Hembio i källare
40 svar till detta ämne
Postad 17 August 2006 - 11:42
Stille
-
Stille
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej,
jag och min kära flickvän har precis gått och köpt ett hus med källare.
Efter mycket tjat så har jag fått "tillstånd" att göra om det största rummet i källaren till ett dedikerat hembio rum. Nu är det så att besiktningsmannen som besiktigade huset sa att man absolut inte får sätta organiskt material direkt mot väggarna??!? Dvs att man inte får använda tyg, trä eller något annat material som kan absorbera fukt. (Tydligen kan det börja lukta illa och även orsaka mögel och annat då väggar i källarutrymmen alltid håller relativt hög fuktighetsnivåer.)
Rummet ifråga är ca 26 kvadratmeter stort.
Är det någon här som haft samma bekymmer? Det jag tänker på är ju att man gärna vill ha ett "soft" material på väggarna för stämmning/look men framför allt för ljudabsorbering. (Annars kan det ju bli som att sitta o glo film i en kyrka.)
Golvet är kaklat och så tänkte jag låta det förbli. (En matta borde räcka)
Detta är mitt första hembio bygge så jag vet egentligen inte vad jag snackar om! :-)
Jag kommer slänga upp lite bilder när bygget väl sätts igång.
Tacksam för eventuella tips.
Mvh
Stefan
Postad 17 August 2006 - 11:51
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Hej,
Är det någon här som haft samma bekymmer? Det jag tänker på är ju att man gärna vill ha ett "soft" material på väggarna för stämmning/look men framför allt för ljudabsorbering. (Annars kan det ju bli som att sitta o glo film i en kyrka.)
<{POST_SNAPBACK}>
Regla upp nya innerväggar och sätt gips med fuktspärr och isolering enligt konstens all regler, då kan du dessutom dra ny el och även dra rör för högtalarkablar o dyl. Edit: Jag tog bort lite citat så det är lättare att läsa.
Redigerat av Dreadlock, 26 August 2006 - 09:47.
Postad 17 August 2006 - 12:39
Stille
-
Stille
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Aha!
Såklart!
Reglarna som sitter direkt mot väggen kan ju vara plast eller metall.
Tack! =).. Som jag sade innan så har jag aldrig byggt någonting överhuvudtaget tidigare så det skall bli spännande.
PS: Inflyttning blir först 1:a november och jag har redan börjat planera. haha. Gäller o va ute i god tid! =P
Mvh
"Tummen mitt i näven"
Postad 17 August 2006 - 13:14
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Aha!
Såklart!
Reglarna som sitter direkt mot väggen kan ju vara plast eller metall.
Tack! =).. Som jag sade innan så har jag aldrig byggt någonting överhuvudtaget tidigare så det skall bli spännande.
PS: Inflyttning blir först 1:a november och jag har redan börjat planera. haha. Gäller o va ute i god tid! =P
Mvh
"Tummen mitt i näven"
<{POST_SNAPBACK}>
Tror nu att du kan ha träreglar också, bara du har lite mellanrum mellan dom och källarväggen så fukten inte "vandrar" in i regeln.
Postad 18 August 2006 - 07:58
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Det funkar med träreglar, men man måste isolera mellan dem och yttervägen, men plast eller asfaltmatta. Det bästa är nog metallreglar!!
Sen måste man även ha luftspalt mellan väggen och isoleringen, så att fukten kan ventileras bort och inte vandra in i isoleringen.
Är du osäker och inte riktigt vet vad du gör, fråga någon som kan så du inte bygger fel.
case
Postad 21 August 2006 - 11:58
Stille
-
Stille
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Det jag har tänkt att göra nu efter att ha snackat med åtskilliga "förståsigpå:are" är:
Först sätta 3 cm metallreglar i betongväggen som jag sedan sätter masonitplattor på. Därefter regla med träreglar på masoniten och därefter gips utanpå. Isoleringen kommer sitta mellan masoniten och gipset och i detta utrymme kommer rör för kablage dras.
Någon som har en synpunkt på denna anordning? (En byggkille sade att jag skulle göra såhär men det känns som ett j---a jobb.
Jag har 2 farhågor med detta.. Det ena är att det kommer sno lite plats från rummet. Och för det andra undrar jag om det inte kommer bli resonans längst in till väggen i de 3-4 cm hålrummet som finns där.
Det känns som ju mer jag frågar olika människor ju mer förvirrad blir jag!
Tack för tipsen gott folk. Uppskattas verkligen!
