Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ingen bild via HDMI på Epson EMP-TW600

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 juli 2006 - 00:27

lowcrust
  • lowcrust
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag har en tw600 som är ("ska vara") kopplad till en dator med ett Radeon 9800XT (med DVI) via en DVI-HDMI-kabel på 10 meter. Men jag får ingen bild, gör jag någonting fel? När jag kopplar in den via vanlig D-sub ("VGA") så får jag bild, men via HDMI står det bara "no signal" precis som när jag väljer något av dom andra alternativen där jag inte har något inkopplat. Det här är kabeln jag använder;
http://www.datorbuti...?artId=HDMI-117

Jag vet att den är billig, men efter att ha köpt två andra DVI-kablar för tusen kronor styck hade jag lite låg budget och någon sa att dom kablarna jag köpt troligtvis inte skulle visa synbart bättre bild än den här.

Jag har försökt med lite olika upplösningar men alltid samma resultat. Det som är så in-i-h**v*te surt är att jag dragit den kabeln genom väggar och tak, gipsat och klart. Jag testade allt innan jag gjorde det, eller rättare sagt trodde jag hade kollat allt men i efterhand kom jag på att jag använde en annan kabel i sista sekund (den andra var lite kortare och gick till TVn istället.

Är det något jag kan testa innan jag river huset igen och börjar om med 2 veckors hårt arbete?

PS. Jag postade den här tråden här för jag vet ju inte om jag gjort något fel eller om det faktiskt rör sig om kabeln, sorry om det var fel tänkt. DS.

Redigerat av lowcrust, 03 juli 2006 - 00:28.


#2

Postad 03 juli 2006 - 08:56

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Det kan mycket väl vara kabeln som är för klen. Jag kör 5 meters DVI-HDMI och var först tvungen att byta upp från en billigare då den inte orkade bära signalen. Iofs fick jag bild men den var full med rdmosigt skit och annat mög i.

Är datorn korrekt inställd annars? Har du valt projektorn som den primära bildkällan? Skickar du ut rätt upplösning till projektorn?

#3

Postad 03 juli 2006 - 10:43

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Om det är en billigare kabel kan den vara lite sämre skärmad, då skall du altså hålla kabeln borta från starkströmskablar (220 Volt).

Korsa med en 220 voltskabel kan vara ok men om dom ligger paralellt & nära varandra en bit kan det orsaka störningar.

Vet du att DVI utgången är aktiverad?? har du matan nåt med den från datorn och det har fungerat (TV eller monitor)??

-=EDIT==-

Du kan ju plöjja igenom den officiella tråden för din projektor...

Redigerat av Greve_G, 03 juli 2006 - 10:50.


#4

Postad 03 juli 2006 - 18:06

lowcrust
  • lowcrust
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Lite korta svar på ovan ställda frågor;

Datorn är "korrekt inställd", dvs den fungerar som den ska så att säga. Alla möjliga andra anslutningar funkar;
DVI till bildskärm funkar.
D-sub till bildskärm funkar.
D-sub till projektor funkar.
DVI (LCD bildskärm) som primär med D-sub (både LCD och projektor) som "extended desktop" funkar.
Som ovan fast tvärtom (dock inte DVI till projjen då) funkar.
Som bägge ovan fast som clone... jag ni fattar, allt funkar men projen vägrar ta imot signalen på HDMI-ingången.

Med analog (D-sub) signal har jag testat följande upplösningar (alla 32bit färgdjup @ 60Hz) till projektorn;
800*600 - funkar
1024*768 - funkar
1280*720 - funkar
1440*900 - funkar
1600*1200 - funkar

Ps. Jag trodde denna projje bara skulle klara upplösningar upp till 1280*720, men det rör sig alltså om en form av "rekommenderad" eller optima upplösning???

När jag kopplat in projjen på HDMI-ingången har jag satt den på 800*600 och 1024*768 utan att det funkar. När jag kopplar in den med en LCD-skärm på den analoga ingången och projen på DVI så kommer alternativ upp i drivrutinerna (dvs CAtalyst Control Center i det här fallet). Det är som att jag inte kopplat in något där överhuvudtaget.

Att kaeln är billig och kan ge dålig bild kan jag förstå oh acceptera, men att den är helt "död" låter ju konstigt. Har under mina 25 år som entusiastisk hobby-datorbyggare aldrig varit med om att en monitorkabel (eller någon annan kabel för den delen var helt död i sitt orginal-utförande (jag har dock haft sönder en eller två under något projekt någon gång)). Jag har dock aldrig haft en DVI-HDMI kabel innan. Detta är för övrigt första gången jag kommer i kontkt med HDMI överhuvudtaget.

Ska dra till Clas Ohlson och köpa på mig lite olika kablar och adaptrar och se om jag kan få igång någon som helst bild på den ingången.

Jag har kontaktat stället jag köpte kabeln på (dvs datorbutiken.com) men inte fått något svar. Dom är ju inte direkt kända för bra kundservice, men et litet svar eller kommentar hoppas jag fortfarande på.

Är det någon ide att kontakta Epson tror ni?

#5

Postad 03 juli 2006 - 23:05

lowcrust
  • lowcrust
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Efter att ha varit på CO och köpt in en mängd olika kablar kan jag kort konstatera att det var DB.com's totalt värdelösa kabel som var problemet. Nu blir det till att riva upp tak och väggar en gång till. Den här gången ska jag vara riktigt säker på att allt funkar som det ska innan jag tar fram spacklet. Ska försöka fixa en kalibrerings-DVD och testa mig fram. Just nu är bilden som visas genom projektorn större än den synliga ytan, dvs jag ser inte hela bilden (windows startknapp är t.ex. inte synlig). Är detta vad som menas med "pixel mapping"? Beror det på kabeln eller är det något jag kan fixa på annat sätt?

#6

Postad 04 juli 2006 - 09:58

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Det finns ett overscanläge i projektorn som ska stängas av (står som default på Output: "larger", ska ställas om till "normal", kommer dock inte ihåg på rak arm var inställningen ligger ), efter det borde du få med hela bilden. Perfekt pixel mapping är när du skickar ut bilden 1:1, dvs i upplösningen 1280x720 från datorn vilket definitivt är att rekommendera. Skönt att det löste sig :)

Redigerat av B8, 04 juli 2006 - 10:02.


#7

Postad 04 juli 2006 - 19:22

lowcrust
  • lowcrust
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Det finns ett overscanläge i projektorn som ska stängas av (står som default på Output: "larger", ska ställas om till "normal", kommer dock inte ihåg på rak arm var inställningen ligger ),

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för hjälpen! Det var dock (i mitt fall iallafall) tvärtom, den stod på 'normal' som default och när jag ändrade til 'larger' som blev det rätt.

Hittade det under Image -> Advanced -> Output Scaling.

#8

Postad 05 juli 2006 - 00:48

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Ah, ok. Det var så det var. Kom ihåg fel uppenbarligen. Det var ett tag sen man ställde om det där. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.