Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 03 juli 2007 - 17:31

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Eftersom det är 12 volt borde man ju kunna bygga nått trevligt larm av bil-larmsdelar. Kanske en fjärrstyrd siren? Om stereon försvinner är det bara att gå runt på campingen med sin lilla fjärrkontroll och trycka tills det börjar tjuta nånstans mellan tälten smile.gif


Hehe, det är ju ett alternativ :D
Men jag tror att det räcker att ha handtag som går att ta loss. Har haft den inkopplad till datorn och flyttat den utan handtag... bökigt värre. Jag är fortfarande på jakt efter ett galler, har ett fult rostigt liggande hemma som jag får ta i nödfall. Så om någon vet var man kan få tag i sträckmetall i göteborgsområdet så skriv gärna var?

#152

Postad 05 juli 2007 - 15:49

Unregistereda1964e4e
  • Unregistereda1964e4e
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
thjoo!!

ska oxå till arvikafestivalen!

håller på att bygga ihop min stereo nu.
blev ett denver steg 4kanalare
2st 5.25" GAS
1st 10" GAS
12V 12Ah mc batteri

har byggt skillda kammare till varje högtalare.
basen fick 21L som rekomenderas. sluten
högtlarna 5L var.

undra hur länge man kommer kunna spela :)

ska ha batteripoolerna lösa så man kan koppla den via bilen me :)

ses på arvika!

#153

Postad 05 juli 2007 - 18:57

Unregistereda1964e4e
  • Unregistereda1964e4e
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
grymt ljud d blir :)

Redigerat av Unregistereda1964e4e, 05 juli 2007 - 19:52.


#154

Postad 05 juli 2007 - 22:28

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Härligt! Då ses vi kanske där!
Dock tror jag att 12Ah timmar inte ger så lång speltid. Mitt batteri är på 120Ah och det räcker precis en festival (5 dagar) om man har lite flyt. Har ett slutsteg på 2x100W och 2 st 6x9or i lådan.

#155

Postad 06 juli 2007 - 21:12

Unregistereda1964e4e
  • Unregistereda1964e4e
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
ska ta me 2st 65Ah oxå..som jag kopplar på löst när man ska ha mer ös..
12Ah e mer för den ska vara bärbar till stranden osv :D

#156

Postad 06 juli 2007 - 23:06

Morne
  • Morne
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hehe verkar bli rätt stereotrångt på arvika i år. Jag tycker att vi alal borde försöka arrangera nåttsorts "powermeet" så att våra apparater får hälsa lite på varandra. Vore även kul ifall alla släpade med sig varsin 3.5mm splitter och lite kabel så att vi kan testa att spela en låt på alla spelarna samtidigt :D

#157

Postad 07 juli 2007 - 01:50

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
[quote name='Knoffe' date='Jul 2 2007, 12:13 ']
Nu är min stereo i princip färdig så jag postar lite bilder.

Postad bildPostad bildPostad bild


Var har du fått tag i de där kant och härn listerna??

#158

Postad 07 juli 2007 - 10:17

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Hehe verkar bli rätt stereotrångt på arvika i år. Jag tycker att vi alal borde försöka arrangera nåttsorts "powermeet" så att våra apparater får hälsa lite på varandra. Vore även kul ifall alla släpade med sig varsin 3.5mm splitter och lite kabel så att vi kan testa att spela en låt på alla spelarna samtidigt B)

<{POST_SNAPBACK}>


Sjukt bra idé faktiskt! vi lär ju kunna ordna värsta discot på campingen! :D
Äger nog ingen splitter men jag kan se om jag kan få tag i en. Den CD-spelare vi använder har iofs 2 utgångar så där går det i alla fall att stoppa in 2 lådor

Jag är helt klart på den här Powermeetgrejen! :lol:

Vi kanske kan starta en litet tradition....träffas varje år och spela samma låt högt som fan! :lol:

#159

Postad 07 juli 2007 - 10:18

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

ska ta me 2st 65Ah oxå..som jag kopplar på löst när man ska ha mer ös..
12Ah e mer för den ska vara bärbar till stranden osv :D

<{POST_SNAPBACK}>


Aha då lär du klara dig! :lol:

jo 120Ah och stranden funkar inte så bra kan jag meddela... :lol:

#160

Postad 08 juli 2007 - 01:32

Unregistereda1964e4e
  • Unregistereda1964e4e
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
den ska ju gå att bära. min väger nog inte änns 20Kilo som den e nu...känns inte så tung iaf.
min spelar nog mer lagom. hade valt 22mm mdf om jag hade velat ha bättre tryck.
nu blir d att basen får resten att skramla typ om man drar för högt.

men den går att bära :D

#161

Postad 08 juli 2007 - 11:47

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Var har du fått tag i de där kant och härn listerna??


