Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måla mitt vardagsrum...

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 June 2006 - 09:20

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0
Efterssom mitt kök numera är färdigt så har det blivit dags att göra något åt mitt vardagsrum.
Jag siktar på att måla om det då jag aldrig hittar några roliga tapeter och dessutom inte är så sugen på att riva ner de som sitter där.

Uppgiften...
Som en kul grej tänkte jag, varför inte få lite åsikter utifrån, varpå jag kom på denna idéen.
Jag tänker helt enkelt låta ER här på forumet "måla" mina väggar - På sätt och vis.
Ta en titt på bilderna, ladda ner sketchup-filen, måla ett bidrag och posta det som svar här i tråden.
OM jag väljer en design härifrån eller iallafall inspireras av någon så kommer jag skicka en trisslott till personen i fråga.
Så börja måla/rita, använd bilderna här, sketchup-filen jag bifogar eller gör något helt eget.
Frågor, synpunkter osv.? Posta dem här eller via PM. ;)

Jag hoppas att ni inte tycker att det är en helt värdelös idé och att jag får lite schysta förslag. :D

Rummet:
Rummet i fråga är 560x360cm stort, dock måste jag dela det i två delar då jag har behov av en arbetsplats/förvaring. Tapeterna som sitter där är strukturtapeter, lite puts-struktur men det skall inte vara några problem att maskera av för mönster. Önskemålet är enkla mönster och gärna lite "kalla" färger.

Bilder:
Här ser ni rummet med lite möbler, mest för att ni ska se hur det kommer vara uppdelat, i "övre" högra hörnet kommer det stå ett skrivbord.
Postad bild
Här följer 2 st. bilder ur olika vinklar:
Postad bildPostad bild

Bifogar även en Sketchup-fil om ni skulle vilja färglägga där ;)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  vrum.zip   121.09K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av mr.keyser, 26 June 2006 - 09:27.

Postad 07 July 2006 - 21:49

Unregisteredbad31cdb
  • Unregisteredbad31cdb
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Satsa på tapet.. Sitter tapeten bra som du har behöver du bara "gnaga" lite på skarvarna å en lätt spackling över det..

Tapeten ger mer djup än att måla..
Att måla över en tapet är ju inte super snyggt..

Min åsikt som målare

Mvh Jonte

Postad 08 July 2006 - 00:45

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

Jag siktar på att måla om det då jag aldrig hittar några roliga tapeter och dessutom inte är så sugen på att riva ner de som sitter där.

Håller med föregående talare. Dessutom är det förmodligen mer nödvändigt att riva ner tapeterna om du ska måla om vs. sätta upp nya tapeter. Större risk för bubblor/släpp när man målar om jämfört med att tapetsera.

Postad 08 July 2006 - 09:02

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
smaken är som baken:
Visst ger en målad tapet inte samma djul som en med mönster i.
Men att målad tapet inte är snyggt? Det blir ju likt en målad väv(typ microlit), men visst inte LIKA snyggt. Dock är det ju en fråga om tid och kostnad. Att måla om en lägenhet kostar inte allt för många kr och går på ett par dagar. Att tapetsera är dyrare, måste vara noggrannare och tar längre tid.

Vänligen
Andreas

Postad 08 July 2006 - 09:38

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0

smaken är som baken:
Visst ger en målad tapet inte samma djul som en med mönster i.
Men att målad tapet inte är snyggt? Det blir ju likt en målad väv(typ microlit), men visst inte LIKA snyggt. Dock är det ju en fråga om tid och kostnad. Att måla om en lägenhet kostar inte allt för många kr och går på ett par dagar. Att tapetsera är dyrare, måste vara noggrannare och tar längre tid.

Vänligen
Andreas

Hej!

Skulle nog vilja sägga att du har fel där, visst det kanske är lite dyrare att tapetsera med det tar då inte lika lång tid. När vi gjorde om vårat vardagsrumm så använde vi oss av Easy Up tapeter. Vilket det visade sig vara mkt enklare än att måla. Ska du måla över en tapet så "måste man" ju slipa och spackla så mkt mer än när man tapetserar. För när man målar så blotas minsta lilla fel/fusk med underarbetet. En tapet är ju där lite mer förlåtande. Sen en bra färg är inte så billig den heller.

Sen så finns det ju så enormt mkt fräcka roliga tapeter... åk till en färhandlare och be om hjälp, eller hör om dom inte kan komma hem till dig och ge tipps och råd på hur du skall göra.

En sista grej bara, glöm inte att måla taket oxå, gör du inte det kommer du att ångra dig bittert.

MVH / Joakim

Postad 09 July 2006 - 11:48

Unregistered786e8527
  • Unregistered786e8527
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
i min förra lägenhet målade jag över existerande tapeter, först slipade vi ner alla gamla tapetskarvar dock, men det blir riktigt bra och vi hade inga problem med bubblor eller släpp. Så jag tycker inte man ska avstå från att prova, det är ju bara att köpa en liten burk med ett färgprov och måla litegrann och se hur tapeten reagerar.

Ska göra likadant i min nya lägenhet så fort den är färdigrenoverad =)

(att måla taket är en bra idé dock, särskilt om du målar ljust eller vitt på väggarna)

Redigerat av Unregistered786e8527, 09 July 2006 - 11:49.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.