Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig styra upp mitt vardagsrum!

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 May 2006 - 18:44

majkel
  • majkel
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tjena tjena!

Jag har en längre tid gått och suktat efter att totalt göra om hela mitt vardagsrum som för tillfället ser ut som ett dåligt ihopplock av det billigaste på Ikea. Jag har surfat runt en hel del bland gallerierna som ni medlemmar har här på siten, och är grymt imponerad över hur ruggigt snyggt inrett många har, så jag tänkte att om någon av er har tid och lust att sätta kreativiteten till bruk och hjälpa mig hitta på en inredning, så vore ju det klockrent!

Helt på eget bevåg, mest en kul grejj om folk vill komma med idéer!

Okej, vardagsrummet: för tillfället ljus tapet med något tant-mönster på, ljus parkett och vitt tak (typ tre meter från golv till tak).

Det enda som finns som "krav" är att soffan är kvar (Ekeskog från Ikea), och att jag har någonstans att ställa två gitarrer plus stärkare.

Jag har planerat att köpa en Panasonic TH-42PV60 för att ersätta min kassa CRT från 80-talet.

Medlemsgallerier som gör mig extra svettig är i stil med: K Soze, -heinrich-, Duratec och Jaegarolle (galet snyggt med backlighten)

Så det är rubb och stubb som gäller, från färg på väggarna till taklampor och bord... tips på individuella delar, eller genomgång av hela kittet, ALLTING UPPSKATTAS! :)
Vad gäller budget så är den inte lika viktig som bra idéer! Kanske inte kommer köpa ett soffbord för 20 lakan, men är det en bra idé som kostar lite så finns det säkert billigare alternativ att hitta, så kör på!

Jag gjorde en sketchup av rummet så ni kan se hur det är upplagt
EDIT: sketchup filen hittas här
Postad bild

Som sagt, alla svar, idéer, tankar och så vidare uppskattas!

Go wild!

Redigerat av majkel, 04 May 2006 - 08:31.

Postad 03 May 2006 - 21:41

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Kan du möjligtvis ladda upp sketchup filen så jag kan utgå ifrån den så vore det toppen. Jag udrar också vilken budget du har för ditt projekt och hur mycket du kan/vill jobba själv i när det gäller måla och snickra?

Postad 03 May 2006 - 23:16

mill
  • mill
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
ett bra/snabbt tips är att slänga/skänka allt "skit", dvs gamla prydnadssaker som du haft från 80-talet. många här på forumet som blir "blinda" och inte ser hur eländigt fult det är med gamla prydnadssaker (katter, tavlor osv)

Postad 03 May 2006 - 23:51

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Vad för färger hade du kunnat tänka dig i ditt rum?

Postad 04 May 2006 - 07:42

majkel
  • majkel
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Unpoor: Absolut, jag har laddat upp filen så ni kan plocka hem den här. Vad gäller budget så är det som sagt inte det viktigaste så länge idén är bra. Måleri har vi tänkt sköta helt själva, och kanske i största möjliga mån snickeri också (men då pratar vi väldigt enkla grejjer, jag är inte i stånd att snickra ihop en byrå själv), men möbler blir det främst att köpa. Så jaaa, för att vara lite mer specifik så kanske man kan säga att vi har samma budget som någon som shoppar främst på Mio kanske... lagom otydligt, men ändå! :)

Mill: Det är planen! Vattenpipan från Egyptenresan, katanan som jag köpte för tio år sen, samurajhjälem jag ärvde från farfar... it's all going. Som sagt, enda som behålls är soffan!

Mackii: Vi hade väl tänkt oss någonting åt det sand/bruna hållet... soffan är Roen brun vilket vi är helnöjda med. Träslag får alltså gärna gå åt ek- eller valnötshållet. Lite ungefär som de gallerier jag visade i första posten... Tjejjens uppmaning är väl: "Tänk mys. Tänk värme och välbefinnande" :)

Kul att ni har intresserat er lite iallafall! Var lite rädd för att få jordens avhyvling! :o

Postad 04 May 2006 - 09:50

Unregistered1096
  • Unregistered1096
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Kan du möjligtvis ladda upp sketchup filen så jag kan utgå ifrån den så vore det toppen. Jag udrar också vilken budget du har för ditt projekt och hur mycket du kan/vill jobba själv i när det gäller måla och snickra?

<{POST_SNAPBACK}>

Rätt taskigt att slänga ut katten bara för att vardagsrummet ska bli fräschare, men annars håller jag med! :)

Hade jag gjort nåt från scratch så hade jag nog satsat mycket på "kaffe"-färger och valnöt. Det gillar jag och det är ju rätt inne.

