Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG-37LC2R(B)

138 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 April 2006 - 19:59

martin_kungälv
  • martin_kungälv
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Expert och Coop Power har gått ihop. I Gbg så hade dom invignings erbjudanden.
Jag hade bestämt mig för att sattsa på en Samsung LE-40R51 för 14990:-. Men jag med flera blev övertygade av försäljaren att ta en LG-37LC2RB istället. Argumenten var ett det är en nyare TV med allt vad det innebär.
Nu går jag och våndas lite. Jag hittar inga tester av denna TV. Om jag öppnar paketet och testar själv så gäller nog inte öppet köp utan jag sitter fast med pengarna i expert.

Hur tycker ni jag skall göra? Hade egentligen inte tänkt köpa TV nu utan vänta till i höst. Men blev lockad av ett bra pris på samsung'en kopplat till allt bra som står om den.

Någon som har någon info om LG LG-37LC2 ?
Pixelgaranti.
Tester.
Är den bra?

Följande har jag hittat:

/*Tyskt forum om skärmen*/
http://www.hifi-foru...ead-145-82.html

/*Produkt blad*/
http://de.lge.com/fi...name=37LC2R.pdf

Postad 27 April 2006 - 21:33

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
LG delar in sina TV i lite olika segment och detta är deras nya instegs LCD. Med det sagt är den bör den vara riktigt bra redan där. (har enbart sett den nere på Cebit och inte hunnit utvärdera den ordentligt)

Den har LG's nya XD Enginge 3 som bygger på faroudja och är riktigt bra. Till skillnad mot de flesta andra tillverkares "motorer" så gör LG inget de inte bör. Deras förbättringar bygger till mycket på det man kan göra med faroudja som är välkänd som en av de bättre chippen för bildhantering på marknaden. Andra (som tex Samsungs DNIe och dynamiska kontrast) har en tendens till att offra information i bilden med att överstyra skärpa och med dynamiska kontrasten döda information i svarta och vita områden.

Så som "videofil" som jag är så gillar jag LG pga att de gör "rätt" med hanteringen av bilden. De har också väldigt bra deinterlacing så man ser aldrig jaggies och linjer med dom.

LC2 tror jag inte har deras EEFL bakgrundsbelysning som de lite dyrare modellerna har, vilket motverkar en del problem med LCD där man på så gott som alla kan se tendenser till bakgrundsbelysningen vilket gör att det är svårt att uppleva en homogen svärta.

Med det sagt tror jag du gjorde ett bra val. Den är nyare och har bättre komponenter precis som dom sa. (läste någon rolig kommentar någonstans där nån sa "om någon på en stormarkshandlare säger något som verkar rätt och är det, så menar de förmodligen egentligen något annat :unsure: " )

Redigerat av Unregistered47efd78c, 27 April 2006 - 21:37.

Postad 29 April 2006 - 09:06

the_warpi
  • the_warpi
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Jag köpte precis samma tv fast 32" (Lg 32LC2R) på expert nu i dagarna när de var superrea. Och så kopplade jag in den (köpt en komponentkabel för 400kr och surround ljudet var JVC S66E).

Och fyfan vilket resultat! Jag upplever mig själv som riktigt kräsen men när de gäller denna tvn och detta ljudet så har jag svårt att hitta något bättre som är välmotiverat att byta till. Ljudet är kristallklart och subwoffern är mycket välljudande. Mina dvd-filmer ser nästan bättre ut än vad dom gör i min dator. Tvn har ju dessutom en massa fler in/ut gångar som ja skall använda för o koppla in dator.

Rekommenderar iaf dessa två komponenter STARKT!

Postad bild
Postad bild

Länkar och priser:

Lg LC2R: http://nordic.lge.co...R&model=NOTHING
Pris: 10999kr (power -> expert stormarknad, backaplan göteborg)

JVC S66e: http://www.jvc.se/pr...&sub=file#table
Pris: 3999kr (Vanliga expert, backaplan göteborg)

Postad 29 April 2006 - 22:10

martin_kungälv
  • martin_kungälv
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har nu packat upp TV'n. Den känns hittills väldigt bra. 37" räcker nog vid 2,5 meter.
Kanon bild vid rätt källa! Om källan är dålig så ser man det, det är väl egenligen ganska bra.
Känns skönt att ha två hdmi ingångar även om jag.

Det enda som stör mig är att det inte finns direkt knappar på att välja källor. dvs tex Scart1 eller HDMI1. Varför gör man så? Men jag har förstått att de flesta apparater fungerar så.
Jag hade en kort mailväxling med marknadschefen på Diboss. Han höll med om att det var kass men menade att alla LCD TV han provat fungerat så....

Postad 02 May 2006 - 07:54

skalman77
  • skalman77
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Känns skönt att det var fler än jag som gick på "Den är mycket bättre pga....." som säljaren här på Backaplan i Göteborg sa. Har testat den endast under gårdagen, men kan hittills konstatera att jag är mycket nöjd. Jag stör mig dock på samma sak som martin_kungälv på att man måste ta upp input menyn för att kunna välja källa. Jäkligt irriterade, då jag kör delvis via digitalbox och analogt då comhem inte kan leverera alla kanaler digitalt (surt). Har någon testat att köra DVI-HDMI från datorn? Jag kopplade in min dator igår mot skärmen och det blev grymt resultat tyckte jag redan när man använder vga. Men skulle gärna vilja veta om det gör någon skillnad med DVI-HDMI.

Postad 02 May 2006 - 12:28

Herr Brun
  • Herr Brun
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag hade oxå bestämt mig för Samsungs 40-tummare när försäljaren övertygade mig om denna TV i stället. Jag antar att provisionen var lite bättre på denna :unsure:

Jag bad oxå om ett väggfäste till TVn och fick ett fäste med VESA-standard. Men vad jag kan se på TVn så har inte denna fästpunkter enligt samma standard :)
Tur att man inte började borra i väggen för 10mm-skruvarna som följde med fästet...

