Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Automatisk styrning från HTPC

204 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 maj 2006 - 17:41

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Jag håller på med att utveckla en liten usb-dongel som ska styra ens biorum automatiskt från sin HTPC. Jag skulle dock behöva lite hjälp från andra entusiaster för att göra programvaran så bra som möjligt. T.ex. skulle jag vilja ha svar från er på följande frågor:

* Vilken programvara använder ni på er HTPC?
* Vad hade det varit bra att kunna styra?
* Hur skulle ni vilja styra det?
* Finns det något annat alternativ som man kan göra bättre? X10?

Idéer som jag har tänkt på är bl.a.:
* Släcka ljuset automatiskt när man startar en film.
* Dimma upp ljuset halvvägs om man pausar (toaletten eller om telefonen ringer).
* Tända igen när filmen är slut.
Många andra idéer är väldigt välkomna!

Är det någon av er insatta att programmera moduler till exempelvis MCE eller MediaPortal och vill hjälpa till med detta projekt (Open Source) så kan jag erbjuda en dongel som tack för hjälpen.

#2

Postad 07 maj 2006 - 19:38

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
På denna sidan Kan du en bit ner hitta en rubrik "Home Automation" med plugin till mce, tyvärr kostar alla pengar, men om du läser på hemsidorna till pluginen så kan du hitta nyttig inf skulle jag tro, finns kanske även en demos men det har jag inte kollat.

#3

Postad 07 maj 2006 - 23:05

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Tack för tipset!

Tanken med mitt projekt är att det ska vara open source och på så vis fritt att både använda och modifiera.
USB-dongeln styr främst produkter från Nexa (www.nexa.se) och Proove (www.proove.se), vilket gör modulerna som man styr både enkla och billiga att köpa. Själv anser jag nämligen att X10 är rätt dyrt.

Nexas sortiment kan man hitta hos t.ex. Kjell och Company (www.kjell.com)

#4

Postad 08 maj 2006 - 06:19

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Meedi har en grymt bra pluginstrultur.

www.meedio.com/

och

http://www.meedio.co...title=Main_Page

#5

Postad 08 maj 2006 - 06:30

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Meedi har en grymt bra pluginstrultur.

www.meedio.com/

och

http://www.meedio.co...title=Main_Page

<{POST_SNAPBACK}>


Meedio existerar väl inte ens längre (Edit: utvecklar inte länge...)?

MediaPortal är hursomhelst skrivet i C# och är tämligen enkelt att skriva plugin till, MCE vet jag inte riktigt men det borde inte vara nåt problem med valfritt .NET språk. Myth för linux är skrivet i c++ vad jag vet.

Redigerat av dhanjel, 08 maj 2006 - 06:30.


#6

Postad 08 maj 2006 - 08:05

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
klart det existerar heter dock Yahoo Go TV

#7

Postad 08 maj 2006 - 09:19

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
själv styr jag ljuset som du beskriver, dock tänder jag inte ljuset när det ringer!, men pausar dvd:en.

X10 moduler
XAp för att kontrollera X10 via xlobby och script
xlobby som frontend
MediaPortal som tv Engine

//Lasse

#8

Postad 08 maj 2006 - 10:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

USB-dongeln styr främst produkter från Nexa (www.nexa.se) och Proove (www.proove.se), vilket gör modulerna som man styr både enkla och billiga att köpa. Själv anser jag nämligen att X10 är rätt dyrt.


Kanske skulle gå att använda waveman som tex Clas Ohlson säljer, sök på waveman när du kommer till sidan.

#9

Postad 08 maj 2006 - 14:38

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

klart det existerar heter dock Yahoo Go TV

<{POST_SNAPBACK}>


Då känns det ju lämpligare att länka dit också,
http://go.connect.yahoo.com/go/tv

Även om det finns mycket info kvar på den andra sidan.

