Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

60mm fläktar

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 April 2006 - 09:57

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0
Hejhej... ja här sitter en snubbe som kör på 120mm fläktar... det finns ju ett par anledningar till detta...

MEN nu är det så att jag håller på att bygga en htpc (och server i samma)... och i mitt chassi (en gammal rotelförstärkare mohahahahaha) får det bara plats 60mmfläktar.

Vad ska jag nu välja för några då? Om jag köper 3st fläktar tänkte jag och kör 2st på utblås och en på inblås och då kan jag dra ner hastigheten på dessa eller?

Det är inga direkt monsterprylar som ska sitta i... En klockad xp2600+ (för lite hdtv), 512sticka, 80gb spinpoint (håller hela musiksamlingen), ett skräpmoderkort, creative audigy2 med extern interface (platinum ex2) och slutligen ett fx5200kort (256mb).

... Förlsag på hur jag ska konfigga fläktarna vore skitfint... typ vilka som ska blåsa ut och vilka in och kanske främst VILKA fläktar som jag ska ha...

OBS: Det går tyvärr inte att göra några hål på andra ställen än på baksidan... då jag har smått fingrarna mitt i handen ^^... så baksidan är det enda jag är beredd att offra...

JO EN SAK TILL:

Hela baksidan (där fläktarna sitter) ska vara klädd i ett finmaskigt metallnät så att lite mer cirkulation kommer ju därifrån också... :( Tackar på förhand.

Postad bild

Postad 26 April 2006 - 10:21

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Jag skulle sätta alla fläktar att blås ut . Det finns alltid massa hål i en låda så luft kommer in endå skulle det inte räcka så hade du möjlighet att göra lite extra hål ibak .

Kollar man på din ritning så tolkar jag det som att du har ett stort hål/galler precis ovanför fräktarna . Kanske kan vara bra att stänga igen den & öppna upp mer i bak . Risken kanske är att det fläktarna blåser ut är det som kommer in igenom hålet ovanför fläktarna & då får du kanske inte så bra cirkulation på luften som är bak i lådan .

När det gäller farten på fläktarna så finns det lite olika alternativ ut från nätdelen så där har du möjlighet att få ut 5 , 7 & 12 volt med dessa kan du laborera lite med vad som är lämpligt .

Vilka fläktar som är bra / dåliga har jag ingen bra koll på när det gäller 60 mm .

Redigerat av Unregistered421f5d40, 26 April 2006 - 10:26.

Postad 26 April 2006 - 11:44

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0

Jag skulle sätta alla fläktar att blås ut . Det finns alltid massa hål i en låda så luft kommer in endå skulle det inte räcka så hade du möjlighet att göra lite extra hål ibak .

Kollar man på din ritning så tolkar jag det som att du har ett stort hål/galler precis ovanför fräktarna . Kanske kan vara bra att stänga igen den & öppna upp mer i bak . Risken kanske är att det fläktarna blåser ut är det som kommer in igenom hålet ovanför fläktarna & då får du kanske inte så bra cirkulation på luften som är bak i lådan .

När det gäller farten på fläktarna så finns det lite olika alternativ ut från nätdelen så där har du möjlighet att få ut 5 , 7 & 12 volt med dessa kan du laborera lite med vad som är lämpligt .

Vilka fläktar som är bra / dåliga har jag ingen bra koll på när det gäller 60 mm .

<{POST_SNAPBACK}>

jag tänker inte pressa nätagget genom att köra 7vhacket... isf kör jag på motstånd så det blir "på riktigt"... tänkte mig 12/8 läge... sköts med tryckknappar på förstärkaren... de andra kan ju få tända nån diod eller något (tunerbakgrundsfärg tex)...

Ahh... att stänga igen är ju en smal sak...

Som det ser ut nu får jag dock processorfläkten alldeles nedanför "hålet" så att det kan agera utblås... kanske kan bygga mig en vinttunnel ^^...

Redigerat av northernlight, 26 April 2006 - 11:45.

Postad 26 April 2006 - 12:50

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Det bästa vore som sagt att få fläktarna blåsa ut bakåt.

För att få in luft i lådan bör du ha ett lufthål längre fram,
t.ex. om det vore möjligt så flytta det övre hålet mot fronten till. Då får även processorfläkten lite frisk luft.

Postad 26 April 2006 - 13:29

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Själv skulle jag försöka få till ett hål i botten fram i lådan, och sen ventilerat ut den med fläktarna bak i lådan. Har du möjlighet att bygga en vindtunnel som direkt suger ut varmluften från CPU:n vore det perfekt, annars får du försöka få placera de bakre fläktarna så nära cpu:n som möjligt för att på effektivast sätt få ut varmluften från den.

För att styra fläktarna kan du använda speedfan om ditt moderkort stödjer det.