Är i övrigt nöjd med TVn. Har dock ingen HD-DVD ännu, så jag har inte upplevt någon superbild ännu.

Ni som köpt TVn: De små konsollerna som följer med TVn, är dessa enbart till för stöd när man har den placerad på TV-bänk eller kan man hänga upp TVn med dessa? De ser ju minst sagt klena ut.

Redigerat av Herr Brun, 02 May 2006 - 12:29.

Postad 02 May 2006 - 20:33

diver
  • diver
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

Även jag gjorde ett inköp på backaplan häromdagen.
De små konsollerna som var med är för att säkra upp om tv står på ett bord, inget att hänga upp i dyrgripen i.

Bor själv i comhem fastighet och om man kör bilden utan digital box är det ingen vacker upplevelse får man säga. Blir dock betydligt bättre med digital boxen. Även DVD och PC signalerna funkar kanon. Funderar på om jag har extra dålig analog signal för min analoga bild är knappt värt att se på, någon som har liknande erfarenhet?

Diskuterade även med försäljaren kring pixelgaranti men fick uppfattningen i den stressade situationen under rean att garantin krävde minst 7 pixlar fel inom en liten yta för att gälla. Dock skulle deras egna garanti vara mycket bra. Såg sedan i vilkoren att den inte täckte pixelfel!!!!!!
Detta gjorde mig upprörd och jag funderar nu på att gå tillbaka och kräva försäkringen åter...
Någon mer som fick denna info ??

Postad 03 May 2006 - 00:44

El-Carlos
  • El-Carlos
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar på att köpa denna TV, men har en fråga (kanske något dum). Det står i specifikationen lite olika upplösningar under "panel mode", där 1024x768 är den högsta möjliga upplösningen.

Vet någon vad detta innebär? Min första tanke var att man använder "panel mode" när man kör TV:n som datorskärm, och i så fall suger det om man "bara" kan få 1024x768. Är jag helt fel ute???

Postad 03 May 2006 - 07:35

Mar74
  • Mar74
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
El-Carlos,

LC2 har mycket bra PC-möjligheter, den stödjer både 1360*768 och 1366*768 via HDMI, vilket också står i manualen.

Jag har kollat runt efter en LCD ett bra tag nu, och var och kollade på den igår på Expert Backaplan i Göteborg. 14990:- för en helt ny 37" är inte fy skam, dessutom har den dubbla HDMI och är mycket enkel att ansluta till PC. Bilden var dessutom mycket bra för att vara LCD.

Jag köpte den inte, det var en sak som fick mig att tveka, och det var den dåliga svärtan. Till och med i den väl upplysta lokalen så man tydligt att Samsungen brevid, en 40" i R70-serien, hade mycket bättre svärta. LG:n hade dock bättre bild i stort.

Det verkar inte som LC2 har EEFL-bakgrundsbelysning, vilket också Havocsi ovan nämde. Synd...

Här är i alla fall manualen till 37"

Bifogad fil  0025Ben1.pdf   1.82MB   856 Antal nerladdningar

Postad 03 May 2006 - 08:04

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Den är ju inte lika bra som LG's tv med EEFL bakgrundsbelyning, som är bland det bästa man kan hitta på marknaden. Men det är ju deras instegsmodell och för det priset är den riktigt bra.

LCD-TV's kan se riktigt dåliga ut i butik om man inte ställer in dom ordentligt. Är brightness ställd för högt (vilket den så gott som alltid är från fabrik) så kommer svärtan inte att kännas bra, då den blir direkt lidande av för hög brightness på en LCD.

Postad 03 May 2006 - 09:58

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

El-Carlos,

LC2 har mycket bra PC-möjligheter, den stödjer både 1360*768 och 1366*768 via HDMI, vilket också står i manualen.

Jag har kollat runt efter en LCD ett bra tag nu, och var och kollade på den igår på Expert Backaplan i Göteborg. 14990:- för en helt ny 37" är inte fy skam, dessutom har den dubbla HDMI och är mycket enkel att ansluta till PC. Bilden var dessutom mycket bra för att vara LCD.

Jag köpte den inte, det var en sak som fick mig att tveka, och det var den dåliga svärtan. Till och med i den väl upplysta lokalen så man tydligt att Samsungen brevid, en 40" i R70-serien, hade mycket bättre svärta. LG:n hade dock bättre bild i stort.

Det verkar inte som LC2 har EEFL-bakgrundsbelysning, vilket också Havocsi ovan nämde. Synd...

Här är i alla fall manualen till 37"

Bifogad fil  0025Ben1.pdf   1.82MB   856 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

LG´s gamla instegsserie LZ55 led ju av dålig svärta minns jag väl.

Postad 07 May 2006 - 19:15

zapperino
  • zapperino
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tjena..

Jag har också köpt en LG 37Lc2rB...

Jag har lite frågor angående när man kör genom rgb, dvs datorn tillkopplad till rgb intaget.
Det jag undrar är om tex hela aktivitestfältet kan bränna in i tvn, för det står ju i manualen på följande sätt :

"Avoid keeping a fixed image on the set's screen for a long period of time. The fixed image may become pernanently imprintend on the screen; use a screen saver when possible".

Men det är ju så att man oftast använder datorn, genom att surfa, chatta etc...och då är det ju vissa saker som ligger still hela tiden.

Skulle gärna vilja få svar av någon som vet hur det är..

tack på förhand :)..

Postad 11 May 2006 - 20:58

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Tjena..

Jag har också köpt en LG 37Lc2rB...

