Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ångest! 'rookien fick lyssna på Hifi...

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 April 2006 - 20:26

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Knallade in på Hifiklubben i Gävle och tänkte kika lite på nya projektorer, men då en i personalen höl på att kalibrerade en ny projektor i demorummet så snackade jag lite med en i erssonalen om dittan och dattan. Efter ett tag så kom vi in på två-kanal och att jag inte hade särskilt mycket erfarenhet av detta fenomen.

Då satte han mig ner i "sweetspot-fåtöljen" och satte på någon skiva som jag inte kommer ihågnamnet på.

sedan började resan...

Vilket ljud! hade aldrig varit med på maken.. dessa småå sketna högtalare skapade en fet VÄGG av ljud framför mig, och jag försökte titta rakt fram och hitta en centerhögtalare gömd någonstans då jag var BOMBSÄKER på att jag hörde sångaren rakt framför mig framme vid CDspelaren/förstärkaren.

Högtalarna var ett par B&W 805S och drevs av ett tvåkanalsteg som jag inte kommer ihåg namnbeteckningen på, men det var en NAD med en prislapp på runt 25 nånting har jag för mig.

EDIT: vid närmare undersökning så tror jag den hette "NAD M3" då jag känner igen fronten och "gälarna" på sidorna...

Postad bild

Postad bild

Nu har jag sådan ångest och bara vill ha dessa bestar! (eller var det slutsteget som gjorde upplevelsen?).

Redigerat av Unregistered8147b14e, 24 April 2006 - 20:31.

Postad 24 April 2006 - 20:31

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Högtalarna har fått bra kritik!

Postad 24 April 2006 - 20:40

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
jag känner igen det där.

Var i alingsås i helgen. Var och hälsade på hos Ingemar.

Den där burrmeister anläggningen vi satt och lyssnade på (för 1,2 mille) var ju hehehe hyffsad :blink:

//Loofy

Postad 24 April 2006 - 21:07

Unregistered9bf3363c
  • Unregistered9bf3363c
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Haha, 805 brukar ha den inverkan på folk. Suveränt mellanregister, luftig och mjuk diskant samt grym bas för så små lådor. Jag testkörde dem för ett par veckor sedan på Hifiklubben Malmö (som har ett rätt hopplöst lyssningsrum). Det kom folk hela tiden och bara stod och gapade, de spelar med överraskande auktoritet och stil! Så har det varit ända sedan 805 Matrix (som jag själv har).

Kan ju tillägga att 803s brakade på rätt bra också...lite mer bas va?! :blink:

Postad 24 April 2006 - 21:49

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Knallade in på Hifiklubben i Gävle och tänkte kika lite på nya projektorer, men då en i personalen höl på att kalibrerade en ny projektor i demorummet så snackade jag lite med en i erssonalen om dittan och dattan. Efter ett tag så kom vi in på två-kanal och att jag inte hade särskilt mycket erfarenhet av detta fenomen.

Då satte han mig ner i "sweetspot-fåtöljen" och satte på någon skiva som jag inte kommer ihågnamnet på.

sedan började resan...

Vilket ljud! hade aldrig varit med på maken.. dessa småå sketna högtalare skapade en fet VÄGG av ljud framför mig, och jag försökte titta rakt fram och hitta en centerhögtalare gömd någonstans då jag var BOMBSÄKER på att jag hörde sångaren rakt framför mig framme vid CDspelaren/förstärkaren.

Högtalarna var ett par B&W 805S och drevs av ett tvåkanalsteg som jag inte kommer ihåg namnbeteckningen på, men det var en NAD med en prislapp på runt 25 nånting har jag för mig.

EDIT: vid närmare undersökning så tror jag den hette "NAD M3" då jag känner igen fronten och "gälarna" på sidorna...

Postad bild

Postad bild

Nu har jag sådan ångest och bara vill ha dessa bestar! (eller var det slutsteget som gjorde upplevelsen?).

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det är en stor skillnad på en hemmabioreciever och en avsedd enbart för stereo. Välkommen till det förlovade landet :blink:

Postad 25 April 2006 - 17:53

Claatu
  • Claatu
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Tja, var in på "klubben" i Januari och skulle göra vertikaltest på Gale, Infinity, Dali och M-A RS6 på samma dag tänkte jag, min dumma f-n-. Naturligtvis hamnade man framför ett par B&W med "nya diamantdiskanter"... Sedan blev det inte så mycket mer lyssna på Gale och Dali i 4000:- klassen den dagen... :(

Postad 26 April 2006 - 07:38

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jo, dom låter helt enormt bra, så är det bara. Har länge funderat på att lyssna på B&W 705 samtidigt för att höra skildnaden. Är det någon som gjort det? Det skiljer ju 10k i pris. Dom skulle man ju ha lite lättare att finansiera.

Postad 26 April 2006 - 13:01

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Jag har hört båda. Måste nog erkänna att jag inte tyckte om 705 speciellt mycket, diskanten var inte alls min smak, för ättrig och hård. Nya 805s har en mycket bättre diskant även om de ser lika ut. Vet inte riktigt vad som var mest annorlunda men 805 känndes betydligt mer jämn och komplett, alla register var liksom bättre avstämda. Dessutom ser de tusen gånger bättre ut.

Redigerat av Blind Guardian, 26 April 2006 - 13:17.

Postad 26 April 2006 - 13:28

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Det var väll det man befarade, 22k är mycket pengar för ett par högtalare. Men Skall det vara riktigt bra så kostar det. Det är väll bara att konstatera. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.