Horbach 100kr för 2m. Riktitg snygga faktiskt, gör så att det ser lite proffsigare ut.
Hörnen kommer från clas ohlson.

Redigerat av Knoffe, 08 juli 2007 - 11:48.


#162

Postad 08 juli 2007 - 12:45

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
tackar, jag ska snart lägga upp bilder på min me den är klar bara litesmå fix som bla. lister ;)

#163

Postad 08 juli 2007 - 12:57

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Var har du fått tag i de där kant och härn listerna??


Horbach 100kr för 2m. Riktitg snygga faktiskt, gör så att det ser lite proffsigare ut.
Hörnen kommer från clas ohlson.

<{POST_SNAPBACK}>


får jag fråga en sak till bara. finns det horbach butiker i sverige eller beställde du över internet och isf kan du tyska för jag hittar bara sidor på just tyska. ;)

#164

Postad 08 juli 2007 - 20:25

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Nu har jag fixat ett galler och löst mitt handtags problem så nu bjuder jag på lite nya bilder :blink:

Postad bild
Sträckmetall <3

Postad bild
Handtagen som de ska vara när man bär lådan

Postad bild
Handtagen som de är när man inte vill att någon ska bära lådan :blink:

Nu är det bara plexiglaset kvar, men de får jag hem i morgon.

får jag fråga en sak till bara. finns det horbach butiker i sverige eller beställde du över internet och isf kan du tyska för jag hittar bara sidor på just tyska.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns Hornbach butiker i Sverige eller iaff i Göteborg.
http://www.hornbach....ml/fs_root.html

Redigerat av Knoffe, 08 juli 2007 - 20:26.


#165

Postad 08 juli 2007 - 20:49

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
så, 2 dagar innan arvika är vårt bygga nästan klart, bara gallret och belysningen vi inte hann med, men det blir till nästa gång ;)

våra beggade 6x9or visade sig tyvärr ha en sprucken diskant (förre ägaren lever farligt), så nu har vi pankbytt mot 300krs från jula. låter inte lika högt, men, det låter iallafall :blink:

Postad bild
https://www.minhembi...ndstrom/122830/

Ses i leran på arvika!

#166

Postad 09 juli 2007 - 15:57

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
vad många ljudsystem det har blivit! Själv är vi hemkommna från roskilde där vi spelat i så gott som dygnet runt i sex dagar på 85 + 75 Ah, givetvis med varierande volym. Men det är grymt kul att se hur många människor som lockas till campet för att man spelar musik, ibland flera tältkvarter bort.

Vidare fanns det förvånansvärt många hemmabyggen på roskilde. Även om de flesta inte var något utöver det vanliga var det kul att se så många. Konstruktionen på många verkade dock inte så anpassad för det väder som fanns, inte heller för festandet =P. Exempelvis oskyddade baskoner i 45 graders vinkel mot skyn, och sågspånslåda. Återkommer med film eller foton från våran stereo in action

Bygg väl!

Redigerat av zappBrannigan, 09 juli 2007 - 21:00.


#167

Postad 09 juli 2007 - 20:20

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Två grymt snygga lådor här ovanför! Är lite avis på era högtalare som sitter skyddade en bit in bakom tjockt galler. Det är något jag saknar på min. Tänkte inte på det när den byggdes.
Hoppas vi hörs (i dubbel bemärkelse) på festivalen! Bilen är packat och i morrn åker vi! Vi kommer bo till höger på campingen om man kommer från parkeringen. Vi brukar bo vid mittgången så går ni förbi en svart låda som spelar bra musik så tveka inte att säga hej! Vill väldigt gärna se era lådor oxå! ;)

Redigerat av klejb, 09 juli 2007 - 20:28.


#168

Postad 09 juli 2007 - 21:04

Unregistereda1964e4e
  • Unregistereda1964e4e
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
så nu e min klar!