Jag har lite frågor angående när man kör genom rgb, dvs datorn tillkopplad till rgb intaget.
Det jag undrar är om tex hela aktivitestfältet kan bränna in i tvn, för det står ju i manualen på följande sätt :

"Avoid keeping a fixed image on the set's screen for a long period of time. The fixed image may become pernanently imprintend on the screen; use a screen saver when possible".

Men det är ju så att man oftast använder datorn, genom att surfa, chatta etc...och då är det ju vissa saker som ligger still hela tiden.

Skulle gärna vilja få svar av någon som vet hur det är..

tack på förhand :)..

<{POST_SNAPBACK}>

Manualen gäller flera modeller, inklusive några plasmor.....Det syftar väl främst på plasmorna kan man tro.

Postad 11 May 2006 - 21:06

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag är väldigt intresserad av att köpa antingen LC2R eller LG 37LB1. Specarna ser ju väldigt bra ut på denna.

Är det någon som testat X-box via komponent på sin appart? Läste på en tysk sajt att någon fick väldigt mörk bild med denna koppling, dessutom i kombination med grälla färger. Han bifogade bilder också och det såg väl inte så kul ut, många detaljer försvann och färgerna var :) ... inte bra (tänk neon). Felet behöver ju inte ligga hos apparaten så har någon här testat och det funkar bra så kommer jag att slå till på en sån här (billigare än LB1 och lite nyare).
Vad tycker ni om svärtan förresten?

Redigerat av gauss, 12 May 2006 - 08:26.

Postad 11 May 2006 - 23:25

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Jag har köpt LG-37LC2R(:) men jag undrar varför det står att den stödjer 1080p? Jag har ännu inte packat upp den och vill veta lite mer innan jag förlorar mitt öppna köp.

Postad 12 May 2006 - 06:20

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Att det står "stödjer" 1080 p är inte ovanligt
Den skalar om bilden, skärmens upplösning är ju 1366*768

Postad 12 May 2006 - 21:48

Incredible
  • Incredible
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Någon som tecknat Experts tilläggsörsäkring på denna TV? Jag köpte en på öppet köp men är tveksam, 2400:- tycker jag e lite saftigt..
Någon som har synpunkter???

Postad 12 May 2006 - 22:28

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Någon som tecknat Experts tilläggsörsäkring på denna TV? Jag köpte en på öppet köp men är tveksam, 2400:- tycker jag e lite saftigt..

<{POST_SNAPBACK}>

Har man hemförsäkring så är man ju skyddad, till viss del åtminstone. Personligen hade jag aldrig lagt 2400:- på att försäkra en TV. Ok, har man otur så pajar den kanske efter garantitiden och det är säkert inte billigt att reparera. Å andra sidan har man då sina 2400:- som grundplåt till en ny TV. Efter några år har väl dessutom priserna fallit ytterligare och kanske är man ändå sugen på en ny :wub: .

Är det förresten ingen som har testat sin LC2 via komponentingången och kan berätta om det funkar fint? Ingen mörk bild där detaljerna går förlorade i kombination med grälla färger som jag berättade om några poster upp?

Postad 13 May 2006 - 00:34

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har man hemförsäkring så är man ju skyddad, till viss del åtminstone. Personligen hade jag aldrig lagt 2400:- på att försäkra en TV. Ok, har man otur så pajar den kanske efter garantitiden och det är säkert inte billigt att reparera. Å andra sidan har man då sina 2400:- som grundplåt till en ny TV. Efter några år har väl dessutom priserna fallit ytterligare och kanske är man ändå sugen på en ny :wub: .

Är det förresten ingen som har testat sin LC2 via komponentingången och kan berätta om det funkar fint? Ingen mörk bild där detaljerna går förlorade i kombination med grälla färger som jag berättade om några poster upp?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte den eftersom det är min första LCD tv och den kommer att användas till film, spel och dator. Så jag ville vara på den säkra sidan. Säljaren sa att det var pixelgaranti vid 3 döda pixlar.

Jag kör Xbox 360 via komponent och det är det som jag har varit mest imponerad av. Bra bild vid HD matrial och i spelen, inget att klaga på.

Postad 13 May 2006 - 08:02

woel
  • woel
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej,

Jag funderar på att köpa en Lg lcd. Om man jämför denna teven mot Lb1:an vilken är den bättre av dem? Lc2:an verkar ju ha 2 hdmi och Lb1:an bara 1. Å andra sidan så är Lb1 en bit dyrare.

Postad 13 May 2006 - 09:53

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Hej,

Jag funderar på att köpa en Lg lcd. Om man jämför denna teven mot Lb1:an vilken är den bättre av dem? Lc2:an verkar ju ha 2 hdmi och Lb1:an bara 1. Å andra sidan så är Lb1 en bit dyrare.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är precis dessa två modeller som jag är intresserad av också. LC2:an är nog lite nyare och verkar ha fått en uppfräschning av menysystemet och möjlighet att individuellt reglera vilka delar av XD Engine man vill använda, på LB1 kan man "bara" koppla ur hela XD Engine. Frågan är dock om detta har någon större praktisk betydelse. LC2 har också som du skriver fått två HDMI vilket verkar vara trenden just nu.

LB1 har dock EEFL bakgrundsbelysningen vilket LC2 saknar, dessutom har LB1 fler bitar vad gäller färghanteringen.

Min gissning är att LB1 har en bättre bild tack vare den bättre bakgrundsbelysningen. Sen är frågan hur mycket bättre bilden är, jag har inte sett bägge med samma signal så jag kan inte avgöra.