#10

Postad 08 maj 2006 - 14:49

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Nexa har ju en väldigt knepig dimfunktion. Att dimma ned när filmen börjar och upp när filmen är slut tror jag kan vara svårt med Nexa.
Jag skulle gärna styra projektor och duk oxå. Duken har RF men tror att projen är IR (Z3:an).
Intressant projekt! :)

#11

Postad 08 maj 2006 - 22:45

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Vad det gäller waveman och Nexa så tror jag faktiskt de är kompatibla. Vad som återstår är att köpa en waveman och testa.

Jag tycker också att Nexas dimmer är rätt dålig i detta sammanhang. Jag har dock redan plockat isär en dimmer och programmerat om för att de ska fungera till detta projekt. Vad som återstår där är väl att bygga en prototyp från grunden...

Dongeln är i princip redan klar. Drivrutiner finns. Vad som återstår är själva programvaran. Därför tänkte jag kanske att det fanns någon på detta forum som hade skrivit lite moduler till en mediaportal och som vill hjälpa till? För mig känns det som det tar för mycket tid om jag först ska sätta mig in i varje programvara. Jag vill ju bygga fler saker till systemet :-)

menhallå: Kan du se någonstans på fjärrkontrollen till duken vilken frekvens den sänder på? Nexa kör på 433.92 MHz am och gör din duk det också så borde det inte vara några problem att få in det i dongeln. Jag håller även på med en rf->ir omvandlare (och tvärt om) för att kunna styra ljuset med den vanliga fjärrkontrollen samt att kunna styra sina ir-apparater från datorn.

#12

Postad 09 maj 2006 - 10:53

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Står: "Made in China"...
Det är en Kingpin duk. Ringde dom och fick svaret: 433,9.

#13

Postad 09 maj 2006 - 11:26

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Har inte X10 i sverige 433MHz oxå. Vore ju snyggt om den var x10 kompatibel, för usb dongeln till X10 är inte billig.


//Lasse

#14

Postad 09 maj 2006 - 11:36

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Dongeln är i princip redan klar. Drivrutiner finns. Vad som återstår är själva programvaran. Därför tänkte jag kanske att det fanns någon på detta forum som hade skrivit lite moduler till en mediaportal och som vill hjälpa till? För mig känns det som det tar för mycket tid om jag först ska sätta mig in i varje programvara. Jag vill ju bygga fler saker till systemet :-)

Ett förslag är att göra den kompatibel med Girder (att din dongel kan styras från girder). Detta löser problemet med att använda den till olika (HTPC) Program eller direkt styrning från valfri fjärr. Många frontends har redan plugins för att kunna utnyttja girder.

@ mickeprag. Tycker att ditt projekt är hur intressant som helst :(
Följer det med stort intresse :P
Kommer att vara en av dina första kunder, var så säker, skicka gärna mig ett Pm när det är dags!

Redigerat av Unregistered9bb18449, 09 maj 2006 - 11:44.


#15

Postad 09 maj 2006 - 11:55

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
X10 Sverige = RF receiver frequency : 433, 92 Mhz


//Lasse

#16

Postad 09 maj 2006 - 14:40

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
lar282: Var kan man köpa X10 dongeln? Och vad kostar den?

krister_l: Försökte komma in på developer på Girders hemsida men den laddade bara om samma sida. Någon som har lite utvecklinginformation till Girder?

#17

Postad 09 maj 2006 - 15:01

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Jag köpte min här

http://www.intelliho...?pag=cat&menu=7

jag styr med Xap protokollet inte girder, men jag håller med.Har du girder stöd så har du kunder....

#18

Postad 09 maj 2006 - 15:12

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Har du gjort något API som man kan utnyttja när man programmerar modulerna?

#19

Postad 09 maj 2006 - 15:17

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
pgpg: API:t är vad jag håller på med just nu (så fort jag har en fungerande prototyp). Är du intresserad av att hjälpa till?

#20

Postad 09 maj 2006 - 18:30

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Eventuellt, vore ju fint att ha en lite billigare lösning för styrning av ljuset i hemmabion tills insteon etc. släpps i sverige.

