Vet bara att man kan sända över bilden med nå saker man då ser man ju bara samma program på båda tv apparaterna....
blev sugen på skaffa via bredbandsbolaget
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Bredbandsbolagets DigitalTV, Boxarna
Startad av
Unregistered4ae7a38c
, Nov 16 2004 13:56
324 svar till detta ämne
Postad 16 November 2004 - 13:56
Hur kan man fixa så att man kan koppla in digital tv i flera tv apparater, och så att man kan kolla på olika program.
Vet bara att man kan sända över bilden med nå saker man då ser man ju bara samma program på båda tv apparaterna.... blev sugen på skaffa via bredbandsbolaget Postad 16 November 2004 - 14:09 För att göra detta behöver du en digitalbox och ett abbonemang per tv. Boxer har t.ex tvillling abbonemang för detta. Mvh Henrik Postad 16 November 2004 - 14:19
vad menar bredbandsbolaget med detta?
menar dom att man skickar över samma bild till den andra tv:n? Kan jag ansluta flera TV-apparater samtidigt? Ja, men då krävs extra utrustning. Den tillhandahåller inte Bredbandsbolaget. Postad 17 November 2004 - 10:41
Någon mer än jag som upplever det bökigt med alla sladdar som man måste dra över hela lägenheten med Bredbandsbolagets Telefoni och TV? Mitt bredbandsuttag sitter i taket i min hall... Därifrån ska det gå en kabel till telefonidosan (som för övrigt inte har någon som helst upphängningsanordning, idiotiskt) och från den till datorn. Om jag sedan hoppar på Digital TV med blir det ännu mer... 10 m ethernetkabel räcker för övrigt inte mellan uttag och TV.
Sen är det kass att man inte kan få Canal+ som visar Elitserien och har ett bättre filmutbud. Synpunkter? Hur löser ni all kabeldragning? Postad 17 November 2004 - 14:07 Kanske en lite bättre förklaring? Skulle uppskattas.WLAN Inga tankar kring signalbortfall om man kör Digital TV via WLAN? Hur kopplar man ihop allt om man som jag har Bredband, Telefoni och så då eventuellt TV via Bredbandsbolaget? Postad 17 November 2004 - 14:40
Behövs iofs lite komponenter, men om man räknar bort kabelkostnaden, arbetet med att dra kablar + WAF så är trådlöst värt pengarna tycker jag.
I stället för att dra en sladd till datorn kopplar du in en WLAN accesspunkt. I datorn sätter du ett PCI-kort eller en USB-dongle (om du har USB 2.0 hi-speed). IPTV-boxen har bara ethernetkontakt så det behövs en ethernetbrygga för att ansluta till det trådlösa nätverket. Du kommer undan med ca 1500:- för 11mbit och ytterligare 350:- om du satsar på 54mbit. Eftersom det inte finns några Quality of Service (QoS) mekanismer som garanterar bandbredd till TV-tjänsten, är det väl säkrast att satsa på 54mbit. Det lär ju knappast bli trångt i luften då. Postad 17 November 2004 - 15:26 Faktum är att jag redan har en router, fast jag har inte satt upp den. Tyckte att det var lite ostabilt med hastigheten och att jag tappade viss fart. Men det kanske blir till att montera upp den trots allt. (D-Link DI-624 54 mbit och tillhörande PCI-kort). Fattade inte riktigt det här med ethernetbrygga... Vad menas med det? Postad 17 November 2004 - 21:23
Den gör ungefär samma sak som en accesspunkt, dvs omvandlar signalen mellan trådbunden Ethernet och WLAN. Kan användas om man trådlöst vill länka ihop två trådbundna nätverk, därav namnet brygga. I detta fallet kommer det ena "nätverket" bara bestå av en IPTV-box. Det är en sådan lösning man får ta till när apparaten bara har ethernetuttag och man inte kan använda PCI-kort eller USB-dongle. På InWarehouse kan du hitta ett gäng till lite varierande pris. Till din router passar väl det bäst med en DWL-G810.