Det handlar nog om man vill betala mer för att få en något bättre bild eller spara pengarna och få fler ingångar på köpet. På en tysk sajt verkar dock folk generellt väldigt nöjda med LB1 medan det klankas lite grann på svärtan på LC2. Jag såg dock 32LC2 igår och skruvar man bara ner ljuset (som är ställt på max som default) så var inte svärtan sämre än på Sonyn intill. Kanske någon som har LC2 kan svara på hur de upplever svärtan, det är svårt att avgöra när man står i en kraftigt upplyst butik?

Tack krm500 för ditt svar, det låter bra att det funkar fint med XBox360 via komponent.

Angående garantier så ville en försäljare på Power sälja en försäkring till mig när jag kikade på en plasma TV. Hon påstod att den täckte inbränningar. Jag köpte inget då men tog med mig broschyren med villkoren för försäkringen och kunde konstatera att det klart stod att inbränningar inte omfattades av extra garantin :wub: . Kolla villkoren för försäkringen är mitt råd, lita inte enbart på säljaren.

Postad 13 May 2006 - 10:12

catalyst7
  • catalyst7
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte utan deras försäkring, men det var fan inte lätt. Jag fick säga bestämt nej 5 ggr innan de fattade, riktigt otrevliga var de också. Jag fick iaf min tv till slut och förhoppningsvis sålde de den med förslust (antagligen därför som de var så otroligt tjatiga med försäkringen). Jag vill inte bidra med några pengar till Expert, så dryga som de var. Snappade också upp en hel del okunniga uttalanden från försäljarna under den korta tid jag var inne i butiken. De på Siba håller hög klass jämfört med de på Expert...

Var tvungen att skriva av mig lite. Men jag fick min tv och är nöjd med den iaf :wub:

Postad 13 May 2006 - 22:36

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Någon som vet vart man kan hitta bakgrundsbilder i storleken 1360x768?

Postad 15 May 2006 - 00:13

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Någon som vet varför bilden försvinner från datorn (DVI -> HDMI) om jag kollar på tv eller spelar Xbox 360 (komponent) en längre tid?

Postad 15 May 2006 - 18:44

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Nu har jag bestämt mig för att slå till på en sån här apparat om ni som har den är nöjda!

Tänkte alltså kolla med er som har den om ni är nöjda med bilden? Hur funkar den med sport (fotboll) via digitalbox? Dåligt, anständigt eller bra?

Hur ser den ut förresten, är högtalaren silver och ramen svart?

Postad 15 May 2006 - 23:57

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Nu har jag bestämt mig för att slå till på en sån här apparat om ni som har den är nöjda!

Tänkte alltså kolla med er som har den om ni är nöjda med bilden? Hur funkar den med sport (fotboll) via digitalbox? Dåligt, anständigt eller bra?

Hur ser den ut förresten, är högtalaren silver och ramen svart?

<{POST_SNAPBACK}>

För 15.000 är jag nöjd. Jag tycker bilden är bra via digitalbox.

Fotboll kan jag inte uttala mig om men den har klarat eftersläpningarna bra vid NHL hockey. Men mindre bra vid analogt hockey VM.

Stämmer bra det.

Postad 23 May 2006 - 20:00

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Fast billigaste priset just nu är 18 000:-. Frågan är om den är bra för 18 000:- också eller om man ska satsa på LB1 istället som "bara" kostar 2000:- mer nu eller om man rent av ska satsa på Sonys nya (som är mycket dyrare fast 40 tum istället). Ack, alla dessa beslut :D .

Jag har sett 32:an i butik med vanlig antennsignal och det var ju inte så vackert men det är det väl knappt på någon LCD. En annan butik matade alla apparater via RGB från DVD-spelare och där tyckte jag att 32LC2R hade problem med detaljer i mörka områden, bl.a. jämfört med Sonys 40-tummare (S2000) men även jämfört med 32LP1. Lite kan det väl hänga på var i slingan apparaten befinner sig men.... Tyckte nog inte heller att bilden var så skarp som på dessa andra apparater men som sagt, det var 32:an jag såg och panelerna kan ju skilja sig åt mellan 32 och 37?

Postad 24 May 2006 - 09:43

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Enligt specifikationerna ska det vara bättre kontrast i 37LC2 än 32LC2, 1600:1 vs 1200:1. Vad det innebär i verkligheten vet jag inte för jag har inte haft möjlighet att jämnföra de båda än.

Vi har väldigt högt tryck på 37LC2, en produkt vi inte tänkt att satsa på egentligen, och kommer ta in den för demo. Då kan jag skriva lite mer utförligt hur den står sig mot LB1 eftersom de kommer stå brevid varandra hos oss.

Postad 24 May 2006 - 16:45

gmork
  • gmork
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Enligt manualen ska 37LC2 och 42LC2 kunna ta emot 1360x768 (och 1366x768) via hdmi-dvi (från dator). Är det någon som har testat det?

Postad 24 May 2006 - 17:44

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag såg att Power fått in både 32:an och 37:an nu. 32:an var upphängd på väggen och visade HD-klipp från mediacenter. Hängde jämte en Sony 32S2000 och den var i alla fall inte mycket sämre på det som visades. Skillnaden var nog ganska liten egentligen :D .

37:an var under uppackning så jag kunde inte se bildkvaliteten. Däremot så har jag sett att stativet till 37:an ska vara snurrbart (LGs hemsida) men stativet gick inte att snurra alls. Hur hänger det ihop egentligen, är det snurrbart eller ej? Ni som har den, svara gärna för det är ett viktigt argument för min del om jag ska välja denna. Har sett manualen på nätet och ser inget nämnas om detta så hur är det? Tacksam för svar!

Postad 24 May 2006 - 21:33

StefansGamlaCompositkabel
  • StefansGamlaCompositkabel
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

För 15.000 är jag nöjd. Jag tycker bilden är bra via digitalbox.

Fotboll kan jag inte uttala mig om men den har klarat eftersläpningarna bra vid NHL hockey. Men mindre bra vid analogt hockey VM.