Mvh
Stefan
Postad 21 August 2006 - 12:12
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Är det verkligen lämpligt att lägga en matta på ett källargolv som är täckt med kakel? Kakelgolv andas väl igenom skarvarna eller har jag helt fel.
MVH Kribban
Postad 21 August 2006 - 12:57
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Är det verkligen lämpligt att lägga en matta på ett källargolv som är täckt med kakel? Kakelgolv andas väl igenom skarvarna eller har jag helt fel.
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Man ska nog inte lägga matta med gumerad baksida, men att lägga en eller två vanliga mattor på golvet bör ju inte vara några problem såvida inte källaren är tok-blöt. Det går ju alltid att flytta runt dem lite och så får man känna på dem om de känns fuktiga. I så fall är det ju bara att ta bort dem och lägga dem någon annanstas. case
Postad 21 August 2006 - 18:11
dangra
-
dangra
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hej Stille!
"Är det någon här som haft samma bekymmer?" Syftar du då på bekymmer med flickvännen eller på fukten?
/dangra
Postad 21 August 2006 - 22:39
Lydén
-
Lydén
-
Användare
-
-
176 inlägg
Källare och fukt är ett elände. Det absolut viktigaste är att det är torrt från utsidan dvs att det är väldränerat med en bra fuktspärr på utsidan. Om ni precis har köpt det och har gjort en besiktning, fråga besiktningsmannen han har ju alla förutsättningar att ge bra råd eftersom han vet hur huset ser ut. Sen är ju min erfarenhet att det inte finns någon besiktningsman som gillar inredda källare.
Lycka till med det nya huset!!
Postad 22 August 2006 - 07:51
dangra
-
dangra
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hej igen, tyvärr finns väl inga genvägar mot att stoppa/minimera fukt i källare om man har dålig dränering och inget fuktskydd på utsidan.
Två metoder:
www.isola.se/
www.isodran.se
Jag valde att köra med Isodrän skivor, vilket också fungerar som isolering av grunden. Man ska vara väldigt försiktig med att isolera från insidan.
Lycka till!
Postad 25 August 2006 - 23:35
Baserz
-
Baserz
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Utvändig isolering är helt klart viktigt.
Annars är väl nyckelpunkten att man ska ha luftflöde mot betongen.
Utan luftflöde torkas inte fukten upp och blir istället liggande varav ev trämaterial kan suga åt sig den med lukt/röta/mögel som följd. Speciellt viktigt är det så att man inte har organiskt material i direktkontakt med träet som sagt ovan. En lösning är ventilerande funktspärr i form av platonmatta, annan är tex nivell(dock dyrare och bara för golv tror jag). Finns en hel del sätt att hantera det på alt kan man ju då bara lyfta upp trämaterial på metallstomme som också nämnts.
Det beror ju lite på hur huset är byggt också, hur källaren är uppbyggd etc.
Postad 26 August 2006 - 09:49
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jag fick gräva upp hela tomten framför kåken och dränera om + lägga nya plattor på utsidan för att min bio skulle bli torr.
Postad 06 September 2006 - 20:08
Stille
-
Stille
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ajdå dreadlock.. Det där låter som en kostsam historia.
Tydligen är huset ganska nyligen dränerat. (ca 3 år sedan enligt uppgift från säljaren.)
Huset är byggt -68 och står på träsyllar (vad nu det innebär). Källaren är också enligt säljaren fukt-testad nyligen av anticimex och fick ett väldigt torrt (!) resultat!
Tack för alla idéer. Det uppskattas verkligen!
"Syftar du då på bekymmer med flickvännen eller på fukten? "
Lite av både och kanske!
//Stille
Postad 08 September 2006 - 10:50
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Blir lite förvånad då jag läser en del. Regla upp nya innerväggar och sätt gips med fuktspärr och isolering enligt konstens all regler, då kan du dessutom dra ny el och även dra rör för högtalarkablar o dyl.
Hur menar du? Tror nu att du kan ha träreglar också, bara du har lite mellanrum mellan dom och källarväggen så fukten inte "vandrar" in i regeln.
Distans räcker inte om du inte även har vent. I synnerhet om du ska isolera väggen. Rådstexten säger t.o.m. mekanisk ventilation. Dyrt att köpa, dyrt att driva. Dessurom inte så lätt att ha en luftspalt längst ner och ev längst upp. Det funkar med träreglar, men man måste isolera mellan dem och yttervägen, men plast eller asfaltmatta. Det bästa är nog metallreglar!!
Sen måste man även ha luftspalt mellan väggen och isoleringen, så att fukten kan ventileras bort och inte vandra in i isoleringen.
Är du osäker och inte riktigt vet vad du gör, fråga någon som kan så du inte bygger fel.
