Illamående av LCD
35 svar till detta ämne
Postad 21 August 2006 - 22:48
Zelan
-
Zelan
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Jahapp, Nu har man premiärat projektorn, en Epson TW-600 LCD.
Problemet är att sambon blir väldigt illamående och får ont i huvudet, även jag blev till en början lätt illamående men det gick över på cirka 5-10 minuter. Har aldrig hört talas om kraftigt illamående från LCD projektorer, så nu undrar jag givetvis vad detta beror på?
Mina fyra hetaste teorier är:
1. Bilden är för stor, 106" på cirka 3.8 meters avstånd som skapar en slags "åksjuka"
2. Inställningarna är om inte felaktika, så bristfälliga, samt att bilden inte har 100% skärpa.
3. Störningar från omgivning, i form av reflexer från ett skåp, samt två värmeljus som dock sitter bakom projektorn, alltså utom synhåll och bör vara försvaga.
4. Synfel.
Vad tror ni?
Efterssom min duk var transport skadad kan jag utan kostnad byta den mot en nyduk? kanske man ska välja en 88" tummare och få mindre bild? Eller kommer hon/vi vänja oss?
Postad 21 August 2006 - 23:58
Abe_T
-
Abe_T
-
Amatör
-
-
99 inlägg
vilket gött i-landsproblem...
Postad 22 August 2006 - 01:37
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Byt till en mindre duk eller flytta bak samt vänj er! En duk på runt 90" skulle vara optimal på erat nuvarande avstånd. (~190cm bred)
Postad 22 August 2006 - 07:16
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Skulle helt klart ha valt en mindre duk på det avståndet (speciellt eftersom ni upplever problem), ca 90" låter lagomt.
Blir mycket mindre stressande för ögon/nacke och hjärna.
Postad 22 August 2006 - 07:37
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Tycker inte alls att det är självklart att duken är för stor. 230cm brett på det avståndet är helt ok anser jag. Har själv upplevt illamående med min sambo på en Z4 på en duk som var cirka 80" på 3,5 meters avstånd. Vad det beror på vet jag inte. Det är ju väldigt enkelt att dra ner storleken 10" och testa hur det känns.
Postad 22 August 2006 - 07:49
Zelan
-
Zelan
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Har inte haft problem med en sådan här duk när jag testat i affär, visserligen ser man inte på filmen på samma sätt då. Tycker ändå jag följt rekommendationerna hyffsat bra, håller med om att en duk på kanske runt 96" skulle vara perfa, men en sådan fanns inte tillgänglig så då valde jag en 106" istället för 88".
Ska testa ikväll att göra bilden mindre och se hur vi upplever det hela.
Kom på ytterligare ett par saker inatt när jag låg vaken och funderade. Projektorn hänger i en egen konstruerad "vagga". Eftersom den är upphängd så finns det en möjlighet att tex fläkten gör att hela "vaggan" svänger en anning, även om man inte ser detta direkt kanske hjärnan för får problem?.
Sen har jag en lång 15m komponent kabel från DVDn, detta är givitvis inte lika skarpt som HDMI, eller DVI, finns det en möjlighet att detta påverkar bilden på annat sätt att den helt enkelt inte blir lika bra?
Postad 22 August 2006 - 07:50
Zelan
-
Zelan
-
Amatör
-
-
73 inlägg
BioBanditen: Hur löste ni illamåendet då? Finns det nån mirakelkur som gör att sambosarna blir bättre?
Postad 22 August 2006 - 08:28
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Har ju lyxen att jag har några projektorer att välja på... 
Jag vet inte vad det var med bilden som gjorde det men det var jobbigt att titta på.
Postad 22 August 2006 - 09:36
Zelan
-
Zelan
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Vetifan vad jag ska ta mig till, funderar även på om det kan vara så att det är för mörkt, ska prova att ha lite svag belysning så man får fler referenser i rummet än bara duken.
Postad 22 August 2006 - 09:59
Tord Inghammar
-
Tord Inghammar
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Själv får jag ont i huvudet och lätt åksjuk av vissa projektorer även LCD och plasma kan vara jobbiga att titta på. Jag upplever att jag ser regnbågs liknande färg försjutningar när bilden gör hastiga rörelser eller jag flyttar bilden från en punkt till en annan. Detta är på vissa projar så illa att jag inte kan titta på dem!! (bilden allså inte projen).
Enligt insatta personer beror detta på ett "synfel" som ca 1% av befolkningen har.
