Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljuddämpning & absorbenter. Hjälp mig

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 June 2006 - 14:01

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej!

Jag tänkte sätta upp några ljudabsorberande plattor i mitt vardagsrum. Har tittat runt lite men jag undrar om man kommer att höra någon skillnad med endast ett fåtal plattor. Jag har 2,50 m i tak och betongväggar överallt i min studentlägenhet.

Ni kan ju kolla in mitt vardagsum på www.minhembio.com/tobbetobbe
Jag funderar på att sätta plattor nått sånt här...

Bifogad fil  PICT2114.jpg   65.87K   578 Antal nerladdningar
Bifogad fil  PICT2101.jpg   63.24K   550 Antal nerladdningar

Räcker det med tunna ljuddämpande takplattor som absorbering i min lägenhet tror ni? Behövs det på fler ställen än de jag har markerat ut? Det ska ju vara snyggt också :D.

Tacksam för svar
Tobbe

Redigerat av Unregisteredb32e32da, 13 October 2006 - 19:24.

Postad 07 June 2006 - 13:54

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Ja, du kommer att märka stor skillnad. Just placeringen av plattor bakom högtalaren har ingen direkt funktion annat än att bidra med *mer* absorbernade ytor i rummet.

Du kan absorbera av olika anledningar.

1) ...i syfte att minska tidigt reflekterat ljud vilket kommer att beblanda sig med direktljudet (det ljud som kommer från högtalarnas element utan att först reflekteras en/flera gånger innan det nås av dina öron) vilket i praktiken ger en ekoeffekt som ligger med en så pass kort tidsfördröjning att hjärnan inte kan urskilja det som ett separat ekoljud. Istället låter det som att högtalarna spelar mindre väl definierat.

2) ...i syfte att undvika eko i rummet vilket är ett problem som finns i det övre frekvensregistret ofta kallat fladdereko eller klappeko. Det hör du tydligt genom att klappa händerna och observera att ljudet ligger kvar i rummet efter klappet.

3) ...i syfte att inte enbart ta bort ovan klappeko utan ytterligare sänka reverberationstiden (den tiden ett ljud tar på sig för att dämpas till den graden att man inte längre hör det).

Placeringen av dessa plattor ovan soffan kommer att märkas klart och tydligt på dina i övrigt ganska kala väggar. Faktum är att det krävs väldigt lite för att dämpa mycket vilket du märker av att göra klapptestet, sedan stoppa in en enda sådan ecophon-liknande absorbent och upprepa klapptestet.

Vart handlar man.. bygghandeln, kolla Beijer exempelvis, eventuellt så kan det bli problem med att du måste köpa en hel förpackning men det är inte så många skivor i en sådan förpackning, normala mått är 600x600 eller 600x1200 mm.

Har du tur och ögonen med sig så finns det ofta byggen där de renoverar och kastar dylika absorbentplattor, själv passade jag på att ta ett helt gäng i samband med en liten ombyggnation på jobbet så jag har liggandes under garaget så jag klarar mig många gånger om :D

Dessa plattor är tunna och absorberar av naturen enbart höga frekvenser (optimerade för frekvenser där 1/4 våglängd är ~lika med absorbentens tjocklek vilket är vad.. 25 mm? Genom att lägga en luftspalt bakom så sänker du så att absorbenten jobber ännu lite lägre men vi snackar fortfarande om höga frekvenser :angry:

Basabsorbtion är ett större problem vilket kräver krafttag i form av stora absorbenter vilka jobbar enligt helt andra principer då en dito ecophon-absorbent som klarar att absorbera bas måste vara håller tjocklekar upp till flera meter! Helmholtzabsorbenter, kvartsvågspipor, membranabsorbenter mm krävs i dessa fall och kan avstämmas för att absorbera välfri frekvens precis så lågt som det behövs. Men dessa är till skillnad från de plattor du är ute efter smalbandiga, inte bredbandiga och jobbar (beroende på konstruktion) över ett 10-tal närliggande frekvenser.