Enligt min mening funkar det inte generellt med träreglar bara man isolerar dem från ytterväggen. Visst - det kan funka, men onödig risk. Som du säger - förutsättningen är fortfarande vetilation. OBS! Luftspalt är INTE lika med ventilation. Först sätta 3 cm metallreglar i betongväggen som jag sedan sätter masonitplattor på. Därefter regla med träreglar på masoniten och därefter gips utanpå. Isoleringen kommer sitta mellan masoniten och gipset och i detta utrymme kommer rör för kablage dras.
Massonite och gips är ökända mögelhärdar. (Eller åtminstone pappen i gipsen.  ) Man kan å andra sidan ta badrumsgips. Vinsten på en utreglad vägg med gips är väl ändå inte så stor akustiskt - eller? Det går ju alltid att flytta runt dem lite och så får man känna på dem om de känns fuktiga. I så fall är det ju bara att ta bort dem och lägga dem någon annanstas.
Klokt! Har sett en del gamla mattor som legat för länge på golvet i fuktiga källare. Blev inte direkt sugen på svampstuvning till lunch ... Källare och fukt är ett elände. Det absolut viktigaste är att det är torrt från utsidan dvs att det är väldränerat med en bra fuktspärr på utsidan. Om ni precis har köpt det och har gjort en besiktning, fråga besiktningsmannen han har ju alla förutsättningar att ge bra råd eftersom han vet hur huset ser ut. Sen är ju min erfarenhet att det inte finns någon besiktningsman som gillar inredda källare.
Synnerligen klokt! tyvärr finns väl inga genvägar mot att stoppa/minimera fukt i källare om man har dålig dränering och inget fuktskydd på utsidan.
Klokt, men skulle även vilja lägga till att man bör ha en vettig lutning från huset. Huset är byggt -68 och står på träsyllar (vad nu det innebär).
Är det "russbotten". Finns en hel del gamla hus i S-holm och även Umeå (säkert fler städer) som är byggda så. Bygger på att grundläggning på en massa timmer som ligger under vatten (normalt grundvatten) sänker man vattennivån kan trät brytas ner och huset sätter sig. Blir därför lite ställd om man har dränerat huset och har en sådan grundläggning??? Dessutom var det väldigt ovanligt så sent som -68. (Har inte hört om något efter 20-talet). Vore intressant att veta vad de menar. Källaren är också enligt säljaren fukt-testad nyligen av anticimex och fick ett väldigt torrt (!) resultat!
Tyvärr säger det bara att det var torrt vid mätningen. Har en polare som fått erfara det. Hus från -67. Omdränerat -99. Ingen fukt vid köpet. Sedan kom fuktskadorna. Nu har han rensat ut och ska/håller på att bygga om gillestugan till ett bio/samkvämsrum. (Han ville egentligen ha ett rent biorum, men frugan och rädsla för mer fuktproblem har lett till en massa kompromisser.) Jag har hjälpt honom så gott jag kan med det lilla jag kan. Golvet är numera uppgjutet och klinker håller på att läggas. Väggarna är rensade från allt och ska bara målas (=målad betong). För att få ner efterklangstiden sätts ett Eccophonetak in och sedan ska vi bygga lite "akustiktavlor". De görs av akustikplattor som vi trär något "snyggt" tyg över och sätter träram runt. Sedan monterar vi dem några centimeter från väggen med distanser. När rummet sedan är uppmätt och klart sak vi göra lit emer kompletterande akustikåtgärder. (Hoppas då på hjälp från alla kunniga på forumet eftersom jag inte kan så mycket själv och har en frågvis polare.)
Postad 08 September 2006 - 11:33
Stille
-
Stille
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej Hifisnubben!
Tack för ditt inlägg.. Mycket intressant läsning.
"Är det "russbotten". Finns en hel del gamla hus i S-holm och även Umeå (säkert fler städer) som är byggda så. Bygger på att grundläggning på en massa timmer som ligger under vatten (normalt grundvatten) sänker man vattennivån kan trät brytas ner och huset sätter sig. Blir därför lite ställd om man har dränerat huset och har en sådan grundläggning??? Dessutom var det väldigt ovanligt så sent som -68. (Har inte hört om något efter 20-talet). Vore intressant att veta vad de menar.
"
Det verkar inte bara en "russbotten"!.. Jag snackade precis med besiktningsmannen och han berättade att de så kallade "syllarna" inte ligger UNDER huset. Jag hade missförstått. Syllarna börjar först där träbyggnationen börjar. Källaren står på en gjuten betongplatta.
