så jag undrar ni som har byggt nått liknande hur grova stänger som behövs.
visa gärna lite bilder oxå =)
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 13 August 2006 - 11:46
jag ska bygga ett hi-fi rack me gängstänger o trä skivor hade ja tänkt.
så jag undrar ni som har byggt nått liknande hur grova stänger som behövs. visa gärna lite bilder oxå =) Postad 13 August 2006 - 11:56
Kolla mitt galleri... Postad 13 August 2006 - 12:10
Har byggt mitt med M24 i rostfritt, syrafast och bänkskivor från IKEA. Kolla mitt galleri Postad 13 August 2006 - 14:57
hur mycket kommer hyllplanen att klara av om man bygger med m24 ? är en fråga som säkert kommer att dyka upp, jag vet att jag ställt den frågan till trooper
Redigerat av Unregistered973, 13 August 2006 - 14:57. Postad 13 August 2006 - 19:41
Det lär ju inte vara järnstängerna (diameter: 24mm) som kommer brista då de även står horisontelt... Det är snarare skivorna som ger vika eller golvet... Själv kör jag med 30mm´s ek-limträ. Men om du är osäker kan du använda 30mm´s stålplatter, om ditt golv pallar trycket, sen om det är snyggt är en annan sak.. Postad 13 August 2006 - 19:54
Mitt bidrag:
![]() Finns några mer bilder i galleriet, har lite mer detaljerade bilder om det skulle vara intressant. Postad 13 August 2006 - 22:59
Jag skulle mycket gärna se lite närbilder på bänken (stavar, bultar, mm)... Är det gängstavar (dimension?) med någon form av alu-rör utanpå eller är det bara som jag tror?
/Victor Postad 14 August 2006 - 06:24
Det är (var) solida stålstänger som är genomborrade 12mm för att ta M12-gängstång som håller ihop alltihopa.
"Toppknoppen" och "spiken" är således det som drar ihop hela konstruktionen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aluminiumrör fungerar förstås bra men det är ju lite problem med vikten. Väger inget så i så fall bör man fylla med något men då är det ju lika bra att köra stål direkt. Tungt rack! Postad 14 August 2006 - 07:49
Ser mycket bra ut! Anar jag att någon har en svarv hemma eller går dessa prylar faktiskt att köpa (isf var)? Det är alltså långa gängstänger som är gängade genom hela stålrören?! MÅNGA varv lär det ha varit... Fast väldigt stabilt väl färdigt!
/Victor Postad 14 August 2006 - 08:01
Nej, jag har ingen svarv hemma men jag en kille som gjort lite metalljobb åt mig tidigare fixade detta åt mig.
Nej, rören är inte gängade utan bara borrade men de är exakt passform på M12-gängstång så det glappar inget, plus att när man drar fast dem så sitter det som berget. Stabilt - ja, men visst hade det varit ännu lite stabilare med helgängade rör men en aningen overkill måste jag säga Postad 15 August 2006 - 11:58
snyggt med hylsorna på, jag gör det enkelt för mig och tar bara gängstav i början.
limträ eksivor blir det här med, billigare och lika snyggt som massiv ek. skall bara hitta vilken som är billigast leverantör av detta: bauhaus k-rauta optimera woody jem&fix skall ha 3 st 1500*45 ek limträskivor vad kostar gängstav syrafast rostfri m24 och i vilka längder kan man få det (kan man kapa det med bågfil) Postad 15 August 2006 - 12:17
Mina M12 gav jag mig på med bågfil men gav upp efter några sekunder och åkte och köpte en vinkelkap på ÖB för ett par hundralappar - jag rekommenderar att du gör detsamma
Postad 15 August 2006 - 12:21
hmm. det har väl nästan tjänat in sig efter man har byggt ställningen då.
kanske köpa en på ullared skall ändå dit på fredag. Postad 15 August 2006 - 16:23
Kör man med alu rör så kan man kanske ta större diameters gängstavar istället och sätta en bricka + mutter som tar skivans vikt under ifrån istället för alu röret ?