OBS! denna e INTE seriöst byggd när d gäller utseende. endast för skoj

21L till basen, 5L till varje högtalare. steg och batteri sitter i egen kammare längst bak!

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

den sidan med Lövet e baksidan in till steg och batteri den e lös, därför d ser skevt ut!


Ses på arvika!
stor svart VAN sitter vi nog vid!

#169

Postad 12 juli 2007 - 17:05

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

så nu e min klar!

OBS! denna e INTE seriöst byggd när d gäller utseende. endast för skoj

21L till basen, 5L till varje högtalare. steg och batteri sitter i egen kammare längst bak!

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

den sidan med Lövet e baksidan in till steg och batteri den e lös, därför d ser skevt ut!


Ses på arvika!
stor svart VAN sitter vi nog vid!

<{POST_SNAPBACK}>


FLoWer PoWer! hehe den var ju rolig ;)

#170

Postad 16 juli 2007 - 10:55

Unregisteredabf2f0e8
  • Unregisteredabf2f0e8
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
nån som har lite nyttiga länkar för att lära sig hur man bygger eller till andra som gjort liknande ?

Redigerat av Unregisteredabf2f0e8, 16 juli 2007 - 11:51.


#171

Postad 16 juli 2007 - 19:16

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Sådär....nu är lådan svart istället för brun igen. Tog ett tag att skrapa å tvätta bort all lera men inga delar visade sig ha några skador. Hur fungerade era lådor? Berätta!
Vår funkade fint men vi hade problem med att batteriet tog slut. Redan dag 2 var det dags för laddning. På hultsfred klarade den alla 5 dagar utan problem. Vi laddade den 3 gånger totalt vilket gjorde att vi hade musik större delen av tiden. Blev dock lite dyrt att betala 40:- för laddning hela tiden. Kanske skall ha ett extra mindre batteri som man kan använda när man laddar det stora så kan det få ladda lite längre istället. Nu blev det ju bara 5-6h laddning per gång vilket ju inte är mycket för ett 120Ah batteri.

Hittade tyvärr inte nån låda från forumet på campingen. Vet att en av er var och pratade med mig men jag lyckades inte hitta vederbörandes camp senare på dagen.

Nån som var och dansade till härlig Eurodisco hos oss? :)


Ja nu får ni berätta om er festival och låderfarenheter?

#172

Postad 16 juli 2007 - 20:07

Unregistereda1964e4e
  • Unregistereda1964e4e
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
hej hopp!
min klarade sig på ett 65Ah batteri tor-sön. dock kunde jag inte spela så högt jag ville. basen skakar sönder ljud och låda typ om man spelar för högt.
10mm mdf kanske var lite för klent? har asfaltsmattor och massa dämpull i och har exakt 21L volym till basen som den rekomenderas att spela i.

har gainen på max och Ipod nano som källa.
vet inte riktigt varför dom inte klarar spela högre faktiskt :)

tips?

arvikafestivalen var grym för överigt!

#173

Postad 16 juli 2007 - 23:33

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

så, 2 dagar innan arvika är vårt bygga nästan klart, bara gallret och belysningen vi inte hann med, men det blir till nästa gång :)

våra beggade 6x9or visade sig tyvärr ha en sprucken diskant (förre ägaren lever farligt), så nu har vi pankbytt mot 300krs från jula. låter inte lika högt, men, det låter iallafall :)

Ses i leran på arvika!

<{POST_SNAPBACK}>


Funkade lådan bra?
Undrar bara lite vad det är man ser på en av bilderna i ditt galleri. På bilden som visar insidan ser man 3 saker till höger om slutsteget. Filter och säkring gissar jag? Men vad är det sista brunvita för nått?

#174

Postad 17 juli 2007 - 10:01

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Blev grymt nöjd med min låda, batteriet höll hela festivalen trotts att men gick på maxvolym nästan hela tiden. T-ampen drog ungefär 0.5a - 0.6a när jag körde maxvolym vilket ger en battertid på ca 130 - 150h på mitt 75Ah fritids batteri. Ljudnivån blev faktiskt väldigt bra trots den klena förstärkaren och basen var inte heller och leka med trots 3vägs 6x9" membran.

De var sjukt värt att ta med en hembyggd festivlastereo, musiken drog massa roliga, snälla, och skumma personer vilket gjorde att hela festivalvistelsen blev över förväntan.

2 av tältgrannarna ville köpa lådan av mig för 6k men ja sa att jag kunde bygga nya när jag kom hem och dem verkade på så jag fick mobilnummer och MSN så nu kanske jag ska börja massproducera. :)

Hade ingen kamera med mig men hittade lite bilder på min polares bilddagbok.

Stereon kör någon ball reggae drum&base och mina polare kör psykedeliska dans moves.
http://Swibban.bildd...SZjdXJyaW1nPTk=

Bra musik dra mycket folk, PARTY!
http://Swibban.bildd...SZjdXJyaW1nPTE1

#175

Postad 17 juli 2007 - 19:46

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

så, 2 dagar innan arvika är vårt bygga nästan klart, bara gallret och belysningen vi inte hann med, men det blir till nästa gång :unsure:

våra beggade 6x9or visade sig tyvärr ha en sprucken diskant (förre ägaren lever farligt), så nu har vi pankbytt mot 300krs från jula. låter inte lika högt, men, det låter iallafall :D

Ses i leran på arvika!

<{POST_SNAPBACK}>


Funkade lådan bra?
Undrar bara lite vad det är man ser på en av bilderna i ditt galleri. På bilden som visar insidan ser man 3 saker till höger om slutsteget. Filter och säkring gissar jag? Men vad är det sista brunvita för nått?

<{POST_SNAPBACK}>


Filter och säkring ja, och den brunvita var lågpassfilter till basen. många filter ska det vara :(
Det var jag som var och pratade med dig, sent första kvällen eller så tror jag det var. vårt camp hamnade lite off uppe vid staketet, så från vägen hördes vi bara på nätterna när alla andra lådor inte spelade samtidigt :huh:
Men vi rullade förbi er (och hela storcampen) med lådan på fredan och dansade lite.

Härligt med så extremt många byggen på festivalen föresten, skulle inte förvåna mig om jag såg minst 20 stycken

Liten besvikelse bara att vår såpbubblemskin för 20kr drog mer folk till campet än låda ;p

#176

Postad 17 juli 2007 - 19:55

Unregistereda1964e4e
  • Unregistereda1964e4e
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
sjukt när man satt vid bilarna och så ser man såpbubblor ca 10m upp i luften..undra vad jag drack då...

men senare på torsdag tror jag d var såg jag någon göra massa bubblor inne på området och då förstod jag :unsure:

#177

Postad 18 juli 2007 - 14:02

haobey
  • haobey
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Riktigt trevliga byggen ni har, stor cred till er! :angry:

#178

Postad 19 juli 2007 - 13:29

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Det var jag som var och pratade med dig, sent första kvällen eller så tror jag det var. vårt camp hamnade lite off uppe vid staketet, så från vägen hördes vi bara på nätterna när alla andra lådor inte spelade samtidigt :D
Men vi rullade förbi er (och hela storcampen) med lådan på fredan och dansade lite.

<{POST_SNAPBACK}>


Aha jo jag var å letade efter er morgonen efter men hittade er inte. Ni kanske sov för det var tyst i hela det området du pekade ut åt mig. Det var synd.
Försöker igen nästa år! ;)

#179

Postad 19 juli 2007 - 13:31

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Blev grymt nöjd med min låda, batteriet höll hela festivalen trotts att men gick på maxvolym nästan hela tiden. T-ampen drog ungefär 0.5a - 0.6a när jag körde maxvolym vilket ger en battertid på ca 130 - 150h på mitt 75Ah fritids batteri. Ljudnivån blev faktiskt väldigt bra trots den klena förstärkaren och basen var inte heller och leka med trots 3vägs 6x9" membran.

De var sjukt värt att ta med en hembyggd festivlastereo, musiken drog massa roliga, snälla, och skumma personer vilket gjorde att hela festivalvistelsen blev över förväntan.

2 av tältgrannarna ville köpa lådan av mig för 6k men ja sa att jag kunde bygga nya när jag kom hem och dem verkade på så jag fick mobilnummer och MSN så nu kanske jag ska börja massproducera. ;)

Hade ingen kamera med mig men hittade lite bilder på min polares bilddagbok.