#21

Postad 09 maj 2006 - 21:29

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Vad trevligt. Vi kan ju ta detaljerna hur man kommunicerar med dongeln via mail. Så kan vi ta lite andra uppgifter där också så att jag kan skicka dig en dongel.

Vad kan du för språk och vilken tillämpning hade du tänkt göra?

#22

Postad 10 maj 2006 - 13:32

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Jag kan främst VB.Net.
Jag har skrivit plugin till Meedio förut.

Har du fått allting att fungera då? och hur fungerar det?
Kan man ange t.ex. ett värde mellan 0 och 100 för hur mycket lampan ska vara dimmat etc?

#23

Postad 10 maj 2006 - 13:58

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Än så länge har jag bara fått den att fungera på mitt breadboard. Har haft lite problem med den när jag har etsat ett kort. Men jag jobbar på den varje kväll så det är väl bara en tidsfråga...

Jag har ännu inte byggt färdigt en dimmer så det är bara on/off som man kan använda för tillfället. Dongeln har varit prioriterad. Tanken är iallafall att man ska kunna skicka ett värde mellan 0-100 för att dimma.

Allt tar ju tid men den som väntar på något gott. :D

#24

Postad 10 maj 2006 - 16:45

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Det vore ju riktigt smidigt om du fick det att fungera som du har tänkt. Vore ju perfekt att kunna tända när man pausar etc. Det är alltid ett gissel att hitta maten i biomörkret. :D

Du kan ju skrivar lite allteftersom det går framåt och låta oss veta hur det går ;)

#25

Postad 14 maj 2006 - 09:42

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
I helgen lyckades jag bygga den första fungerande dongeln!

Jag bifogar bilder på bygget. Det är även beställt snyggare platshölje från USA.

Vad som återstår nu är att skriva ett bibliotek att anropa den från .Net. Sen är det fritt fram, pgpg...

Bifogad fil  DSCF4510.jpg   29,37K   13 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCF4511.jpg   43,79K   13 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered99c01b5c, 14 maj 2006 - 09:44.


#26

Postad 15 maj 2006 - 13:06

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Har du provat att styra belysningen från datorn än då? Fungerar det bra? Vore riktigt kul om du får det att fungera bra!

#27

Postad 15 maj 2006 - 23:23

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0

* Vilken programvara använder ni på er HTPC?
* Vad hade det varit bra att kunna styra?
* Hur skulle ni vilja styra det?
* Finns det något annat alternativ som man kan göra bättre? X10?

- MCE2005
- Jag nöjer mig med ljuset, eventuellt motorstyrning av rullgardin (men motorlösningar är så dyra eller fula eller mycket arbete)
- Med MCE-fjärren (använda de "överblivna" färgade knapparna - dessa borde skicka ett tecken till datorn som en mjukvara till dongeln kanske kan snappa upp?!) och indirekt via menyerna inne i MCE.
- Detta kan göras via X10 men det borde kunna bli bättre! Dels vill jag att när man stänger av ljuset dimmas det ner för att sen dö, när det sen sätts på ska det långsammt dimma upp till tidigare nivå.
M V H
Oscar

#28

Postad 16 maj 2006 - 18:12

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Jag har fått det att fungera jättebra!

Vad som är nytt är också att jag gjort stöd för dom billiga mottagarna som Harald Nyborg säljer:
http://www.haraldnyb...=30100&KundeID=

Jag har gett bort en dongel till en vän idag som ska hjälpa mig med stödet i .Net. Själv är jag en Linuxprogrammerare och inte speciellt vass på C#...

#29

Postad 16 maj 2006 - 20:53

Aspberger
  • Aspberger
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Coolt.

#30

Postad 16 maj 2006 - 21:12

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
1) Fungerar det redan med Nexas mottagare?
2) Hade du gjort om Nexas dimmer funktionen, dvs att man kan dimma upp resp ned?
3) Hade du även IR på gång (till projektorn) ?

Detta projekt får 6 av 5 möjliga!