På såvis blir det ingen som helst vikt på aluröret utan den tas av bricka+mutter, aluröret blir då som en dekorationslösning. Postad 17 August 2006 - 20:35
Verkligen! Och inte direkt raksågade hyllor heller. EuphoniC: Hur är de gjorda? Nån som "kan" eller på frihand? Mycket snyggt blev det i alla fall! /Victor Postad 18 August 2006 - 06:15
SweVictor: Frihand ja, bara fram med sticksågen och såga. Jag ritade en radie på en MDF-bit som jag hade över och använde den som mall för att enkelt nog få alla exakt likadana
Postad 18 August 2006 - 08:03
Nice! Riktigt imponerande då! Har gjort liknande, men bara på mindre grejer (40-50cm breda nattduksbord) och tyckte inte det var helt lätt... Mycket bra jobb!
/Victor Postad 18 August 2006 - 09:16
Einarsson va e de för mått på dina hyllor?
e de en meters stänger elle e dom längre? Postad 19 August 2006 - 09:43
Kolla min hemgjorda tv-bänk i mitt "TV-tittande" galleri.
Använde mig av genomgående m10 gängstav, sen 3 tums rör som jag lackade svarta. Sen svarta lock överst och underst. Allt tyngd på 3 tums rören. Blev rätt ok Postad 20 August 2006 - 13:30
Detta kan nog vara någott att ta tag i när man flyttar hemmifrån. För oss som måste ha kombinerat vardagsrum och biorum kanske kan bygga ett vardagsrum med gängstavar och bänkskivor i samma anda som stereo / tv möbeln. Vad tror ni om det, skulle det kunna bli snyggt?
Postad 21 August 2006 - 19:18
Blixten_no1:
Ja det är 1 meters gängstänger. Hyllorna är: bredd 55cm djup 60 cm. Jag har inte kapat bort något på djupet, men det ska göras. Ser lite lustigt ut. Men inte för mycket pga den djupa surroundförstärkaren. Jag rekomenderar att du gör hyllorna några cm bredare. Jag har Kromade kopparrör som ligger och väntar att träs över gängstängerna när tid, ork och lust infinner sig. edit stavfel Redigerat av Unregistered9ab7bdcd, 21 August 2006 - 19:20. Postad 21 August 2006 - 22:14
ek limträ skivor är det någon som har måtten de finns i samt priser på ett ungefär vad de litter på. Jag behöver skivor som är 1500*500 typ.
Postad 22 August 2006 - 16:21
jag köpte min skiva som var ca 2800 x 60 för 800 kr. Det var stor skillnad på priser i olika butiker så köp inte första bästa.
Postad 28 August 2006 - 21:22
Någon som vet vart man kan få tag på Björk eller lönn skivor i max 100x100 cm?
Och sådan där "spikar" som EuphoniC har? Och kan man få allt färdig borrat så det är bara att stoppa i gängstängerna och vart man kan köpa sådana ? Postad 29 August 2006 - 07:13
Det kostar inte mycket att få sånna "spikes" tillverkade enligt dina specs, och då så att de tar den gängstång du ändå ska använda
Postad 30 August 2006 - 09:38
vad ligger gängstång på i pris menar syrafast rostfi m 24 en meters eller hur långa de nu är.
Postad 30 August 2006 - 09:54
Syrafast, rostfri osv torde väl inte spela någon roll för du ska väl inte vattna racket???
Räkna med 70-80 kr per meter (60 kr M20) så det är inget att snacka om. Postad 30 August 2006 - 11:49
Liiite dyrare med rostfritt, då. Gängstång på Biltema Postad 30 August 2006 - 16:03
den blank förzinkade rostar inte va?
tack för länkarna, tänkte ta m24 och bara sätta en i varje hörn de borde klara lite belastning skall ju ha kraftig utrustning på... Redigerat av Unregistered973, 30 August 2006 - 16:05. Postad 31 August 2006 - 18:11
Om du inte vill ha m24 för utseendets skull så är det lite overkill. Jag har 4 st m16 och ca 70 kg på hyllorna. klarar utan problem 3 ggr det utan problem.