Stereon kör någon ball reggae drum&base och mina polare kör psykedeliska dans moves.
http://Swibban.bildd...SZjdXJyaW1nPTk=

Bra musik dra mycket folk, PARTY!
http://Swibban.bildd...SZjdXJyaW1nPTE1

<{POST_SNAPBACK}>


Synd att man inte gick förbi er! Är grymt nyfiken på hur T-ampen presterar. Har 6x9or i min låda oxå och är det ingen skillnad mot mitt slutsteg så kan man ju lika gärna byta för att spara ström och batterivikt.

#180

Postad 21 juli 2007 - 15:28

Komso
  • Komso
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Inte för att jag har rest på några festivaler i sommar, men byggt stereo har jag gjort ändå.

Följande byggdes in i en resväska:

Tvåvägshögtalare, 6,5", max 100W
Slutsteg 2x 100W
12V blybatteri på 12Ah. Kanske något underdimensionerat, men man ska ju kunna bära väskan också.
Ett par kvadratmeter spånskiva, 10mm.

Cirka 13 timmar på behaglig volym får man ut ur batteriet, och ljudet är finfint.

Resväska

Dock råkade jag på ett smärre bakslag när jag skulle snickra dit ett nätaggregat. Nätaggregatet ger 12V och 2A.

När jag kopplade in det hoppade voltmetern upp på tolv volt, sedan bottnade högtalarna, voltmetern sjönk till noll, och högtalarna hängde kvar i maxläget. Någon som kan förklara varför?

#181

Postad 22 juli 2007 - 18:02

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
snyggt bygge kosmo! kul med ännu ett unikt ljudsystem, och den signalröda färgen var en fin touch

#182

Postad 25 juli 2007 - 20:22

JakobO
  • JakobO
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Blev grymt nöjd med min låda, batteriet höll hela festivalen trotts att men gick på maxvolym nästan hela tiden. T-ampen drog ungefär 0.5a - 0.6a när jag körde maxvolym vilket ger en battertid på ca 130 - 150h på mitt 75Ah fritids batteri. Ljudnivån blev faktiskt väldigt bra trots den klena förstärkaren och basen var inte heller och leka med trots 3vägs 6x9" membran.

De var sjukt värt att ta med en hembyggd festivlastereo, musiken drog massa roliga, snälla, och skumma personer vilket gjorde att hela festivalvistelsen blev över förväntan...


Kan bara hålla med! Bodde i tältet 1dm bort och ljudet var helt underbart! Dock blev det lite olika ljud beroende på MP3-spelare. "Creative jukebox zen xtra" gav mer tryck en den lilla "Creative muvo".

Men det kändes gött i magen när vi gick till campet med "2PM - Tetris" dunkande i högtalarna. Stort tack för en underbar festival Knoffe!

#183

Postad 26 juli 2007 - 18:15

Unregistered1235
  • Unregistered1235
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Nu är bygget i full gång. Följ det på vår sajt :P
Domänen upphört..

Redigerat av Unregistered1235, 14 mars 2008 - 12:37.


#184

Postad 27 juli 2007 - 21:02

JakobO
  • JakobO
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
snyggt bygge no1atall!
Men jag hittar inget hål för koax nr 2. Sitter den på motsatt sida (enligt google-ritningen)?

Från ett bygge till ett annat, hittade en finsk som hade gjort en riktigt snygg ghettoblaster:
http://tuner.bdb.fi/...ettoblaster.php

Trevligt dunkande!

EDIT: litet förtydligande angående koaxen

Redigerat av JakobO, 27 juli 2007 - 21:14.


#185

Postad 28 juli 2007 - 11:43

Unregistered1235
  • Unregistered1235
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

snyggt bygge no1atall!
Men jag hittar inget hål för koax nr 2. Sitter den på motsatt sida (enligt google-ritningen)?

Från ett bygge till ett annat, hittade en finsk som hade gjort en riktigt snygg ghettoblaster:
http://tuner.bdb.fi/...ettoblaster.php

Trevligt dunkande!

EDIT: litet förtydligande angående koaxen

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer! Vi orkade inte rita ut hålet för den andra koaxen på ritningen. Men som du ser på byggbilderna finns där två koax-hål B)

#186

Postad 28 juli 2007 - 13:16

JakobO
  • JakobO
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Nu börjar det allt likna en riktig "Tekknolåwda". Hur ska ni förflytta den? Hjul? Handtag?