För att hitta platserna där du har dina tidiga reflektioner, vilket är det viktigaste om man vill få bra ljud .. reducerat eko får du på köpet, hittar du genom att ställa (eller få hjälp av någon som håller) en spegel på sidoväggar, golv och tak och där du ser dina högtalares element där har du en tidig reflektion.

Om du kan, absorbera första reflektionspunkten på sidoväggarna. Absorbera eller diffusera ovan soffan samt se till att du har en så stor och så tjock matta som möjligt på golvet.

Resultatet är STORT - med stora bokstäver, definitivt en bra bit på vägen men ingalunda totalt.

Sedan kan du självklart gå vidare hur långt som helst när det gäller akustikjusteringar, frågan är bara hur mycket man accepterar att det syns och hur mycket plats det får ta :blink:

Lycka till ;)

Redigerat av EuphoniC, 07 June 2006 - 13:59.

Postad 07 June 2006 - 18:11

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Tack för svaret...

Har just suttit och lyssnat på ett 50 minuters frekvenssvep mellan 0-300 hertz. Eller ja... jag satt ju inte alla 50 minuterna ;). Men det börjar ändå bli oroväckande stor nördvarning på mig, är väl för att tjejen är bortrest som man blir såhär. :angry: :blink:
Blev dock förvånad över att det kan skilja så mycket i volym bara man rör på sig 1-2 dm hit eller dit. Sen peakar det ju av sig själv rätt ordentligt hela tiden men kanske särskilt vid 100 och drygt 200 Hz för mig.
Jag ska nog börja titta på lite tjockare absorbenter. Blir utmanande att få till något snyggt i sommar.

Det kanske inte syns så bra på ovanstående bilder men desto bättre i mitt galleri att jag har lite svårt att hitta på nåt bra för de tidiga reflexerna på sidorna då ett fönster är på ena sidan och en mer öppen yta på andra sidan. Vi funderar iofs på att skaffa en soffa med divan längs fönstret så det kan väl hjälpa till lite, eller?

Lägg gärna in bilder på era egna dämpningar här eller hänvisa till dessa så kanske man kan få lite idéer

Postad 07 June 2006 - 19:08

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Det finns en hel del snygga fristående alternativ, och man kan förstås också bygga fristående om man så vill, exempelvis av gjutrör som man såga upp halva, fyller med absorberande material, tygklär och låter stå fritt i första sidoreflektionen.

Acoustica Applicata har utsökta fristeående absorbenter (de absorberar hyfsat lågt också) som även har en diffuserande sida men smakar det så kostar det också .. förstås.

Mårten Design marknadsför f.ö. de här i Sverige.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  daad.jpg   89.26K   330 Antal nerladdningar

Redigerat av EuphoniC, 07 June 2006 - 19:09.

Postad 22 June 2006 - 11:41

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Formen på mitt rum kanske inte riktigt framgick av de första bilderna... Här kommer en panoramabild så ni får en uppfattning om hur kalt det är. Rummets dimensioner är 515x374x250 cm.

Bifogad fil  DSC00111.JPG   86.21K   364 Antal nerladdningar

Postad 26 June 2006 - 09:43

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Skulle jag vara du så skulle jag ta dit en duktig akustiker som utreder rummet innan du lägger ner
pengar på att köpa en massa absorbenter.
Det blir billigast i slutändan att göra det rätt från början.

Det är faktiskt väldigt lätt att man bygger fel och försämrar ljudet istället för att förbättra, speciellt
om man bygger med absorbenter som är relativt smalbandiga (höga Q-värden) eftersom de påverkar
frekvensgången kraftiga just där de är verksamma.

Jag gjorde som så att jag tog hem en akustiker (Ingvar Öhman) för att utreda mitt lyssningsrum.
Kostade mig totalt 4000 kr att få den konsultationen gjord, samtidigt ritade Ingvar upp ritningar på
hur rummet skulle byggas om för att bli optimalt.
Den konsultationen var kanon! Rummets layout blev mycket bättre än jag hade hoppats på
samt så tror jag att det hela kommer bli väldigt snyggt.
Räknar man in konsultationskostnaden i summan av vad hela ombyggnationen kommer att kosta
så kommer det nog hamna någonstans kring 25% av totalkostnaden.
Har snart köpt in material för runt 15 lakan som ska upp i rummet (delar är färdiga, men allt är långt
ifrån färdigt).