*Suck*
Verkar vara ganska mycket "fällor" i mitt lilla källarprojekt.. Hmm.. Jag tror nog att jag tar dit en hyrd hantverkare för att få råd om hur jag ska börja. Ju mer info jag får ju mer rädd blir jag för att genomföra detta.
Jag kanske tar till mig det där med att måla väggarna och sätta upp akustikplattor istället. Det verkar ju mycket enklare än att regla upp hela rummet osv.. Och blir antagligen lika snyggt.. Det jag hade tänkt med gipsväggen var att klä den i ett mjukt tyg för att få en schysst "look". Men, men.
Kanske skrotar jag planen med bio i källaren och bygger om ett av rummet på ovanvåningen även om "gillestugan" i källaren känns som det perfekta stället.
Åter igen tack för alla hjälpsamma svar!
Mvh
Stefan
Redigerat av Stille, 08 September 2006 - 12:17.
Postad 08 September 2006 - 12:21
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Stille: Avskräcks inte för att använda källaren, det enda du måste veta är HUR du ska bygga. Ta reda på all fakta först sedan är det inga problem.
Prata med din besikningsman, han vet hur du ska göra för att kunna inreda källarrummet. Han kommer att berätta exakt vad får göra och vad du inte får göra. Vill du sedan kompromissa lite vilket man ofta får göra så är det upp till dig. Du har trots allt en nydränerad källare så om du bygger med vett så funkar det med största sanolikhet.
lycka till med bygget.
case
Postad 08 September 2006 - 13:50
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Det verkar inte bara en "russbotten"!.. Jag snackade precis med besiktningsmannen och han berättade att de så kallade "syllarna" inte ligger UNDER huset. Jag hade missförstått. Syllarna börjar först där träbyggnationen börjar. Källaren står på en gjuten betongplatta.
*Suck*
<{POST_SNAPBACK}>
Dåså. Tyckte det lär kostigt, men då är det ju som vanligt.  Verkar vara ganska mycket "fällor" i mitt lilla källarprojekt.. Hmm.. Jag tror nog att jag tar dit en hyrd hantverkare för att få råd om hur jag ska börja. Ju mer info jag får ju mer rädd blir jag för att genomföra detta.
Jag kanske tar till mig det där med att måla väggarna och sätta upp akustikplattor istället. Det verkar ju mycket enklare än att regla upp hela rummet osv.. Och blir antagligen lika snyggt.. Det jag hade tänkt med gipsväggen var att klä den i ett mjukt tyg för att få en schysst "look". Men, men.
Kanske skrotar jag planen med bio i källaren och bygger om ett av rummet på ovanvåningen även om "gillestugan" i källaren känns som det perfekta stället.
<{POST_SNAPBACK}>
Äh, men behöver inte skita i saker för att det finns lite fallgropar. Det jag ville belysa var att det finns många fallgropar som är lätta att falla i. Efter att ha sett ett gäng fuktskadade hus så har jag blivit lite "överförsiktig". Det viktiga är ändå att inte ta saker för givet. Om någon säger att "jag gjorde så" så är det ändå inte säkert att det funkar i ditt hus. Konstruktionslösningen kanske inte funkar hos dig och det kan t.o.m. vara så att den egentligen inte funkar hos den som föreslår den heller, bara det att denne inte märkt det än. Så länge man inte vet hur ditt hus är byggt och hur markförhållandena är så är det svårt att ge riktigt säkra svar. Visst kan det gå, men för min del gäller att det är 5-10% chans att det blir fel och jag får göra om så skiter jag hellre i det. Det är inte kul att börja bråta efter fuktskador ... förutom den ekonomiska aspekten eftersom sådant aldrig täcks av försäkringen. Tänker du bara till eller anlitar en konsult som kan göra det åt dig (men som inte är överföriktig, för då blir det bara målad betong överallt för att han ska ha ryggen fri) så får du säkert till en lösning. Kanske har du så goda markförhållanden att du med dina nya dränering kan göra vad tusan som helst i källaren?
Redigerat av Unregistered37573cc1, 08 September 2006 - 13:53.
Postad 08 September 2006 - 14:04
Unregisteredc26ad79f
-
Unregisteredc26ad79f
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Mitt tips skulle vara att frilägga betongväggen (är den murad?), dvs ta bort eventuell gammal färg om man inte vet att den är OK, sedan eventuellt putsa betongen och sedan måla med antingen silikatfärg eller kalkfärg (lite mer jobb). Det ger en yta som släpper in fukt från väggen så att den kan absorberas i luften i källaren.
Personligen tycker jag att putsade och målade ytor är rätt snygga.