Stämmer bra det.

<{POST_SNAPBACK}>

Är hockey mer eller mindre krävande? Jag tycker mig ha läst här någonstans att det är större problem med hockey än fotboll. Innebär ditt utlåtande att den här funkar bra för fotboll?

Postad 27 May 2006 - 20:53

dida05
  • dida05
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej .
Ni som äger denna LG-37LC2R Är ni nöjda med den ?

Postad 27 May 2006 - 22:46

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag köpte en 37LC2RB på Power, har funderat på den eller LB1 ett tag och så dök den upp på Power för ett hyggligt pris. De hade tyvärr bara 32 tummaren för demo och den bilden (vga) var klart jämförbar med andra apparater i närheten. Eftersom Power har öppet köp i 30 dagar var det ju ingen större chansning att slå till ändå :D .

Redan vid uppackningen blev jag lite förbryllad, enligt LGs hemsida skulle modellen ha snurrbart stativ. Det fanns inga som helst tecken att man skulle kunna få det monterade stativet att snurra med mindre än att man använde en slägga ;) . Ok, det var väl inte hela världen men lite synd eftersom jag faktiskt hade haft användning för finessen emellanåt.

TVn hade alldeles utmärkt bild med Boxer, riktigt bra, klart över förväntan. Jag testade att zappa lite grann mellan olika kanaler och bilden var generellt bra. Absolut inga problem att titta på TVn från 2.5-2.8 m. Ok, sämre kanaler var inte lysande men inte sämre än vad man får med andra skärmar i samma storlek, t.ex. min lågupplösta plasma (som ska ersättas lagom till VM). Bilden var behaglig och jag kunde inte ana någon speciell pixlighet eller andra problem.

DVD kör jag via komponent och det var inte riktigt lika kul. Så länge det var ljus scen (testade bl.a. Ice Age) så var väl bilden bra även om man kunde ana att mörkare partier saknade alla detaljer. Så fort det blev en mörkare scen blev det mesta mörkt, noll detaljer B) . Svärtan var ok, jag kunde ana att backlighten lös igenom lite ojämnt men inget som störde mig speciellt. Men allt var liksom total mörkt, svart. Förutom antydan till vissa, lite onaturliga färger (tigrar som smög i mörkret anades som illoranga skuggor i det svarta, åtminstone med en stor portion fantasi). Jag testade alla inställningar, jag menar verkligen alla, men inget hjälpte. Det ska poängteras att det var inte bara vid mörka scener som jag upplevde problem, det var i alla mörka partier av en bild som detaljer försvann. Tyvärr testade jag inte att koppla DVDn via scart för att se om problemet kvarstod.

Tidigare har jag läst på en tysk sajt om en kille som hade problem med att alla detaljer försvann i svärtan när han spelade XBox via komponent på 37LC2. Jag var lite osäker på om detta var samma sak som jag upplevde men jag lämnade i alla fall tillbaka TVn.

Samma dag jag lämnade tillbaka TVn, med viss sorg, Boxerbilden var så mycket bättre än jag hoppats, åkte jag inom en Experthandlare för att se om det fanns andra alternativ. Expert hade då fått in en 37LC2RB, splitt ny för dagen. Alla apparater stod uppkopplade med HD signal (parabol) via komponent. LGn hade bra bild i ljusa partier men i mörka partier försvann alla detaljer även på detta exemplar. Jag anmärkte på detta till en säljare som började mecka med inställningar men utan att det blev bättre, till slut gav han upp :D . Skillnaden var stor mot alla andra apparater (Panasonic, Sony, Sharp, Thomson). På t.ex. ett mörkt trägolv såg man trämönstret på alla apparater utom på LGn där det var helt mörkt. Beslutet att lämna tillbaka TVn kändes då helt rätt för LGn var faktiskt betydligt sämre än alla andra apparater.

Någon här på forumet har dock sagt att han inte har problem med mörka scener via komponent men nu har jag sett två apparater med precis samma problem. Jag tycker det verkar som om LG har ett litet problem med denna modell, däremot kanske inte alla exemplar är påverkade av detta. Hur det kan komma sig vet jag inte, alla komponenter som har med bildbehandlingen att göra borde ju vara svårt att få till olika på olika exemplar?

Hur som helst, jag tänker inte köpa någon LG igen, jag satsar istället på en av de nya Sony som är mycket dyrare och har färre ingångar, men som enligt ägare här på forumet och AV forums har riktigt bra bild.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa 37LC2R utan att man kunnat testa exemplaret innan man tar hem det, alternativt får TVn på öppet köp.

Edit: Stavfel, förtydligande

Redigerat av gauss, 28 May 2006 - 00:36.

Postad 28 May 2006 - 08:15

dida05
  • dida05
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
:D Oj då.Det låter inte alls bra.

Postad 28 May 2006 - 12:30

gmork
  • gmork
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag köpte en 37LC2RB på Power, har funderat på den eller LB1 ett tag och så  dök den upp på Power för ett hyggligt pris. De hade tyvärr bara 32 tummaren för demo och den bilden (vga) var klart jämförbar med andra apparater i närheten. Eftersom Power har öppet  köp i 30 dagar var det ju ingen större chansning att slå till ändå :D .

Redan vid uppackningen blev jag lite förbryllad, enligt LGs hemsida skulle modellen ha snurrbart stativ. Det fanns inga som helst tecken att man skulle kunna få det monterade stativet att snurra med mindre än att man använde en slägga ;) . Ok, det var väl inte hela världen men lite synd eftersom jag faktiskt hade haft användning för finessen emellanåt.

TVn hade alldeles utmärkt bild med Boxer, riktigt bra, klart över förväntan. Jag testade att zappa lite grann mellan olika kanaler och bilden var generellt bra. Absolut inga problem att titta på TVn från 2.5-2.8 m. Ok, sämre kanaler var inte lysande men inte sämre än vad man får med andra skärmar i samma storlek, t.ex. min lågupplösta plasma (som ska ersättas lagom till VM). Bilden var behaglig och jag kunde inte ana någon speciell pixlighet eller andra problem.

DVD kör jag via komponent och det var inte riktigt lika kul. Så länge det var ljus scen (testade bl.a. Ice Age) så var väl bilden bra även om man kunde ana att mörkare partier saknade alla detaljer. Så fort det blev en mörkare scen blev det mesta mörkt, noll detaljer B) . Svärtan var ok, jag kunde ana att backlighten lös igenom lite ojämnt men inget som störde mig speciellt. Men allt var liksom total mörkt, svart. Förutom antydan till vissa, lite onaturliga färger (tigrar som smög i mörkret anades som illoranga skuggor i det svarta, åtminstone med en stor portion fantasi). Jag testade alla inställningar, jag menar verkligen alla, men inget hjälpte. Det ska poängteras att det var inte bara vid mörka scener som jag upplevde problem, det var i alla mörka partier av en bild som detaljer försvann. Tyvärr testade jag inte att koppla DVDn via scart för att se om problemet kvarstod.

Tidigare har jag läst på en tysk sajt om en kille som hade problem med att alla detaljer försvann i svärtan när han spelade XBox via komponent på 37LC2. Jag var lite osäker på om detta var samma sak som jag upplevde men jag lämnade i alla fall tillbaka TVn.

Samma dag jag lämnade tillbaka TVn, med viss sorg, Boxerbilden var så mycket bättre än jag hoppats,  åkte jag inom en Experthandlare för att se om det fanns andra alternativ. Expert hade då fått in en 37LC2RB, splitt ny för dagen. Alla apparater stod uppkopplade med HD signal (parabol) via komponent. LGn hade bra bild i ljusa partier men i mörka partier försvann alla detaljer även på detta exemplar. Jag anmärkte på detta till en säljare som började mecka med inställningar men utan att det blev bättre, till slut gav han upp :D . Skillnaden var stor mot alla andra apparater (Panasonic, Sony, Sharp, Thomson). På t.ex. ett mörkt trägolv såg man trämönstret på alla apparater utom på LGn där det var helt mörkt. Beslutet att lämna tillbaka TVn kändes då helt rätt för LGn var faktiskt betydligt sämre än alla andra apparater.

Någon här på forumet har dock sagt att han inte har problem med mörka scener via komponent men nu har jag sett två apparater med precis samma problem. Jag tycker  det verkar som om LG har ett litet problem med denna modell, däremot kanske inte alla exemplar är påverkade av detta. Hur det kan komma sig vet jag inte, alla komponenter som har med bildbehandlingen att göra borde ju vara svårt att få till olika på olika exemplar?

Hur som helst, jag tänker inte köpa någon LG igen, jag satsar istället på en av de nya Sony som är mycket dyrare och har färre ingångar, men som enligt ägare här på forumet och AV forums har riktigt bra bild.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa 37LC2R utan att man kunnat testa exemplaret innan man tar hem det, alternativt får TVn på öppet köp.

<{POST_SNAPBACK}>

Så för att sammanfatta ovanstående så består problemen, som du uppevde, av icke-snurrbart stativ och mörk/dålig bild via komponent?

Bilden var alltså ok via scart och HDMI? Anledningen till att jag frågar är att jag troligtvis bara kommer att använda HDMI-ingångarna och scart-ingångarna. Tilläggas bör också att det är 42LCR jag är intresserad av, men samma problem finns ju eventuellt på denna modell.

Redigerat av gmork, 28 May 2006 - 12:33.

Postad 28 May 2006 - 20:44

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Via Scart var bilden bra med det förbehållet att jag bara kikade igenom vad som fanns på kanalerna just då. Men med det som visades så var bilden riktigt bra.

HDMI kunde jag tyvärr inte testa eftersom jag saknar DVD spelare med HDMI utgång. Dator brydde jag mig aldrig om att testa.

Postad 30 May 2006 - 08:10

glad amatör
  • glad amatör
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej har också just köpt en LG 37LC2RB skärm på Power för 16990SEK, har ej packat upp den ännu men blev lite osäker. Jag skall använda skärmen till min MediaCenter PC och på så sätt titta på TV.

Min fråga till er är: Ser att att Skärmen ej stödjer DVI ingång , kan man få en bra bild från med digital överföring och full upplösning från PC till Skärmen?

Hur koplar man då in skärmen?

Sker detta via DVI på datorn till HDMI på skärmen ( är det då någon konverter som krävs för att kunna koppla in på HDMI ingången ?)

Tror ni detta är en bra skärm för att köra tillsammans med en MediaCenter dator eller borde jag lämna tillbaka den och leta efter en skärm som stödjer DVI ingång från PC?

Tacksam för svar.

/ Glad amatör
l

Postad 30 May 2006 - 11:31

Mar74
  • Mar74
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej Glade Amatör!

Du har gjort ett mycket bra val av TV, speciellt med tanke på att du vill koppla en dator med DVI till den. Det du behöver är en kabel med DVI-kontakt i ena ändan och en HDMI-kontakt i andra, sedan skall det ”bara” vara att ansluta datorn till HDMI 1-ingången på TVn :D
När du startat datorn väljer du sedan upplösningen 1360*768, vilket om allt gått bra skall ge en mycket tydlig och skarp bild på din nya fina skärm, ”pixelmappat” som det kallas.

Lycka till!