#31

Postad 16 maj 2006 - 21:47

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

1) Fungerar det redan med Nexas mottagare?
2) Hade du gjort om Nexas dimmer funktionen, dvs att man kan dimma upp resp ned?
3) Hade du även IR på gång (till projektorn) ?


1) Javisst! Nexa, Proove och Sartano fungerar.
2) Mottagning funkar, dimmer funkar. Inte helt perfekt när jag slår ihop det. Jag har fler idéer till det projektet kvar så jag har inte gett upp än!
3) Jag har beställt kretsar till det. Dom har inte kommit ännu så jag lovar inget...

#32

Postad 17 maj 2006 - 12:54

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Lite off topic kanske men vilka av dom här billigare fjärrbrytarna är bäst? Vill gärna ha någon som inte sitter och surrar i kontakten som jag vet vissa kan göra.

#33

Postad 17 maj 2006 - 22:34

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Själv har jag bara testat Nexa och Sartano (Proove är samma som Nexa, de kommer till och med från samma fabrik).
Sartano känns mycket billigare än Nexa. Mycket plastigare (vilket man kan förstå när Sartano kostar 99kr för ett trepack medan Nexa kostar 399 för samma).
Nexa är också enklare att ställa in med deras enkla runda switch på baksidan. Sartano har en vanlig dipswitch vilken kan verka svårare för en ej instatt i binära system eller elektronik (Bild)

Mottagare som surrar är väl främst dimrar eftersom dom styckar upp strömmen. De borde inte surra om allt är rätt. Kopplar man in dom till lågvoltshalogen utan att ha rätt dimmer (Kjell & Company) till det kan det surra. Själv använder jag Nexas dimrar i hela lägenheten och dom surrar inte.

Och då dagens lägesrapport:
* .Net har hittat dongeln. Ett första steg mot ett .Net-bibliotek
* Dongeln fungerar tillsammans med Nexas ringklocka
* Sartano skickar lite annorlunda än Nexa. Dock inte helt annorlunda. Genom att sätta nexas hus och enhetskod på rätt sätt mot Sartanos dipswitch har jag lyckats med:
- Styra Nexa med Sartanos mjukvara
- Styra Sartano-mottagare med Nexa-fjärrkontrollen.
Vise versa bör ju också fungera. Det är bara inte testat.

#34

Postad 18 maj 2006 - 10:48

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Någon som vet vad för elektronik som den billiga ljusstyrning som Lidl sålde innehåller?
Tror du att du kan fixa så den styrs också, eller den kanske fungera på samma sätt som de du redan fixat styrning för? Snål som man är köpte man den :)

#35

Postad 18 maj 2006 - 12:58

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
kommer det att funka för X10? Frekvensen stämmer väl?


//Lasse

#36

Postad 18 maj 2006 - 17:04

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Har du tänkt sälja dongeln sen eller ska du lägga upp ritningarna på internet?

#37

Postad 18 maj 2006 - 17:26

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

krister_l: Försökte komma in på developer på Girders hemsida men den laddade bara om samma sida. Någon som har lite utvecklinginformation till Girder?

<{POST_SNAPBACK}>

Ett plugin till Girder vore helt klart optimalt.

Enligt Promixis ingår all utvecklingsinformation i Girder 4-installationen. Det borde även finnas gott om information i forumet http://www.promixis....display.php?f=8

#38

Postad 19 maj 2006 - 12:48

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Spiken: Elektroniken i alla dessa mottagare är mer eller mindre samma sak. Så länge det är 433,92 MHz AM så bör det inte vara några problem att fixa så att dom fungerar. Tyvärr har jag inget Lidl nära mig så att jag kan köpa och testa. Du kanske kan låna ut en sändare och mottagare när det blir dags att få in stöd för den?

lar282: Samma gäller för X10 som för Lidl, jag behöver något att testa med. Men jag tror inte det blir några problem att fixa! Däremot har jag för mig att X10 har patent på tekniken så att man måste betala licenskostnader för att utveckla dit? Jag är inte säker men...

pgpg: Det hela startade som ett hobbyprojekt, men eftersom intresset verkar stort kanske det är en idé att tillverka en serie och sälja? Själv så tror jag på öppen mjukvara och kommer att lägga upp källkoden till allt jag gör.

