Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bredbandstv och HTPC

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 July 2006 - 22:01

pezmannen
  • pezmannen
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Ska flytta in i hus och funderar på att skaffa bredbandstv. Är nybyggt hus och enligt byggaren är bredbands-tv enda alternativet. Hur funkar det med HTPC? Finns det tv-kort som hanterar detta?

Postad 06 July 2006 - 22:06

sebrock
  • sebrock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Med bredbandstv menar du tv via IP? Begreppet bredband används allt för ofta i fel sammanhang...

Postad 07 July 2006 - 07:56

pezmannen
  • pezmannen
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Menar tv via stadsnätet. Vet inte hur man benämner det, men det gäller lösningen där man t ex kan ta canal digital via bredbandet.

Postad 24 July 2006 - 16:55

pezmannen
  • pezmannen
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Ingen som har koll på detta?

Postad 26 July 2006 - 07:56

zewe
  • zewe
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har lite koll, Det är förmodligen IP teve du pratar om förmodligen liknande den som BBB gar alltså en digitalbox du kopplar in till nätverksuttaget på väggen istället för tvuttaget, boxen som sköter all avkodning.

Postad 26 July 2006 - 09:58

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Än så länge finns det inga lösningar på detta då det är kodade signaler.

Det tråkiga är att det finns PVR boxar och även HDTV boxar men inget som skickas ut av leverantörerna och man kan inte heller köpa själv då dessa kodas av tv-providern.

Postad 30 July 2006 - 20:56

hawkster77
  • hawkster77
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
trineo, menar du att det inte finns nån lösning där man kopplar direkt till htpc utan att gå via boxen eller? har själv ip-tv (med bredbandsbolaget) och funderar på att koppla boxen till nån pvr. Funkar det att koppla boxen till tex windows mce och behålla funktionaliteten?

Postad 30 July 2006 - 21:21

Unregistered531bcbd5
  • Unregistered531bcbd5
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
För att plocka in signalen till din HTPC via ett tuner kort kan du inte använda Bredbands TV/IPTV eller liknande. Däremot kan du använda den box som du normalt använder och skicka den till din HTPC, men detta ger dig inte så många fördelar mot att skicka den direkt till din TV. Du får fortfarande använda din fjärr till boxen för att byta kanal och är låst till de funktioner som din box ger dig och kan inte utnyttja så många av de funktionerna som du har i din HTPC som EPG och schemalagda inspelningar. Du borde evetuellt kunna använda pause funktionen, dock kommer bilden troligen inte att bli alls lika bra som om du haft ett riktigt TV-Tuner kort och funktionalliteten mycket sämre.

Jag skulle rekommendera att använda dig av det digitala marknätet, detta måste du ju kunna ha i ditt nya hus.

Tror inte att det kommer några TV-kort som hanterar IP baserad TV på ett bra tag i Sverige.

Postad 31 July 2006 - 09:08

hawkster77
  • hawkster77
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
ugh, nu blir jag lite skraj. Lite OT kanske men innebär det att jag inte kommer ha nytta av inspelningsfunktioner, time-shift osv om jag använder en vanlig pvr heller? Ja, jag är ganska oinsatt..

Postad 31 July 2006 - 10:20

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Med PVR antar jag att du menar hårddisk inspelare... och jo, den kommer funka på det viset att du ställer in kanalen på dekodern och sen spelar in det. Men nej, du kan inte swappa kanaler och sånt med den.

Och det med tunerkort, varför ha tunerkort då det helt sonika handlar om att tolka signalerna som kommer via nätverket... men de kommer nog inte släppa på det. Får hoppas på att de börjar släppa fler varianter av boxarna till oss så vi kan koppla ihop med datorn eller i alla fall köra PVR i bredbandsboxen.

Hawkster: Ja, jag menar att det inte finns någon lösning än på att plocka in signalen direkt till datorn.

Redigerat av Unregistered56e968a9, 31 July 2006 - 10:21.

Postad 31 July 2006 - 11:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Med PVR antar jag att du menar hårddisk inspelare... och jo, den kommer funka på det viset att du ställer in kanalen på dekodern och sen spelar in det. Men nej, du kan inte swappa kanaler och sånt med den.

Du kan iosf styra digitalboxen från PCn, för att få rätt kanal inställd när du ska börja en inspelning. Problemet är väl i så fall snarare att du inte *vet* om boxen faktiskt bytte kanal, eftersom du inte kan få PCn att verifiera innehållet i det som spelas in.

Postad 31 July 2006 - 11:45

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0

Du kan iosf styra digitalboxen från PCn, för att få rätt kanal inställd när du ska börja en inspelning. Problemet är väl i så fall snarare att du inte *vet* om boxen faktiskt bytte kanal, eftersom du inte kan få PCn att verifiera innehållet i det som spelas in.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur gör man det?

Postad 31 July 2006 - 12:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Hur gör man det?

du fäster en sändare som du styr från PCn mot boxens "öga".
Tex IRTrans Mediacontroller har den funktionaliteten.

Postad 31 July 2006 - 14:00

hawkster77
  • hawkster77
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Tack för svar! känner mig upplyst men modstulen. kunskap är en fruktansvärd börda.

varför släpper de inte pvr-boxar till ip-tv? Är det teknologin som sätter gränser eller vill de helt enkelt inte att man ska kunna spela in/kopiera? vet att tex kreatel, som bbb använder sig av, har en del pvr-boxar i sortimentet som jag suktat efter men dessa är inte tillgängliga för ip-tv av nån anledning.

Postad 31 July 2006 - 14:37

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Anledningen är helt enkelt att Viasat valt att inte supportera några andra boxar än de som skickas ut idag. Vad jag menar med supportera så är det så att operatören lägger in sin egen programvara i boxen för att den skall funka med deras nät, det är inget som Kreatel gör. Har nämligen själv kollat med Kreatel för att se om man kunde köpa den fritt annars.

Postad 31 July 2006 - 14:52

hawkster77
  • hawkster77
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
ok, tack...fick också svaret att de jobbade på att ta fram en pvr-box men de kunde i vanlig ordning inte säga när den skulle komma. Det gick inte ens att höfta. Men å andra sidan har jag sådär halvbra förtroende för estimat gjorda av bbb för tillfället (har strulat konstant m uppkopplingen i typ en månad).

Får försöka använda min konsumentmakt och skicka en namninsamling för fler valmöjligheter till viasat! Än så länge har jag ett namn ;)

Postad 31 July 2006 - 15:30

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Kan säga att det är inte BBB som bestämmer vilken box eller så, de står enbart för själva uppkopplingen. När det gäller vilka boxar som gäller så är det Viasat i det här fallet du skall tala med.

Att din uppkoppling strular har och göra med att du då (förmodar jag) har ADSL och det kommer strula oavsett operatör, mina erfarenheter i alla fall. Har själv fiber och det funkar suveränt. Inga problem alls.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.