Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lamellgardiner istf vanliga

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 July 2006 - 16:58

Marzocchi
  • Marzocchi
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Jag har en fönsternisch (glasad dörr ut till terassen + stort fönster) där jag tror lamellgardiner hade passat utmärkt.

Någon här som har lamellgardiner? Jag tycker det verkar smidigt och stilrent. Jag vill kunna mörklägga helt eftersom det är västligt läge, dvs mycket sol på eftermiddag/kväll som bara väller in i lägenheten. Vore kanske lämpligast att ha några i mörkt grått/grafit.

Vad tror ni det kan kosta att sätta up eller få uppsatt lamellgardiner? Tror ni jag kommer bli nöjd?

Här är en bild.

Monterar man lamellerna i en skena "inne" i nischen kan lamellerna löpa bakom det golvfasta elementet.

Redigerat av Marzocchi, 09 July 2006 - 17:00.

Postad 09 July 2006 - 17:22

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Hmm, om jag har förstått funktionen med lamellgardiner rätt så kan man vinkla dom och det kommer inte att funka om du ska ha dom bakom elementen, jag föreslår att dom sitter isåfall framför elementen.
Har också hört att dom ska ha bra egenskaper vad gäller rumsdämpning, kommer bara inte ihåg var jag såg/läste det.
Men annars tror jag att såna gardiner skulle funka bra hos dig.

Postad 15 August 2006 - 14:32

Theo05
  • Theo05
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Lamellgardiner är mycket snyggt och stilrent (jag har själv vita i hela TV-rummet)!! Det kommer att passa utmärkt hos dig. För bästa lösning låt en kille eller tjej komma he till dig och kolla hur du har det och inkomma med en "offert", så gjorde jag. Han hade då med sig färg/tygprover som jag kunde kunna kolla på! Viktigt är att de olika lamellerna har olika tjocklek och på så sätt olika förmåga att släppa igenom ljus. En ljus (tex vit) lamell kan vara helt dämpande vad gäller ljusgenomsläppet medan en mörk lamell mycket väl kan ha bra ljusgenomsläpp!

http://www.persiennbutiken.se/

Hoppas kunna lägga upp lite bilder snart i galleriet! :)

Postad 24 July 2009 - 20:34

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja tipsa om lamellgardinerna på Jysk. De går att köpa i standardlängderna 1, 1.5, 2, 2.5 (och kanske även någon annan längd) i några ljusa och en mörk(svart) tyg. Förutom att längderna går att kapa till önskad längd så kan även bredden fixas till. Instruktion hur detta går till följde med, men jag valde att behälla standardlängden då det passade riktigt hyfsat. De fästen som behövs för att sätta upp lamellgardinen i taket eller på väggen följer med i paketet, detsamma gäller skruvar och pluggar. Det var riktigt smidigt att få upp dem. Ett tips är att börja med att hänga upp en av lamellerna/remsorna och sen mäta upp dess mått/längd och därefter mäta upp varje längd efter det. Den första gardinen försökte jag måtta in varje lamell med ögonmått, och det var både struligt och blev ett sämre resultat.

Priset för 3 * 1 meter + 1 * 2 meter hamnade på 875:-, vilket kanske var ett kampanjpris...men dessa lamellgardiner standardstorlekar är ändå relativt billiga.

mvh Manor

Postad 08 August 2009 - 23:12

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
jag har en riktig small 7 eller 8cm tror standard är 13 cm 3m+ kommer inte ihåg, men den kanske får plats bakom dit element vett inte om du redan fått tag i någon redan.

lamellerna är nog 2m+ tror jag kostade mig 10k en gång i tiden går att kapa ner och även köpa nya lemeller i rätt längd.
jag köpte den på en riktig persien fabrik så ska funka i felfrit i minst 10-20år

Redigerat av MuZe, 08 August 2009 - 23:14.

Postad 09 August 2009 - 08:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Kan varmt rekommendera lamellgardiner! Är både otroligt stilfullt och snyggt men även funktionellt. Har själv ett parti i vardagsrummet och 100% mörkläggande material som funkar utmärkt. Dock får man räkna med att visst ljusinsläpp uppstår vid varje lamell-mellanrum samt i ovan och underkant. Men det är något jag kan leva med.

Finns lite bilder i mitt galleri om man vill se.

Enda nackdelen med lameller är väl att det är rätt dyrt. Iaf om man ska få dom måttbeställda hos en riktig leverantör. Men Jysks variant kanske funkar bra det med.

Har även sett att K-rauta börjat sälja måttanpassade lameller, kanske kan vara nåt?

Redigerat av masse70, 09 August 2009 - 08:04.

Postad 09 November 2009 - 13:37

Unregistereddc9b15fa
  • Unregistereddc9b15fa
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Hej,
Jag undrar om ni vet vart man kan köpa enkla vita lamellgardiner till bra priser ??

Gardinia.se
Rollodin.se
har till bra priser men inte i 127mm bredden.

Jysk.se
har jättebilliga men inte så himla snygga vita, det är mönster på de.

Krauta.se
är återförsäljare till Gardinia.

Tacksam för all svar

Postad 09 November 2009 - 13:43

Unregistereddc9b15fa
  • Unregistereddc9b15fa
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Kan säga att www.novamarkis.se har lamellgardiner till humana priser med bra kvalité,
det är måttbestälda produkter.

Höjd 250cm x 320cm (89mm) kostar ca 4200kr,
beroende på vilket tyg/mönster man väljer, de har många många att välja bland.

Höjd 250cm x 320cm (127mm) kostar ca 3400kr.

Det är lameller i vita som jag fick känna och se.

Ska kolla om jag hittar andra sidor med bättre priser...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.