Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sagem pvr 64160T - ny box, nya frågor

100 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 June 2006 - 09:07

localhost
  • localhost
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Fick min nya Sagem pvr 64160t box häromdagen och jag har pillat runt i menyer etc för att få lite känsla för boxen och vad den kan. Tidigare hade jag en Samsung 9401 till låns som jag var mycket nöjd med, men jag ville ha en HD så det blev alltså Sagem-boxen.

Några generella observationer:

* Bättre bild med Sagemen - märkbart klarare bild, men med lite färgspill i kanterna... skall kolla sladdarna.
* Krånglig fjärrkontroll - ligger skönt i handen, men dålig organisation på knapparna gör att man nästa alltid måste titta på kontrollen vid användning. Eller så är det en vanesak...
* Enkelt HD-handhavande vid tittande för att spola fram/bak etc. Smidigt - synd bara att den inte cachar *alla* kanaler samtidigt för oss stor-zappare :(

Nu till mina frågor och negativa observationer så här långt:

* Lååångsamma kanalbyten - klart segt att byta kanal. Är detta nåt som andra noterat, eller är jag bara bortskämd ?
* EPG borta - har endast EPG på ett fåtal kanaler. Går det göra något åt detta ? Signalstyrkan ligger typiskt på 65-70% vad jag sett... är det för dåligt ?
* EPG info i "Guide"-läget visas bara om man väljer "i"-knappen, annars står det "Ingen information bla bla" - Är det normalt ?
* Går det customiza menyerna på något sätt via något externt hack eller nåt ? Jag tänker på färg, storlek, placering.
* Favoritlistor - min noggrant organiserade favvelista slutade fungera efter en omsökning av kanalerna, är det normalt ? Kunde inte spela in på HDn heller med mindre än att jag startade om boxen.
* Oljud - hörs lite surrande och klickande från HDn emellanåt. Nån som har bra tips för ljudisolering ? Funderar på lite mjuka tassar för att få upp den lite från underlaget.

Vad jag vet så kör jag senaste firmwaren (0.3.4).

Vore tacksam om det finns några tips och kommentarer när det gäller EPG:n och handhavandet i allmänhet.

Postad 27 June 2006 - 09:34

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Hmmm, synd att den inte har dubbla mottagare. Då hade det mer eller mindre varit en ordentlig PVR.

Postad 27 June 2006 - 10:00

bildirutan.se
  • bildirutan.se
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Hmmm, synd att den inte har dubbla mottagare. Då hade det mer eller mindre varit en ordentlig PVR.

<{POST_SNAPBACK}>

Denna box har dubbla mottagare.

Postad 27 June 2006 - 10:22

localhost
  • localhost
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå, precis som alla Sagems boxar i PVR-serien så har den dubbla mottagare. Enda bristen är väl att man inte kan spara mer än en inspelning åt gången, dvs man kan förvisso pausa och timeshifta ett program man ser på medan den spelar in på en annan kanal, men det går inte att spara för att se vid ett senare tillfälle.

Postad 27 June 2006 - 21:42

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag sa upp mitt Boxer abonnemang idag, å nu är det "bara" att skaffa den där boxen man längtat efter.... men vilken???
Dilog 550 eller Sagems nya 64160?
Ni som har denna, är ni nöjda? De som sitter med Dilogen brottas ju sen i höstas med grova buggar...

Finns det t.ex text-tv minne? Hittar inte det i nån spec.

Skillnader på bildkvalitén? Dilogens bild såg väldigt ren och 'krispig' ut jämfört med övriga, men de hade inte denna att jämföra med.

/Micke

Postad 28 June 2006 - 04:27

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är dags för Boxer att uppdatera sina uppgifter om mottagare.

Postad 28 June 2006 - 04:29

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Jag sa upp mitt Boxer abonnemang idag, å nu är det "bara" att skaffa den där boxen man längtat efter.... men vilken???
Dilog 550 eller Sagems nya 64160?
Ni som har denna, är ni nöjda? De som sitter med Dilogen brottas ju sen i höstas med grova buggar...

