Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilstereo

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 June 2006 - 19:04

capnundies
  • capnundies
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Tja

Jag funderar på att göra en stereo till köket av en bilstereo och bilhögtalare.

Undrar bara om det är komplicerat att fixa rätt ström till själva stereon?
Jag har en 12 volts adapter, går det att koppla ihop det eller måste man löda ihop en massa nya komponenter? Vad kan gå fel? :lol:

Postad 11 June 2006 - 19:58

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
:lol: Goda ideer.

För det första så troro jag inte att din tolvvolts adapter kommer tycka om att driva steg och högtalare direkt.

Så jag skulle förslå att du istället bygger det hela på ett underhållsfritt batteri, som du samtidigt som du spelar underhållsladdar.

för då kan du ta ut mera ström ur batteriet än vad din adapter kan prestera, såvida du inte kör på ett nätaggregat till dator eller liknande som kan leverera runt 20 A på 12V linan.

Eftersom att slutsteg drar mera än vad man kan tro, iallafall när det startar upp eller liknande.
Men, underhållsfria batteriet är vad jag skulle ha satsat på.
Lycka till

// O :D

Postad 12 June 2006 - 04:40

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0

Jag funderar på att göra en stereo till köket av en bilstereo och bilhögtalare.
1, Undrar bara om det är komplicerat att fixa rätt ström till själva stereon?
2, Jag har en 12 volts adapter, går det att koppla ihop det eller måste man löda ihop en massa nya komponenter?
3, Vad kan gå fel?

<{POST_SNAPBACK}>

1, Nej det är faktiskt jätte enkelt, dock är omvandlare av bra kvalite med rejäl kapacitet riktigt dyra historier.
2, Det du får titta på är att omvandlaren ger rejält med ström. Är det en väggbula du pratar som så går det bort direkt och icke heller batteriladdare är nån höjdare.
3, Egentligen inte så mycket, så länge som du inte har för bråttom och snålar med prylarna.

Tänk bara på att iaf äldre slutsteg inte mår så bra att matas av en spänning under 10 volt, nyare elektronik brukar bara stänga av sig.

Mvh
Passerati

Postad 12 June 2006 - 21:05

capnundies
  • capnundies
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Okej, fattar nog lite bättre nu :huh:

Men var får man tag på ett underhållsfritt batteri? Och hur underhållsladdar jag det samtidigt som jag spelar? :ph34r:

Postad 13 June 2006 - 10:08

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Okej, fattar nog lite bättre nu  :D 

Men var får man tag på ett underhållsfritt batteri? Och hur underhållsladdar jag det samtidigt som jag spelar?  :o

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket enkelt :ph34r:

Underhållsfria batterier köper du på tillexempel biltema, ser ut såhär.
Och om du ska underhållsladda så kopplar du bara in laddaren, på batteripolerna, låt laddaren sitta kvar och koppla sedan in slutsteget, sen är det bara att spela :huh:

Postad 13 June 2006 - 19:45

capnundies
  • capnundies
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Okej nu fattar jag :huh: Du nämde också nätaggregat till dator, kan man använda det istället? Det vore ju enklare :ph34r:

Postad 14 June 2006 - 14:13

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Okej nu fattar jag  :D  Du nämde också nätaggregat till dator, kan man använda det istället? Det vore ju enklare  B)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det vore ju enklare, och, sålänge du inte har ett monstersteg så borde ett vanligt nätaggregat duga, kolla bara hur mycket ström han orkar mata ut på tolv volts linan.
För övrigt så är Gul 12 V + och Svart jord på ett nätagg, men det hade du kanske koll på.

/ Olle ;)

Postad 14 June 2006 - 21:37

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag hade satsat på ett underhållsfritt batteri men kanske inte ett bilbatteri utan ett mindre avsett för MC, larm, gräsklippare o.dyl. Det är bara att välja hur mycket kräm man behöver.Länk Biltema

Lycka till!

Postad 20 June 2006 - 09:56

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Ett alternativ för att klara sig med ett "någorlunda" enkelt nätagg och slippa batteriet vore att köra med en aktiv sub som går på 230v samt två små sateliter. Har stereon lågnivåutgång så funkar det bra med ett PC högtalarsystem.

Postad 16 August 2006 - 14:51

ohlin_j
  • ohlin_j
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
tror inte nätaggregat är så bra idé, jag hade en gammal bilstereo innan eller jag har den fortfarande som jag körde på ett tjuvkopplat nätagg. men det verkar som om nätaggregatet är "seg" på att leverera kraften. För när basen kom så börja det brusa och ha sig och displaybelysningen blinkade :/
detta kan ju vara mitt nätaggregats fel (det var rätt så gammalt, typ 4-5 år) Du kan ju testa iaf...

för att starta nätaggregatet ska du kortsluta grön med svart på atx kontakten (det är standard färgerna iaf) pin 14 är den gröna på mitt.

mvh joakim

Postad 16 August 2006 - 16:31

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Om jag fattat det rätt så är det en standard bilstereo du ska köra på och inga externa slutsteg som många verkar skriva ? eller har jag missat nått, för i så fall bör en kraftig 12v adapter med kondensator räcka till normal spelande utan större problem, just huvudenheten drar ju inte extremt mycket och ska man hålla på med datoragg och batterier så är det ju inte så värst smidigt längre.
Personligen skulle jag ju dock satsa på en t-amp som utan problem går att driva med 12v trafo utan problem och kostar ju bara 600 spänn...koppla sedan ett par bilstereohögtalare till den och du har en mycket billig och smidig kökstereo.

En 36-1169 på clas ohlson tillsammans med en liten kondensator bör kunna köra stereon utan problem för mer än 70w drar den inte

Postad 19 August 2006 - 20:20

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Håller med, det handlar ju inte om några monstersteg, utan bara en enkel bilstereo. Jag stoppar in en Panasonic 4x45W i relaxavdelningen hemma. Enligt instruktionsboken drar den max 2,2A. Tänker köra den från en 220->12V adapter som följde med en kylväska jag köpte till bilen. Den ska kunna ge 5A. Borde väl funka, eller? Testspelning har gått utmärkt.

/Micke

Postad 21 February 2007 - 10:10

broern
  • broern
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Okej nu fattar jag  :)  Du nämde också nätaggregat till dator, kan man använda det istället? Det vore ju enklare  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det vore ju enklare, och, sålänge du inte har ett monstersteg så borde ett vanligt nätaggregat duga, kolla bara hur mycket ström han orkar mata ut på tolv volts linan.
För övrigt så är Gul 12 V + och Svart jord på ett nätagg, men det hade du kanske koll på.

/ Olle :P

<{POST_SNAPBACK}>

tror inte nätaggregat är så bra idé, jag hade en gammal bilstereo innan eller jag har den fortfarande som jag körde på ett tjuvkopplat nätagg. men det verkar som om nätaggregatet är "seg" på att leverera kraften. För när basen kom så börja det brusa och ha sig och displaybelysningen blinkade :/
detta kan ju vara mitt nätaggregats fel (det var rätt så gammalt, typ 4-5 år) Du kan ju testa iaf...

för att starta nätaggregatet ska du kortsluta grön med svart på atx kontakten (det är standard färgerna iaf) pin 14 är den gröna på mitt.

mvh joakim

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skall också bygga in en bilstereo hemma men högtalarna är redan installerade i taket. Jag tänkte fixa mig en 4x50W-stereoanläggning och tänkte börja utan slutsteg men med möjligheten att bygga ut. Tror ni ett nätaggregat skulle räcka för mig? Jag har nämligen ett antal datorer hemma som blivit "över". Hade ju varit kanon att kunna använda...

Om jag förstod rätt så är 12V den gula tråden och svart är jord. Vad gör alla andra kablarna? skulle man kortsluta grön med svart (jord?) för att de ska fungera? Behöver nog lite mer information inom området. Kan ni hjälpa mig?

Postad 21 February 2007 - 13:58

broern
  • broern
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Håller med, det handlar ju inte om några monstersteg, utan bara en enkel bilstereo. Jag stoppar in en Panasonic 4x45W i relaxavdelningen hemma. Enligt instruktionsboken drar den max 2,2A. Tänker köra den från en 220->12V adapter som följde med en kylväska jag köpte till bilen. Den ska kunna ge 5A. Borde väl funka, eller? Testspelning har gått utmärkt.

/Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har tittat lite mer noga på följande bilstereos:
1.

2.

3.

4.

De hade följande anvisningar i instruktionsböckerna alla har 4x50W som spec. effekt:
1. Max 10 A (4x22 W vid 4 ohm)
2. Max 10 A (4x 22W vid 4 ohm)
3. Strömförbr. gick ej att finna (4x19W vid 4 ohm)
4. <15 A (4x25W vid 4ohm)

Om så är fallet är det ju tufft att driva dem med ett 5A nätaggregat. Jag behöver alltså komma upp i 15 A enbart för att driva stereon utan slutsteg?!
Är då det en lösning att ha ett batteri som nämnts i tidigare inlägg?
Om nu inte nätaggregatet i datorn där hemma råkar vara tillräckligt kraftfullt.

Dessutom känns det som att det behövs ett slutsteg. Får inte riktigt ihop det.

Redigerat av broern, 21 February 2007 - 13:59.

Postad 21 February 2007 - 21:47

ohlin_j
  • ohlin_j
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag skall också bygga in en bilstereo hemma men högtalarna är redan installerade i taket. Jag tänkte fixa mig en 4x50W-stereoanläggning och tänkte börja utan slutsteg men med möjligheten att bygga ut. Tror ni ett nätaggregat skulle räcka för mig? Jag har nämligen ett antal datorer hemma som blivit "över". Hade ju varit kanon att kunna använda...

Om jag förstod rätt så är 12V den gula tråden och svart är jord. Vad gör alla andra kablarna? skulle man kortsluta grön med svart (jord?) för att de ska fungera? Behöver nog lite mer information inom området. Kan ni hjälpa mig?

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte om ett nätaggregat orkar det, du ser vad som hände med mitt och det var på 300w. Du kan alltid testa... I molex kontakten, (dom som går upp till hårdiskar och cdläsare) så är svart+gul = 12V medans svart+röd är 5V. De andra kablarna är andra spänningar som datorn behöver... För mig så var det grön (PIN 14 om den är i annan färg) och svart som skulle kortslutas för att "tjuvkoppla" nätaggregatet. Nätaggregatet lan behöva en last för att starta, om så är fallet så när du kortsluter Pin14 med jord(svart) så startar agget för en kort sekund och stänger sen av sig. koppla i så fall på en gammalhårdisk och en cdläsare eller nått.

Lycka till!
edit: hitta en bild på kontakten
Postad bild

Redigerat av ohlin_j, 21 February 2007 - 21:48.

Postad 22 February 2007 - 07:19

broern
  • broern
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen. Mitt nätaggregat där hemma klarar 13A på +12V. Glömde givetvis titta på effekten. Jag kommer nöja mig med en bilstereo till att börja med och då borde väl nätaggregatet räcka?

Det får bli en Pioneer som har mindre strömförbrukning. Bra att veta sina begränsningar :lol:

Postad 23 February 2007 - 15:53

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nu skall jag inte vara någon glädjedödare men om du skall köpa en bilstereo för 1500 kronor varför inte lägga pengarna på en köksstereo från början :)

Postad 12 March 2007 - 10:49

broern
  • broern
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
du är ingen glädjedödare och dessutom har jag gått ifrån Bilstereo-spåret.
Grejen är den att jag har högtalare redan installerade i taket i köket och i tvättstugan (2+2).

Just nu har jag ställt in en dator i skrubben där högtalarkablarna kommer ut. Jag ska genom nätverk styra den datorn så att jag kan streama bredbandsradio direkt ut i de högtalarna.

Det jag ska ha nu är någonting som kan förstärka signalen från datorn till högtalarna. Vad det blir vet jag inte och den diskussionen hör nog bättre hemma under förstärkare-forumet.

Postad 12 March 2007 - 12:25

tortrix
  • tortrix
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Sjekk min subsofa

Postad 13 March 2007 - 16:44

Matte_D_I_Y
  • Matte_D_I_Y
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Varför krångla till det i onödan ? Bilstereon drar säkert inte mer än 2A i tomgång (volymen på min). Hur kraftig nätdel du behöver beror sen på hur kraftigt du tänker spela (Om det nu inte sitter ett klass A slutsteg i bilstereon och det lär det inte göra). Så en nätdel som ger 3-5A duger säkert alldeles utmärkt för ändamålet, t ex Biltema har en 5A för 179kr.

De där 10-25A behöver du bara om du ska spela på max volym och hur ofta gör man det i ett kök. Uteffekten från en vanlig köksradio ligger på någon mW vid normal lyssningsnivå.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.