Postad 26 April 2006 - 14:13

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Och vad gäller vilken fläkt du ska välja så tror jag att 60mm ADDA blir tystast. Men riktigt tyst blir det ju inte, det är ju 60mm-fläktar vi snackar om och de får man ju köra hyfsat snabbt om de ska flytta någon luft.

Postad 27 April 2006 - 08:24

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0

Och vad gäller vilken fläkt du ska välja så tror jag att 60mm ADDA blir tystast. Men riktigt tyst blir det ju inte, det är ju 60mm-fläktar vi snackar om och de får man ju köra hyfsat snabbt om de ska flytta någon luft.

<{POST_SNAPBACK}>

Ahhh... adda... adda och papst verkar ju vara populärast bland 60mm... singla slant kanske?

Postad 27 April 2006 - 08:27

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0

Själv skulle jag försöka få till ett hål i botten fram i lådan, och sen ventilerat ut den med fläktarna bak i lådan. Har du möjlighet att bygga en vindtunnel som direkt suger ut varmluften från CPU:n vore det perfekt, annars får du försöka få placera de bakre fläktarna så nära cpu:n som möjligt för att på effektivast sätt få ut varmluften från den.

För att styra fläktarna kan du använda speedfan om ditt moderkort stödjer det.

<{POST_SNAPBACK}>

det finns iofs redan hål i botten så det är ju ingen omöjlighet...
Speedfan är ju löööjligt :) Vi vill ju ha någon funktion för knapparna på framsidan hehe...

PS: Jag har nu kommit ganska långt på vägen... byggde om min onoff knapp till en momentanbrytare genom att lossa spärrarna som låser den i onoffläge så att det blir en pumpknapp och tog sedan en microbrytare från en gammal diskmaskin och monterade bakom på en träbit ^^ mohahahahahaha *evil laughter*

Postad 27 April 2006 - 09:15

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Posta gärna lite bilder om du har möjlighet, vore kul att se hur bygget framskrider.

Postad 27 April 2006 - 11:42

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0

Posta gärna lite bilder om du har möjlighet, vore kul att se hur bygget framskrider.

<{POST_SNAPBACK}>

ja jag ska fan göra det... jag lägger upp i galleriet vettja :) Kan bli hur kul som helst. ill get to it. Måste bara få lös minneskortet från datorn ^^ eller ja... jag fixar.

Redigerat av northernlight, 27 April 2006 - 11:44.

Postad 27 April 2006 - 13:41

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...ernlight/51796/
Nu finns bilder att kika på...

Postad 27 April 2006 - 14:04

Unregisterede3b5831b
  • Unregisterede3b5831b
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
vattenkylning e mest seriöst för htpc ;P, nästan bara fördelar, dock är det formfaktorn som är lite jobbig, asetek's lösning är dock nice här.

/T

Postad 27 April 2006 - 15:29

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0

vattenkylning e mest seriöst för htpc ;P, nästan bara fördelar, dock är det formfaktorn som är lite jobbig, asetek's lösning är dock nice här.

/T

<{POST_SNAPBACK}>

javisst... OCH DYR!!! :D :rolleyes: :) :) ;) ;)

Postad 27 April 2006 - 15:32

Baloubic
  • Baloubic
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Jag skulle välja att ha åtminstone två fläktar som inblås, en fläkt som utblås (helst duktad över de hetaste komponenterna).

Sätter man alla som utblås, som föreslagits tidigare i tråden, skapar man ett negativt tryck i lådan. Negativt tryck innebär två saker:

1: Fläktarna blåser mindre luft.
2. Lådan samlar damm.

Med positivt tryck i lådan behöver du inte oroa dig för damm på samma sätt, ffa inte om du har filter på inblåset. Och utblåset kommer inte kämpa i uppförsbacke och därmed bli effektivare.

Postad 27 April 2006 - 21:11

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Såna här 60mm fläktar borde passa bra.

Fläktfilter är bra att ha.

En sån här får fläktarna att gå lite tystare.

Postad 27 April 2006 - 21:32

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

KANONBRA... Tack ska du ha kompis.

Men ni... jag har en 60mm på min cpu också... kan jag byta ut den mot en adda om luftskyffelmängden stämmer överens?

Postad 27 April 2006 - 21:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Men ni... jag har en 60mm på min cpu också... kan jag byta ut den mot en adda om luftskyffelmängden stämmer överens?

Ska inte vara några problem.

Postad 28 April 2006 - 06:30

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Ahhh... adda... adda och papst verkar ju vara populärast bland 60mm... singla slant kanske?

Tja, väljer du ADDA så har du ju fler slantar över att singla med jämfört med om du köper Papst. Jag skulle alltså valt ADDA eftersom de är billigare...

Postad 10 January 2010 - 21:11

Unregistered1375
  • Unregistered1375
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Två av de tre länkarna är trasiga!
jag letar också efter fläktfilter till 60mm, någon som vet vart man kan få tag i sådana?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.