#39

Postad 19 maj 2006 - 13:03

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Absolut att du ska tillverka en (liten) serie och sälja, tror att det blir en hit :)
Du har säker redan någon kontakt eller förslag till mönsterkortstillverkning men här har du ett tips på en: Electrokit

#40

Postad 07 juni 2006 - 14:18

Lydén
  • Lydén
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Hur går det? Jag är mycket intresserad av denna lösning, kommer du att sälja på något sätt?

#41

Postad 12 juni 2006 - 14:46

weine
  • weine
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Oj så intressant! Helt klart ett beundransvärt projekt. Är väldigt intresserad också att köpa en sådan om du tillverkar och säljer dem.

Behövs kodhjälp i .NET så kan jag säkert hjälpa till en del där också.

#42

Postad 14 juni 2006 - 10:32

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Arbetet går (långsamt) framåt. Efter att drivrutinen med tillhörande programvara är klar kommer jag verkligen behöva kodhjälp i .Net. Jag postar här ett screenshot på hur det kommer att se ut.
Bifogad fil  AddDevice.png   39,15K   802 Antal nerladdningar

#43

Postad 14 juni 2006 - 10:38

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Ser lovande ut. Du är alltså klar med själva hårdvaran nu?
Dags att beställa lite nexa prylar snart tror jag.

#44

Postad 14 juni 2006 - 11:11

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Härligt B)
Om du mickeprag fixar detta så kommer min HTPC att anta nya höjder ;)
Lycka till i ditt fortsatta utvecklingsarbete !!!

#45

Postad 16 juni 2006 - 19:17

sveijk
  • sveijk
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Skulle man kunna göra samma sak genom att använda en sådan här:

http://www.robot-ele...tm/rf04tech.htm

Hur vet man vad man ska skicka för kommandon till den i sådana fall (kan absolut ingenting om elektronik)?

#46

Postad 17 juni 2006 - 11:10

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Skulle man kunna göra samma sak genom att använda en sådan här:
http://www.robot-ele...tm/rf04tech.htm

<{POST_SNAPBACK}>


I princip är det möjligt. Problemet är att få timingen rätt. Till Nexa och liknande produkter måste man kunna "sova" i ca 300 uS. När man skriver program på datorn är det svårt att ha sådan noggranhet eftersom operativsystemet kan "avbryta" programmet för att göra andra, viktigare, saker.

#47

Postad 20 juni 2006 - 21:58

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Nu börjar jag bli sugen på att prova den här. Funderar på att göra en girder plugin. Ge oss en uppdatering av utvecklingen :D

#48

Postad 21 juni 2006 - 10:42

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Kan du göra en girder-plugin så hade det varit riktigt gött ju!

Tyvärr har jag fortfarande inte fått plasthöljena som är beställda från USA så jag kan bara tillverka en dongel utan hölje. Kanske kan ta lite krympslang om annars?

Jag är mer eller mindre klar med själva huvudprogramvaran (kan ju alltid förbättras men en första version iallafall), nästa steg är att göra ett API. När det är klart kan jag skicka upp en dongel till dig!

#49

Postad 21 juni 2006 - 21:38

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Jag kollade lite på girder plugin kod igår, verkar inte allt för avancerat.
Meedio vet jag dock hur man gör plugin till. Men Girder vore ju det bästa, det programmet har ju dom flesta som styrning till htpc:n...

#50

Postad 21 juni 2006 - 22:04

Monkey Business
  • Monkey Business
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Mycket intressant, hoppas du får till det o plugin till Grider vore ju inte helt fel.

Tror dock att en plugin till MCE kan bli komersiellt gångbar om du lyckas få stöd för diverse system.

Lycka till!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.