Skulle jag vara du så skulle jag ta dit en duktig akustiker som utreder rummet innan du lägger ner
pengar på att köpa en massa absorbenter.
Det blir billigast i slutändan att göra det rätt från början.
Det är faktiskt väldigt lätt att man bygger fel och försämrar ljudet istället för att förbättra, speciellt
om man bygger med absorbenter som är relativt smalbandiga (höga Q-värden) eftersom de påverkar
frekvensgången kraftiga just där de är verksamma.
Jag gjorde som så att jag tog hem en akustiker (Ingvar Öhman) för att utreda mitt lyssningsrum.
Kostade mig totalt 4000 kr att få den konsultationen gjord, samtidigt ritade Ingvar upp ritningar på
hur rummet skulle byggas om för att bli optimalt.
Den konsultationen var kanon! Rummets layout blev mycket bättre än jag hade hoppats på
samt så tror jag att det hela kommer bli väldigt snyggt.
Räknar man in konsultationskostnaden i summan av vad hela ombyggnationen kommer att kosta
så kommer det nog hamna någonstans kring 25% av totalkostnaden.
Har snart köpt in material för runt 15 lakan som ska upp i rummet (delar är färdiga, men allt är långt
ifrån färdigt).
Däremot kan man ju göra akustiken hyggligare med små hjälpmedel också.
Skulle jag gjort så, alltså att med små hjälpmedel utan en akustiker inblandad, så skulle jag först
och främst försöka minska ner på tidiga rumsreflexer.
Sätta upp akustikpaneler bakom högtalarna (och lämna ungefär en femtedel av väggen mitt
emellan högtalarna odämpad) från golv till kanske tak (om det behövs) samt i angränsande hörn
Huruvida man har stora problem med reflexer från sidoväggarna får man ju bedömma efter hand
om det behöver absorberas.
Bakom lyssningsposition skulle jag ha satt upp hyllor med grejjer som INTE står ordnat utan
oregelbundet (både i djup och höjd).
Detta för att skapa diffusion bakom lyssningsplatsen.
Behöver det dämpas i basregistret brukar det ofta bli bra om man gör dämpningen bakom
lyssningspositionen. Ett bra snåltips är att fylla hålrummet under soffan med dämpmaterial (glasfiber
eller stenull, som man sen spänner ett tyg framför så att det inte ramlar ner på golvet).
Där får man ofta in en ganska stor volym dämpmaterial, vilket gör nytta.
Sen kan lite tjockare gardiner eller drapperier vara bra också för att minska ner på klangtiderna
i rummet.
Gör man mer och mer akustikregleringar så brukar dock tyvärr fladderekona i rummet att göra sig
mer tydliga, de har i regel rätt liten amplitud jämfört med andra akustikproblem så ibland är de
knappt märkbara förren man fått bukt på de större problemen.