Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD placering vid frakt?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 June 2006 - 13:30

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Nu börjar flytten närma sig, bl.a av lcd tv:n, har bara en fråga egentligen, kan en lcd fraktas liggandes med skärmsidan uppåt förstås samt med orginalemballaget utan att tv:n tar stryk?

Emballaget säger ju att den ska stå upp men med ett litet utrymme så har man inge större val än att lägga den ned i bilen.

Inga svar som ex.vis beror på hur du kör, packat, m.m utan seriösa svar TACK.

Postad 20 June 2006 - 16:51

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Det beror på hur stor den är. Små skärmar ska gå bra. Vågar inte säga någon gräns men det finns rekomendationer, testa sök på google. En 26":are ska du nog kunna frakta så om du är försiktig. Men 37" är nog lika känslig som en plasma. Ofta ser man bara märkningen om högkant på kartonger som hör till större skärmar.

Postad 20 June 2006 - 17:14

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
LCD har väl "mjuk" skärm i plast medan plasma har en hård skärm i glas? LCD klarar det nog lite bättre än plasma.

Oavsett vilket så kan den nog bli ganska så känslig för stötar när den ligger ner.
Mekaniken i TVn och emballaget är inte designat för att ta upp stötar i liggande läge.

Postad 20 June 2006 - 21:24

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Problemet med stora plasma och lcd är att de inte överlever sin egen tyngd om de ligger ned! Det blir helt enkelt för mycket tryck per yta, värst blir det ju så klart om man lägger bildyta nedåt.

Det finns ju plasma utan frontglas (med plast istället) och även de är ju känsliga för att ligga ned och måste stå upp...

Postad 20 June 2006 - 23:31

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Det är inga problem att frakta en LCD-TV liggandes i sitt orginalemballage, med skärmen uppåt. Faktum är att de levereras så till butikerna ibland.

Postad 21 June 2006 - 07:05

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Problemet med stora plasma och lcd är att de inte överlever sin egen tyngd om de ligger ned! Det blir helt enkelt för mycket tryck per yta, värst blir det ju så klart om man lägger bildyta nedåt.

<{POST_SNAPBACK}>

Lustigt, i flera av plasmatrådarna så rekommenderas folk att om de måste frakta skärmen liggande, så ska de då göra det med bildytan neråt eftersom det annars finns risk att frontglaset (som väger mycket) skadar plasmacellerna. :D
Man blir minst sagt förvirrad... :D

Postad 21 June 2006 - 07:16

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Teppic: ja *DET* kan du har rätt i. Jag har inget frontglas på min Plasma så jag svarade mest utifrån det och utifrån vad jag tror gäller för en LCD som inte heller har något tungt frontglas...
Hoppas jag inte förstört någons skärm nu :D

Nej men det jag vet är precis som folk här tidigare sagt att LCD inte alltid fraktas ståendes. I alla falls inte mindre modeller. Däremot så brukar större modeller ha en ståendes rekommendation. Men det kanske bara är för att man inte ska förväxla dem med plasmaskärmar som definitivt ska fraktas ståendes.

edit: Normalt sett så ska de ju inte gå sönder av att bara ligga ned. Utan det är just att de inte tål att fraktas i ett sådant läge!

Redigerat av Grimmy, 21 June 2006 - 07:19.

Postad 21 June 2006 - 07:17

Unregisteredf6cac908
  • Unregisteredf6cac908
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Plasma med frontglas ska ALDRIG fraktas liggande. Glaset kan spricka. LCD kan man frakta hur man vill.

Postad 21 June 2006 - 09:51

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Tackar för era svar så här långt, verkar vara lite delade meningar men det känns som att man kan våga frakta lcd`n liggandes, får försöka lägga under nå mjukt samt fixera den så att den inte kan slå emot nånstanns, min tv är ju bara 32" iof men med emballaget så blir totala ytan rätt stor.

ps. hör av mig efter flytten är klar så får vi se hur det gick :D

Postad 21 June 2006 - 10:13

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Måste du frakta den med emballage då om du ska ha den i bilen? Snurra in den i nån mjuk filt och be nån sitta med bak i bilen och hålla den upprätt. Sen är det bara att köra försiktigt. Iofs kanske bara ett alternativ om du inte ska flytta så långt. Kan bli jobbigt om du ska köra 40-50 mil =)

Postad 21 June 2006 - 13:35

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
" Kan bli jobbigt om du ska köra 40-50 mil =) "-raptorjr -Precis vad jag ska :D dessutom ensam med eftersom sambon får vara kvar när jag återlämnar flyttbilen i Sthlm å tar min bil tillbaks med tv:n.

Vill nog skydda skärmen mot fläckar, repor så emballaget åker på i vilket fall som helst, bara hoppas att inga djur skuttar fram eller nå annat otrevligt händer under resans gång så bör det nog gå vägen.

Postad 04 July 2006 - 21:07

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Håller vad jag lovar :) tv:n höll fin fint med hjälp av en vikning av en bäddmadrass med tv:n emellan flyttkartongerna..pust

Postad 12 March 2008 - 00:20

Unregistered3f08ae36
  • Unregistered3f08ae36
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Stående eller liggande??
Det sa du aldrig, du sa bara i en bäddmadras mellan flyttkartongerna. ??

Postad 12 March 2008 - 02:40

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
säger man A så ska man B å C...

Plasma innehåller mycke mer elektronic och har frontglas och är större, därför ska den inte ligga alls. lcd pallar det mesta

Postad 30 June 2010 - 17:39

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Hallå!
Nu skall jag flytta snart och svär över att jag inte var smart nog att spara kartongen till min 40" LCD.
Har vi några kloka tips/råd på hur jag kan frakta den säkrast?

Postad 30 June 2010 - 20:14

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0
Rejält med bubbelblast så är det inga problem, bara den står stadigt (behåll gärna foten på).

Själv så virade jag in min Plasma med typ 6 lager bubbelplast och så behöll jag foten på och ställde den mellan ett par flyttkartonger. Funkade utmärkt.

Postad 01 July 2010 - 07:26

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0

Plasma med frontglas ska ALDRIG fraktas liggande. Glaset kan spricka. LCD kan man frakta hur man vill.

Frontglaset är extremt svårt att ha sönder, skärmen spricker långt innan. Frontglaset har inget med saken att göra utan det är plasmapanelen i sig som är känslig för stötar då den inte är gjord av härdat glas som frontglaset.

Postad 01 July 2010 - 09:20

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Rejält med bubbelblast så är det inga problem, bara den står stadigt (behåll gärna foten på).

Själv så virade jag in min Plasma med typ 6 lager bubbelplast och så behöll jag foten på och ställde den mellan ett par flyttkartonger. Funkade utmärkt.

Tack, bubbelplast låter som en smart investering inför en flytt!

Postad 01 July 2010 - 09:33

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0
Det är inte rekommenderat att frakta TV:n stående på sin egna fot, vi har fått in flertalet TV-apparater med trasiga fötter på grund av att de fraktats på det viset. TV:n ska vila på sin nederkant på ett mjukt underlag då den fraktas för att tåla stötar bäst.Vira bubbelplast runt alla sidor och frakta den sedan stående utan fot.

Postad 01 July 2010 - 21:24

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Det är inte rekommenderat att frakta TV:n stående på sin egna fot, vi har fått in flertalet TV-apparater med trasiga fötter på grund av att de fraktats på det viset. TV:n ska vila på sin nederkant på ett mjukt underlag då den fraktas för att tåla stötar bäst.Vira bubbelplast runt alla sidor och frakta den sedan stående utan fot.

Det beror väl på hur väl man packat flyttlasset samt hur försiktigt föraren kör :) . Min fot gick iaf inte sönder. Men det går säkert lika bra att skippa foten. Bara tvn inte får slagläge :unsure: .

Postad 01 July 2010 - 21:27

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Nu skall jag flytta snart och svär över att jag inte var smart nog att spara kartongen till min 40" LCD.
Har vi några kloka tips/råd på hur jag kan frakta den säkrast?

Såg nu att det var en 40", bästa är nog att ha den i ståendes i skuffen (eller i baksätet om du ej har kombi) om du vill vara på den säkra sidan.

Postad 02 July 2010 - 10:40

KristianP
  • KristianP
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Intressant tråd. För inte så länge sen var jag inne i en Expert-butik. Jag kollade på en plasma och frågade då hur folk som inte köper hemleverans brukar göra eftersom det i en normal kombi inte går att transportera den stående.

Försäljaren sa att det inte var nån som helst problem att köra dom liggande. Han menade att man mer eller mindre måste köra rally på en väldigt dålig väg för att det ska vara risk för att tv'n tar skada. Han sa till och med att deras egna killar kör hemleveranser i små bilar med tv'n liggande och att de gjort så länge utan problem.

Tycker det låter konstigt......

Postad 02 July 2010 - 11:18

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Skall nog avmontera foten, vira gott om bubbelplast runt (eller en bäddmadrass som någon tipsade om tidigare) och ställa den i baksätet bakom sätena. Det är bara 15 mils resa så det går säkert bra ;)

Postad 02 July 2010 - 14:41

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0

Det beror väl på hur väl man packat flyttlasset samt hur försiktigt föraren kör :P . Min fot gick iaf inte sönder. Men det går säkert lika bra att skippa foten. Bara tvn inte får slagläge :) .

jag sa ju inte att den måste gå sönder bara för att man fraktar den med fot utan att jag faktiskt själv har sett flertalet skadade fötter på grund av att TV:n transporterats stående på foten så det är väl dumt att chansa ;)
Man kan frakta den med foten monterad bara TV:n inte står på foten utan vilar på sin underkant, så packas vissa TV-apparater i kartongerna från fabrik.

Min brorsa har fraktat en plasma liggande 12 mil i en vanlig bil utan att den gick sönder så visst kan man har tur men har man möjlighet är det alltid bäst att frakta den på rätt sätt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.