Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny källare till hus utan källare, är det möjligt?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 July 2006 - 15:39

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Ja som tråden antyder, jag har köpt ett hus som tyvärr saknar ett bra rum för dedikerad hembio (trots att jag alltid sagt mitt nästa hus ska ha ett bra biorum...). Nu funderar jag på om man skulle kunna gräva ut en källare och mura inifrån ett hembiorum på cirka 6x5 meter eller nåt liknande. Vet att en kompis har ett hus där den förre ägaren grävde ut källaren eftert att huset var byggt, men vet ej hur enkelt/svårt det är. Nån som känner till nåt liknande fall och vet hur man går till väga i så fall? Eller är det helt omöjligt? Tacksam för hjälp.

Postad 06 July 2006 - 16:42

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
jag har ett utomordentligt tips som jag tänker göra-bygg ett garage istället brevid huset men utan garageport. Färdigt biorum.

Postad 06 July 2006 - 16:56

H.A.C.
  • H.A.C.
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
låter inte alls dumt att bygga till... och jag funderar lite på om du får risk för sättningar i huset om man börjar gräva i grunden... Har dock sett det innan.. men då har man grävt ut befintlig källare.. sen är det ju ett "par" kubik med sand,jord och stora stenar som ska fraktas ut... ganska tungt arbete .. men inget är omöjligt .. sen beror det lite på hur din tomt är.. finns det risk att det kommer upp berg under huset så är det inte så kul att börja spränga i det m.m.....

Gör som kompisen .. han bygger till ett jättegarage och ovanpå det så blir det ett pub-rum med biljard och grejer :angry: och du kan ju ha bion under "puben" :D

m.v.h.
//H.A.C.

Postad 06 July 2006 - 21:22

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Tyvärr så gör nog tomten (inte han med klapparna, den andra tomten) att det är svårt med ett tillbygge.

Postad 06 July 2006 - 22:31

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Annars kanske du kan lyfta taket med kranbil och få en övervåning på huset, vissa hus kan man nämligen göra så med.
Kolla med byggfirma om du är osäker och om du inte redan har flera våningar.

Mvh
Passerati

Postad 06 July 2006 - 22:59

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Jag håller precis på och bygger till en våning, man bor kvar i huset under hela bygget!
Så nu har jag skapat utrymme för en bio i bottenplanet! hehehe... :angry:

Bifogad fil  innan.jpg   78.38K   469 Antal nerladdningar

Bifogad fil  efter.jpg   63.24K   478 Antal nerladdningar

Postad 07 July 2006 - 07:23

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Villan är en 1 1/2 plans, alltså nedervåning med snedtak på övervåningen, så det är tyvärr inte heller möjligt. Men jag uppskattar hjälpsamheten från samtliga. En polare har yrat något om en sugmaskin för att suga bort jord och sten vid utgrävning av källare i befintligt hus, vet inte vad jag ska tro :=).

Postad 07 July 2006 - 10:34

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
Hej!

1 1/2 plans sa du... kan du inte inreda vinden. På vårat hus (1.5) plans vet jag flertalet som har inret vinden för 75kkr-100kkr. Beror ju visserligen på hur huset är konstruerat.

/Joakim

Postad 07 July 2006 - 10:57

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Finns ingen vind kvar att inreda tyvärr.

Postad 07 July 2006 - 11:14

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Kan ju vara i stort sett ett omöjligt projekt.
Det drar med sig för mycket för att vara värt det. Speciellt den yta du pratar om. Ska man
ö.h.t. börja engagera sig i en sån här sak, så måste målet vara att göra ett plan i fullstorlek.
Står huset så det finns möjlighet att lyfta det, så är det enklaste (av alla jobbiga) alternativet
att flytta på huset och gräva ur tomten och bygga källaren enligt alla konstens regler med
dräneringar osv. Därefter lyfta tillbaka huset.

Postad 07 July 2006 - 12:41

SoreBeard
  • SoreBeard
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Inget befintligt garage?
Skulle tro att det är enlare att riva garaget och gräva ut under det å bygga nytt där än att leka med sånt under ett hus.
Absolut enklast är nog att bygga ut på markplan. Och billigast.

Fast i vilket fall så krävs det bygglov, även för källare.

Postad 07 July 2006 - 13:57

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Har du inte trädgård/gräsmatta. Kan du inte bygga "källare/biorum" under trädgården, det hade ju varit ascoolt.

Postad 07 July 2006 - 13:57

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Står huset på betongplatta eller på torpare ? (kanske har missat något i inläggen?)