Finns det t.ex text-tv minne? Hittar inte det i nån spec.

Skillnader på bildkvalitén? Dilogens bild såg väldigt ren och 'krispig' ut jämfört med övriga, men de hade inte denna att jämföra med.

/Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Varför sa du upp abonemanget om du ändå ska köpa en ny box till marknätet?

Postad 28 June 2006 - 05:56

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag sa upp abonnemanget för att kunna teckna ett nytt och samtidigt få en ny box till ett subventionerat, vilket gör nästan 1500-2000:- på priset.
De har ju en uppsägningstid på 3 månader, och under den tiden måste jag ha skaffat nytt abonnemang + box. Fast det visade ju sig vara svårt att välja vad man ska ha istället...

Är inte Sagems boxar mer stabila än Dilog? Maken till mjukvarustrul som Dilog verkar ha trodde man ju inte var möjlig. Bråttom bråttom med nya funktioner, men då får man plocka in fler som testar istället för att bara skeppa ut så fort mjukvaran är klar. Har hört att samma elände börjar dyka upp i bilbranchen... *djup suck*

Redigerat av Unregistered29785adf, 28 June 2006 - 12:40.

Postad 29 June 2006 - 07:59

localhost
  • localhost
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Är inte Sagems boxar mer stabila än Dilog? Maken till mjukvarustrul som Dilog verkar ha trodde man ju inte var möjlig. Bråttom bråttom med nya funktioner, men då får man plocka in fler som testar istället för att bara skeppa ut så fort mjukvaran är klar. Har hört att samma elände börjar dyka upp i bilbranchen... *djup suck*

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte om Sagems är mer stabila, men man i alla fall inte anklaga dom för att ha bråttom med nya funktioner precis... nya releaser av firmwaren kommer lika ofta som istider.

Flyttade om min antenn igår för att försöka få bättre signal. Så jag pekade på en annan sändare - 3km bort istf den gamla som ligger 5 mil bort. Signalstyrkan sjönk till under 50% men EPGn funkar på alla kanaler... skumt!

Postad 02 July 2006 - 20:38

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå, precis som alla Sagems boxar i PVR-serien så har den dubbla mottagare. Enda bristen är väl att man inte kan spara mer än en inspelning åt gången, dvs man kan förvisso pausa och timeshifta ett program man ser på medan den spelar in på en annan kanal, men det går inte att spara för att se vid ett senare tillfälle.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det så även på den nya boxen? Det var i mina ögon en stor nackdel. är det bara Dilog boxen som kan spara en timeshiftad inspelning?

Postad 17 July 2006 - 22:12

haknet
  • haknet
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
har en sagem som låser sig på inspelning ibland .går det att få en uppdatering på garatin tro

Postad 24 July 2006 - 07:34

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte om Sagems är mer stabila, men man i alla fall inte anklaga dom för att ha bråttom med nya funktioner precis... nya releaser av firmwaren kommer lika ofta som istider.

Flyttade om min antenn igår för att försöka få bättre signal. Så jag pekade på en annan sändare - 3km bort istf den gamla som ligger 5 mil bort. Signalstyrkan sjönk till under 50% men EPGn funkar på alla kanaler... skumt!

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bli strul med inspelingarna vid låg signalstyrka.

Postad 26 July 2006 - 07:59

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej, kopplade in min 64160 igår och den verkar väl skaplig... Men som andra skrivit, kanalbytena går sjukt långsamt, fjärren är inte så kul heller. Funktionerna med automatisk inspelning av kanalen man tittar på borde gå att stänga av, samma sak att timer via EPG startar tidigare och varar längre än programmet, undrar vem som kom på den idén. Hoppas åtminstone boxen visar sig vara stabil. Gissar att jag måste flytta ut antennen (står idag på vinden) eftersom jag bara får 69-74% signal, dock inga störningar de timmarna boxen var igång igår...

