Postad 22 May 2006 - 22:46
Postad 27 May 2006 - 13:40
Postad 08 June 2006 - 22:34
SPL-1000R fick dessutom bäst i test i senaste numret av hemmabiotidningen! Så nog är det en bra sub!
Postad 08 August 2006 - 20:30
Tjena har själv ett par rs6or och jag valde mellan velodyne och rel rel blev lösninge det smälter ihop perfekt så om du inte fastnat för velodyne kan jag rekommendera att lyssna på rels basar.
Global, vilken REL modell blev det? Har själv RS6'or med Marantz 7500 framför och vill ha bra ljud för både film (5+1) och musik (2 kanal)
Postad 09 August 2006 - 00:50
Dessutom kan jag säga att det inte var spl1000 som vann testen det gjorde en Rel genom att som vanligt vara mycket mer exakt och gå bra mycket djupare.
Men som sagt Velodyne gör inga dåliga basar dom heller men mitt råd är att provlyssna och se vilken bas som passar dig bäst.
Den stora frågan är om du bara vill ha en bas eller om du vill ha ett stöd som framhäver frontarnas kapacitet och hjälper dem med det lilla de inte klarar av och stöttar dem uppåt i registren vill du bara ha en bas då är det velodyne vill du ha det där lilla extra då är det Rel som gäller.
Kan tillägga att jag nog aldrig kommer att byta till ett annat märke än Rel när det gäller basar är grymt nöjd.
Postad 09 August 2006 - 07:52
Dessutom kan jag säga att det inte var spl1000 som vann testen det gjorde en Rel genom att som vanligt vara mycket mer exakt och gå bra mycket djupare.
Men som sagt Velodyne gör inga dåliga basar dom heller men mitt råd är att provlyssna och se vilken bas som passar dig bäst.
Den stora frågan är om du bara vill ha en bas eller om du vill ha ett stöd som framhäver frontarnas kapacitet och hjälper dem med det lilla de inte klarar av och stöttar dem uppåt i registren vill du bara ha en bas då är det velodyne vill du ha det där lilla extra då är det Rel som gäller.
Kan tillägga att jag nog aldrig kommer att byta till ett annat märke än Rel när det gäller basar är grymt nöjd.
Rättelse: Det var visst Velodyne som vann testet! Undrar varifrån du fått att REL:en tog hem segern? Ren gissning utifrån att du själv har en REL och tycker den låter bra? Enligt testet tappade REL:en kontrollen ganska snabbt då volymen höjdes.
Postad 09 August 2006 - 08:35
Postad 09 August 2006 - 16:52
Postad 09 August 2006 - 17:05
Sorry det var testet i hifi&musik jag menade men håller fortfarande Rel som nummer ett.Men som föregående talare sa de gör basar utifrån två helt olika perpektiv.Det jag kan säga är att om Velodyne skall ha en någorlunda chans då är det till att tiita på deras grymma dd serie.
E väll inte bara basen som räknas? Beror oxå på vilka högtalare man matchar den med! Jag kör med helicon 800 och Spl 1200 R och det spelar grymt musikaliskt! Du säger att dom bara har en chans i DD serien, vad skall dom ha chans på???
Postad 09 August 2006 - 17:11
Mvh Andreas
Postad 09 August 2006 - 18:45
Postad 09 August 2006 - 20:14
Sen håller jag inte Rel's mindre modeller, Stempede, Strata Storm alls lika högt som de större modellerna. En rejälv skillnad när man går upp till de stora lådorna o.s.v. Jämför man med de lådorna så är det med Velodyne's DD ser man får jämföra. Rel kör med den klassiska gedigna tilltagna lådan och kraftiga mosfet steg, Velodyne har valt en lite låda men kompenserar med Servo och rejält tilltagna slutsteg. Jämför man de mindre modellerna från både Rel och Velodyne dras dom liknande problem. En liten låda har svårigheter att gå riktigt djupt och klara ljudtryck utan distortion. Låg bas, ljudtryck och lågdistortion är en knepig kombination, SPECIELLT i en liten låda. Distortionsnivåer på 20-30% är vardagsmat i sammanhanget, även om man klarar av en högre distortion på dessa frekvenser så vill man inte riktigt upp e dom siffrorna.