Postad 04 May 2006 - 10:12

majkel
  • majkel
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag har påtat lite, med funderingar som jag hade på hur man skulle kunna göra och kommit fram till detta:

Postad bildPostad bildPostad bild

varvid tv-möbeln är Screen från Mio, de tre staplarna bredvid soffan är Bertby från Ikea, de tre rutorna ovanför soffan är någonting liknande det här från vad dekorerar ni väggarna med-tråden.

Möbler i trä i ek eller valnöt och sandfärgade väggar... då finns dock det ytterligare problemet att det blir svårt att ha folk hemma på middag eftersom vi inte har något vettigt matbord (vi käkar alltid i soffan när det bara är jag och tjejjen)... och vart ska jag ställa gitarrerna... usch, svårt... sen litar jag inte riktigt på skalan i mina sketchup bilder... känns som ett väldigt långt avstånd mellan soffan och tv-möbeln... 3.7m bred vägg, 106cm djup soffa... hmm.

Postad 05 May 2006 - 17:53

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Ett tips bara...Satsa på färger som du gillar o trivs med, skit i det som är inne...
Lycka till och glöm inte att slänga upp "färdigt bilderna"
Hade gärna tipsat dig, men har inget bra o komma med.... :o

Postad 07 May 2006 - 14:34

Unregistered750314c8
  • Unregistered750314c8
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Här får du lite mera insperation.

Bifogad fil(er)

Postad 09 May 2006 - 11:27

Unregistered8f4a4b7a
  • Unregistered8f4a4b7a
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Tror jag renoverar lite i din (eran) stil eller har jag fel?
Nu har jag brunt på treväggar och en råvit vägg, har även dom Ikea skåpen för mina filmer men jag tänkte betsa runt kanterna så skåpen (dörren) blir lite mörkare. (Har inte kommit så lång än men blir nog till helgen.)

Här har du en länk till mitt projekt Snabb renovering vardagsrummet! hoppas väl vara helt klar om en till två veckor.. :(

Redigerat av Unregistered8f4a4b7a, 09 May 2006 - 11:28.

Postad 10 May 2006 - 12:35

widell
  • widell
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Tjena...
Mitt vardagsrum är nog i samma storlek...
Postad bild

Postad 11 May 2006 - 09:02

majkel
  • majkel
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Snuffyn: blev ju riktigt snyggt ju... Lite rädsla bara för att rummet skall kännas mindre om man målar väggarna så pass mörka... någonting du har upplevt?

Postad 13 May 2006 - 20:00

Unregistered8f4a4b7a
  • Unregistered8f4a4b7a
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Nej det tycker jag faktiskt inte! Den råvita vägen balanserar det väldigt bra. I och för sig har jag två fönster på dom vägarna, som jag målat brunt på, och det är vitt runt om fönstren och så har jag kritvita gardiner. Så det är inte så mörkt som man kan tro.

En ide, om du är intresserad, är att måla väggen som du har soffan mot (andra bild inlägget) råvit och måla dom resterande tre väggarna bruna, och så har du vitt runt fönster och självklart vitt runt balkongen och dörrarna. Tror det skulle bli riktigt snyggt!

Snabb renovering vardagsrummet!

Postad 19 May 2006 - 11:08

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Gjorde nyligen om lite i mitt rum efter att 42PV60 inhandlats, det innebar inte mycket i pengar (förutom plasman då), fondvägg ca 300:- + 4h arbete, lampor (konstsmides ngt ??) ca 450:-
men trivseln har ökat markant sedan det gjordes om iaf!
Finns före och efter i mitt galleri så ser ni vad jag menar med att trivseln ökat.

Postad 19 May 2006 - 15:42

majkel
  • majkel
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Bizhop: Enorm förändring! Blev riktigt snyggt tycker jag! Som du nämnde, trivseln måste vara helt annorlunda i rummet...

Postad 20 May 2006 - 09:32

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Bizhop: Enorm förändring! Blev riktigt snyggt tycker jag! Som du nämnde, trivseln måste vara helt annorlunda i rummet...

<{POST_SNAPBACK}>

:unsure: tackar :P
Nästa projekt blir att ny soffa skall ersätta det nedsuttna tygstycket vi har idag, men det får bli en senare investering, först är det semester som gäller (snart iaf :angry: )

Redigerat av Bizhop, 20 May 2006 - 09:34.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.