Skall försöka ge lite mer intryck även om jag inte är något proffs inom området på något sätt.
Jag driver dessa med en Classic 8.0b och Yamaha 640 som försteg. Kör med en Xindak AC-01 mellan
för och slutsteg och vanlig standard suprakabel 2,5 med profigold bananer. Kör ej Bi-wire.
Pionner DVD 490 via COAX, ren CD får införskaffas senare.
Kan väl börja med att säga att de helt enkelt spelar i en högre division än mot högtalare
jag provlyssant i denna prisklass innan som tex Audio Pro Blue Diamond, Monitor Audio RS6.
Detta hör man direkt ( i alla fall jag) och gäller generellt sätt utan att gå in på detaljer.
(Och då låter ovan nämnda på intet sätt dåligt, tvärtom).
I hemmabio är ljudet extremt bra och kraftfullt och smetar ut varje detalj. Man kan lyssna
högt på dom utan att det blir irriterande pga av ljudkvaliteten i sig. Ljudbilden är ganska
stor med kontrollerad bas med bra tryck i som ej "bumlar" iväg omkontrollerat som man nu märker att
mina tidigare JBL E90 tydligen gjort en smula

, dessa är tightare och låter bättre i sig, mer Hifi.
Dialogen hörs mycket tydligt i filmer och olika ljud separeras fint. Diskanten låter ren
och klar. Även på lägre volym så behåller ljudet sina detaljer. Har prövat
med filmer som Gladiator, Open Range, Sagan om ringen osv och de har blivit som nya igen.
Det är numera en stor och mäktig upplevelse att se på film hemma.
Att man kunde få ut så mycket tryck och bra ljud ur en classic 8.0b visste jag ej
I stereo låter de även mycket bra, låter faktiskt hifi (har då Compact XZ-1 som refrerence) samtidigt som man
har toppklass på hemmabioljudet, man får det bästa av två världar på annat sätt än jag hört tidigare vilket nog
ambitionen varit med dessa. Allt hörs så klart och träder fram, ljudet öppnas upp, är som om man tagit bort en "filt" framför.
Man klarar sig utan subbas med. Har bred musiksmak som typ Depeche mode, Yello, Dream Theater, Audioslave, Opeth, lät alla bra och jag inget att klaga på där.
Jag har bara lyssnat en ca 60 timmar på dom så förmodligen är dom ej helt inspelade ännu och kommer förhoppningsvis att låta än bättre.
Mvh Joacim Carlsson
Redigerat av Unregistered1f83479e, 19 December 2006 - 12:39.