#187

Postad 28 juli 2007 - 14:39

Unregistered1235
  • Unregistered1235
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Nu börjar det allt likna en riktig "Tekknolåwda". Hur ska ni förflytta den? Hjul? Handtag?

<{POST_SNAPBACK}>

Äh vaddå, ser den tung ut eller? B) Det kommer sitta ett handtag på sidorna. Dock lutar det åt att vi kör skiten på pirra. Vi räknar med att landa på runt 35 kg.

#188

Postad 28 juli 2007 - 18:09

JakobO
  • JakobO
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
"pirra" är det slang för kärra?

Förresten, ska ni ha laddningsuttag för batteriet?

#189

Postad 30 juli 2007 - 13:15

ykon
  • ykon
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Efter att ha byggt en lite mindre strandstereo med 5" acustic element och en t-amp som källa tänkte jag nu börja på ett nytt (den nuvarande får inte hela stranden i gungning, och inte halva heller..... :) )

Nu råkar jag ha ett set logitech Z-530 (https://www.prisjakt...ukt.php?e=38798) som volymknappen har fått sig en törm vilket även gjort att kretskortet gått sönder i styrenheten.

Nu till min fråga. jag skulle vilja koppla in två av dessa sateliter + basen i en låda och köra dom med t-ampen. Behöver jag filter till sateliterna eller basen? Och alla andra råd angende detta skulle vara mycket uppskattat

#190

Postad 12 augusti 2007 - 13:47

s_h
  • s_h
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Tjena igen! det var länge enda sedan före sommaren jag hängde runt här på forumet och frågade om tips och tricks inför bygget av min barbara stereo. klar blev den iaf, och med ett imponerande resultat. den är smidig att bära, mycket tackvare MC-batteriet som fortfarande gav ca 16h speltid och det med bilstereon. batteritiden för line in har jag inte kollat.

med åkte den till roskilde i vart fall, leran
Postad bild
gjorde sitt bästa för att sätta den ur spel, men det var istället jag som var "den svaga länken" och inte orkade gå och ladda batteriet när leran blev för djup :D .

jag fick tom med med den hem, om än tokigt lerig. Väl hemma har den fungerat skit bra med lagom mycket boom.

det tråkiga inträffade förra veckan när vi skulle ut och grilla, jag tänkte ta med bandaren och skulle bara koppla in batteriet först (kör på adaptor hemma). Lyckades invertera polerna på batteriet, resultat ett stort rökmoln och ett t-amp chipp mindre :) :D Ångest! (tilläggas kan att NETTOS grill bricketter är helt värdelösa, bara ryker som fan.)

vad har jag då lärt mig?
1. att märk upp sladdarna jävligt noga, ser ju ut som en drog-tripp i sladdsalladen.
och 2. det huet inte klarar får plånboken hantera. får bli en ny t-amp helt enkelt.

nedan kommer lite bilder på den i dagsläget.
/s_h

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

#191

Postad 12 augusti 2007 - 15:39

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Surt med T-ampen! Har själv gjort samma sak på fyllan, med 2 slutsteg. Som sagt...bara att betala och se glad ut...

#192

Postad 29 augusti 2007 - 23:15

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Tänkte visa upp vår lilla filmsnutt från tidigare nämnda festival, där stereon medverkar. Tyvärr gav kameran upp efter ett par dar så vi hann inte fånga så mycket fest, men stereon hann komma med lite iaf. Observera också att kamera-micen inte ger en korrekt bild av frekvensomfånget. Stereon f.ö. fungerade alldeles utmärkt till att förankra flyktiga tält i när det blåste på

http://www.vigseldvd...2007_(52mb).wmv

edit: screenshot:
Postad bild

Redigerat av zappBrannigan, 01 september 2007 - 15:17.


#193

Postad 01 september 2007 - 08:21

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Härlig film! :( Imponerande med så gott humör i den regniga misären!!! :)

#194

Postad 19 september 2007 - 13:37

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0
Jag och en polare är sugna på att bygga nåt liknande som resten utav er gjort, dvs. en 'Strandstereo' :rolleyes:

Men är inte särskilt ljudkunniga nån utav oss och behöver därför hjälp...

T-amp, hur funkar det? Ett slutsteg med 4 kanaler? Vi hade tänkt oss antingen ett 15" eller två st 12"..och så två diskanter och kanske ev. ett mellanregister (?)