Väger man in musikalliska parametar så kan nog Rel ha ett aningens övertag, och några hz djupare kan dom gå också. Velodyne väger dock upp en hel del av det med sin kalibrering, kanske t.o.m så mkt så att dom får ett övertag. Det beror på hur bra man har möjlighet att justera in sin Rel'sub också. Rum och placeringsmöjligheter o.s.v. Lite uppmätta siffror från SPL 800 respektive Stampede'n. De bägge minstingarna alltså:
SPL 800R +/-3dB points: 24.2Hz -> >150Hz
Stempede'n +/-3dB points: 21.6Hz -> >150Hz
Kolla gärna graferna på de olika här på avtalk, en av de seriös mätningarna på subwoofers. Alla är uppmätta under exak samma förutsättningar och helt jämförbara.
Stempeden'n klarar inte samma ljudtryck, 100dB's mätningen uteblir t.o.m helt. Men vid de lägre ljudtrycken har Stempeden en i mina ögon aningens trevligare kurva. Distortionnen är gräslig på bägge om än snäppet värre på Stempeden. Kikar du däremot på Group Delay och Energy Time Frequency Spectogram graferna som lite grovt kan sägas var ett visst mått på "musikalitet" så är det ett stort övertag för Stampede'n. Bra värden här ger väl rätt förenklat en subb som är lätt att integrera, integrerar den bra så kommer det att låta bra. Något Rel tagit fasta på och vunnit många tester på. En DD18, eller två gärna, hade jag dock inte backat för....
Rel Stampede'n
Velodyne SPL 800R
Det finns också mer ingående förklaring om testmedoten och graferna HÄR
Så i mångt om mycket är det väldigt mycket en fråga om hur högt du skall spela? Glöm för allt i världen inte bort den trevlig BK Monolith subben. Mer bang-for-the-buck är förmodligen nästan svårt att hitta.
Mina 2 cent i subwooferfrågan
Postad 11 August 2006 - 11:50
Även jag vill lyfta fram autokalibreringen. Jag körde subben lite kort innan jag körde kalibreringen och jag hörde klart vilken förbättring EQ gjorde för ljudet (basen).
Jag tycker att Velodyne is the brand to use när det gäller subbar
Min åsikt...
Postad 12 August 2006 - 02:43
Postad 12 August 2006 - 06:17
Synd för dig Brandon för ville du ha en sub som flyttar luft så är Rel överlägsne när det gäller membranets slagländ så har inte Velodyne en chans tyvärr.
Skumt att du tycker så för jag har kommit fram till ungefär motsatsen. Rel är verkligen på inget sätt några SPL monster. Det är inte velodyne heller, men snäppet vassare än Rel på just den punkten. Det börjar dock hända en hel del hos Rel när man går över till de stora ST modellerna, där spelar den stora lådan en avgörande roll.
Postad 12 August 2006 - 15:59
Det jag kan säga är att Stampeden är den spänstigaste utav st serien och den flyttar luft tro mig
Postad 13 August 2006 - 10:22
när man går över till de stora ST modellerna
Med det menar jag de stora ST modellerna (Stadium, Stentor och Studio), inte de små. De tre modellerna skiljer sig markant från de små (Stampede, Strata, Storm).
Jag har inte lyssnat på just Stampeden, men jag har ägt en Strata och äger i nuläget två st Stentor så jag har iaf lite erfarenhet av modellerna, och det är en rejäl skillnad mellan de små och stora ST-modellerna.
Vet inte om man skulle kalla st serien för den serien som har stora lådor direkt har själv Stampede och den är en väldigt liten pjäs och när du säger Rels högre serier så en spl800 och en stampede som tillhör st serien kostar ju ungefär lika mycket.
Det låter nästan som att du inte har riktigt koll på HELA ST-serien
Postad 23 October 2006 - 23:14
Har jag fått en sub som låter helt underbart, vilket lyft för film och musik.
Innan fick jag flytta på suben hela tiden ändå blev det inte bra, men nu var det bara att ställa den där det så snyggast ut och fram med micken, perfekt ljud direkt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
96 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?