Verkar svårt att hitta bra sidor om denna box, Dilog verkar man kunna fiffla mer med. Å andra sidan kanske det behövs mer på dem :)

/Peter

Postad 15 August 2006 - 13:04

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

Hej, kopplade in min 64160 igår och den verkar väl skaplig... Men som andra skrivit, kanalbytena går sjukt långsamt, fjärren är inte så kul heller. Funktionerna med automatisk inspelning av kanalen man tittar på borde gå att stänga av, samma sak att timer via EPG startar tidigare och varar längre än programmet, undrar vem som kom på den idén. Hoppas åtminstone boxen visar sig vara stabil. Gissar att jag måste flytta ut antennen (står idag på vinden) eftersom jag bara får 69-74% signal, dock inga störningar de timmarna boxen var igång igår...

Verkar svårt att hitta bra sidor om denna box, Dilog verkar man kunna fiffla mer med. Å andra sidan kanske det behövs mer på dem :)

/Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Vad innebär "sjukt långsamt"? Jag har idag en Humax CX1201C för ComHem men funderar på att byta till Boxer.. men är det segt att zappa är den helt ointressant. Humaxen känns helt OK, nån som kan relatera till Samsungen?

Postad 16 August 2006 - 19:10

joeljoel
  • joeljoel
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Jag kollade med tidtagaruret. En sekund mellan okodade kanaler och nästan 2 sek när du byter till en kodad kanal. Inte värre än att man står ut. (Mina Dilogboxar är inte snabbare).

Postad 17 August 2006 - 14:54

elge
  • elge
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Väger mellan denna och Dilog DT-550. Fungerar EPG programmering bra på Sagem?
Hur långt fram i tiden ser man?

På Dilog verkar EPG informationen inte uppdateras som man kan önska.

Postad 17 August 2006 - 17:38

joeljoel
  • joeljoel
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Jag tycker EPGn är rätt bra och smidig, tyvärr visar den bara c:a 26 tim framåt i tiden. Inspelningar na på TV3 började strula i juni när Terracom/Boxer la om kanalen. Nu fryser bilden c:a 10-15 sek in i varje inspelning. Jag har gamla TV3-inspelsning från maj och de funkar hur bra som helst. Vi får hoppas att det kommer en fix nästa vecka.

Postad 29 August 2006 - 12:24

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jo, jag kan bara hålla med joeljoel ang EPGn. Tycker det varierar lite hur långt fram i tiden den visar program men det är förmodligen pga andra orsaker än bara boxen. Det enda som stör mig med EPG-inspelningar är som jag och andra skrivit tidigare, att den helt i onödan spelar in före och efter programmet. Duktigt irriterande om man vill spela in två program efter varandra, man ska inte behöva lägga till en EPG-inspelning, därefter gå in i timermenyn och justera inspelningen. Då kan du ändå inte lägga till ett efterföljande program via EPG efs boxen då vill starta inspelningen innan inspelningen av program nr 1 stannat. Otroligt korkat tänkt.

Jag kanske överdrev lite när jag skrev att kanalbytena var "sjukt långsamma" men tycker fortfarande de är för långsamma. Dock inget som skulle få mig att välja en annan box, den fungerar fint.

/Peter

Postad 06 September 2006 - 09:02

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Hej!

Någon som vet vad denna box kostar subventionerad med boxerpaketet och canal+ i 24 månader?

Hittar inga uppgifter på detta hos någon internethandlare. Det borde röra sig om ca 2 000:-

mvh

edit: och då menar jag den med 160 GB hårddisk.

Redigerat av Korn, 06 September 2006 - 09:21.

Postad 06 September 2006 - 13:14

mountainman
  • mountainman
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Netonnet har den för 2 490 vid 24-månadersavtal.

För övrigt tycker jag liksom många andra att kanalbytena är något sega samt att fläkten är lite väl högljudd när den väl drar igång.

Postad 06 September 2006 - 13:17

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Det stämmer bra det. Var faktiskt inne hos expert idag och frågade. Med canal+ och boxerpaketet i 24 månader så fick man den för 1995:-

Ett bra pris tycker jag om den är stabil och funkar som den ska..

Postad 06 September 2006 - 15:26

siebert
  • siebert
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Det stämmer bra det. Var faktiskt inne hos expert idag och frågade. Med canal+ och boxerpaketet i 24 månader så fick man den för 1995:-

Ett bra pris tycker jag om den är stabil och funkar som den ska..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ringde Expert och dom ville ha 2600 :- ???

Postad 06 September 2006 - 19:11

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Ok, då måste det ju varit en annan butik än den i karlskrona, men säljaren jag frågade verkade lite osäker så han kanske bara höftade lite..

Postad 08 September 2006 - 09:20

KERNEL
  • KERNEL
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är det någon annan än jag som har ett störande ljud från vad jag antar är hårddisken.
Det kommer med ca 2-3 sekunders mellanrum ( ungefär som att den accessar hårddisken).
Kommer även sporadiskt kan vara tyst ett tag sen fortsätter ljudet igen.
Ljudet stör inte vid "normal" tv-ljudnivå men är jobbigt att höra vid lägre ljudnivåer.

Postad 09 September 2006 - 06:35

Unregisteredcc3fbaa3
  • Unregisteredcc3fbaa3
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man kopplar digitalkameran till denna?
Jag får det inte att funka kamera-usb.
Måste man ha en kortläsare som kopplas till boxen via usb kanske?

Edit:
Det "störande ljudet" har jag också men jag tycker inte att det är störande.

Redigerat av Unregisteredcc3fbaa3, 09 September 2006 - 06:37.

Postad 13 September 2006 - 11:29

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Kan man spela in 2 kanaler samtidigt?

Hur högt väsnas den? mer än en DVD? har den en fläkt?

Svarar knapparna snabbt när man snabbspolar framåt och bakåt?

Postad 13 September 2006 - 11:29

FastFreddie
  • FastFreddie
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Flyttar till kåk inom kort och blir av med ComHem så nu är det dags att välja digital-box.
Jag har en DVD-recorder idag men kan inte spela in en kodad kanal och titta på en annan samtidigt (digitalboxen från ComHem har bara en tuner). Så då verkar Sagem PVR 64160T helgjuten - om man kan mata ut två olika kanaler samtidigt via t ex de två RGB-scartutgångarna (en kanal från resp. tuner). Då skulle jag även kunna spela in en kanal på min DVD-recorder och samtidigt titta på en annan kanal. Är detta möjligt med den här boxen - eller är den ena tunern knuten till endast inspelning på den inbyggda HD:n? I det senare fallet skulle jag bara ha användning av min DVD-recorder för inspelning när jag inte tittar...

Jag är bortskämd med grymt bra bild från ComHem idag (uppfläkt på en Sony KDL2000V), samtidigt som jag hemma hos syrran såg en bedrövlig bild från Boxer (de hade nog en sneak-box iofs). Är bilden från Sagem riktigt bra? Är TV3, TV6 m fl digitala hela vägen (såg ut hemma hos syrran som om det var de analoga varianterna som har digitaliserats och sedan skickats ut, på samma sätt som Kanal5 som inte har börjat producera/sända digitalt än)?

Och till sist - är det digital output via optisk som gäller, eller endast coax.? :(

Postad 13 September 2006 - 14:30

[Esc]
  • [Esc]
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Flyttar till kåk inom kort och blir av med ComHem så nu är det dags att välja digital-box.
Jag har en DVD-recorder idag men kan inte spela in en kodad kanal och titta på en annan samtidigt (digitalboxen från ComHem har bara en tuner). Så då verkar Sagem PVR 64160T helgjuten - om man kan mata ut två olika kanaler samtidigt via t ex de två RGB-scartutgångarna (en kanal från resp. tuner). Då skulle jag även kunna spela in en kanal på min DVD-recorder och samtidigt titta på en annan kanal. Är detta möjligt med den här boxen - eller är den ena tunern knuten till endast inspelning på den inbyggda HD:n? I det senare fallet skulle jag bara ha användning av min DVD-recorder för inspelning när jag inte tittar...
SNIP...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja den ena tunern är knuten till hårddisken. Du kan inte skicka ut en kanal per scart tyvärr. Du kan däremot skicka ut den uppspelade senar och spela in den i realtid till dvd-recordern

SNIP...
Jag är bortskämd med grymt bra bild från ComHem idag (uppfläkt på en Sony KDL2000V), samtidigt som jag hemma hos syrran såg en bedrövlig bild från Boxer (de hade nog en sneak-box iofs). Är bilden från Sagem riktigt bra? Är TV3, TV6 m fl digitala hela vägen (såg ut hemma hos syrran som om det var de analoga varianterna som har digitaliserats och sedan skickats ut, på samma sätt som Kanal5 som inte har börjat producera/sända digitalt än)?
SNIP...

<{POST_SNAPBACK}>

ComHem analogt eller digitalt? Hur som helst så är svt grymt bra digitalt. TV4 ok. 3:an 5:a n och de andra... Nej det är för hög komprimering på dessa kanaler. Det finns ju dock hopp om högre bandbredd när det analoga nätet är nedsläckt.

Postad 14 September 2006 - 07:32

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Kan man inte (som det står i länken) spela in 2 kanaler samtidigt på hårddisken med sagem 64160t ?

https://www.prisjakt...ukt.php?o=89608

Postad 14 September 2006 - 20:27

FastFreddie
  • FastFreddie
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Jag har en DVD-recorder idag men kan inte spela in en kodad kanal och titta på en annan samtidigt (digitalboxen från ComHem har bara en tuner)...
SNIP...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja den ena tunern är knuten till hårddisken. Du kan inte skicka ut en kanal per scart tyvärr. Du kan däremot skicka ut den uppspelade senar och spela in den i realtid till dvd-recordern

SNIP...
SNIP...

<{POST_SNAPBACK}>

ComHem analogt eller digitalt? Hur som helst så är svt grymt bra digitalt. TV4 ok. 3:an 5:a n och de andra... Nej det är för hög komprimering på dessa kanaler. Det finns ju dock hopp om högre bandbredd när det analoga nätet är nedsläckt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset med inspelning av två kanaler!

Vad gäller min andra fundering:
Jag kör med ComHems digitala utbud idag. Fram till för ett år sedan ingick TV3 och ZTV (den del som numera är TV6) som digitala kanaler i paketet, sedan blev de betalkanaler som man fick beställa/betala separat utanför paketet, och till sist för ca. sex månader sedan försvann de helt från ComHems digitala utbud (pga att ComHem konsekvent vägrade betala något till Viasat - tyckte Viasat skulle vara tacksamma som fick vara med i ComHems utbud...). Så nu har vi bara de analoga varianterna av dessa. Men hur som haver - hemma hos min syster med Boxerabonnemang verkar TV3 och TV6 så dassiga att jag misstänker att Boxer bara får tillgång till dessa från Viasat i analogt format, och att Boxer sedan konverterar till digitalt för själva distributionen. Kvaliteten blir då alltså motsvarande de analoga varianterna vi har via ComHem idag. Och jag verkligen ÄLSKADE kvaliteten på de digitala TV3 och TV6 - var nästan bättre än SVT till och med! Och detta problem gäller ju även Discovery, Animal Planet, Showtime, m fl.
Fråga dårå: är det någon som vet om TV3, TV6 m fl kanaler i Boxerpaketet är digitala "hela vägen" eller bara omkonverterade analoga? :o

Postad 15 September 2006 - 11:24

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Fråga dårå: är det någon som vet om TV3, TV6 m fl kanaler i Boxerpaketet är digitala "hela vägen" eller bara omkonverterade analoga?  :o

<{POST_SNAPBACK}>

Huruvida de är digitala hela vägen eller inte spelar inte någon större roll eftersom de klämmer in för många kanaler i MUXen. Det blir för lite bandbredd per kanal så sportsändningar och annat med mycket rörelse (typ hockey) brukar bestå mest av blockiga gubbar och komprimeringsartefakter. Räkna inte med en njutbar upplevelse när du drar upp det på projektorn.

Postad 15 September 2006 - 16:50

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Please! kan inte någon svara på dessa frågor om 64160T

Kan man spela in 2 program samtidigt med timern?

Spelar den in text tv textningen?

Är fjärren riktkänslig?

Svarar knapparna snabbt när man trycker på FF och REW?

Postad 16 September 2006 - 10:54

Unregisteredcc3fbaa3
  • Unregisteredcc3fbaa3
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Please! kan inte någon svara på dessa frågor om 64160T

Kan man spela in 2 program samtidigt med timern?
Nej

Spelar den in text tv textningen?
Vet ej

Är fjärren riktkänslig?
Nej

Svarar knapparna snabbt när man trycker på FF och REW?
Nej

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 16 September 2006 - 10:58

Unregisteredcc3fbaa3
  • Unregisteredcc3fbaa3
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Pratade med supporten igår om att man bara ser 1 program framåt i tiden i EPG (Guiden) + att ingen info alls om programmen syns.
De svarade att detta inte har med boxen att göra utan är ett centralt europeiskt system som har krånglat hela våren/sommaren. Att det fungerar på tex Sagem boxar utan hårddisk hade med att göra att det var ett annat system. Fanns m.a.o inget att göra åt detta utom att vänta och se.
Någon som vet någonting mer om detta?

Postad 16 September 2006 - 11:04

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Tack rhino94

Postad 01 October 2006 - 18:02

Lallas
  • Lallas
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag har en DVD-recorder idag men kan inte spela in en kodad kanal och titta på en annan samtidigt (digitalboxen från ComHem har bara en tuner). Så då verkar Sagem PVR 64160T helgjuten - om man kan mata ut två olika kanaler samtidigt via t ex de två RGB-scartutgångarna (en kanal från resp. tuner). Då skulle jag även kunna spela in en kanal på min DVD-recorder och samtidigt titta på en annan kanal. Är detta möjligt med den här boxen - eller är den ena tunern knuten till endast inspelning på den inbyggda HD:n? ...

Då undrar jag som den novis jag är - vad är det jag behöver för att kunna lyfta över data från denna box till DVD-brännaren på min dator? :ph34r:

Postad 01 October 2006 - 20:02

Unregistered1e1c5adc
  • Unregistered1e1c5adc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Jag har en DVD-recorder idag men kan inte spela in en kodad kanal och titta på en annan samtidigt (digitalboxen från ComHem har bara en tuner). Så då verkar Sagem PVR 64160T helgjuten - om man kan mata ut två olika kanaler samtidigt via t ex de två RGB-scartutgångarna (en kanal från resp. tuner). Då skulle jag även kunna spela in en kanal på min DVD-recorder och samtidigt titta på en annan kanal. Är detta möjligt med den här boxen - eller är den ena tunern knuten till endast inspelning på den inbyggda HD:n? ...

Då undrar jag som den novis jag är - vad är det jag behöver för att kunna lyfta över data från denna box till DVD-brännaren på min dator? :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Du behöver bara en scartkabel men du måste spela in på boxen först för att sedan spela in på DVD recordern. Men det funkar hur bar som helst.

/G

Postad 02 October 2006 - 10:19

Lallas
  • Lallas
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Du behöver bara en scartkabel men du måste spela in på boxen först för att sedan spela in på DVD recordern. Men det funkar hur bar som helst.

/G

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

OK, det funkar alltså utan problem at tlyfta över material till en DVD-recorder. Vad behövs av en stationär PC när det gäller ingångar för att göra samma sak?

Postad 02 October 2006 - 17:03

[Esc]
  • [Esc]
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

OK, det funkar alltså utan problem at tlyfta över material till en DVD-recorder. Vad behövs av en stationär PC när det gäller ingångar för att göra samma sak?

<{POST_SNAPBACK}>

Du får koppla scarten med en adapter till ingångrn på ett tvkort i datorn. Troligtvis nehöver du "ställa ner" utsignalen från RGB till s-video eller cvbs... Men då tappar du lite i kvalitet.

Det bästa är ju att spela in på en dvd-recorder med scart-rgfb in och rippa dvd:n på datorn :angry:

Redigerat av [Esc], 02 October 2006 - 17:04.

Postad 02 October 2006 - 17:34

Lallas
  • Lallas
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack så mycket

Postad 03 October 2006 - 12:28

mikaelfbg
  • mikaelfbg
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ang EPG:n, så kan jag rekomendera att göra en fabriksåterställning med efterföljande kanalsökning så kommer problemet att lösa sig. OBS uppdateringen ligger kvar.
Sagem support har livlig fantasi.

/Mikael

Postad 03 October 2006 - 13:16

Jagla
  • Jagla
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag en 6680T med kass EPG.
Fabriksåterställning hjälper inte där, jag har provat.

Postad 03 October 2006 - 14:41

KN
  • KN
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag gjorde en fabriksåterställning på min 6680T och då kunde jag se EPG ca ett dygn framåt.
Efter någon dag så var det samma visa igen, endast nuvarande och nästa program visades i EPG.
Jag har en inbyggd digitalmottagare i min TV och där funkar EPG som den ska så detta verkar vara ett Sagem-problem.

Postad 04 October 2006 - 11:02

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Den spelar in textningen så den kan du se med TV:ns textTVknapp

Postad 10 October 2006 - 23:15

ljusbagaren
  • ljusbagaren
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Funkar inte överföring mellan box och PC via USB?

Postad 11 October 2006 - 12:47

Unregisteredd54da1c2
  • Unregisteredd54da1c2
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag är en lycklig ägare till en Sagem 64160. Vad har ni för signalkvallité resp. signalstyrka?
Har en gitterantenn men får bara ca 67-70% i styrka(kvalliten är på 98%).
Är orolig för att få störningar när det blåser, har antennen på prov tills imorgon.
Vad jag har förstått så ska gitterantennen vara mindre känslig än en riktantenn.
Tacksam för svar.

Postad 13 October 2006 - 10:27

Lallas
  • Lallas
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Funderar också på om USB-porten fungerar för att lägga över video på dator med brännare och hur man i sånt fall går tillväga. Eller är USB-porten bara till för att ladda in bilder i boxen?

Postad 13 October 2006 - 11:38

[Esc]
  • [Esc]
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

... Eller är USB-porten bara till för att ladda in bilder i boxen?

<{POST_SNAPBACK}>

Kort svar: JA

Det finn ingen annan möjlighet än att ta det via SCART till en dvd-brännare.

Postad 13 October 2006 - 12:04

localhost
  • localhost
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Som jag svarade ljusbagaren i ett PM angående samma sak:

Det finns ett program som en fransk kille snott ihop som kan visa filsystemet på boxen i en PC så att man kan föra över till PCns HD, via USB. Jag har inte provat detta, och jag har inte länken till sagda program tillgängligt här. Jag hittade det via en länk i nån av trådarna här angående en annan Sagem-box (tror det var 6240). Jag har länken och även programmet ifråga på en annan dator och jag kan rota fram det ikväll kanske och posta här.

Men i alla fall, det torde alltså finnas en annan möjlighet utöver DVD.

Postad 13 October 2006 - 12:21

localhost
  • localhost
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Ahh, här var det:

Från det excellenta brittiska pvr-forumet PVRWorld:

http://www.pvrworld....php?topic=378.0

Länkas till

http://www.genteam.f...egory&cat_id=12

varifrån man kan ladda hem lite olika saker, exempelvis DVBT2MPG som (via USB eller direkt via IDE om man tar ur HDn ur boxen och sätter i sin PC) enligt uppgift extraherar MPEG2-filer till PCn. Läs tråden för att se problem och olika versioner av programmen.

Mycket nöje!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.