Men hur funkar det då med kopplingen? Om vi säger att vi har 4 element, ett element till till varje "ingång" elr steg? Elr nån slags sreiekoppling så att den klassas "som-en-högtalare"

Hoppas ni förstår på ett ungefär. <_<

//ur en noobs perspektiv ;)

#195

Postad 13 oktober 2007 - 11:00

Unregistered37558
  • Unregistered37558
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Följ gärna mitt projekt :)

https://www.minhembi...howtopic=171715


//Uffe

#196

Postad 02 mars 2008 - 14:11

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0
Jag håller på att spånar lite kring ett strandradioprojekt, jag kommer satsa på att använda saker jag har och försöka få till en så väldbyggd och snygg stereo som möjligt...
Sakerna jag har i dagsläget är en T-amp och ett par 3vägs dls classic 6x9" dessa har en känslighet på 93db/1w så dom borde låta helt ok med en tamp.
Jag funderar dock kring vilket batteri jag ska köpa vilket är det enda jag egentligen saknar som kostar nått, hur mycket Ah behöver man till en tamp egentligen för att kunna lira alla fall 10-15 h?
Har tänkt mig biltemas gelbatterier så ge tips så jag kan komma igång så snart som möjligt

#197

Postad 03 mars 2008 - 09:21

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
skulle t-ampen leverera 10w per kanal kontinueligt med skulle det gå åt 1,66A. Köper du då ett 17Ah batteri har du 10 timmar speltid. Nu är detta dock teoretisk och verkligheten beror på en hel rad fler saker, såsom förstärkarens effektivitet, hur mycket du egentligen vill ladda ur batteriet, det faktiska effektuttaget från t-ampen och så vidare. Så empiriskta data är säkert mer intressant, men där har du ett riktmärke

#198

Postad 03 mars 2008 - 19:53

activent
  • activent
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag och min kompis har precis börjat bygga på våran första festivalstereo, eller vi har köpt och plockat ihop lite delar som vi testkört. Delarna är 2st 6x9" , 2st 5,25" och sen en bilstereo med uteffekt på 4x50W.
När vi testkörde våran så drog stereon 0,7A när den bara var tyst, ca1Amp på lugn chill lyssningsnivå, ca 3A när vi spelade på ganska bra och sen ca 4-5Amp när det var riktigt högt(vi ville inte dra på mer).

Eftersom jag är så insatt för vad bilstereos och sånt drar normalt så undrar jag om just detta är normalt? För vill ju inte bygga något som kommer slukar batteri i onödan...

Vad drar era festivalstereos som ni har byggt? (Vill gärna veta vad för komponenter ni använt så jag vet vad jag jämför med...)


Tack på förhand.

#199

Postad 04 mars 2008 - 18:49

Unregistered01276b81
  • Unregistered01276b81
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
En ström på 4-5A låter som ganska mycket tycker jag.

Vi byggde en festivalstereo till roskilde förra året.
Den bestod av 4 st 10" basar och drevs av en 4*40w bilstereo.

Från att man slog på den, upp till "lagom" hög volym drog den konstant 1A.
Sen när man drog på upp till mycket hög volym gick den upp till 2A, och mycke högre än så ville man inte kunna spela.
Vi drev denna med en större modell av bilbatteri (110Ah) och då räckte den för 5 dagars festivalspelande, dvs mycket hög volym i kanske 6-7h per dag.

Eftersom att den är så snygg bifogar jag en bild :)

Bifogad fil  1.jpg   38,79K   3 Antal nerladdningar

#200

Postad 06 mars 2008 - 23:01

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Härligt å se att folk börjar blicka mot sommaren och pilla på sina musiklådor! ;)
Själv ska jag inte göra några större ändringar på min i år. Det som känns viktigast nu är att bygga någon form av vagn för att lättare transportera de 66 kilona lådan utgör. Funderar även på att skaffa en bättre laddare. Förra året hade vi lite problem med laddningen. På hultsfred räckte batteriet alla 5 dagar men bara 2 dagar på arvika. CTEK gör visst bra laddare.

Själv har jag Arvikafestivalen inbokad än så länge. Återstår att se hur det blir med de andra.

Se till att bygga på och glöm inte att ladda upp bilder här!! Alltid kul å se! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.