Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV): problemlösning!

1471 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 juni 2006 - 10:58

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Denna tråd är ENBART för att dela med sig av information och lösa problem med CD:s mpeg-4 HDTV-box! Vänligen respektera detta och ställ övriga frågor i den andra tråden! Bidra även med information samtidigt som ni ställer frågor, kopiera och fyll i "formuläret" nedan!

Ta reda på så mycket information som möjligt innan ni postar, ställ mottagaren på HD-kanalen innan ni läsar av värden!

Det är viktigt att så många som möjligt bidrar med information, särskilt ni som INTE har problem! Lämna tips om ni tror er ha löst något problem!


Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box

Fel: Drop-out på bild och ljud var 5-10:e minut på HD-kanalen, Drop-outs på ljud på C+ filmkanaler, enbart pcm-ljud på filmkanaler.

Saknas: EPG, text-tv, FTA går ej att få in med boxen, ingen kanallista, "favoriter" funkar ej.

HÅRDVARA:

Parabol: CD:s egen parabol (90 cm?), dubbla LNB.
Mikrovågshuvud/LNB: Digiality 0,6 dB
Diseq: Ja, men används ej f n (förbikopplad)
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI
Ljud: S/PDIF till receiver


BOX:

Förtejpade utgångar på baksidan: ja
Signalstyrka: 163

Bildmeny:
HD-utgång: (ja)
HD-upplösning: 720P
TV-format: 16:9
S-video: (ja)

Ljudmeny:
Dolby AC3: (ja)

System-meny:
Serienr: 018000010258
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1


OBS! När ni har fyllt i "formuläret", glöm inte att skicka en kopia till CD!
Gör detta HÄR!!!


Tips: ljudnivån på den analoga ljudutgångarna på min box var väldigt låg, så låg att jag trodde att den inte fungerade. Ljudnivån justeras med fjärren och under "S/PDIF" (!) i ljudmenyn.

Med analogt ljud så försvinner drop-outs på ljudet på filmkanalerna.

Redigerat av Veritas, 10 juni 2006 - 11:15.


#2

Postad 10 juni 2006 - 15:02

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Veritas: Du skriver "favoriter funkar ej". Men genom att trycka på hjärt-knappen så växlar du mellan totala listan och favoritlistan (som du sedan får stega igenom med P+/P-). Men du kommer i alla fall fram snabbare till t.ex. hustruns favoritkanal BBC Food....

#3

Postad 10 juni 2006 - 16:13

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
I den andra tråden har någon påpekat att det inte blir nån textning på CMore HD -kanalen. Men jag har inte textning på de andra CD Film-kanalerna heller. Är det någon av er som sett nån textning?

Och hur är det med textning på SVT1 och SVT2 på utländska program. De kör väl också med "digital textning"? Så det kanske inte heller funkar? Har inte sett nåt sånt program ännu.

#4

Postad 10 juni 2006 - 19:11

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
Förutom några av de redan nämnda, saknade funktionerna, saknar jag själv timer-funktion för avspelning. Är ofta bortrest och vill då kunna spela in serier och annat. Kommer det inte en sådan funktion, blir det definitivt retur av den här boxen.

@hnn, har du ställt in i efterhand att du vill ha textning på t.ex. Svenska? Hade inte heller text på C+-kanalerna, men gick då in i språkmenyn och ställde in Svenska för undertexter.

#5

Postad 10 juni 2006 - 19:44

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

@hnn, har du ställt in i efterhand att du vill ha textning på t.ex. Svenska? Hade inte heller text på C+-kanalerna, men gick då in i språkmenyn och ställde in Svenska för undertexter.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack, jag var inte tillräckligt ihärdig. Nu funkar det! När jag försökte förut så var det alternativet gråat och inte åtkomligtk, men nu gick det. SBS-fel! (Skit Bakom Spakarna)

#6

Postad 10 juni 2006 - 19:47

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Fördröjt ljud

På HD-kanalen är ljudet fördröjt (både när jag tar det direkt till TVn via HDMI, och när jag tar ut det till min förstärkare via digital utgång SPDIF.

Däremot är det synkat på andra kanaler.

Är det bara jag som har det problemet, eller är det allmänt?

Hans

#7

Postad 10 juni 2006 - 19:53

Unregistered195549ad
  • Unregistered195549ad
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
jag har inte de problemet jag har synkat ljud till alla kanaler

#8

Postad 10 juni 2006 - 22:55

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Fördröjt ljud

På HD-kanalen är ljudet fördröjt (både när jag tar det direkt till TVn via HDMI, och när jag tar ut det till min förstärkare via digital utgång SPDIF.

Däremot är det synkat på andra kanaler.

Är det bara jag som har det problemet, eller är det allmänt?

Hans

<{POST_SNAPBACK}>


Menar du att ljudet kommer efter bilden (annars har ju en hel del problem med det omvända förhållandet)? Har inte upplevt det problemet hos mig. Kör med Panasonic PV60 och en "gammal" Panasonic SA-HE9 förstärkare. Funkar kanon med AC3 på HD-kanalerna, inga missynkningar alls.

#9

Postad 11 juni 2006 - 06:04

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Angående FTA (Free To Air-kanaler):

Jag är en gammal CD-kund, men har de sista 5 åren kört egen box (Echostar och Samsung). Därför en fråga till er som kört box levererad av CD: Har dessa boxar möjlighet till att ta in fler satelliter och FTA? Hur är det med MPEG-2 boxen?

Jag vill alltså veta om det är av princip som CD inte erbjuder detta, eller om det bara är brist på tid vid framtagandet av HDTV-boxen.

#10

Postad 11 juni 2006 - 06:42

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Angående FTA (Free To Air-kanaler):

Jag är en gammal CD-kund, men har de sista 5 åren kört egen box (Echostar och Samsung). Därför en fråga till er som kört box levererad av CD: Har dessa boxar möjlighet till att ta in fler satelliter och FTA? Hur är det med MPEG-2 boxen?