Postad 30 May 2006 - 13:22

glad amatör
  • glad amatör
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej MAR74 tack för ditt svar, :D

Jag har bara en följd fråga. Vad jag kan se så stödjer bara HDMI ingången på LG37LC2RB skärmen formatet 1024x768 dvs inte det formatet som står att skärmen skall klara dvs 1366x768 ?

Eller menar du att man kan välja formatet 1366x768 ändå trots att HDMI ingången bara stödjer 1024x768 ??

Tack på förhand från en glad amatör .

Postad 30 May 2006 - 15:58

gmork
  • gmork
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Enligt manualen så ska den, såvitt jag kan se, tillåta både 1360 och 1366.

Postad 31 May 2006 - 12:02

femte
  • femte
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Ja, mina vänner, nu har jag okså köpt en 37LC2RB.

Det tog lång tid för mig att bestämma vilken tv jag skulle välja. Länge viste jag inte om jag skulle satsa på en 32'' eller 40''. 40'' kändes för stort och 32'' för littet, därför bestämde jag mig för 37''. Men det var svårt att hitta en prisvärd 37:a. Under senaste tiden tittade jag på Samsung R7 serien och var nästan på väg att beställa en LE-37R72 men sedan såg jag LG.

Igår åkte jag till Power och länge stog jag och jämförde LG 37LC2RB och Samsung LE-40R75. Jag tyckte att LG hade lika bra bild som Samsung så till slut kom jag hem med en ny tv.

Första intrycket:

Det var rätt storlek! 40'' skulle vara för stort och en 32'' på gränsen till litet.

Bildkvalite analogsignal var inte sämre än min gamla CRT. Så där är jag nöld. Vi har Canal Digitals kabel i huset.

Nästa test var att koppla min bärbara till tv:n via D-Sub (vanlig datormonitor sladd 15pin). Bilden var väldigt bra. Upplösningen var 1360x768. Nu ska jag springa och köpa DVI->HDMI sladd för att testa den möjligheten.

Småsaker som jag upplever som negativa. Jag vet inte om det beror på apparaten eller signalen men den fattar inte vilken bildformat som kommer in - man måste ändra det själv hela tiden.

Pip fungerar bra men man kan inte få TV och Text-TV i samma ruta. (Inte vad jag kan hitta.)

Det var allt för nu.

Postad 31 May 2006 - 12:23

• Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Ja, mina vänner, nu har jag okså köpt en 37LC2RB.

Det tog lång tid för mig att bestämma vilken tv jag skulle välja. Länge viste jag inte om jag skulle satsa på en 32'' eller 40''. 40'' kändes för stort och 32'' för littet, därför bestämde jag mig för 37''. Men det var svårt att hitta en prisvärd 37:a. Under senaste tiden tittade jag på Samsung R7 serien och var nästan på väg att beställa en LE-37R72 men sedan såg jag LG.

Igår åkte jag till Power och länge stog jag och jämförde LG 37LC2RB och Samsung LE-40R75. Jag tyckte att LG hade lika bra bild som Samsung så till slut kom jag hem med en ny tv.

Första intrycket:

Det var rätt storlek! 40'' skulle vara för stort och en 32'' på gränsen till litet.

Bildkvalite analogsignal var inte sämre än min gamla CRT. Så där är jag nöld. Vi har Canal Digitals kabel i huset.

Nästa test var att koppla min bärbara till tv:n via D-Sub (vanlig datormonitor sladd 15pin). Bilden var väldigt bra. Upplösningen var 1360x768. Nu ska jag springa och köpa DVI->HDMI sladd för att testa den möjligheten.

Småsaker som jag upplever som negativa. Jag vet inte om det beror på apparaten eller signalen men den fattar inte vilken bildformat som kommer in - man måste ändra det själv hela tiden.

Pip fungerar bra men man kan inte få TV och Text-TV i samma ruta. (Inte vad jag kan hitta.)

Det var allt för nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är det med svärtan? Och hur fungerar den vid sportsändningar (VM är snart här)

Postad 31 May 2006 - 15:16

femte
  • femte
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hur är det med svärtan? Och hur fungerar den vid sportsändningar (VM är snart här)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag testat fanskapet med DVI->HDMI. Jag måste säga att jag är rätt imponerad av bildkvalité. Synd att jag inte har trådlöst TB annars hade jag nog använt den som skärmen.

Först måste jag hålla lite med "gauss" när det gäller tv-sändningen försvinner detaljerna i de väldigt mörka parterna. Det blir helt svart helt enkelt. Jag störs dock inte så mycket av det. Svart är svart i mina ögon. Jag märker inga gråa eftersläppningar som jag har observerat på lite äldre Samsung som en kompis till mig har.

Positivt att effekten försvinner när man kör digitalt (DVI->HDMI i detta fallet). Åter igen har jag kopplat på min bärbara med 1360x768. Jag har ett par mörka bilder som jag tittade på. Inga problem med detaljåtervinning.

Jag är nöjd med tv:n och kommer inte som "gauss" retunera den, inte just nu iaf. Man har ändå 30 dagar oppetköp. :)

Postad 31 May 2006 - 15:22

• Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag testat fanskapet med DVI->HDMI. Jag måste säga att jag är rätt imponerad av bildkvalité. Synd att jag inte har trådlöst TB annars hade jag nog använt den som skärmen.

Först måste jag hålla lite med "gauss" när det gäller tv-sändningen försvinner detaljerna i de väldigt mörka parterna. Det blir helt svart helt enkelt. Jag störs dock inte så mycket av det. Svart är svart i mina ögon. Jag märker inga gråa eftersläppningar som jag har observerat på lite äldre Samsung som en kompis till mig har.

Positivt att effekten försvinner när man kör digitalt (DVI->HDMI i detta fallet). Åter igen har jag kopplat på min bärbara med 1360x768. Jag har ett par mörka bilder som jag tittade på. Inga problem med detaljåtervinning.