Om du kombinerar den lösningen med en luftavfuktare så har du dels nåt att torka tvätt med, men även lite koll på fuktnivån i källaren.
Min besiktningsman tyckte att just vårt hus (33 år gammalt) inte behövde en omdränering för fuktens skull, han sa att marklutningen är det allra viktigaste (så att man klarar sig vid de allra värsta skyfallen). Det beror väl iofs på markförutsättningarna och hur huset är byggt.
I och med att omdränering handlar om rätt stora pengar (grannen fick sin för 72kkr) så kan man räkna på om extraisoleringen utvändigt kan ge några uppvärmingsbesparingar. Det visade sig att det kunde ge oss en besparing på nästan 10.000 kr/år om vi isolerade utvändigt med 20 cm runt om, så jag har faktiskt börjat överväga att göra det ändå, just av den anledningen.
Postad 08 September 2006 - 14:37
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
[quote name='PatronPersson' date='Sep 8 2006, 16:04 '] Mitt tips skulle vara att frilägga betongväggen (är den murad?), dvs ta bort eventuell gammal färg om man inte vet att den är OK, sedan eventuellt putsa betongen och sedan måla med antingen silikatfärg eller kalkfärg (lite mer jobb). Det ger en yta som släpper in fukt från väggen så att den kan absorberas i luften i källaren. Personligen tycker jag att putsade och målade ytor är rätt snygga. Om du kombinerar den lösningen med en luftavfuktare så har du dels nåt att torka tvätt med, men även lite koll på fuktnivån i källaren. <{POST_SNAPBACK}> Kloka ord. [quote name='PatronPersson' date='Sep 8 2006, 16:04 '] I och med att omdränering handlar om rätt stora pengar (grannen fick sin för 72kkr) så kan man räkna på om extraisoleringen utvändigt kan ge några uppvärmingsbesparingar. Det visade sig att det kunde ge oss en besparing på nästan 10.000 kr/år om vi isolerade utvändigt med 20 cm runt om, så jag har faktiskt börjat överväga att göra det ändå, just av den anledningen. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] 10'????? Jag är rejält skeptisk. Hur har de kommit fram till det?????? Vad har Ni för uppvärmning? Jag har sett en del säljares uträkningar som jag inte gillar. De räknar med en teoretisk värmeförlust från källaren som inte är tillämpbar. Särskilt om man tar i beaktande att de flesta har en del av källaren (ca 50-90 cm) som sticker upp ovanför marken och förblir oisolerade samtidigt som som fysikens lagar gör att det är där uppe det är varmast. Jag vill inte sträcka ut hakan och säg att de har fel, men jag skulle absolut syna ett sådant påstående noga.
Postad 08 September 2006 - 14:50
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Patronen - Eftersom jag är lite byggintresserad gjorde jag en snabb usppställning rörande påståendet om 10' per år. Jag kom fram till att det var HELT orimligt, men eftersom jag inte är någon expert kunde jag inte hålla mig från att ringa en gammal kollega som bl.a. har jobbat med instalationer, energirådgvning och värmesystem.
Hans kommentar var "Totalbullshit". Han sa att för att det skulle vara en chans att det skulle stämma trodde han att du skulle behöva ha en källare som är HELT nergrävd, direktverkande el med extremt dålig verksamhetsgrad, minst 35-40 grader varmt i källaren och gärna en källare som är ganska många hundra kvadratmeter, jäkligt välisolerat bjälklag mm, mm åsså garvade han.
Måste höra vad Ni har för byggnad och för uppvärmningssystem och årsförbrukning? Vem gjorde påståendet.
han gissade att en normalstor villa i bästa fall kan spara ett par tusen - HÖGT räknat.
Postad 14 September 2006 - 15:27
Unregisteredc26ad79f
-
Unregisteredc26ad79f
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Patronen - Eftersom jag är lite byggintresserad gjorde jag en snabb usppställning rörande påståendet om 10' per år. Jag kom fram till att det var HELT orimligt, men eftersom jag inte är någon expert kunde jag inte hålla mig från att ringa en gammal kollega som bl.a. har jobbat med instalationer, energirådgvning och värmesystem.
Hans kommentar var "Totalbullshit". Han sa att för att det skulle vara en chans att det skulle stämma trodde han att du skulle behöva ha en källare som är HELT nergrävd, direktverkande el med extremt dålig verksamhetsgrad, minst 35-40 grader varmt i källaren och gärna en källare som är ganska många hundra kvadratmeter, jäkligt välisolerat bjälklag mm, mm åsså garvade han.
