden!

Skickat 24 augusti 2006 - 18:21

och här i falun har de skjutit upp digitaliseringen från 5 september till 3 oktober. skit.
min 6:a fungerar knappt. skitdålig bild med en massa störningar, sen är ju analgog kabel inte nå vidare bra iaf :unsure:

Skickat 24 augusti 2006 - 18:33

Är det någon som vet ifall tele2visions digitala kanaler kan tas emot med ett DVB-C kort i datorn? I så fall, kan man även få in de kodade kanalerna (förutsatt att man har kort)?

Vilket kort är i så fall bäst?

Skickat 24 augusti 2006 - 22:31

förutsatt att korten inte är låsta till deras mottagare så ska det funka utan problem.... du måste ha kortläsare för conax med...

Det här inlägget har ändrats av Leatherface 24 augusti 2006 - 22:33

Skickat 25 augusti 2006 - 11:12

stenbrott Aug 24 2006, 08:28 skrev:

Nu får dom väl ändå ta och fixa det där med EPG... Varannan kanal har ju ingen...

<{POST_SNAPBACK}>

EPG'n är skum.. låter man boxen vara på hela tiden så får den EPG på de flesta kanalerna. Stänger man däremot av den och sen slår på den igen efter några timmar kan man vara helt utan EPG ett tag.
Verkar ta lång tid innan den uppdaterar!
Vet inte om det är nån mening att stänga av boxen öht, den blir väldigt varm även när den är i standby.

Skickat 25 augusti 2006 - 11:15

Leatherface Aug 24 2006, 23:31 skrev:

förutsatt att korten inte är låsta till deras mottagare så ska det funka utan problem.... du måste ha kortläsare för conax med...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har möjlighet att testa ett annat tele2visions kort i min box... skulle det hjälpa att se om korten är låsta till respektive box då? Man pajar väl inget om man gör det? :huh:

Skickat 25 augusti 2006 - 11:51

Shelter: Prova, PROVA, [P][R][O][V][A] !!! =)

Skickat 25 augusti 2006 - 12:49

nejdå du pajar inget... de enda som händer är att det inte funkar isf...

Skickat 26 augusti 2006 - 08:03

Pratade med Tele2's support i förrgår ang problem med RGB passtrough och man blir ju inte ens förvånad när kille inte har en aaaaning om vad jag pratar om utan bara babblar på om att jo den skickar vidare signalen på andra SCARTen så jag ber att bli uppringd av någon som kan besvara min fråga och blir uppringd av secondline support igår och får svaret att icke ingen RGB passtrough haär inte... Men vi tittar på andra boxar bla en med HDD

Frågade oxå om jag kan gå på stan å köpa en annan/bättre box och enligt kuillen så skulle det INTE vara några som helst problem så länge det var en "CONAX" box.

Micke

Skickat 26 augusti 2006 - 10:24

cnsmipe1 Aug 26 2006, 09:03 skrev:

Frågade oxå om jag kan gå på stan å köpa en annan/bättre box och enligt kuillen så skulle det INTE vara några som helst problem så länge det var en "CONAX" box.

Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Så då är Tele2Visions "egen" box en helt vanlig DVB-C box med Conax modul med andra ord? ComHem kör också med Conax va?
Någon här som har en bekant med ComHem box som kan låna och prova? :rolleyes:

Skickat 26 augusti 2006 - 10:36

jo alla comhem boxar borde funka fint då eftersom dom kör med conax också....

Det här inlägget har ändrats av Leatherface 26 augusti 2006 - 10:38

Skickat 27 augusti 2006 - 09:26

Wicket Aug 25 2006, 12:51 skrev:

Shelter: Prova, PROVA, [P][R][O][V][A] !!! =)

<{POST_SNAPBACK}>

Ursäkta att det tog tid... nu har jag provat att sätta in ett annat tele2vision kort i min box... det funkade klockrent. Så slutsaten är väl att korten INTE BLIR LÅSTA till boxen. Så dreambox osv. borde funka... nästan lite sugen på att testa det också.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • denna texturen kommer jag använda.
    kempa
    2013-05-24 16:26:41
  • stefans
    2013-05-24 15:38:22
  • SVS SB13-Ultra vs DD10
    stefans
    2013-05-24 15:37:29
  • 100.33
    Wigsten
    2013-05-24 12:39:03
  • Nytt Bord
    Wigsten
    2013-05-24 12:25:37
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.