Jag är nöjd med tv:n och kommer inte som "gauss" retunera den, inte just nu iaf. Man har ändå 30 dagar oppetköp. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Förlåt en okunnig, men vad är trådlöst TB?

Redigerat av StefansGamlaCompositkabel, 31 May 2006 - 15:23.

Postad 31 May 2006 - 15:30

femte
  • femte
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Förlåt en okunnig, men vad är trådlöst TB?

<{POST_SNAPBACK}>

TB = Tangentbord. Sladdarna är bara 1 meter långa. Det är lite svårt att sitta 20cm ifrån tv-panelen på 37'', därav önskan om trådlöst tangentbord så att man kan sitta i soffan. :)

Postad 31 May 2006 - 15:32

• Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Aha, ibland ser man inte skogen för alla träden. Det finns inget bra sätt att få bilden från datorn till dom här nya TV-apparaterna trådlöst?

Postad 31 May 2006 - 19:00

Punk
  • Punk
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Har en 37LC2R hemma nu på prov, verkar väl helt ok om man ser till priset.
Men en sak jag inte får att funka som jag vill är "variable audio out"....
Hur i hela fridens namn får jag ljud ut där till min stärkare?
Funkade ju kanon med min Philips 32" CRT när man körde rca från "Audio Out".

Nån som har en aning, har faan blädrat i bruxen 35 ggr utan att bli klokare.

Redigerat av Punk, 31 May 2006 - 19:02.

Postad 01 June 2006 - 14:09

femte
  • femte
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Har en 37LC2R hemma nu på prov, verkar väl helt ok om man ser till priset.
Men en sak jag inte får att funka som jag vill är "variable audio out"....
Hur i hela fridens namn får jag ljud ut där till min stärkare?
Funkade ju kanon med min Philips 32" CRT när man körde rca från "Audio Out".

Nån som har en aning, har faan blädrat i bruxen 35 ggr utan att bli klokare.

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag förstår det måste du in i menyn och stänga av högtallarna. Menu->Sound->Speaker->off.

Postad 01 June 2006 - 14:57

Punk
  • Punk
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Fick det att funka...
Var ju det att man måste dra upp volymen rejält på stärkaren och sen sköter man volymen med tv-fjärren.

Så går det när man har 2 st hjärnceller som är osams. :)

Postad 01 June 2006 - 18:10

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Jag köpte en 37LC2RB på Power, har funderat på den eller LB1 ett tag och så  dök den upp på Power för ett hyggligt pris. De hade tyvärr bara 32 tummaren för demo och den bilden (vga) var klart jämförbar med andra apparater i närheten. Eftersom Power har öppet  köp i 30 dagar var det ju ingen större chansning att slå till ändå :) .

Redan vid uppackningen blev jag lite förbryllad, enligt LGs hemsida skulle modellen ha snurrbart stativ. Det fanns inga som helst tecken att man skulle kunna få det monterade stativet att snurra med mindre än att man använde en slägga :wub: . Ok, det var väl inte hela världen men lite synd eftersom jag faktiskt hade haft användning för finessen emellanåt.

DVD kör jag via komponent och det var inte riktigt lika kul. Så länge det var ljus scen (testade bl.a. Ice Age) så var väl bilden bra även om man kunde ana att mörkare partier saknade alla detaljer. Så fort det blev en mörkare scen blev det mesta mörkt, noll detaljer <_< . Svärtan var ok, jag kunde ana att backlighten lös igenom lite ojämnt men inget som störde mig speciellt. Men allt var liksom total mörkt, svart. Förutom antydan till vissa, lite onaturliga färger (tigrar som smög i mörkret anades som illoranga skuggor i det svarta, åtminstone med en stor portion fantasi). Jag testade alla inställningar, jag menar verkligen alla, men inget hjälpte. Det ska poängteras att det var inte bara vid mörka scener som jag upplevde problem, det var i alla mörka partier av en bild som detaljer försvann. Tyvärr testade jag inte att koppla DVDn via scart för att se om problemet kvarstod.

Samma dag jag lämnade tillbaka TVn, med viss sorg, Boxerbilden var så mycket bättre än jag hoppats,  åkte jag inom en Experthandlare för att se om det fanns andra alternativ. Expert hade då fått in en 37LC2RB, splitt ny för dagen. Alla apparater stod uppkopplade med HD signal (parabol) via komponent. LGn hade bra bild i ljusa partier men i mörka partier försvann alla detaljer även på detta exemplar. Jag anmärkte på detta till en säljare som började mecka med inställningar men utan att det blev bättre, till slut gav han upp :lol: . Skillnaden var stor mot alla andra apparater (Panasonic, Sony, Sharp, Thomson). På t.ex. ett mörkt trägolv såg man trämönstret på alla apparater utom på LGn där det var helt mörkt. Beslutet att lämna tillbaka TVn kändes då helt rätt för LGn var faktiskt betydligt sämre än alla andra apparater.

Någon här på forumet har dock sagt att han inte har problem med mörka scener via komponent men nu har jag sett två apparater med precis samma problem. Jag tycker  det verkar som om LG har ett litet problem med denna modell, däremot kanske inte alla exemplar är påverkade av detta. Hur det kan komma sig vet jag inte, alla komponenter som har med bildbehandlingen att göra borde ju vara svårt att få till olika på olika exemplar?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var jag. Och jag har inte sett detta problemet när jag har spelat upp HD trailers från min Xbox och inte när jag har spelat NHL 2K6. Men för ett par dagar sedan så spelade jag PGR3 och då var problemet uppenbart. Helt omöjligt att spela när det var "nattbanor". Jag är riktig besviken över detta för den är väldigt bra som data skärm och vid tv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.