Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mina Omnipolära

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 June 2006 - 20:48

bengha
  • bengha
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag täknkte bara visa upp mina bakhögtalare byggda med en tydlig inspiration av krasses bygge lite tidigarre.

Postad bild

Detaljer.

Postad bild

Postad bild

Lite kort fakta om hur dem. Klotet är i betong, lådan i stavlimmas ek. Basröret går genom botten, stativet gör att det andas fritt och kommer upp lite. Element FE127E från Fostex.

Gjutformen till klotet.

Postad bild

Det som gör mitt bygge anorlunda mot de andra jag sett är att jag bygger alla högtalarna med samma element, avstämning och volym. Front och Centerhögtalarna har en anourlunda reflektor som endast reflekterar ljudet mot lysnarna. Vill ni läsa om dem så finns hela bygget på HiFiforum.

//BengHa

Postad 27 June 2006 - 22:16

Unregistereddc402ef4
  • Unregistereddc402ef4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Så fruktansvärt vackra!
det är bara att grattulera till att du orkat göra något så välarbetat!

har sett dem på hififorum också, men då jag inte är medlem där så är det snällt av dig att posta en tråd här så man kan ösa lite beröm över dig! :(

Postad 27 June 2006 - 22:39

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Grymt nice, låter bra också eller? posta gärna fler bilder om du kan..:(

Postad 27 June 2006 - 23:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat.

Visade min sambo bilden på hififorum där värmeljuset synns tydligt utan att tala om att det var högtalare, hon har dille på värmeljus och ljusstakar så du fick hennes erkännande också :(

När jag talade om att det var ett par hembyggda högtalare så sa hon att om jag bygger sådana så blir det iaf inga diskusioner om dem, vilket annars är regel när jag visar vad jag vill ha :)

Postad 28 June 2006 - 10:15

bengha
  • bengha
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Det var ju kul att man kunde hjälpa till med att få igång ett bygge: Goldstar. Hemma var kravet att de skulle vara bygda i Ek.

Fler bilder till kommer här.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Jag tackar så mycket för berrömet. Mest så lade jag in bygget här som ett stort tack till Krasse som tack för inspirationen till bakhögtalarna, de passade så bra ihop med mina frontar.

//BengHa

Postad 28 June 2006 - 11:59

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Snyggt! Hur är ljudet? Har du en separat diskant så som Krasse hade eller är elementen av bredbandstyp?

Postad 28 June 2006 - 14:49

bengha
  • bengha
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag kör med bredbandare. Jag tror att det fungerar bäst med bredbandare, då kommer allt ljud från samma ställe och man slipper delningsfilter. Jag tror dock att ett Notchfilter skulle göra lite nytta.

Ljudet är rent och förvånansvärt detaljerat. Det enda som kan sägas vara negativt är att mellanregistret är lite väl markerat.

Det bästa med hela systemet är att alla högtlalare är tonalt lika. Man hör ingen som hellst skilnad på ljudet när det panorera fram och bak.

Redigerat av bengha, 28 June 2006 - 15:01.

Postad 28 June 2006 - 19:57

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Hej igen. Är spridningen verkligen så bra som det sägs? Är spridningen bättre än med dipoler?

Postad 28 June 2006 - 21:41

bengha
  • bengha
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag kan inte svara om spridningen är bättre än med Dipoler för jag har aldrig lysnat på några sådana.

Spridningen är överaskande bra, man hör hela tonregistret var man än är i rummet. Däremot så är inte stereobilden stabil var man än är, då man hör den högtalaren som är närmst om man sitter väldigt nära någon av högtalarna.

Postad 28 June 2006 - 22:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Jag håller på att testa lite med en isobarik-konstruktion, enbart på teststadiet än så länge. Blev efter att jag läst om ditt bygge på hififorum lite sugen på att kombinera basen som jag redan fått till med omnipolär för mellanregister och diskant då jag har dålig spridning på de koaxialer jag använder i prototyperna.

Så nu undrar jag om reflektorerna måste vara i något stumt material coh om de behöver vara så stora att de täcker mellanregistret. Använder 4", i övrigt så är mina konstruktioner ganska lika dina.

Kommer ut bilder när jag börjar bygga de slutliga högtalarna.

Postad 28 June 2006 - 22:32

bengha
  • bengha
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Ja reflektorerna skall vara av stumt material. Så fort man använder ett icke stumt material så agerar de dom absorbenter. Var brytpunkten mellan reflekterande och absorberande kan jag inte avgöra. Det allra bästa reflekterande materialet som jag har läst om skall vara glas, där efter ren polyester (det som man använder tillsammans med glasfiber). Metall skulle nog också fungera.

När jag designade reflektorerna till mina fronthögtalare, så gjorde jag en på prov i frigolit. Det lät inte bra alls, ingen diskant och dåligt mellanregister. Skulle jag lackat frigoliten så skulle nog diskanten kommit tilbaka, men jag skulle fortfarande ha dåligt mellanregister.

De reflektorer som jag har sett har varit lika stora eller större än ellementen. Däremot så skulle man nog kunna få en mer diffus bild. Därför att ljudet som inte träffar reflektorn går förbi och reflekteras mot något annat, taket med största sanolikhet.

Postad 28 June 2006 - 22:57

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Testade lite snabbt med en liggande högtalare och en glasljusstake, äntligen så blommade ljudet ut betydligt bättre, det kommer att krävas fler tester givetvis och med båda högtalarna innan jag vet om det är rätt väg, men det verkar lovande. Blev ju ganska likt stuket som du har på dina frontar men med nederdelen från dina surrounder.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 28 June 2006 - 22:59.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.