Säger som Movieman säger, det kommer att kosta $$$$

/Johan

Postad 08 July 2006 - 18:03

Unregistered926785d8
  • Unregistered926785d8
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tjena! Jag blev full i skratt när jag läste om din plan att gräva källare under huset! (inte ont menat) Jag antar att det är ett rejält projekt och misstänker att det är billigare att spränga huset och bygga ett nytt! Tänk dig ett dockhus i en sandlåda. Tänk dig sen en leksaksspade som börjar fippla i sanden under huset. Vad händer? :)

Postad 08 July 2006 - 18:05

Unregistered926785d8
  • Unregistered926785d8
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tjena! Jag blev full i skratt när jag läste om din plan att gräva källare under huset! (inte ont menat) Jag antar att det är ett rejält projekt och misstänker att det är billigare att spränga huset och bygga ett nytt! Tänk dig ett dockhus i en sandlåda. Tänk dig sedan en leksaksspade som börjar fippla i sanden under huset. Vad händer? :)

Postad 08 July 2006 - 18:28

Unregistered926785d8
  • Unregistered926785d8
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Oops, råkade skicka in två inlägg, ursäkta! Jag vet inte hur man tar bort ett inlägg! :)

Postad 08 July 2006 - 18:56

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Står huset på betongplatta eller på torpare ? (kanske har missat något i inläggen?)

Säger som Movieman säger, det kommer att kosta $$$$

/Johan

Är torpare som senare är gjuten.

Tjena! Jag blev full i skratt när jag läste om din plan att gräva källare under huset! (inte ont menat) Jag antar att det är ett rejält projekt och misstänker att det är billigare att spränga huset och bygga ett nytt! Tänk dig ett dockhus i en sandlåda. Tänk dig sedan en leksaksspade som börjar fippla i sanden under huset. Vad händer?

Nu tror jag ioförsig att det kan bli för dyrt/jobbigt att genomföra projektet, men tror inte du har värst stor koll på byggnadsarbeten om du jämför med ett dockhus och sandlåda, man kan stötta upp allt eftersom,som sagt, har en kompis hus vars förre ägare gjorde detta, men det är ett vansinnesprojekt :) .

Jag har tyvärr ingen gräsmatta som tilåter en utbyggnad, då hade jag självklart redan gjort det.

Postad 08 July 2006 - 19:05

Unregistered926785d8
  • Unregistered926785d8
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Haha! Jo jag tror dig! (Jag måste tillägga att jag är en snickare så att jag inte blir helt avklädd och utskrattad) Men som sagt det blir ett häftigt projekt!! Allt är möjligt!

Redigerat av Unregistered926785d8, 08 July 2006 - 19:09.

Postad 08 July 2006 - 21:29

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1036 inlägg
  • 0
Hallå, Greven!
Var har du köpt hus ngnstns?
Kom gärna förbi mig i thn så kan jag ev. gw dig några ideer...

Postad 12 July 2006 - 10:43

Mlarsson
  • Mlarsson
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Bygg ett garage med ingång från huset. Gräv upp gjut platta bygg din källare. Ovanpå kan du ha bilen :)

Postad 13 July 2006 - 13:30

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Jag får helt enkelt ta lite kort på huset utvändigt så får ni komma med förslag på vad man kan göra för tillbyggnad. Får tillträde 1:e september så det får bli efter det. Tack för responsen så länge.

Postad 13 July 2006 - 14:00

Unregisteredcededbef
  • Unregisteredcededbef
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Den enkla lösningen är ju givetvis att backa på husköpet!

Postad 13 July 2006 - 16:13

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Många gör lösningen för att så en egen studio är att ställa en byggbarack på hjul i trädgården, detta för att slippa bygglov. Bara att dra ström till.
En annan spännande lösning vore väl att gräva ner 40 fots container i backen, där kan man välja att förvara illegal amunition eller biorummet.
Skämt osido, att gräva ut under huset är lite klurigt, inget är omöjligt men det är inte det lättaste.

Postad 15 July 2006 - 23:09

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Varför köper man ett för litet hus? Hade det inte varit bättre att köpa ett hus att växa i?

case

Postad 16 July 2006 - 09:29

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hmmm - ja, jag är inte någon byggare å inte heller någon tecknare... å så tjej till på köpet..... men försökte få till en liten skiss i paint :) utan att överhuvudtaget veta hur ditt hus ser ut..... kan du inte bygga ut en "kupa" på övervåningen då utnyttjar du det låga utrymmet under taket och om det är utynyttjat idag kanske du kan omprioritera... Beroende på hur långt ut du bygger "kupan" bestämmer ju hur mycket du använder av platsen inne i rummet.... två meter ut så behöver du nog stolpe ned.... platsen nedanför kan ju användas till ... uteplats.. carport....farstukvis... veranda... eller nåt.... två meter borde inte heller vara några problem när det gäller byggnadslov... Detta är ju en ganska lätt variant.... handlar ju mest om att sätta upp takstolar. Jag kan inte svara på nåt tekniskt om ett sånt här projekt men det finns det nog många andra här som kan ;) jag har bara sett hur andra bygger på sina hus och tänkte att detta kanske skulle vara en lösning för dig....

Postad bild

väntar på att få se bilder av ditt hus :lol:

Lycka Till
Anneli

Postad 24 December 2007 - 23:23

chrille112
  • chrille112
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Sorry för bumpen, men man blir ju himla nyfiken hur det gick för dig?
Himla coolt att bygga källare under gräsmattan, någon som känner till om det har blivit gjort tidigare?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.