Postad 31 August 2006 - 21:34
a fasen
jag är mest orolig att bänken skulle kollapsa eller något. sen funderade jag på att bara sätta gängstav i hörnorna men är orolig att skivorna "slår sig" och funderar att sätta gängstav på nedersta planet och mitten planet som typ om bänken är 150 lång cm sätta stavar 50 cm in från varje sida igenom nedersta och mittenplanet men ej genom det översta. typ men hur stor risk tror ni att det övesta planet skall slå sig eller hur mycket den klarar av att bära. 50 kilo klarar den iaf kanske skall sätta en teoretisk gräns på 50 fast den säkert skulle klara av det dubbla? mest orolig om de slår sig och hur mycket med ekskivor. Redigerat av Unregistered973, 31 August 2006 - 21:37. Postad 31 October 2006 - 17:23
hur får man ett hål som är som en M20-M24 ? Kan man borra d själv?
Mvh Postad 31 October 2006 - 20:17
ehh, en bänk med m20 gängstav klarar nog minst 500 kg om inte det tredubbla...
om du har brickor och inte sätter stängerna 3 mm från kanten så behöver du verkligen inte oroa dig! Postad 31 October 2006 - 20:58
sätt dom så de ser snyggt ut
har för mej att ja satte mina M16 , typ 2 cm till centrum.... från kanten, blev helt perfekt Postad 20 November 2006 - 16:17
Tänkte passa på att fråga er som är duktiga på att "gänga" (höhöhö).
Jag gillar gängstavstanken, men är inte så där jätteglad för dom stora muttrarna. Finns det inte mindre varianter? Framför allt gäller det på översta "skivan" som det inte ser så snyggt ut. Någon som hittat på en snyggare lösning? Hade gärna sett en lösning som var helt plan med ovanskivan. Någon som har bra idéer på det här bland er som har erfarenhet i ämnet? Postad 20 November 2006 - 16:25
Har sett Rampamuff i M10. Jag skulle kolla om någon har M16 så slipper man borra igenom översta skivan alls. Om nu ingen mutter är ett bättre alternativ...
Postad 22 November 2006 - 07:48
Man tackar för tipset!! Postad 11 February 2007 - 13:51
Har också snöat in lite på denna idé med att bygga med gängstänger och bänkskivor men vill inte ha uppstickande muttrar i översta hyllan. Har googlat runt och försökt hitta rampamuffar större än M10, men hittar inte. Tror ni man kan skita i att förankra översta skivan och bara försänka gängstången ca halva skivans tjocklek? Vikten ligger ju på muttern under iallafall och skivan borde inte hoppa av med all vikt på.
Någon som har andra idéer? Postad 11 February 2007 - 16:05
M16 gängstång från Clas Ohlson. Klart billigare än hos alla bygghandlare som Silvan, K-rauta osv .. i alla fall när jag byggde bänken.
Hyllorna är i 16mm MDF... frästa kanterna med överhandsfräs och sprayade med hammarlack. Vad dom tål i vikt behöver man inte oroa sig för, kan lätt lasta på säkert 100 kilo per hyllplan om man känner för det.
Postad 11 February 2007 - 18:40 Finns det M16 rampamuff på classe menar du? Postad 11 February 2007 - 21:03 Ingen aning, men helgängad stång finns det vilket jag använt. Postad 12 February 2007 - 19:55 Jo men det är det minsta problemet att finna gängstång. Söker efter en lösning som gör att det ej sticker upp över översta skivan. Därför är jag på jakt efter rampamuffar modell större eller om du har någon annan lösning?!Ingen aning, men helgängad stång finns det vilket jag använt. Postad 13 February 2007 - 20:04
Ingen aning vad en rumpamuff är för något. Men om man inte vill ha en genomgående stång kan man ju borra ett större hål och med ett stämjärn fälla in en mutter. Limmar man med epoxy så skall det sitta.
Postad 13 February 2007 - 20:13
Så här ser en rampamuff ut:
11.jpg 21.17K
11 Antal nerladdningarFunktionen är ju inte så svår att gissa sig till när man sett bilden 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |