GPS till bilen, många nya modeller med handsfree
TomTom GO 910 (Europa/Nordamerika)
(GPS-navigatorer)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
TomTom GO 710 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Mio Technology C710 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
1
|
(10)
|
Inga priser | |
Mio Technology C510 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Garmin Nuvi 360 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
2
|
(3)
|
Inga priser | |
Garmin Nuvi 660 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
3
|
(13)
|
Inga priser | |
Navigon PNA7000T MN6 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
1
|
(30)
|
Inga priser |
Garmin 2595 fartkamerafunktion (0 inlägg)
|
10 år sedan |
* Officiell Tråd - Navigon PNA7000T MN6 * (1378 inlägg)
|
10 år sedan |
* Officiell Tråd - Garmin Nüvi 660 * (129 inlägg)
|
16 år sedan |
TomTom GO720T eller Garmin Nuvi 660? (7 inlägg)
|
18 år sedan |
Navigon 7110 vs. PNA7000T MN6 (0 inlägg)
|
18 år sedan |
navigon 7100 eller nüvi 660? (42 inlägg)
|
18 år sedan |
GPS poll 2 (6 inlägg)
|
18 år sedan |
Mio C710 (0 inlägg)
|
19 år sedan |
GPS + Video kompatibel (3 inlägg)
|
19 år sedan |
TMC problem i stockholm etc.. (0 inlägg)
|
19 år sedan |
gps med bluetooth och tmc? (8 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 26 December 2006 - 16:17
Tänkte precis köpa denna, men såg inget om att den har svensk röstuppläsning.
Var också lite sugen på navigon 6000t, men den saknade istället bluetooth.
Postad 26 December 2006 - 17:24
Fungerar säkert så med de andra med.
Postad 27 December 2006 - 11:39
Det sår mellan två modeller:
Mitac Mio C710 eller Navigon PNA7000T
Det som får mig att sakta men säkert röra mig mot Navigon är att den har ett fräschare utseende på programvaran, en rejälare skärm (4,3 mot 3,5 tum) och tunnelstöd så att man har "täckning" i tunnlar. Den kostar en slant mer, men framförallt skärmen (som också skall fungera bra i direkt solljus vilket c710 har fått en del kritik för) bör rättfärdiga denna extra utgift.
En fråga till C710 ägare:
-Går det att ta bort gränssnittet med den stora svarta pilen och avstånd o.d. från den vänstra sidan av skärmen så att man får navigering på hela skärmen? Jag finner det olustigt att bara ha 3,5 tum och sedan använda 1/4 av denna yta till en gigantisk pil...
All annan information och åsikter uppskattas oerhört mycket! God fortsättning på er allesammans!
EDIT: En del stavfel korrigerades...
Redigerat av dalebring, 27 December 2006 - 11:42.
Postad 28 December 2006 - 01:10
Jag har använt en Navigon PNA7000T med Mobile Navigator 6 några dagar nu som företaget köpt in. Ett problem som uppstått är att den har låst sig ett antal gånger vilket endast har kunnat hävas genom återställning. Problemet det medför är att all inknappad data försvinner och man måste börja om från början. Jag har lagt upp en säkerhetsmapp nu som gör att jag kan importera in sparade resmål men det känns lite omständigt.
Jag ska kolla med supporten om jag lyckats få ett måndagsexemplar.
Är det någon som vet om det finns nån GPS till bilen med mjukvara för PC:n hemma så att man kan lägga in resmål utan att behöva sitta och knappa på GPS:en?
Finns det nån GPS till bilen där man kan exportera rutterna/resmålen man kört till PC:n och importera in i en annan GPS?
Det finns sådana program till handburna GPS:er.
Redigerat av MatWa, 28 December 2006 - 01:13.
Postad 29 December 2006 - 20:32
-Hur stor skillnad är det på "promenad" kartorna och de "vanliga" kartorna för bilkörning? Är det någon skillnad?
-Hur upplever ni skärmen i direkt solljus?
-Hur korrekt är hastighetsinformationen och TMC i Sverige?
-Något mer man bör veta?
Tack på förhand för all information...
Postad 09 January 2007 - 15:34
jag hade en C710 under julledigheten. Blev av med den på nyårsafton då nån snodde den från bilen.
Maskinen fungerar bra, men jag har lite invändningar:
1. Indikatorlampor. Nån måste fått s.k. hjärnsläpp. På framsidan, mitt i synfältet lyser en laddlampa. Använder man blåtand blinkar dessutom en mycket stark blå lampa. Detta kan man inte stänga av, så jag tejpade helt enkelt över alla lampor med eltejp.
2. Hastighetsbegränsningar. Stämmer sällan.
3. Hastighetskameror. Till 80% bra. Man kan enkelt lägga till egna kameror. Mio har en mjukvara som skickar över nya kameror via PC genom automatisk uppdatering. Detta är ju givetvis bra, men det verkar som att de nya kamerorna kommer från andra kunder. Dvs, det verkar som dessa har markerats av andra som använder C710. Alltså så missar den ofta en kamera med +-50 meter, dvs den tid det tar att markera i själva gps´en.
4. Automatiskt nattläge. Funkar sådär och bara ibland. Ingen möjlighet att ställa in känslighet.
5. POI. Inte direkt 100%. Dessutom finns ingen funktion "Finn efter rutt". Detta gör att då man behöver en mack desperat, så kan gpsen föreslå en att vända om... Dessutom visas POI avstånd fågelvägen, inte bilvägen.
6. TMC. C710 skall ha en inbyggd antenn. Jag hade lite problem med detta, ibland hittar den P3 - som sänder TMC, men för det mesta inte. Det hjälpte inte att jag kopplade in den externa antennen.
7. Krullsladd. Hur irriterande är detta egentligen? Det verkar dessutom inte finnas en "rak" sladd att köpa. Jag har 3-serie BMW som saknar cigguttag vid växelspaken - och kabeldragning med krullsladd blir sällan bra.
8. Sugkoppshållaren. Armen är för kort för BMW, Peugoet, Audi mfl. Dvs, gpsen hamnar OVANPÅ instrumentbrädan, där den skymmer sikten ganska mycket (Tomtoms gamla PPC-arm är ca 40mm längre)
9. Handsfree. Denna har inte bra kvalitet. Den funkar, men för de i andra änden blir ljudet burkigt. Dessutom är volymen för låg för hastigheter över 100km/h. (beror ju givetvis på vilken bil man har, men min Maybach har inte kommit med posten än =) )
Det blev ganska många punkter, men på det stora hela var jag mycket nöjd. Så nöjd att jag kommer köpa en exakt likadan!
Sist men inte minst att tänka på!
Jag hade inte min GPS synlig då jag fick inbrott i bilen, utan enbart hållaren...
Detta är värt att tänka på, då man får räkna med att alltid ta bort även fästet.
Detta diskvalificerar enligt mig tex Sony´s gps som har en jätteklump som skall monteras bort.
/Kalle
Redigerat av karloskar, 09 January 2007 - 15:36.
Postad 10 January 2007 - 21:50
-Kan man ta bort "pilen" och informationen som täcker 1/4 del av skärmen på vänster sida?
-Hur stor skillnad är det på "promenad" kartorna och de "vanliga" kartorna för bilkörning? Är det någon skillnad?
Tack på förhand för att ni tar er tid att svara!
Postad 11 January 2007 - 08:12
JA!
Har ej provat.
Har inte haft min så vældans længe, så jag tror faktiskt inte att jag varit med om detta, men skærmen ær bra.
Postad 23 January 2007 - 20:16
-Kan man ta bort "pilen" och informationen som täcker 1/4 del av skärmen på vänster sida?
Informationen på vänstra delen av skärmen visas bara i cockpit-läget. Du kan välja att växla till kartläget, vilket innebär att den informationen försvinner. I både kartläge och cockpitläge kan du välja mellan att se en 3D-vy eller en vanlig 2D-karta.
"Promenadläge" har jag sett att det står ibland i reklamen för C710. Det är rent nonsens. Jag har i alla fall inte sett något sånt, och jag har läst bruksanvisningen både framlänges och baklänges och tryckt på alla knappar man kan trycka på. Vad jag tror att dom menar är att man kan välja vilket fordon man använder, så läggs rutten upp efter det. Om man till exempel väljer lastbil så ska man inte ledas in på vägar som är olämpliga för lastbilar. Om man väljer cykel leds man inte upp på motorvägar. (I praktiken verkar det dock funka dåligt, lastbilsläget tog inte hänsyn till låga broar då jag provade i Västsverige). Man kan alltså välja fotgängare som "fordon". Kartorna är dock alltid exakt desamma oavsett vilket fordon man väljer, det är bara ruttplaneringen som påverkas. Problemet med både fotgängar- och cykelläge är dock att inga gång- och cykelbanor finns inlagda på kartan. Det kan möjligen vara till nytta om man ska gå i en stad, då man ju vill slippa ledas runt enkelriktade gator.
Jag upplever att skärmen funkar bra när det är ljust, men finns det någon skärm som verkligen går att läsa om den är belyst med starkt solsken?
Överlag är jag möjd med min C710. Det enda som egentligen stör mig är att hastighetsgränserna är fel på många vägar. Framförallt gäller det 70- och 90-vägar. Lite störade är det också att det är så mycket symboler och knappar på skärmen som skymmer kartbilden. Det vore trevligt om det gick att välja bort knappar, eller ändra storlek på dem.
Postad 29 January 2007 - 22:14
Har ni sett några problem med mottagning pga värmeavvisande vindrutor?
Postad 12 February 2007 - 17:16
Har någon testat Mio 710 i Peugeot 407?
Har ni sett några problem med mottagning pga värmeavvisande vindrutor?
Inte just Mio 710, men en navman, inga problem alls med hållare i framrutan. Har även fått mottagning genom glastaket i min 407:a
Postad 14 February 2007 - 21:03
Postad 20 February 2007 - 09:55
Vad göra? Kan man ominstallera miomap? Någon annan som fått samma problem? Mios hemsida hjälper lika mycket som att kolla på skånemejeriers hemsida....
Postad 01 March 2007 - 22:02
Nu har även jag köpt en Mio C710! Ligger på posten och väntar
Nu har jag hämtat ut den, testkört den, fattar inte hur jag kunnat leva utan en GPS tidigare
Postad 03 March 2007 - 14:29
Den kan du köpa här dirkt från Mio för 128€.
http://www.mio-tech....id=34&listing=1
Farsan köpte för övrigt en häromdan & det lilla jag sett av den så verkar den juste.
Vi hörs
Postad 04 March 2007 - 09:25
Det finns redan en uppdatering (MN6.1) som går lätt och snabbt att installera.
Sen har du en av marknadens absout bästa GPS. Lite oturligt att det finns så många ute i butik med den buggade programvaran. Som sagt lätt och fixa.
Postad 01 April 2007 - 14:06
Är väldigt sugen på en Navigon PNA7000T MN6. Såg att minst en av Er hade en sådan. Det skulle vara väldigt intressant att få en liten recension, alltså lite för- och nackdelar beskrivna.
Såg även att det är en ny modell (7100) på gång i maj... frågan är om man ska vänta tills dess...?
Tack på förhand!
Mvh/CH
Postad 03 May 2007 - 21:56
Navigon 7000 har fungerar kanon, problemet med att den låser sig beror på programvaran MN 6.
Det finns redan en uppdatering (MN6.1) som går lätt och snabbt att installera.
Sen har du en av marknadens absout bästa GPS. Lite oturligt att det finns så många ute i butik med den buggade programvaran. Som sagt lätt och fixa.
Ja, om du äger en minneskortsläsare, det krävs nämligen en sådan för att göra uppgraderingen. Annars får man köpa en sån också...
Postad 01 June 2007 - 14:01
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Garmin 2595 fartkamerafunktion
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?