Postad 22 August 2006 - 11:14
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
En gång mådde jag illa när jag åkte bil, en annan gång när jag satt och jobbade, samt nån gång med jämna mellanrum på söndagar  ....
Vad är det som säger att det är projjens fel att ni mår illa, käkat nåt konstigt kanske...
Kan nästan lova att detta är nåt som inte kommer att hålla i sig...
Postad 22 August 2006 - 11:24
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Gumman min fick problem direkt när jag köpte första projen , ont i huvet yr & det visade sig att hon behövde glasögon .
Andra gången jag köpte proj så var hon med & kollade & när vi testade Sonys HS-60 så var den lite jobbig att se på när man satt på ett lite kortare avstånd men när vi flyttade bak en bit så blev bilden mkt trevligare . Prova & laborera med avstånd/stl på bilden .
Postad 22 August 2006 - 11:48
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Att sitta för nära en stor bild är ett säkert sätt att bli åksjuk om man ser en flim med mycket kamerarörelser etc. Det finns ett större antal inlägg om detta men alla har inte samma åsikt om optimal bildstorlek.
Kvoten mellan avstånd till skärmen och bildbredd brukar användas som mått på hur nära man sitter eller hur stor bilden upplevs som. Oftast skall man inte vara under 2.0 för att bilden inte skall upta för stor del av ens synfält. Någonstans mellan 2.2 och 2.5 är för de flesta "lagom". Med en ca. 2 meter bred bild bör man alltså sitta 4.4-5 meter från duken.
Jag valde att gå på en mindre bild när jag fixade om hemmabion sist. Från 2.3 meters bredd till 1.85. Visst det blir det lite mindre biokänsla med mindre bild men alla fel från DVD:s brister syns mycket mindre eller inte alls och bilden upplevs som maximalt skarp. När det är dags att uppgradera till HDTV och 1080p är det kanske läge att gå ner i kvot närmare 2.0 igen men inte innan dess.
Postad 22 August 2006 - 11:51
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
eller byt sambo
Postad 22 August 2006 - 15:15
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Tror helt klart på alternativ 1, för stor bild kontra avstånd är det väl rätt vanligt att man kan bli åksjuk vid för stor bild?
Sen att ögonen kan bli mer ansträngda i samma veva är nog inte omöjligt och som vi vet leder ofta ansträngda ögon till huvudvärk.
Har själv känt av åksjuka när jag kollat på för stor bild, dock har jag inte känt av ansträngda ögon, men det kan ju vara från person till person.
// Cineoholic
Postad 22 August 2006 - 15:28
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Första gången jag blev "åksjuk" av att titta på film var när jag provade ett par Sony Glasstron, som att sitta framför en 50-tummare på 1,5 meters avstånd. Hur man än vred på huvudet så var bilden fortfarande på exakt samma ställe vilket gjorde att man blev rätt yr. (För att inte tala om att spela Wipeout på playstation med samma glasögon)
Sitter man för nära bilden kan nog lite samma effekt uppstå då bilden omsluter en för stor del av synfältet...
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 22 August 2006 - 15:32.
Postad 23 August 2006 - 09:27
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Enligt THX-normen så ligger du väldigt nära optimalt tittavstånd (36° betraktningsvinkel). Men det är möjligt att det inte funkar för alla personer. Själv är jag tvungen att sitta på ca 2 ggr bildbredden pga en lågupplöst proje, så jag har inga egna erfarenheter att dela med mig av.
Postad 23 August 2006 - 09:42
Zelan
-
Zelan
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Tack för era tips och idéer,
Har testat lite mera igår, så med mörklagd lägenhet så har jag tweakat och ändrat alla möjliga saker och igår kväll när sambon kom hem från jobbet så var bion redo att testas igen.
Detta har jag kommit fram till, när jag satt mig på samma position som min sambo suttit på när vi kollat på film tidigare upptäckte jag en hemskt reflektion ifrån glasrutan på mitt dvdskåp, men även efter att jag eliminerat den, så upplevde jag efter en tids tittande att även jag blev lätt illamående. Vad jag då testade var att slå igång spottarna som jag installerat bakom duken samt använda mig av dimmer så dessa bara ger ifrån sig ett lätt ljus. Det kändes genast en anning bättre och efter att tweakad själva inställningarna på bilden så tyckte jag att bilden blivit behagligare.