Måste höra vad Ni har för byggnad och för uppvärmningssystem och årsförbrukning? Vem gjorde påståendet. han gissade att en normalstor villa i bästa fall kan spara ett par tusen - HÖGT räknat.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag var inne på nån hemsida för ett företag som säljer isoleringsprodukter och i deras beräkningsprogram fyllde jag i alla upgifter som var tillämpbara på vårt hus och fick fram den siffran. Tyvärr hittar jag inte sidan nu, men ska fortsätta leta - återkommer om jag hittar den. Det är säkert troligt att det är fel i den beräkningen, men enligt samma sida skulle en tilläggsisolering av vindsbjälklaget ge en betydligt mindre besparingseffekt. Men det finns väl en anledning till varför man isolerar när man dränerar om...
Postad 14 September 2006 - 15:43
Unregisteredc26ad79f
-
Unregisteredc26ad79f
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag var inne på nån hemsida för ett företag som säljer isoleringsprodukter och i deras beräkningsprogram fyllde jag i alla upgifter som var tillämpbara på vårt hus och fick fram den siffran. Tyvärr hittar jag inte sidan nu, men ska fortsätta leta - återkommer om jag hittar den.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu hittade jag sidan: www.paroc.se Gå in på "Beräkna din besparing av en tilläggsisolering", välj "Källarvägg". Jag fyllde i följande värden: U-värde: 2.0 (Betonghålsten/betong) Ortsfaktor: 135 (Umeå) Isolertjocklek: 200 mm Värmekostnad/kWh: 0,50 kr (halvtaskig bergvärmepump) Väggyta som ska isoleras: 78 kvm (14x9 m, 170 cm höjd) Summan jag får fram är: 9500 kr/år i besparing. Nu är det ju fullt möjligt att de snyggar till siffrorna för att folk ska köpa deras produkter, men det får nån annan bedöma.
Postad 14 September 2006 - 16:17
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Den kalkylen är ju helt Wacko!! Det går ju att spara mer pengar än det kostar att värma hela huset genom att isolera källaren!!
case
Jag skulle gissa att man sparar ett par tusen genom att isolera källaren - det man vinner främst är komforten över att det inte är så kallt, fuktigt och rått i källaren.
Redigerat av Unregistered40127, 14 September 2006 - 16:19.
Postad 15 September 2006 - 08:51
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
PatronPersson - Det är svårt att säga vad som är fel eftersom jag inte vet hur programmet är uppbyggt, men jag kan inte se detta som annat än lurendrejeri.
Ska försöka mig på ett kraftigt förenklat exempel:
Antag att du har en villa som drar 35' kWh. Vi drar av endast 5' kWh för hushållsel och varmvatten. (Japp, det är lite) Kvar är 30' kWh uppvärmning, vilket är MYCKET även för en dålig bergvärmepump.
Vi antar vidare att det är en 1,5-plans villa med källare. Vi gör dessutom det grova antagandet att man har lika mycket värmeförluster i varje plan, 10kWh. (Den som läst lite om värmeförluster i hus vet att det är samma fenomen som med mössan på vintern - mesta förlusterna går av om mössan inte är på, dvs om övervåningen är dåligt isolerad, men vi förenklar här.)
Säger vi grovt att 1kwh kostar en krona. Det skulle innebära att besparingen är lika stor som uppvärmningskostnaden för källaren.
Verkar osannolikt. Lägger man till att ett hus som förbrukar så mycket säkert har en väldigt stor förlust pga otätheter så blir det ännu mer orimligt.
Vore kul att maila Paroc och fråga hur kalkylen är uppbyggd?
Däremot blir det säkert bättre komfort i källaren med lite isolering, men besparingarna tror jag inte ett ögonblick på.
Kan säga att jag testade att lägg ain värdena för mitt eget hus (som åxå är i Umeå!) och en 300mm isolering i källaren och kostaterade att jag skulle ha fri uppvärmning för hela huset! Helt plödsligt skulle jag inte ha några värmeförluster alls på de våningar som ligger ovanför mark.
Billigt trick!
Hoppas det ska lösa sig för dig.
Postad 15 September 2006 - 10:28
Unregisteredc26ad79f
-
Unregisteredc26ad79f
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
PatronPersson - Det är svårt att säga vad som är fel eftersom jag inte vet hur programmet är uppbyggt, men jag kan inte se detta som annat än lurendrejeri.