Däremot kan man ju göra akustiken hyggligare med små hjälpmedel också.

Skulle jag gjort så, alltså att med små hjälpmedel utan en akustiker inblandad, så skulle jag först
och främst försöka minska ner på tidiga rumsreflexer.
Sätta upp akustikpaneler bakom högtalarna (och lämna ungefär en femtedel av väggen mitt
emellan högtalarna odämpad) från golv till kanske tak (om det behövs) samt i angränsande hörn

Huruvida man har stora problem med reflexer från sidoväggarna får man ju bedömma efter hand
om det behöver absorberas.

Bakom lyssningsposition skulle jag ha satt upp hyllor med grejjer som INTE står ordnat utan
oregelbundet (både i djup och höjd).
Detta för att skapa diffusion bakom lyssningsplatsen.
Behöver det dämpas i basregistret brukar det ofta bli bra om man gör dämpningen bakom
lyssningspositionen. Ett bra snåltips är att fylla hålrummet under soffan med dämpmaterial (glasfiber
eller stenull, som man sen spänner ett tyg framför så att det inte ramlar ner på golvet).
Där får man ofta in en ganska stor volym dämpmaterial, vilket gör nytta.

Sen kan lite tjockare gardiner eller drapperier vara bra också för att minska ner på klangtiderna
i rummet.

Gör man mer och mer akustikregleringar så brukar dock tyvärr fladderekona i rummet att göra sig
mer tydliga, de har i regel rätt liten amplitud jämfört med andra akustikproblem så ibland är de
knappt märkbara förren man fått bukt på de större problemen.

Postad 26 June 2006 - 15:09

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Behöver också få bukt med akustiken i mitt vardags/biorum.
Har inte undersökt saken så ingående men jag misstänker att ett stort problem är tidig reflektion samt att jag behöver skaffa en hylla e.dyl. längs ena väggen så att inte basen drabbas av cancelation/peakar.

Däremot är mitt rum lite dumt i det att ena väggen har ett stort valv medan andra sidan inte har det. Mycket osäker på vad detta valv gör för akustiken då ena högtalaren står 40 cm från själva valvet och den andra mot en vägg.

Postad 01 July 2006 - 20:34

Unregistered220336e8
  • Unregistered220336e8
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Frågor kring akustik har visserligen ställts många gånger om... men är ändå lika intressanta att läsa.

Tråkigt att dessa trådar alltid tar slut så fort bara... :rolleyes:

Lite text på nätet av/om Öhman... bl.a denna
http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Bara att rekommendera... mycket visdom kring ämnet

Redigerat av Unregistered220336e8, 01 July 2006 - 20:58.

Postad 01 July 2006 - 21:34

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0
Kika i mitt galleri om du har lust. Finns en liknande tråd om detta som jag har postat lite nyttig info i.

Sök på: absorbentbygge el. liknande.

//Lorryquai

Postad 28 July 2006 - 10:47

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag var iväg på Byggmax för att köpa spånskiva till en sänggavel som jag tänkt bygga och hittade då något som heter asfaltboard (13 x 1200 x 2740 mm, Pris: 79,95 kr).
Är det någon som vet nånting om detta, hittade ingen info om densitet m.m, eller vad det är tänkt att man ska ha det till.
Skulle man kunna ha detta till att dämpa ljud? Det var ju ganska billigt.

Har för övrigt varit och köpt några lite djupare tavelramar på ikea som jag funderar på att fylla, men om man bara har affischer och inte tygduk i dessa reflekteras väl det mesta tillbaka ändå eller?

Postad 28 July 2006 - 19:04

- Trekker -
  • - Trekker -
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Här har du lite info om Asfaltboard.

http://kund.beijerby...w1ff88sj0x0lehm

Det här används de till:

"När asfaltboardskiva monteras som vind och fuktskydd ovanpå isoleringen brukar den monteras..."

Källa: http://www.tenico.nu/tips31.htm

Eftersom de används som fukt och vindskydd är de inte porösa så jag tror inte att de skulle dämpa något vidare.

Redigerat av - Trekker -, 28 July 2006 - 19:05.

Postad 29 July 2006 - 15:24

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
tobbe: Jag kan verkligen rekommendera takplattor typ ecophon. Inte speciellt dyrt med några st, definitivt inte i "hifimått mätt". Kör själv med 6 plattor 2 bakom högt och resten bakom lyssningspos och skillnaden är som natt och dag. Fick ett helt annat lugn och tjaming i musiken och det går att spela högre utan att det skär i öronen. Har läst många trådar på olika forum om absorbenter och placering, material etc som får det här med ljudisolering att verka krångligare än det behöver vara (missförstå mig rätt alla proffs). tycker att du ska prova och inhandla några och sätta upp där det ser snyggt ut. möjligt att det blir effektivare om man mäter och bygger men för de 600 spänn jag lagt ut har jag helt klart fått valuta för pengarna...och resten av familjen tycker att det ser snyggt ut oxå vilket man är ack så beroende av om man eftersträvar välljud i hemmet :)
kolla gärna mitt galleri för bilder på hur jag gjort.

Postad 31 August 2006 - 12:50

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej igen och tack för svaren

Nu har jag hittat 10 st 2 cm tjocka ecophon-plattor. De låg och skräpade utanför umeå universitet. I alla fall har jag lite funderingar om hur man ska disponera dessa plattor. Som ni ser på bilden har jag fått upp två tavlor på väggen sen sist. Vad händer om man stoppar i plattor inuti ramarna, får man nån förbättrad akustik då eller blockerar glaset det mesta av absorbtionen?
Funderar också på om jag ska ta och sätta ihop plattor mot varandra, så man får det 4cm tjockt, och ställa bakom högtalarna?
Till sist undrar jag om man behöver göra nåt med plattorna, typ klä dem i polyestervadd på baksidan där de inte har det där skyddande lagret?
Bifogad fil  DSC00411.JPG   347.01K   153 Antal nerladdningar

/Tobbe

Postad 31 August 2006 - 13:28

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Glaset tar bort funktionen helt.

Postad 03 September 2006 - 14:00

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Jag skulle nog klä dem om jag var du...du verkar ha det rätt *cleant* (ser schysst ut) och det skulle nog se ganska uppseendeväckande och konstigt ut att ha dem som de är (som jag själv har). Jag skulle satsa på ett tyg i så lik färg som väggen som möjligt, blir mer diskret + att du får lite struktur på väggen vilket kan se ganska trevligt ut. kör med bomull eller nåt annat naturmaterial som andas och inte förstör absorberingsförmågan. Dubbla plattor behöver inte vara helt fel, du har ju en del att ta av.

Postad 03 September 2006 - 14:23

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Vore skönt om man kunde hitta nåt snyggt tyg att klä dessa plattor med. Detta är ju en förutsättning för att man ska få sätta upp dem. Man kanske skulle ta fram staflit och gå lös på en duk... eller så inte. Ni får gärna tipsa mig om ni hittar nåt snyggt tyg.

Postad 04 September 2006 - 11:51

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kika in på tygaffärerna i stan. ;)

Postad 05 September 2006 - 09:44

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Här finns en del tyger.
Här också.

Postad 10 September 2006 - 12:54

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Även jag går i tankar om att sätta upp ecophone plattor men innan jag gör det så skulle jag vilja ha era synpunkter på följande:

"Ett allvarligt problem med dessa glasfiberabsorbenter uppstår, när den inneboende fukten i
isolerskivorna avdunstar, då kan de uttorkade och lättflyktiga fibrerna spridas ut i rummet
och göra rumsluften hälsofarlig"

Ecophone skivorna är ju inte isolerskivor men innehåller glasfiber, så räcker det med ett lager tyg på sidan med glasfibern eller måste man ha nåt annat ?
Har ju sett folk som hängt dom som dom är och ingen nämner några risker, så är jag ute o cyklar eller ?
Visserligen är ju densiteten annorlunda i en ecophone platta än i isoleringsskiva.

Redigerat av Unregistered592cec63, 10 September 2006 - 12:57.

Postad 16 September 2006 - 10:25

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hittade snygga tyger på Åhlens men tyvärr var de lite dyra och inte den rätta bredden som jag ville ha. Endast 110 cm bred och då blir det ju mycket spill om man har 60x60-plattor. =(

Bifogad fil  metervara2.gif   23.25K   2 Antal nerladdningar

Här är en länk till fler av deras nya tyger:

Åhlens tyger

Redigerat av Unregisteredb32e32da, 16 September 2006 - 10:26.

Postad 16 September 2006 - 10:34

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Mattor! Gardiner!

Postad 17 September 2006 - 00:51

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
que?

Postad 17 September 2006 - 05:55

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Mattor! Gardiner!

<{POST_SNAPBACK}>

Saker som dämpar?

Postad 17 September 2006 - 11:29

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Alltså, oftast vinner man mycket på att få ned efterklangstiden i rummet. Då är mattor och gardiner/draperier väldigt effektiva, eftersom de täcker större ytor än fjuttiga paneler.

0,6*0,6-plattor är bara 0,36 m2, medan ett gardiner utan vidare är 1-2 m2. En medelstor matta på 1,8*2,4=4,32 m2 motsvarar 12 plattor. Go figure...

Ert kala betongrum behöver mer textilklädda ytor.

---

Inga plattor absorberar i basregistret. Där behövs istället avstämda absorbenter, t ex dessa.

---

För att modulera förstareflektionen (som kan ge utsläckningar), kan det vara intressant att prova plattor eller, ur allergisynpunkt hellre, profilerad skumplast. Jag skulle dock sätta dem tätare, strax innanför högtalarna.

Redigerat av guldfisk, 17 September 2006 - 11:29.

Postad 13 October 2006 - 19:20

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Nu har jag experimenterat med mina 10 ecophon-plattor. Hände inte så mycket tyckte jag. :)
Mest skillnad blev det INTE när jag placerade dem där jag trodde de skulle göra mest nytta, t.ex. vid första reflexen resp. bakom högtalarna och bakom mig.
Det blev aningen bättre när jag försökte täppa till öppningarna till köket och hallen. Bäst blev det nog när jag bara spred ut dem över golvet. Men så kan man ju inte ha det. Slutsatsen blir att de får ligga kvar nere i förrådet. Längtar efter när man skaffar hus och kan täcka ett rums golv med heltäckningsmatta. :)

Har varit än en gång på Åhlens. De har en del fina tyger asså.

Bifogad fil  DSC00520.JPG   434.26K   20 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC00518.JPG   406.41K   17 Antal nerladdningar

Postad 14 October 2006 - 16:01

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Åhlens har fina tyger, gillar marimekkos stil, kan du inte bara skaffa en likadan v-rums matta du har nu och sätta dom bredvid varann ? Så att de står närmre frontarna s.a.s

Postad 14 October 2006 - 16:56

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Tror inte det skulle bli så snyggt men jag kan nog flytta fram den jag har 2 dm. Men det gör ju inte mycket åt helheten.

Postad 16 October 2006 - 11:13

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
lite förvånad att du inte märkte mer skillnad bakom / framför men ifrågasätter inte din upplevelse. lite nyfiken bara på vad du hörde för skillnad. sen vet jag inte hur hög volym du körde dina tester på men tror inte att det hade spelat så jättestor roll för ditt resultat.

Postad 16 October 2006 - 16:34

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag testade samma låt om och om igen på rätt hög volym. Tyckte att rummet kändes lite mer stängt när jag stängde igen öppningarna till hallen och köket (logiskt va). Tyckte då att basen kändes mer jämn och att några fler detaljer trädde fram. När jag la plattorna på golvet tyckte jag också att jag hörde lite fler detaljer, men ingen skillnad i basen tror jag.

Postad 17 October 2006 - 09:21

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
ok, jag tyckte den största effekten var på diskanten (inte lika vass) + att musiken fick ett större lugn, tystare i bakgrunden liksom, mer 3D-effekt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.