Jag vill alltså veta om det är av princip som CD inte erbjuder detta, eller om det bara är brist på tid vid framtagandet av HDTV-boxen.

<{POST_SNAPBACK}>



CD:s Combobox duger utmärkt till att ta in valfria satelliter och kanaler. Med rätt CA-modul kan man även se Viasat, så där finns inga begränsningar. Hade HD-boxen varit lika som Comboboxen hade jag varit nöjd.

#11

Postad 11 juni 2006 - 10:00

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Veritas: Du skriver "favoriter funkar ej". Men genom att trycka på hjärt-knappen så växlar du mellan totala listan och favoritlistan (som du sedan får stega igenom med P+/P-). Men du kommer i alla fall fram snabbare till t.ex. hustruns favoritkanal BBC Food....

<{POST_SNAPBACK}>


Bra tips, BBC food var det... :D

Förutom några av de redan nämnda, saknade funktionerna, saknar jag själv timer-funktion för avspelning. Är ofta bortrest och vill då kunna spela in serier och annat. Kommer det inte en sådan funktion, blir det definitivt retur av den här boxen.

<{POST_SNAPBACK}>


Timerfunktion bör kunna läggas till i mjukvaran. Men jag skulle helst av allt vilja ha en HDD-box senare som enkelt kan spela in alla avsnitt av en serie "automatiskt". Men då är ju kortet låst till mottagaren...skit! :lol:


Fördröjt ljud

På HD-kanalen är ljudet fördröjt (både när jag tar det direkt till TVn via HDMI, och när jag tar ut det till min förstärkare via digital utgång SPDIF.

Däremot är det synkat på andra kanaler.

Är det bara jag som har det problemet, eller är det allmänt?

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, inte på mpeg-4 mottagaren, däremot så kunde på mpeg-2 tappa synk ibland och då var man tvungen att starta om boxen. I mpeg-2 mottagaren kunde man även justera en fördröjning av ljudet i mottagaren. När bilden skalas om i mottagaren från t ex 1080i till 720P så kan bildbehandling orsaka att bilden kommer efter ljudet som då måste fördröjas.


Angående FTA (Free To Air-kanaler):

Jag är en gammal CD-kund, men har de sista 5 åren kört egen box (Echostar och Samsung). Därför en fråga till er som kört box levererad av CD: Har dessa boxar möjlighet till att ta in fler satelliter och FTA? Hur är det med MPEG-2 boxen?

Jag vill alltså veta om det är av princip som CD inte erbjuder detta, eller om det bara är brist på tid vid framtagandet av HDTV-boxen.

<{POST_SNAPBACK}>


Mpeg-2 boxen var en prototyp i jämförelse med mpeg-4 boxen, den kunde inte heller ta emot FTA. Däremot så har tidigare CD-boxar gjort det, man kunde t o m se Viasats kanaler i samma box tills dom böt system och började låsa korten till sina egna mottagare.

Glöm inte att jämföra er box med de data som står i första inlägget! Har någon en annan mjukvara? Update ID? Hårdvarunr? Då kan vi kanske avgöra om det finns flera versioner av boxen och kanske olika mjukvaror?. Vissa har ju t ex "otejpade boxar".

#12

Postad 11 juni 2006 - 11:15

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Jag har precis pratat med kundtjänst, hon jag pratade med hade inte hört talas om bild-störningar (drop-outs, att man tappar bild) utan bara problem med ljudet. Det kan bero på att de flesta som ringt bara har provat att se på filmkanalerna där "bara" ljudet försvinner.

Hon tyckte jag skulle kolla och boxen var inställd på DVB-S2, vilket den är och även prova den medfäljande HDMI-kabeln, jag har gjort det men ingen skillnad.

Men eftersom hon inte har hört talas om bildproblem på HD-kanalen så bör nog alla som har det ringa eller maila till kundtjänst: telefon: 0770-33 22 11, kl 10-19 söndagar, mån-lör 10-21.

Redigerat av Veritas, 11 juni 2006 - 11:16.


#13

Postad 11 juni 2006 - 12:52

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Angående FTA (Free To Air-kanaler):

Jag är en gammal CD-kund, men har de sista 5 åren kört egen box (Echostar och Samsung). Därför en fråga till er som kört box levererad av CD: Har dessa boxar möjlighet till att ta in fler satelliter och FTA? Hur är det med MPEG-2 boxen?

Jag vill alltså veta om det är av princip som CD inte erbjuder detta, eller om det bara är brist på tid vid framtagandet av HDTV-boxen.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har tills nu haft CDs gamla Grundig-hyrbox. På den var det under flera år inga problem, men efter firmware-uppdatering i höstas, gick det plötsligt bara att få in kanaler ifrån Thor. Det var dock inte begränsat till bara CDs egna kanaler på Thor som med den nya HD-boxen.

#14

Postad 11 juni 2006 - 13:27

pege_amp
  • pege_amp
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Bild via HDMI låser hela min box, fjärrkontroll och allt.
Via komponent funkar det klockrent på bildsidan, ytterst få "dropouts" eller hack.

AC3-ljudet däremot försvinner lite då och då.
Analoga ljudutgången fungerar bra fast det är väldigt mycket lägre volym.

Jag har inga överklistrade "extra" utgångar på baksidan såsom USB eller liknande.
C More HD saknar text, alla andra kanaler har text.

Ljudet jobbar CD på iaf vad de sagt till mig...de visste dock inte vad som krävdes för att fixa till det, om det sköts automatiskt med en update eller inte.

(Att HDMI inte fungerar som det ska, kan KANSKE bero på att jag har en konvertering till DVI
eftersom projektorn inte har HDMI in.
Jag fick dock enbart tag på HDMI--->DVI singellink.
Skall prova med HDMI--->DVI Duallink så fort jag får tag i en kabel. Dock borde det inte låsa hela boxen så den blir helt knäpp)

#15

Postad 11 juni 2006 - 15:20

LasseMangan
  • LasseMangan
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Har dropouts och tappar ljudet då och då. Problemen tycks öka med tiden men återställs delvis vid kanalbyte eller av/påslag av boxen. Signalstyrkan relativt konstant men färgindikatorn för kvalite vandrar mellan röd-orange-grön.

Har testat med kortare parabolkabel, fr 30 till 15 meter med liten förbättring dock vandrar röd-orange-grön fortfarande. Verkar som signalen är svajig eller ostadig på något sätt. Har även vinklat om parabolen (Europa) utan förbättring, bor i södra delen av landet. Synd, för bild och ljud kanon när det fungerar.

Har i stort samma versioner, update id, mm som ovan dock skiljer;
Förtejpade utgångar på baksidan: nej
Något lägre Signalstyrka: 153

Någon som upplever samma problem med färgindikatorn?

#16

Postad 11 juni 2006 - 16:07

c0ol
  • c0ol
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box

Fel: Drop-out på ljud var 10:e minut på HD-kanalen, Drop-outs på ljud på C+ filmkanaler, enbart pcm-ljud på filmkanaler.

Saknas: EPG, text-tv, FTA går ej att få in med boxen, ingen kanallista,

HÅRDVARA:

Parabol: CD:s egen parabol (90 cm?), en LNB
Diseq: Nej
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI
Ljud: S/PDIF till receiver


BOX:

Förtejpade utgångar på baksidan: Nej, har ingen USB, nätverks utgång
Signalstyrka: 153

Bildmeny:
HD-utgång: (ja)
HD-upplösning: 720P
TV-format: 16:9
S-video: Nej PAL

Ljudmeny:
Dolby AC3: (nej)

System-meny:
Serienr: 018000021909
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

#17

Postad 11 juni 2006 - 16:26

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
pege_amp: Projektorn har HDCP? Jag körde förut med en enkel DVI-HDMI övergång från Clas Ohlson på mpeg-2 boxen utan problem. Bildsignalen i DVI och HDMI är likadan, så den behöver inte konverteras.

Lassemangan: Det låter som om du behöver göra något åt parabolen, jag hade 159 på en taskigt injusterad parabol och har nu 163 med en mer noggrann justering. Jag har en vanlig 90 cm CD-parabol, dock med två stycken lnb. Signalstyrkan är hur stabil som helst från min parabol, men jag har trots det drop-outs på bild och ljud på HD-kanalen.

c0ol: Tack!

Jag har ringt kundtjänst ännu en gång och meddelat att deras tips inte fungerade. Dom ville att jag skulle undersöka om jag hade drop-outs på "vanliga kanaler" också, så jag såg första halvlek i Holland-matchen på TV4 (sdtv), inga drop-outs. Inget DD-ljud heller, vilket jag tror att det borde ha varit. (SVT sänder iaf fotbollen med DD5.1 ljud, men det funkar inte heller på mpeg-4 boxen).

Hon jag pratade med ville att jag skulle ringa imorgon då teknikerna jobbade, jag uppmanar alla att ringa som har samma problem! Hon sade också att dom jobbar på ljudproblemet.

#18

Postad 11 juni 2006 - 16:29

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0
Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box

Fel: Drop-out på ljud en ggr/dygn, bild på oftast 4:3 utom i vissa fall. Väljer jag 16:9 på både TV och Box så vil jag ha 16:9 och inte 4:3. Ingen inspelning via SCART.

Saknas: Text-tv, FTA går att få in med boxen och ett kort (Med Comhems kalekort får jag in från Thor: BBC World, Lifestyle, Gospel Channel, Visjon Norge, MooobyTV, och CCTV9)

HÅRDVARA:

Parabol: CD:s egen parabol (50/60 cm), en LNB
Diseq: Nej
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI/DVI
Ljud: S/PDIF till receiver


BOX:

Förtejpade utgångar på baksidan: Nej
Signalstyrka: 123 (HD kanalen)

Bildmeny:
HD-utgång: (ja)
HD-upplösning: 1080i
TV-format: 16:9
System-meny:

Serienr: 018000021XXX
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

Redigerat av staffanw, 19 januari 2008 - 17:11.


#19

Postad 11 juni 2006 - 17:08

Unregistered91084b0d
  • Unregistered91084b0d
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box

Fel: Drop-out på Canal+ kanalerna med analogt ljud via HDMI, Inget ljud på Svt1+2 Tv4 och HD kanalen med digitalt (AC3 ikryssat) ljud via HDMI.

HD Kanalen funkar kanon med AC3 till förstärkare, ÄVEN BILDEN är kanon.

Saknas: EPG, text-tv, FTA går ej att få in med boxen, ingen kanallista,

HÅRDVARA:

Parabol: CD:s egen parabol (90 cm?), en LNB
Diseq: Nej
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI
Ljud: Analogt (ingen AC3 ikryssad) via HDMI förutom när jag kör S/PDIF till receiver.


BOX:

Förtejpade utgångar på baksidan: Nej
Signalstyrka: 180-181 om det Level som är signalstyrka?
Signalkvalitet: 14+ av 20

Bildmeny:
HD-utgång: (ja)
HD-upplösning: 720P
TV-format: 16:9
S-video: Nej PAL

Ljudmeny:
Dolby AC3: JA när jag kör via S/PDIF till förstärkare

System-meny:
Serienr: 018000014952
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

Redigerat av Unregistered91084b0d, 11 juni 2006 - 21:57.


#20

Postad 11 juni 2006 - 18:28

Galten
  • Galten
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box

Fel: Drop-out på bild och ljud var 5-10:e minut på HD-kanalen, Drop-outs på ljud på C+ filmkanaler,
Endast 4:3 bild på TV4 TV1 TV2 16:9 på HD och filmkanalerna
Saknas: EPG, text-tv, FTA går ej att få in med boxen, ingen kanallista, "favoriter" funkar ej.

HÅRDVARA:

Parabol: CD:s egen parabol (90 cm?), dubbla LNB.
Mikrovågshuvud/LNB: Digiality 0,6 dB
Diseq: Ja,
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI
Ljud: S/PDIF till receiver


BOX:

Förtejpade utgångar på baksidan: ja
Signalstyrka: 161

Bildmeny:
HD-utgång: (ja)
HD-upplösning: 1080i
TV-format: 16:9
S-video: (ja)

Ljudmeny:
Dolby AC3: (ja)

System-meny:
Serienr: 018000010324
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

#21

Postad 11 juni 2006 - 18:57

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Staffanw,*Goffe*,Galten: Tack för er input!

Fråga: c0ol, staffanw, *Goffe*, har ni inga drop-outs på bilden på HD-kanalen? *Goffe*, du har inte skrivit serienr, fyll gärna i detta även om du avrundar till närmaste 100-tal.

Det är för tidigt att dra några slutsatser, men om c0ol, staffanw och *Goffe* inte har drop-outs på bilden på HD-kanalen så verkar det som om boxar med högre serienr (slutar på...21000) och utan tejpade utgångar på baksidan fungerar lite bättre än dom med tejpade utgångar och lägre serienr (ca: ...10000). D v s säga likadana boxar som min och din, Galten. Intressant!

Fler får gärna lämna uppgifter!

#22

Postad 11 juni 2006 - 19:26

c0ol
  • c0ol
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Nej bilden är utmärkt och hänger alltid med, det är ljudet som försvinner, får byta kanal och sedan tebax till HD-kanalen så kommer ljudet tebax

#23

Postad 11 juni 2006 - 19:36

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0
pefekt bild hela tiden på HD-kanalen d.v.s. inga drop-outs.

/staffan

#24

Postad 11 juni 2006 - 19:48

gauss
  • gauss
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box

Fel: Tappar ljud först och därefter även bild på HD kanalen (vilket är nästan den enda kanalen jag har tittat på). Boxen säger att den inte kan hitta referenstransponder samt att signaöstyrkan är för låg. Bild finns på övriga kanaler! Detta har inträffat 3 gånger nu och har lösts genom att dra ur nätkontakten till boxen. Finns ljud via RCA utgången? Har också noterat att om jag väljer ljud ut via S/PDIF så får jag inget ljud ut via HDMI. Kanske ska det vara så? Har bara testat bild o ljud via HDMI direkt till TV, dvs. fler fel kan finnas. 

Saknas: EPG, text-tv, ingen kanallista. En del grejor har jag inte testat!

HÅRDVARA:

Parabol: CD:s egen parabol
Mikrovågshuvud/LNB: ?
Diseq: ? (Ja, tror jag)
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI
Ljud: HDMI


BOX:

Förtejpade utgångar på baksidan: nej
Signalstyrka: 115

Bildmeny:
HD-utgång: (ja)
HD-upplösning: 1080i
TV-format: 16:9
AUX scart: PAL


System-meny:
Serienr: 018000015299
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1



Utöver problemen ovan så har jag ingen text på C More HD, funkar dock på övriga C+ kanaler.

Vad gäller HD kanalen så har jag inget hack i vare sig bild och ljud, däremot så förvinner ju både ljud och bild emellanåt (3 gånger sedan from igår kväll), dock permanent så jag vill inte kalla det drop-out. Reset genom att dra ut nätkontakten fixar problemet.

#25

Postad 11 juni 2006 - 19:54

tlsv
  • tlsv
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Inga drop-outs på analogt ljud, kan inte testa digitalt förrän nästa vecka. Kanonbild inga hack, ej text på CHD.

Egen parabol 90cm, två lnb , diseq.
Bild: HDMI/DVI
Ljud:analog stereo
Ingen tejp
Signalstyrka: 162

Serienr: 018000021743
Boot: NBST4012.03
Hardw: NHST40CD01.0
Loader: LG8NCD02
Mjukv: Vx1.1-CD
Updateid: 01.81.01.1

#26

Postad 11 juni 2006 - 20:54

Unregistered91084b0d
  • Unregistered91084b0d
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Hd kanalen funkar klockrent.
Det är bara ljudet på Canal+ som strular.
Har uppdaterat min box profil med Serienr: 018000014952

Är det LEVEL som är = signalstyrka

Mina knappar på boxen funkar inte, det är som det inte fanns något bakom.

Redigerat av Unregistered91084b0d, 11 juni 2006 - 21:56.


#27

Postad 11 juni 2006 - 21:46

starg4ze
  • starg4ze
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box

Jobbigast är helt klart drop out på bild och ljud på HD-Kanalen. Har i princip bara kollat på Fotboll än, men den(1 st) film jag sett på C+-HD fungerade. Dock ingen textning.

Fel: Drop-out på bild och ljud var 5-10:e minut på HD-kanalen.

Saknas: EPG, text-tv, FTA går ej att få in med boxen, ingen kanallista, "favoriter" funkar ej.

HÅRDVARA:

Parabol: CD:s egen parabol (90 cm?), dubbla LNB.
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI
Ljud: HDMI till reciever


BOX:

Signalstyrka: 177

Bildmeny:
HD-utgång: (ja)
HD-upplösning: 720P
TV-format: 16:9


Ljudmeny:
Dolby AC3: (ja)

System-meny:
Serienr: 01800001219x
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

#28

Postad 11 juni 2006 - 22:16

gauss
  • gauss
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
I tillägg till vad jag skrev i min tidigare post så har jag nu kikat lite på en film på Canal+. Jodå, där är små drop-outs på ljudet (via HDMI), vet inte hur pass frekvent för så länge orkade jag inte titta. Noterade en på de c:a 5-10 minuter jag kollade. Bilden var det inga problem med.

Redigerat av gauss, 11 juni 2006 - 22:16.


#29

Postad 11 juni 2006 - 22:20

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Tack till samtliga som lämnat uppgifter!
Till er som frågat: ja, "level" är signalstyrkan.

Litet tips: fotbolls-vm sänds i 720P så använd gärna den inställningen, särskilt om ni har en display som ligger närmast 720P! Skulle jag skicka ut 1080i från boxen till min HS60 (720P) skulle det se ut så här:

Utsändning 720P ----> Box konverterar till 1080i ----> projektor konverterar tillbaka till 720P.

...som ni ser så konverteras signalen upp-och-ner i onödan! C More HD däremot sänds i 1080i, testa er fram vilken utsignal från boxen som ger bäst bild, det beror på om boxen eller projektorn har bäst deinterlacing/skalning.

gauss: Har du verkligen bara 115 i signalstyrka? :lol: ...eller 151 kanske?

Hittills så verkar det fortfarande stämma att alla som har en tejpad box med lågt serienummer har drop-outs på HD-kanalen, i snitt var 4-5 minut.
Högre serienummer och otejpade boxar har inte detta problem på HD-kanalen. Hittills har Goffe det lägsta serienumret med en otejpad box, 14952.

Detta är mycket intressant och kan betyda att det är skillnad på boxarna trots att hårdvara och mjukvara verkar ha samma versionsnummer på alla boxar. Övriga problem verkar vara gemensamma för alla boxar.


#30

Postad 11 juni 2006 - 22:24

pege_amp
  • pege_amp
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Ja, min projektor har HDCP

med konvertering av HDMI--->DVI menade jag alltså bara kabeln-skiftning

jag vet att signalen är samma på dvi och hdmi, bara det att hdmi hanterar ljud också och
klarar oftast lite längre kabellängd.

från box ser det ut så här just nu pga. att jag inte handlat in någon ny kabel:
hdmi male ---> dvi male, 2 meter lång, dvi male ---> M1, 10 meter lång (M1=utökad dvi).
och den första kabeln är single-link
ska försöka prova med något annat innan jag felanmäler boxen, ska testa på grannens lcd också...

#31

Postad 11 juni 2006 - 22:27

Norrlänningen
  • Norrlänningen
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
HÅRDVARA:

Parabol: Parabol (120 cm), Twin-LNB.
Mikrovågshuvud/LNB: ALP 0,5 dB
Diseq: Motorparabol
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI till proj Sony HS-50 och komponent till LCD tvn
Ljud: S/PDIF till receiver


BOX:

Förtejpade utgångar på baksidan: nej
Signalstyrka: nu mkt bra 173

Bildmeny:
HD-utgång: (ja)
HD-upplösning: 1080i
TV-format: 16:9
S-video: (ja)

Ljudmeny:
Dolby AC3: (ja)

System-meny:
Serienr: 018000013575
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

Perfekt bild och ljud men när man zappar hoppar ibland det analoga ljudinställningen in på receivern (Harmon-Kardon DPR-2000) och ett j-kla oljud uppstår men det är bara att koppla tillbaka det digitala ljudet på receiver så är allt ok igen, men det är irriterande. Loop-throut fungerar av och till. Bra signal styrka på andra satelliter men inga kanaler söks in.

Tidigare Mpeg-2 Hdtv box Force 505S-HD: På den var det inga poblem att ta in FTA kanaler på alla satelliter.

Inte lyckats spela in på min hårddiskinspelaren från scart på CDs Mpeg-4 box.

#32

Postad 11 juni 2006 - 22:30

gauss
  • gauss
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Jo, signalstyrkan var 115-116. Verkar lite klent jämfört med resten.

#33

Postad 11 juni 2006 - 23:25

LasseMangan
  • LasseMangan
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Har rensat parabolen och kör nu endast med en LNB i centrum. Har fått upp signalen till 161. Signalkvalitet bättre men fortfarande känslig och fladrar iväg till låg och dålig ibland vilket verkar resultera i frusen bild/tappat ljud. Undrar om min tallrik och/eller lnb:er behöver bytas, klarar inte av att kräma ur mer trots fri horisont söder ut över hav på västkusten.

Kan köra HDMI + Komponent + Scart samtidigt till tre olika enheter - har inte testat inspelning. Viss påverkan om resp enhet är kopplad o påslagen då boxen sätts på. Läste att någon frågade kring detta. Beter sig ungefär lika som när en PC:n känner kringutrustning vid uppstart.

Har kört loop through på satsignalen men endast fått en mottagare att fungera i taget. Iofs ganska OK, dvs vill jag kolla andra satellitrar låter jag hd-boxen vara av - och viseversa. Behöver inte fysiskt flytta parabolsladden.


HÅRDVARA:
Parabol: Parabol (105 cm), 4 Singel-LNB.
Mikrovågshuvud/LNB: 0,6 dB
Diseq: Ja
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI till LG42 och komponent till proje
Ljud: S/PDIF till receiver

BOX:
Förtejpade utgångar på baksidan: nej
Signalstyrka: nu 162

Bildmeny:
HD-utgång: (ja)
HD-upplösning: 720p
TV-format: 16:9
S-video: (nej)

Ljudmeny:
Dolby AC3: (ja)

System-meny:
Serienr: 018000024580
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

#34

Postad 12 juni 2006 - 06:43

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0

Jo, signalstyrkan var 115-116. Verkar lite klent jämfört med resten.

<{POST_SNAPBACK}>


jag har 122-123 på HD-kanalen och 145 på andra, men då jag har har väldigt få problem så vill jag inte röra tallriken nu under vm :lol: utan det får vänta. Signalstapeln ligger mitt imellan Min och Max och är ständigt grön.

/staffan

#35

Postad 12 juni 2006 - 07:26

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Litet tips: fotbolls-vm sänds i 720P så använd gärna den inställningen, särskilt om ni har en display som ligger närmast 720P! Skulle jag skicka ut 1080i från boxen till min HS60 (720P) skulle det se ut så här:

Utsändning 720P ----> Box konverterar till 1080i ----> projektor konverterar tillbaka till 720P.

...som ni ser så konverteras signalen upp-och-ner i onödan! C More HD däremot sänds i 1080i, testa er fram vilken utsignal från boxen som ger bäst bild, det beror på om boxen eller projektorn har bäst deinterlacing/skalning.


Intressant! Jag visste inte att HD-kanalen och Cmore HD sänds i olika format. Jag använder en LG 42PX5R Plasma-TV (som stödjer 1080i, 720p och 576p) men om jag ställer boxen på 720p så hoppar bilden nästan hela tiden (på båda kanalerna), så jag kör konstant 1080i, med bra resultat.

Redigerat av Unregistered8bb2ec52, 12 juni 2006 - 07:36.


#36

Postad 12 juni 2006 - 07:29

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Hittills så verkar det fortfarande stämma att alla som har en tejpad box med lågt serienummer har drop-outs på HD-kanalen, i snitt var 4-5 minut.
Högre serienummer och otejpade boxar har inte detta problem på HD-kanalen. Hittills har Goffe det lägsta serienumret med en otejpad box, 14952.

Detta är mycket intressant och kan betyda att det är skillnad på boxarna trots att hårdvara och mjukvara verkar ha samma versionsnummer på alla boxar. Övriga problem verkar vara gemensamma för alla boxar.

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har en förtejpad box med serienummer 018000011371 men har inte sett till några dropouts vare sig på ljud eller bild.

Signalstyrka: 183

System-meny:
Serienr: 018000011371
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

Redigerat av Unregistered8bb2ec52, 12 juni 2006 - 07:39.


#37

Postad 12 juni 2006 - 07:38

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
LasseMangan: Konstigt, är parabolen vindkänslig? I så fall borde problemen försvinna när det är vindstilla. Annars kan det vara något fel på utrustningen om signalen fladdrar, du har iaf bra signalstyrka. Ungefär samma som mig fast signalen hos mig är som frusen på 163. Fladdrig signal kan också bero på fukt i någon skarv (inte lika troligt).

Jag har kört loop-thruogh tidigare då jag hade Viasat och Canal Digital samtidigt, då kunde jag bara ha en mottagare påslagen åt gången. Jag tror t o m att jag var tvungen att ha slå av den första mottagaren innan jag slog på den andra. Jag hade en diesq-switch och jag gissar att om bägge mottagarna var på så försökte både styra switch och lnb (polarisation).

hnn: plasman trivs uppenbarligen bättre med 1080i och då är det rätt inställning för dig!

#38

Postad 12 juni 2006 - 07:50

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Jag har en förtejpad box med serienummer 018000011371 men har inte sett till några dropouts vare sig på ljud eller bild.

Signalstyrka: 183

System-meny:
Serienr: 018000011371
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

<{POST_SNAPBACK}>



Ok, första boxen som är tejpad och som inte tappar bild (eller ljud!), undantaget som bekräftar regeln? Lägre serienr än starg4ze som har 1219x. Du har dock väldigt bra signalstyrka, 183. Vad har du för parabol, storlek, lnb?

hnn: har du inga drop-outs på filmkanalerna heller? Funkar DD-ljudet på filmkanalerna?

#39

Postad 12 juni 2006 - 08:18

Möckhult City
  • Möckhult City
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box

Fel: Drop-out på bild och ljud var 5-10:e minut på HD-kanalen, Drop-outs på ljud på C+ filmkanaler, enbart pcm-ljud på filmkanaler.

Saknas: EPG, text-tv, FTA går ej att få in med boxen, ingen kanallista.

HÅRDVARA:

Parabol: CD:s egen parabol äldre modell typ 1997 (90 cm?), dubbla LNB.
Mikrovågshuvud/LNB: Digiality 0,6 dB
Diseq: ???
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI==>DVI==>LG JT-92 Projje
Ljud: S/PDIF till receiver Yamha RX-V 675


BOX:

Förtejpade utgångar på baksidan: Nej
Signalstyrka: 157

Bildmeny:
HD-utgång: (ja)
HD-upplösning: 720P
TV-format: 16:9
S-video: används ej

Ljudmeny:
Dolby AC3: (ja)

System-meny:
Serienr: 018000021339
Boot ref: NBST 4012.03
Hardw. ref: NHST40CD010
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

EDIT: System meny och neråt.

Redigerat av Möckhult City, 16 juni 2006 - 06:03.


#40

Postad 12 juni 2006 - 08:18

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
Argh, jag skulle ha noterat mina detaljer när jag var hemma i helgen, kan tyvärr inte bidra förrän jag kommer hem på fredag.

Hur som helst, jag tror inte på att drop-outs på HD-kanalen har med signalstyrkan att göra. Själv har jag 79 i styrka (ligger en liten bit över min), men är grön. Alla andra kanaler fungerar perfekt i nästan alla avseenden (förutom två ljudproblem på C+-kanalerna; ingen AC3 och korta bortfall av ljud, som fler har rapporterat om). Jag får kort bortfall av ljud och bild på HD-kanalen ca var 4-6 minut. Varje sådant bortfall varar ca 2-3 sekunder innan bild och ljud är tillbaka.

Om nu flera har dubbla signalstyrkan jämfört med mig och fortfarande har samma problem, tror jag inte att det är detta som spökar. För mig fungerar dessutom Cmore HD helt perfekt (förutom avsaknad av textning då).

Har inte tänkte så mycket på det själv förut, men får ni andra drop-outs även på demoslingan på HD-kanalen?

#41

Postad 12 juni 2006 - 08:25

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
bkd: har du en tejpad box? Vi kanske skall förklara vad som menas med en "tejpad box": på baksidan så har vissa utgångar, USB, nätverk mm, tejpats igen med en "tejp" (dekal) i silver.

#42

Postad 12 juni 2006 - 08:25

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Jag har en förtejpad box med serienummer 018000011371 men har inte sett till några dropouts vare sig på ljud eller bild.

Signalstyrka: 183

System-meny:
Serienr: 018000011371
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1

<{POST_SNAPBACK}>



Ok, första boxen som är tejpad och som inte tappar bild (eller ljud!), undantaget som bekräftar regeln? Lägre serienr än starg4ze som har 1219x. Du har dock väldigt bra signalstyrka, 183. Vad har du för parabol, storlek, lnb?

hnn: har du inga drop-outs på filmkanalerna heller? Funkar DD-ljudet på filmkanalerna?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en gammal klassisk Nordenparabol som jag köpte med den första CD-boxen för 5-6 år sedan, två LNB som går via en LNB-switch för samkörning med parabol nr 2 (med ytterligare 2 LNB). Fråga mig inte om märken, vet inte. Lång kabel in i huset, säkert 25 m. Men jag har nästan fri horisont mot söder, kanske därför jag har så bra signalkvalitet.

Jag har hittills inte märkt några ljud-dropouts nånstans. Men jag har hittills kört utan Dolby Digital, det var först i går kväll jag upptäckte att jag måste ställa om till AC3 för att få Dolby Digital. Men när jag nu på morgonen lyssnade igenom kanalerna lite kort, så låter det faktiskt lite konstigt på Canal+Film3 (små hack i ljudet lite då och då), men inte på några andra kanaler. Jag har DD2 på SVT1 och SVR2, DD5 på HD-kanalen och C More HD, och vanligt stereoljud på filmkanalerna (men det sänds inget på CMore1 och Cmore2 just nu).

Skall fortsätta lyssna ordentligt nu när jag slagit om till DD och rapportera.

Redigerat av Unregistered8bb2ec52, 12 juni 2006 - 08:38.


#43

Postad 12 juni 2006 - 08:30

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

bkd: har du en tejpad box? Vi kanske skall förklara vad som menas med en "tejpad box": på baksidan så har vissa utgångar, USB, nätverk mm, tejpats igen med en "tejp" (dekal) i silver.

<{POST_SNAPBACK}>


Sorry Veritas, kan tyvärr inte kolla förrän på fredag, men jag tror till 90% att den är otejpad, annars hade jag nog lagt märke till det... tror jag. :lol:

#44

Postad 12 juni 2006 - 08:51

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
OK, jag HAR kraftiga ljudbortfall på HD-kanalen nu när jag gått över till att köra Dolby Digital till min AV-förstärkare!! Jag lämnade HD-kanalen på och gick och kokade kaffe, tillbaka igen så var ljudet borta och DD-indikatorn släckt på stärkaren. Trodde jag gjort nåt fel, men sen hände det en gång till!

Och ljudet kommer INTE tillbaka av sig själv, är tvungen att byta kanal.

Märker dock inget sådant problem på CMore HD.

Det blir återgång till vanligt PCM-ljud tills det är fixat...

#45

Postad 12 juni 2006 - 08:58

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
hnn: det händer för mig ibland också, när jag har haft en drop-out av bild och ljud så kommer bilden tillbaka, men inte DD-ljudet. Det enda sättet att få tillbaka ljudet är då att byta kanal fram och tillbaka. Det sker dock inte så ofta, kanske en gång per halvlek (dvs 45 minuter). Det sker alltid i samband med att jag även tappar bild.

Redigerat av Veritas, 12 juni 2006 - 09:05.


#46

Postad 12 juni 2006 - 09:26

LasseMangan
  • LasseMangan
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Argh, jag skulle ha noterat mina detaljer när jag var hemma i helgen, kan tyvärr inte bidra förrän jag kommer hem på fredag.

Hur som helst, jag tror inte på att drop-outs på HD-kanalen har med signalstyrkan att göra. Själv har jag 79 i styrka (ligger en liten bit över min), men är grön. Alla andra kanaler fungerar perfekt i nästan alla avseenden (förutom två ljudproblem på C+-kanalerna; ingen AC3 och korta bortfall av ljud, som fler har rapporterat om). Jag får kort bortfall av ljud och bild på HD-kanalen ca var 4-6 minut. Varje sådant bortfall varar ca 2-3 sekunder innan bild och ljud är tillbaka.

Om nu flera har dubbla signalstyrkan jämfört med mig och fortfarande har samma problem, tror jag inte att det är detta som spökar. För mig fungerar dessutom Cmore HD helt perfekt (förutom avsaknad av textning då).

Har inte tänkte så mycket på det själv förut, men får ni andra drop-outs även på demoslingan på HD-kanalen?

<{POST_SNAPBACK}>



Tycker ändå att du utgör första undantaget hittills från slutsatsen - ju sämre signalstyrka desto större problem med dropouts och ljudproblem.

Jag har plockat bort 3 LNB:er (kör med en), bytt kabel, skruvat och vridit i alla kopplingar och har fått viss stabilisering av signalstyrka och kvalite. Låter som folk dock använder relativt gamla prylar i parabol och LNB och utan större problem. Hade en fundering annars att när datamängden nu är 4 ggr större på HD-kanalen så kanske gamla LNB:er med högre brustal (>0.5 dB) börjar få problem.

Veritas: Jag håller med om att två mottagarna vid loop through troligen samtidigt försöker styra switch och lnb (polarisation), vilket förståss ej borde fungera.

bkd: Intressant tanke med drop-outs även på demoslingan på HD-kanalen? Jag har inte noterat samma problem under demoslingan även om man inte sitter och glor på den mer än ett par minuter (ej 2*45 min). Detta skulle indikera problem snarare i central utsändning och signalhantering än i utrustning, firmware, etc. vad säger ni andra?

#47

Postad 12 juni 2006 - 09:59

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt sett en drop-out på demo-slingan, men bara en (1). Men, som sagt, man sitter inte och tittar på den längre än 4-5 minuter. Jag har däremot inte sett en drop-out på C More HD (som sänds i mpeg-2), jag har inte sett en hel film ännu med nya boxen (tejpad box), någon som har gjort det? Problem? Igår sändes en holländsk film på C More HD, det var nog inte så höga tittarsiffror på den eftersom textningen inte funkar! :D

Jag har pratat med Kundtjänst igen, dom meddelade ännu en gång att "dom inte hade hört talas om bildproblem på HD-kanalen, bara ljudproblem." Ring om ni har problem! Killen jag pratade med trodde dock att ljudproblemet och bildproblemet kan ha samma orsak, d v s ett fel i mjukvaran. Dom håller f ö på att ta fram en ny version men han kunde inte säga när den skulle vara klar.

LasseMangan: Jag hade tänkt använda dessa problem som ursäkt för att köpa nya lnb med lägre brusfaktor! Jag tror dock inte att det löser problemen! :lol:

Redigerat av Veritas, 12 juni 2006 - 10:00.


#48

Postad 12 juni 2006 - 10:01

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Argh, jag skulle ha noterat mina detaljer när jag var hemma i helgen, kan tyvärr inte bidra förrän jag kommer hem på fredag.

Hur som helst, jag tror inte på att drop-outs på HD-kanalen har med signalstyrkan att göra. Själv har jag 79 i styrka (ligger en liten bit över min), men är grön. Alla andra kanaler fungerar perfekt i nästan alla avseenden (förutom två ljudproblem på C+-kanalerna; ingen AC3 och korta bortfall av ljud, som fler har rapporterat om). Jag får kort bortfall av ljud och bild på HD-kanalen ca var 4-6 minut. Varje sådant bortfall varar ca 2-3 sekunder innan bild och ljud är tillbaka.

Om nu flera har dubbla signalstyrkan jämfört med mig och fortfarande har samma problem, tror jag inte att det är detta som spökar. För mig fungerar dessutom Cmore HD helt perfekt (förutom avsaknad av textning då).

Har inte tänkte så mycket på det själv förut, men får ni andra drop-outs även på demoslingan på HD-kanalen?

<{POST_SNAPBACK}>



Tycker ändå att du utgör första undantaget hittills från slutsatsen - ju sämre signalstyrka desto större problem med dropouts och ljudproblem.

Jag har plockat bort 3 LNB:er (kör med en), bytt kabel, skruvat och vridit i alla kopplingar och har fått viss stabilisering av signalstyrka och kvalite. Låter som folk dock använder relativt gamla prylar i parabol och LNB och utan större problem. Hade en fundering annars att när datamängden nu är 4 ggr större på HD-kanalen så kanske gamla LNB:er med högre brustal (>0.5 dB) börjar få problem.

Veritas: Jag håller med om att två mottagarna vid loop through troligen samtidigt försöker styra switch och lnb (polarisation), vilket förståss ej borde fungera.

bkd: Intressant tanke med drop-outs även på demoslingan på HD-kanalen? Jag har inte noterat samma problem under demoslingan även om man inte sitter och glor på den mer än ett par minuter (ej 2*45 min). Detta skulle indikera problem snarare i central utsändning och signalhantering än i utrustning, firmware, etc. vad säger ni andra?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en hel del pryttlar som dämpar signalen. Har inte orkat fixa till en bättre lösning eftersom det hela har fungerat helt perfekt i 1,5 år nu. Som jag ser det så borde ju jag, men min jättedåliga signalstyrka, ha katastrofala problem med HD-kanalen. Dessutom tycker jag inte att CMore HD borde fungera så bra som den gör hos mig, om det nu handlar om Bitraten och informationsmängden.

Om jag har tid och möjlighet till helgen, ska jag prova att dra en rak kort kabel utan switchar, signalfördelare, frekvensdelare m.m. :lol:

Jag kikade ett par varv på demoslingan i helgen, sen tröttnade jag. Under den tiden inträffade i alla fall inga drop-outs, men det kan ju ha varit en tillfällighet. Det var i alla fall därför tanken slog mig att det kanske bara är så enkelt att det är problem med sändningen från Tyskland.

Edit: Fast med tanke på att många i tråden har rapporterat att de inte har några som helst problem med bortfall av bilden så kanske det ändå är något signal-, hårdvaru-, eller program-fel.

Redigerat av bkd, 12 juni 2006 - 10:11.


#49

Postad 12 juni 2006 - 10:09

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Så här ser f ö en "otejpad" box ut: (En tejpad box har en silvertejp mellan CE-märket och HDMI-utgången)

Postad bild

Från Prylportalens "test".

#50

Postad 12 juni 2006 - 11:03

LasseMangan
  • LasseMangan
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Veritas: Jag hade samma tankar och hade redan lagt upp en lång beställningslista på prylar hos Satellitproffsen, men går nog inte att motivera nu ... (byby Toroidal T90 paket med Titanium LNB, etc.).

Har istället plockat ner Europaparabolen med sina fyra LNB:er i sina beståndsdelar och granskat, tvättat, bytt lätt korriderade kablar och kopplingar. Nu upp på taket igen för återmontering och ny satellitsökning. Tur att jag är hemma för vila pga skenande diskbråck - dock med en näve värktabletter i magen.

Ringde en signal till CD för att höra om de inte hade lust att skicka nya satprylar eftersom jag som gammal kund ej fått något förutom utökat engagemanget med dyr box - 3,500 kr och två stegs uppgradering och låsning av kanalpaket. De hade ingen lust men gav en öppning om något dom kallar sommarstugepaket som hon kanske skulle kunna fixa :lol:

Får se om det dimper ned en 35 cm parabol i slutet av veckan ...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.