Postad 18 November 2004 - 10:46 Det blir vanligare och vanligare med QoS på routrana, kolla in linksys tex. (finns med i deras mjukvara, och i flera andra 3:e parts mjukvaror) /C Postad 25 November 2004 - 16:29 Lät väldigt intressant, så jag kikade in på www.linksys.com och kikade på deras 802.11g-produkter. Hittade dock inget om Quality of Service där, inte ens i deras "Guide to acronyms". Vore tacksam om du kunde guida mig vidare till information i ämnet. Ursäkta att det är lite OT... Postad 25 November 2004 - 17:51
Någon som vet om det går att få streamen direkt in i datorn, på något sätt eller om man måste ha ett tv-kort och koppla via s-video eller något liknande? Och om det finns någon mjukvarudekoder att få tag i så man kan se på datorn och spela in osv.
/snl Postad 28 November 2004 - 22:29
...vore onekligen intressant att veta mer om tjänsten. En box har jag ingen lust att skaffa, särskilt inte om den bara erbjuder analoga utgångar... HTPCn borde juh få koda av det hela på egen hand och göra sin egen omskalning så man slipper någon analog konvertering (såvida man inte har analog bildskärm förstås).
Vore juh helt suveränt om man kunde ansluta en smartkortläsare till datorn och via mjukvara få tag på mpeg2-strömmarna... *drömma* .wey Postad 29 November 2004 - 15:21 Såg inte att du hade svarat förräns nu.. Det har funnits med ett tag i deras firmwares, tex: http://www.linksys.c...wrt54gs_ver.txt Innan de hade lagt till det, så fanns det i 3:parts firmware's.. Själv använder jag mig av sveasofts Satori firmware, men ska väl uppgradera till något nyare, lyckas nämligen inte spara mina iptables, så varje gång routern startas om, måste jag telnata och lägga in dem igen... Annars om man vill lära sig lite mer om 3:e parts firmware's: http://www.linksysinfo.org/ Postad 06 December 2004 - 10:39
Fick svar från deras kundcenter. Tydligen så är det Kreatel som kommer att leverera digitalboxen, vilket borde innebära komposit-utgång och digalt ljud. Helt ok.
Problemet är bara det man varit inne på tidigare, att man som befintlig bredbandsabonnent "straffas" för att man väljer dem istället för en annan leverantör då de snor halva ens nedladdningsutrymme. Att "det knappt märks" för de flesta användare är ju en klen tröst för oss som har till vana att ha en hög belastning på sin lina. Antingen får de kapa kostnaden för bredbandet om man skaffar båda tjänsterna eller så får de lösa det genom att tilldela 5 mbit extra. Jag kommer nog inte att köpa tjänsten förrän det åtgärdas. /Jochen Postad 06 December 2004 - 14:42
Om det är Kreatel, är det då denna box som kommer användas?
Postad 06 December 2004 - 14:46
Prata med en på bbb i dag och det var denna box de kommer att andvända
Postad 07 December 2004 - 10:34
Jag tror inte BBB *kan* ge folk 10Mbit för surfning plus 5Mbit för TV. Deras utrustning klarar bara 10 eller 100Mbit och QoS klarar bara att prioritera trafik inte strypa på en oanvänd lina. Dvs det enda dom kan göra är att ge folk med TV 100Mbit men då blir det full fart på internet också. Att dom inte tar chansen att lägga till en hundring på TV avgiften och paketera med 100Mbit. Det skulle i alla fall ge en kund till.
Annars är det ju skräp att SVT kanalerna inte ingår - jag vill se dom digitalt utan flera boxar och antenner. Postad 09 December 2004 - 10:38 Det lär ju inte bli någon HDTV ur denna box? Postad 05 January 2005 - 19:12
Är det någon som provat S-video utgången?
Har kopplat in den i fronten på min video, men får ingen bild. Postad 05 January 2005 - 20:47 Den är bra tycker jag. Gäller scarten alltså. Provade att koppla in S-video i TV-n, det var det värsta jag sett, bilden hoppar och blir bara svartvitt. Kan det vara kabeln eller kontakten från boxen??? Postad 08 January 2005 - 01:00 Iofs OK att de skickar med en billig/enkel box, men kan man använda en annan box?Det lär ju inte bli någon HDTV ur denna box? Tex någon av Elipsus modeller på www.pipro.de, eller funkar inte bbb:s kort? Postad 08 January 2005 - 01:20
Jag har provat att få S-vhs ur den, eftersom det finns en kontakt för det. Bilden blir minst sagt usel, den hoppar och blir svartvitt. Jag har den inkopplad i S-vhs ingång på video.
Någon kanske har någor svar på varför? Postad 08 January 2005 - 01:26 Just nu används inte kort, men det kommer vad jag förstått.Iofs OK att de skickar med en billig/enkel box, men kan man använda en annan box?Det lär ju inte bli någon HDTV ur denna box? Postad 09 January 2005 - 18:06
Jag ringde BBB's kundtjänst i dag hon sa bara att dom inte kunde ta ansvar för S-video-utgången inte fungerade, utan bara scart-utgången. Fungerade den så var det okey, jag sa till henne att det bara blir skitbild på inspelning via scart eftersom det blir komposit.
Då sa hon något om en konverter man skulle koppla in mellan S-videokabeln och scartingång på videon. Är det någon som kan förklara vad hon menade? Blir det inte komposit då? Kan det inte vara en kabel med DIN-konakt i ena änden o scart i den andra hon menade? Postad 13 January 2005 - 13:30
Hej
Wlan o Digital tv är enligt min erfarenhet ingen bra kombination. Många hemma gateways med wlan kan ha en begränsning på wan porten på 5 Mbit. Basenhet kan gå fortare tex 10, 22 eller 54 mbit internt. Tänk på att du också har "overhead" på trafiken så det krävs mer än 5 mbit bandbredd för att kunna köra en 5 mbit tv ström. Tv strömmen är känsligare för störningar än tex Internet, dvs att om något stör Wlan trafiken tec en telefon så kan tv strömmen bli lidande. Vissa opperatörer väljer att sända flera kanalströmmar för att man skall slippa vänta allt för länge vid kanalbyte, om så är fallet kommer bandredden att bli 15 mbit + overhead.. För att kunna köra digital tv med bra kvalitet krävs det bra mycket större bandbred än 5 mbit... Jag tror att DVD kvalitet ligger på 10-12 och HDTV ligger närmare 20 mbit. Om jag inte kommer ihåg fel hade SVT förrut ett krav på närmare 10 mbit på tv strömmen, tydligen har dom backat på detta krav eller?? S-video kan vara lite strulig pröva o byt mellen de olika s-video "kanalerna", kan lösa problemet... Hmm Många boxar skickar ut RGB singnal på scart utgången, studera din instruktionsbok och kolla vilka singnaler du kan ta in på resp kontakt. Lycka till... Nej för att man byter kabel så ändras inte signalen... -------------------------------- Hej igen... Kan inte BB nätverk i detalj men det är inget problem att ha flera tjänster med olika bandbred bara att inte totalen överstiger vad utrustningen klarar. DVS Tv behöver inte stjäla bandbred av internet eller telefoni. Jag tror idag att deras utrusning klarar 100 mbit. Bara för att man har 10 mbit Internet betyder inte detta att man har 10mbit koppling till internet... Du har 10 Mbitt in i BB nät vad dom har för koppling till Internet är en annan fråga men den är garanterat inte i närheten av den internet bandbred som BB har sålt.. Detta är nog fallet för de flesta lev om man inte köper garanterad bandbred o då är priset ett annat , man får vad man betalar för... Redigerat av Unregistered73dad9e9, 13 January 2005 - 14:39. Postad 13 January 2005 - 15:07 S-video kan vara lite strulig pröva o byt mellen de olika s-video "kanalerna", kan lösa problemet... Förstår inte vad du menar med byt mellan de olika s-video kanalerna. Hmm Många boxar skickar ut RGB singnal på scart utgången, studera din instruktionsbok och kolla vilka singnaler du kan ta in på resp kontakt. Lycka till... Det har jag gjort. Det finns en DIN-kontakt för s-video, enligt installationsmanualen. Det står visserligen att bilden blir sämre om man har båda inkopplade. Jag har provat att dra ut scarten, men det blir ingen skillnad från s-video-utgången. Postad 13 January 2005 - 15:44
Jag har S.video 1 o 2 (inställning på tv:n) men som sagt det funkar inte alltid.... hittade på nätet.. "S-videotekniken separerar krominansen (färginformationen) från luminansen (ljusinformationen). Många TV apparater, nya som gamla, klarar inte att sammanföra dessa signaler till en färgbild."
Jag blir lite osäker vad du menar. I ditt första inlägg skrev du scart kontakten skickar komposit signal rätt(Inte RGB).. Om så är fallet är S-video bättre.. http://www.ljudtema...._bildkablar.asp Hittade denna denna websida som kanske hjälpa dig.. http://www.s-video-to-scart.com/ Redigerat av Unregistered73dad9e9, 13 January 2005 - 15:45. Postad 13 January 2005 - 17:26 Så här står det i den tekniska manualen på Kreatel's hemsida: Rear panel 1 x RJ45 for Ethernet 10/100 Base-T 1 x 5V power connector 2 x RCA for analog stereo 1 x RCA for digital stereo [SPDIF] 1 x SCART for RGB, S-video and composite video, SCART signaling 1 x mini DIN for S-video 1 x RCA for composite video Där ser man alltså att scarten tar alla sätt, den är det inga problem med. Men när jag ansluter S-video till S-videoingången på min video så får jag alltså den här hoppande och svartvita bilden. Att jag vill använda DIN-kontakten beror på att jag använder en scartväxlare. För att jag ska kunna spela in på videon behöver jag en separat kontakt, direkt in i videon. Men det verkar som om signalen från DIN-kontakten är för svag? Jag vet inte, vad tror du? Postad 03 March 2005 - 10:26
Hur funkar bbbs iptv i praktiken? Probs med bitrate eller mpeg-artefakter? Lång tid mellan kanalbyten?
Postad 12 March 2005 - 16:02
Är det någon som kan tala om hur kvaliten är på bilden?
Ska jag hellre satsa på en comhembox än BBB IP-TV? Jag har en plasma och vill ha bästa möjliga bild. Postad 14 March 2005 - 22:13
Boxen kan inte samtidigt visa bild via SCART och S-Video. Du måste ställa om. Starta om boxen genom att dra ur spänningen och sätt i igen. Tryck på "meny" knappen på fjärren. Du får då fram en meny där du kan välja S-Video/kopositvideo som utgång. Postad 21 April 2005 - 14:27 har de komponent?? Postad 21 April 2005 - 17:29 Synd att den är så kass bara, då menar jag inte bild o ljudmässigt. Den har ju ingen timer, det går inte att ställa in så man kan använda RGB o S-video samtidigt på dom olika utgångarna. Postad 21 April 2005 - 19:40
Så, nu verkar BBB haft en kampanj, jag blev såld iaf
Nu har jag bundit upp mig i 12 månader... är det så att inte bandbredden för internet påverkas... tyckte jag läste att det skulle göra det,, men man tycker ju att dom borde kunna separera trafiken på något sätt,, eller åtminstonne skänta 5 mbit till för oss som nu kostar på oss deras tv utbud också. Nu får man ju hoppas att bilden uppfyller förväntningarna!! Då ångerätten förbrukas när man tagit del av deras tjänst så kan man ju liksom inte se va det är man får.... menar om bilden skulle va usel, hur skall jag då kunna ångra mig... Om den nu skulle vara det och man inte får ångra sig,, då blir det att kontakta konsumentverket //Cineoholic Postad 22 April 2005 - 14:46
Läste nyss att det är en startavgift på 995kr för tillfället
Kanalbyten: tar någon sekund att byta kanal. Dvs ungefär samma tid det tar att byta kanal om du har digitalbox. Boxen är en enkel sak ifrån kretel som pratats om tidigare i tråden. Inget man skriver hem om direkt. Saknar bl.a möjligheten att göra egna kanallistor. Fick SVT, tv4, tv4+ , SVT 24 igår. Postad 24 April 2005 - 15:44
Är det någon som vet om det finns eller kommer nya boxar?
Ska vara mer avancerad än 1510 naturligtvis. Postad 26 April 2005 - 18:05
Lite ny info
Fick idag ett brev ifrån bredbandsbolaget där dom skrev att dom skulle byta ut min bredbandsbox (1510) emot en ny. Citat "Den nya boxen är anpassad för för den kryptering som krävs för att säkerställa högklassigt innehåll via digital-TV" Har ingen aning vad det kommer för box. Tydligen kommer det någon hem till mig och installerar allt... Någon som har info om detta? Postad 28 April 2005 - 19:57
Idag fick jag hem BBB Digital tv set.
Snabb och enkel inkoppling, fick en söt liten switch ifrån Netgear med, behövdes då man kör allt(sucker som man är) genom BBB nu,, dvs Telefoni, tv och internet Spontant första tanken,,, BBB får gärna komma med en trådlös lösning på allt det här, för nu är det väldigt mycket grejjer och kablar dragna överallt höger o vänster Intryck Digital mottagaren: Kreatel 1510 (konstigt att jag fick den om de nu skall byta ut din Mangepange Inte så mycket att orda om den betydligt mindre än jag väntat mig. 1 scart utgång , 1 S-video, 1 komposit, 1 spdif och någon analog om jag inte missminner mig. Inställningar är väl inte så specielt många, kan ställa bilden i antingen 16:9 eller i 4:3 sen är det bara språkval av textning osv. Kanalbyten är snabba, absolut inget jag stör mig på, ca 1½ sek. litet minus för att tv.tablå informationen är rätt "trött" när man hoppar emellan tabblåerna. Volym är lite väl finkänslig på boxen,tar tid och höjja volymen med den, så det blir att man höjjer genom tvn istället, kommer dock inte va några problem när man endå kopplat boxen till recivern och tar ut ljudet där istället. Bild: Ta mig fan, "rejält" mycket bättre bild gentemot vårat analoga comhem nät. Bilden är otroligt stabil, detaljrik, skarp och utan smuts eller typiska störningar som man ser på nästan varje kanal på analoga comhem nätet. Näst intill dvd kvalite kan tyckas på många sändningar. Bildstörningar har hänt,, men endast 2 ggr nu på 5h och väldigt litet. Ljud: Verkar väldigt lovande, känns bättre även fast jag bara tar ut ljudet genom tvns högtalare. Skall bli intressant och höra hur det blir med en fin koaxial kabel via SPDIF till recivern blir. I stort sett bara plus hittils,, jag är supernöjd. DOCK ett MINUS(som jag tror dom kommer och fixa), bandbredden på internet påverkas ja,, tar ca 5 mbit av min internet bandbredd. Detta hoppas jag dom fixar snart! //Cineoholic Postad 01 May 2005 - 18:29
Oki, tack! Skulle vara intressant att veta va som händer om det var en "riktig" film som sänds! Postad 01 May 2005 - 20:38
läste på BBB:s forum att en snubbe fått sin box utbytt. Tydligen var samma box men skillnaden att det var ny programvara samt att det stod viasat istället för kretel på boxen.
En annan hade hoppats på något roligare Postad 01 May 2005 - 21:07
He he, jo jag har en sådan,, står viasat på boxen och på fjärren.
//Cineoholic Postad 02 May 2005 - 09:34
Skulle vilja veta om det är widescreen på de program där det är widescreen i andra nät (boxer tex).
alltså vissa filmer och program i SVT och TV4. Samt, är det 5.1 ljud i dessa, tex så har ju SVT 5.1 i så ska det låta, och vissa andra program. Samt canalplus har det i en av sina filmkanaler. /N Postad 09 May 2005 - 12:31
Hej Alla!
Kopplade upp min Kreatel 1510 mot TV:n igår. Bra bild o ljud Postad 09 May 2005 - 12:47
Du ska väl koppla från kreatel till videon och därifrån till tvn. Det brukar stå på videon vilken som är in (där ska kreatel kopplas in) och vilken som är ut (där ska tvn kopplas). Postad 09 May 2005 - 12:53
Jo jag provade det oxå men fick ingen bild via videon (när TV:n står på kanal 0, och videon på AV1) i alla fall. Och blir det inte en del sämre bild om jag går till TV:n VIA videon??
Är det någon inställning i boxen som måste göras? Postad 10 May 2005 - 08:05
Kreatels box har Text-tv funktionalitet va? Bra eller dålig sådan? Såg inget på hemsidan om den så bäst att fråga någon som prövat.
Såg dessutom att BBB "bjuder" på anslutningsavgiften nu. 1:- istället för ord. 995:- Blir nog till att beställa ett abbonemang. Redigerat av FreeFrag, 10 May 2005 - 08:22. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |