Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skal jeg kaste Cobalt 816s ut av hjemmet?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 May 2006 - 22:42

antonx
  • antonx
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jeg har nå spilt mine nye Focal.JMlab Cobalt 816s i ca 60 timer, men er rett og slett ikke fornøyd. Diskanten irriterer meg. Altfor lys og litt spiss. Endel eiere her sier at de trenger veldig lang innspillingstid og at diskanten blir bedre etterhvert, men jeg tviler på at de endrer seg mye mere selv om mange påstår noe annet. På gode innspillinger er det ikke så ille, men skal jeg kaste alle mine flotte album fordi Ht er så analytiske? Nei, sorry jeg må ha en ht hvor det går an å spille middelmådige innspillinger også. det skal vel ikke være slik at må skaffe seg en rørforsterker for at det skal låte bra?

Men det sies at electra og profile ikke har dette problemet .... kanskje jeg skal bytte til profile?

Hva tror dere?
Forresten veldig synd fordi jeg synes de er ellers meget gode.
De vil nok låte meget bra i den rette kombinasjonen, alså er mørk forsterker med snill diskant.
Jeg har Marantz CD 5400OSE og Marantz PM 7200. Jeg mener da at de ikke er harde i diskanten, heller litt varm og myk.

Postad 05 May 2006 - 23:04

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Jag hade också lite problem i början med mina gamla chorus 716s. Tro mig att det blev bättre med tiden, det tar antagligen upp till 200 timmar innan de låter som det ska. Fast även då kan karaktären vara för vass för vissa. Jag ändrade kablar från Supra till Audioquest efter ett tag och det tog nästa all vasshet förutom ibland när man spelade riktigt högt. Testa andra kablar och ge de lite mer tid så kanske det blir bättre.

Postad 06 May 2006 - 06:36

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Jeg har Marantz CD 5400OSE og Marantz PM 7200. Jeg mener da at de ikke er harde i diskanten, heller litt varm og myk.

<{POST_SNAPBACK}>

Har istort samma elektronik (ej OSE) och aldrig upplevt vass diskant med de högtalare jag testat till (bla Audiovector K3 / K3 super som en del tycker är vassa).

Har du provat att flytta högtalarna lite eller förändra akustiken på annat sätt?

Postad 06 May 2006 - 11:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Focal / JMLabs inverterade aludiskanter genererar mycket resonanser i vissa modeller.
konstruktionsmiss? Vet inte om det gäller 816.

JMLab Chorus 725:

Bifogad fil  jmlab725.jpg   91.08K   3 Antal nerladdningar

B&W 604 S2 som en jämförelse (också aludiskant, men vänd åt rätt håll :) ):

Bifogad fil  604s2_resonance.jpg   76.48K   3 Antal nerladdningar

Inte världens rakaste frekvensgång, men i stort sett fri från resonanser i diskanten, ungefär som
andra 3-vägs högtalare i prisklassen (runt 10-12k).

Redigerat av Ageve, 06 May 2006 - 16:52.

Postad 06 May 2006 - 18:47

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Jepp, släng ut dom.
JM Lab/Focal har en hemsk diskant, möjligen att den är något bättre i Utopia-serien (länge sen jag hörde dom).
Men ett av mina sämsta ljudminnen kommer iaf ifrån JMLab Cobolt-serien.

Postad 14 May 2006 - 13:39

Unregisteredd2fbf89a
  • Unregisteredd2fbf89a
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Det är ju tråkigt att du inte är nöjd med ljudet, men jag förstår dig också, en vass diskant irriteterar mer än något annat då det skär i både själ och trumhinnor, en tunnare bas kan man däremot leva med. Har dock svårt att tro att Focal vill att det ska låta som du beskriver.

Som någon ovan mig också nämnt så kan du nog förbättra något med finare kablage samt ge högtalarna mer tid. Åtminstone 100 timmar ska du nog ge dem, i synnerhet när du har metalldiskant. Se om du hittar någon på forumet som är nöjd med sitt Cobalt-ljud(bör finnas någon) och jämför din anläggning med dennes.

Slutligen, Cobalt ska vara rätt känslig med signalkällan, Marantz kanske helt enkelt inte är rätt partner. Har du möjlighet att låna någon annan utrustning och då gärna med rejäla strömresurser så bör du ge det ett försök.

Lycka till!!

Postad 08 October 2007 - 13:23

slim_jim
  • slim_jim
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har ägt ett par focal 816s nu ett par år och kör med en marantz till detta och det som just är så speciellt med dessa är den undebart överlägsna och kraftfulla diskanten som även vid ruskigt höga ljudnivåer behåller sin kvalité. När jag valde mina focal så tog jag semester i 1v för att lyssna mig fram till vad som passade just mig. Denna diskant kommer direkt från Utopia serien och är mycket mycket påkostad. Alla upplever vi ljud lite olika och smaken är olika samt musiken vi lyssnar på. Så sitt inte här på ett forum och yra om vad som låter bra och inte. Enligt mig låter de helt fantastisk och jag får fortfarande samma hårresande känsla av dess klockrena ljudegenskaper.

Redigerade inlägget då de hade inslag av personliga påhopp som bryter mot forumets regler. Skärpning nu!
//Loofy

Redigerat av Loofy, 08 October 2007 - 16:20.

Postad 08 October 2007 - 16:11

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Kul att du gillar dina högtalare men så driver du dem med veckans blurrigaste förstärkare också.

Redigerat av Loofy, 08 October 2007 - 16:21.

Postad 11 October 2007 - 01:03

bwr
  • bwr
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Focal / JMLabs inverterade aludiskanter genererar mycket resonanser i vissa modeller.
konstruktionsmiss? Vet inte om det gäller 816.

JMLab Chorus 725:

Bifogad fil  jmlab725.jpg   91.08K   3 Antal nerladdningar

B&W 604 S2 som en jämförelse (också aludiskant, men vänd åt rätt håll :) ):

Bifogad fil  604s2_resonance.jpg   76.48K   3 Antal nerladdningar

Inte världens rakaste frekvensgång, men i stort sett fri från resonanser i diskanten, ungefär som
andra 3-vägs högtalare i prisklassen (runt 10-12k).

<{POST_SNAPBACK}>

Du verkar juh ha stor erfranhet av JMlabs/Focal.
Så du påstår att electra serien har vassa ssssiga diskanter???

Till tråkskaparen.
Min kompis köpte ett par Electra 945 eller va dom nu heter. Han hade mycket problem med att han tyckte diskanten va vass ibörjan. men efter mycket spelande och en rejäl uppgradering i högtalarkablar låter dom hur underbart som helst.

Dom är väldigt krävande på elektronik och kablar. börja med att låna hem kablar och prova dej fram. Om det ite hjälper prova att låna en förstärkare av nån och testa om det fortfarande låter lika. Vet inte om detta hjälper dej i detta fall dock.

Postad 11 October 2007 - 08:58

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Chorus 816V och 826V lyssnade jag på för inte så länge sen och det var i alla fall högtalare som jag
inte ens skulle bemöda mig att släpa hem för prov... Rysligt dåliga, speciellt för de pengarna.

Har lyssnat på Micro Utopia i samma lokal (fast för rätt många år sen) och det jag minns av dem var
att de inte heller var speciellt neutrala. Väldigt överbetonad diskant som lät resonant, men sämst var
nog ljudbilden ändå.
De ville jag heller inte släpa hem för att prova... Trots att de demades med all möjlig typ av elektronik.
Rör (KR), Klass D (någon Italienare som var hemskt dyr), Klassa A (Krell) och Klass A/B (Audionet),
ingen av förstärkarna fick dem att låta bra.
Signalkälla var Audionets största transport med tillhörande D/A-omvandlare (som samtidigt aggerade
försteg).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.