Ska försöka mig på ett kraftigt förenklat exempel: Antag att du har en villa som drar 35' kWh. Vi drar av endast 5' kWh för hushållsel och varmvatten. (Japp, det är lite) Kvar är 30' kWh uppvärmning, vilket är MYCKET även för en dålig bergvärmepump. Vi antar vidare att det är en 1,5-plans villa med källare. Vi gör dessutom det grova antagandet att man har lika mycket värmeförluster i varje plan, 10kWh. (Den som läst lite om värmeförluster i hus vet att det är samma fenomen som med mössan på vintern - mesta förlusterna går av om mössan inte är på, dvs om övervåningen är dåligt isolerad, men vi förenklar här.)
Säger vi grovt att 1kwh kostar en krona. Det skulle innebära att besparingen är lika stor som uppvärmningskostnaden för källaren. Verkar osannolikt. Lägger man till att ett hus som förbrukar så mycket säkert har en väldigt stor förlust pga otätheter så blir det ännu mer orimligt.
Vore kul att maila Paroc och fråga hur kalkylen är uppbyggd?
Däremot blir det säkert bättre komfort i källaren med lite isolering, men besparingarna tror jag inte ett ögonblick på.
Kan säga att jag testade att lägg ain värdena för mitt eget hus (som åxå är i Umeå!) och en 300mm isolering i källaren och kostaterade att jag skulle ha fri uppvärmning för hela huset! Helt plödsligt skulle jag inte ha några värmeförluster alls på de våningar som ligger ovanför mark.
Billigt trick!
Hoppas det ska lösa sig för dig.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag är böjd att hålla med om orimligheten i kalkylen. Tack för exemplet - jag gjorde också ett överslag efter att du påpekat orimligheten och anade nog att du hade rätt. Anledningen att jag inte direkt såg det orimliga är att vårt hus förbrukar runt 40' kWh på ett år, dvs besparingen var inte så nära totalförbrukningen. Jag tog faktiskt chansen och ringde Paroc och konfronterade en som heter Anders Olsson, han höll med om att det var missvisande och tydligen hade andra påpekat detta tidigare. Han försvarade kalkylen med att om källaren var det enda stället där värme avgick så skulle kalkylen stämma (dvs han bortsåg från att värmen letar sig ut på nya ställen efter man isolerat där nere). Till slut fick jag honom att erkänna att en tilläggsisolering på 200 mm runt källarväggarna skulle ge en årlig besparing på runt 2000-2500 kr. Närmare sanningen va? Han skulle dessutom ta ett snack med marknadsavdelningen för att försöka "rätta till" programmet. Case closed!
Postad 15 September 2006 - 11:11
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
40' per år låter väldigt mycket för ett hus med bergvärmepump. (Nu då jag vet ungefär var det ligger och vet att det är ganska normala 1,5-planare från slutet av 60/början av 70.) Måste vara en hel del som inte går till uppvärmning. Varmvatten, elektriska prylar och motorvärmare? Du borde landa kring 20-25' i förbrukning varav en del är hushållsel, men pumpen kanske är riktigt kass. Kanske skulle det vara den bästa investeringen för dig?  Vi bor rätt nära, har lite äldre hus och gick från 50' till 20' då vi för 4 år sedan skaffade bergvärme. Då har vi imponerande 9 cm isolering i väggar och 12 cm i tak. Vi är inte snåla och har mycket prylar som går alldeles för ofta ... för att inte tala om motorvärmarna till våra två bilar, dvs MYCKET "hushållsel". Han försvarade kalkylen med att om källaren var det enda stället där värme avgick så skulle kalkylen stämma (dvs han bortsåg från att värmen letar sig ut på nya ställen efter man isolerat där nere).  Det var ju ett intressant resonemang. Seriöst!  Kring 2' låter nog mer rimligt, men troligen lika gärna 1500 som 2500.  Starkt att ringa och konfrontera dem! Ska försöka snegla då jag har vägarna förbi Er gata och se om det pågår några projekt.
Postad 20 September 2006 - 07:14
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jo, helt billigt var det inte att gräva upp framsidan och isolera om, men nu vet jag att det är torrt på insidan. Fuktspärr på, ingen mekanisk kontakt mellan de nya innerväggarna och ytterväggen, ventilation i väggen och nu är det bara tapetseringen kvar.
Angående att det är kallare i en källare så trivs vi med det iom att vårt hus blir förbannat varmt även om jag har värmen avstängd. Rätt skönt att gå och lägga sig i en sval källare en varm sommarkväll.
Postad 20 September 2006 - 07:23
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Rastamannen - Skönt när det väl är gjort. Blir lite nyfiken.
Hur har du löst ventilationen i väggarna?
Hur fäste du väggarna?
Hur är anslutningen mot golvet löst?
Postad 20 September 2006 - 15:47
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Eftersom de inte har någon mekanisk kontakt med ytterväggarna ansåg jag att det räckte med att inte dra gipset hela vägen upp mot varken tak eller golv. Ventilerande lister i botten samt en slags utanpåliggande låda upptill som belysningen bor i.
Väggarna är fästa i stålreglar
Postad 21 September 2006 - 07:31
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Har jag tolkat det rätt att väggen bara sitter i golv och takreglar av plåt och att ventilationen är "självdrag"? Om ja - hur går luften förbi golvreglarna?
Har du golvvärme?
Postad 27 September 2006 - 09:50
infinity-Ante
-
infinity-Ante
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
hifisnubben:
Ditt "kompisprojekt" med målade betongväggar och akustikplattor beskriver väldigt bra det jag bygger nu  efter att ha rivit ner panel från -58, tagit bort isolering som var lagd direkt på källargolvet och sen trägolv på osv.. fick mig att läsa allt om fukt och källare som finns på nätet innan jag började renovera.
ps glömde säga att jag även dränerade utsidan.
bor för övrigt i Skellefteå - vi kanske är mera försiktiga/förståndiga häruppe
Postad 27 September 2006 - 10:02
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Ja, vi kanske är det ... Eller så är det helt enkelt så att har man sett hur det kan se ut då man gör fel så blir man lit emer försiktig och tar det säkraste alternativet. Skulle vara kul med lite bilder. (Nicke ska lägga ut då vi byggt klart, men ville inte lägga något under tiden ... så vi får se när det blir.)
Postad 27 September 2006 - 13:21
infinity-Ante
-
infinity-Ante
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Bilder kommer så småningom...
Har satt jul som tidsgräns, förmodligen blir jag klar före men med småbarn i hemmet vet man aldrig
Postad 27 September 2006 - 13:36
qwerty76
-
qwerty76
-
Användare
-
-
156 inlägg
Snabbfråga i samma ämne...
Jag har ett källarrum, målade betonväggar med silikatfärg. Ska ev göra detta till enklare biorum. Funderar på att ca 10 cm ifrån väggen hänga tungt tyg typ som Draperier på skena. detta gör ju att det inte blir tätt mellan vägg och tyg utan tyger så att säga hänger fritt ifrån skenor i taket. Tror ni detta skulle funka?
Postad 27 September 2006 - 14:49
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Jag har ett källarrum, målade betonväggar med silikatfärg. Ska ev göra detta till enklare biorum. Funderar på att ca 10 cm ifrån väggen hänga tungt tyg typ som Draperier på skena. detta gör ju att det inte blir tätt mellan vägg och tyg utan tyger så att säga hänger fritt ifrån skenor i taket. Tror ni detta skulle funka?
<{POST_SNAPBACK}>
Det bör det göra, för att vara extra säker så se till att det inte hänger ända ner till golvet samt om tyget kan hänga i lite större öglor så att du även får mellarum mellan tyg och tak.l case
Postad 28 September 2006 - 11:34
infinity-Ante
-
infinity-Ante
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
qwerty76ty76:
håller med "Case" det är nog inget problem - och framför allt skulle det nån gång börja lukta dåligt från tyget (mögla) så är det ju inget problem att ta bort/byta till skillnad från att bryta upp en vägg..
Postad 28 September 2006 - 13:00
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Eftersom tyget hänger fritt i luften så borde det ju inte bli blötare än resten av rummet. dvs om tyget skulle börja mögla så har nog soffan också börjat.
case
Postad 28 September 2006 - 13:17
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Det beror iofs lite på tyg och hur det hänger. Förkortat: Mögeltillväxt är relaterat till relativ fuktighet (rf). Rf är temperaturberoende. Med samma fuktkvot i rummet kan man alltså ha olika rf. Eftersom tyget kan fungera som isolering mot de (troligen) kalla väggarna kan det vara lite högre rf där. Det kan alltså börja möjla på baksidan av gardinerna innan du ser något på bordsduken.
Postad 29 September 2006 - 12:41
Stille
-
Stille
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej alla!
Vilken respons på min tråd! Kul med så mycket synpunkter!
Jag flyttar till huset om 1:a November och då tar byggandet fart! Vi får se hur jag löser allt när jag väl står där med verktygen i hand.
Tack ska ni ha allihop.
Mvh
Stefan
Postad 30 September 2006 - 10:46
woodis
-
woodis
-
Amatör
-
-
50 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Hade tänkt bygga på samma sätt, plus att jag skall sätta upp en fläcktkonvektor. En kompis byggde om sin källare på liknande sätt och fick mycket bra miljö. Lycka till med bygget
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|