När sambon kom hem så började vi med att sätta oss längst bak i rummet med svagt sken ifrån spotlights (cirka 5.8 meter till duken), samt minimerad bild till cirka 80". Efter 10 minuter kände hon inget illamående så vi flyttade fram till soffan (cirka 3.8m) från duken. Ytterligare 10 minuters tittande och fortfarande inget illamåande. Vi ökade bilden till en storlek på cirka 95" tum och ytterligare 10 minuter gav inte heller nåt illamående. Efter att sedan dragit på max bild(106") men med fortsatt lätt belysning så kändes inget illamående av. När jag senare slog av belysningen (med mitt coola fjärrsystem) så upplevde både hon och jag att det fanns tendens till att man kunde bli illamående.
Vi ska givetvis testa mer ikväll (King Kong ska härja), och då börja med fullstor bild med lätt belysning.
Slutsatser:
Antingen känndes det bättre för att vi stegvis ökade bildstorleken och blev mer "van" med storbild, eller så är det den lätta belysningen som gör att man får "referesner" från rummet, exempelvis samma man får från alla huvududen och från nödut skyltarna på riktigt bio.
Återkommer med en mer fullständing analys senare.
Postad 23 August 2006 - 21:06
Unregisteredf2c3ef7e
-
Unregisteredf2c3ef7e
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Jag kände då jag först såg filmer med projektorn min efter jag hade köpt den, att man kunde bli lite yr, inte illamående, fast duken kändes för stor, fast avvande mig det efter några filmer. Det är en vanesak, tråkigt att din sambo blir illamående. Pröva er fram, till en lösning.
Hoppas på det bästa.
Postad 23 August 2006 - 21:45
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Min gissning är en kombination av minst 1 och 4. Möjligtvis fler, men framförallt ettan.
Postad 24 August 2006 - 11:08
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Första gången jag blev "åksjuk" av att titta på film var när jag provade ett par Sony Glasstron, som att sitta framför en 50-tummare på 1,5 meters avstånd. Hur man än vred på huvudet så var bilden fortfarande på exakt samma ställe vilket gjorde att man blev rätt yr. (För att inte tala om att spela Wipeout på playstation med samma glasögon)
Sitter man för nära bilden kan nog lite samma effekt uppstå då bilden omsluter en för stor del av synfältet...
<{POST_SNAPBACK}>
Hur var bilden förövrigt med Glastron, godtagbar?
Postad 24 August 2006 - 13:57
Zelan
-
Zelan
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Så igår var det dags för vidare testning,
Efterssom tiden ej fanns för att se en hel film, så testade vi att se början på King Kong (cirka 20 minuter), är inte direkt några skakiga scener, men iaf. Varken jag eller tjejen blev illamående och förhoppningsvis är problemet löst.
Vad som har förhindrat illamående är att ha ett svagt svagt sken från spotlights som sitter bakom duken, detta gör enligt min uppfattning att själva bilden inte blir lika intensiv, och att man får fler saker i rummet att titta på (likt nödutgångs skylten på bio tex).
Ikväll så blir det film kväll och ett annat par kommer över för att kika. Kommer bli väldigt spännande och se om alla klarar sig från illamående.
Postad 24 August 2006 - 19:43
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Tråkigt att du behöver sabba bilden för att du skall kunna titta...
Postad 24 August 2006 - 19:45
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Hur var bilden förövrigt med Glastron, godtagbar?
<{POST_SNAPBACK}>
Nu var det iofs väldigt längesen, men den var helt OK vad jag kan minnas. Däremot blev man snabbt trött i ögonen.
Postad 24 August 2006 - 22:01
Unregisteredd3e6445d
-
Unregisteredd3e6445d
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Så igår var det dags för vidare testning,
Efterssom tiden ej fanns för att se en hel film, så testade vi att se början på King Kong (cirka 20 minuter), är inte direkt några skakiga scener, men iaf. Varken jag eller tjejen blev illamående och förhoppningsvis är problemet löst.
Vad som har förhindrat illamående är att ha ett svagt svagt sken från spotlights som sitter bakom duken, detta gör enligt min uppfattning att själva bilden inte blir lika intensiv, och att man får fler saker i rummet att titta på (likt nödutgångs skylten på bio tex).
Ikväll så blir det film kväll och ett annat par kommer över för att kika. Kommer bli väldigt spännande och se om alla klarar sig från illamående.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker det verkar lite synd att behöva använda spotlights eftersom bilden från projektorn blir bättre med total mörkläggning. När jag ser på min projektor brukar reflektionen från duken göra att hela rummet blir något upplyst så det borde inte behövas någon annan belysning. Men då har jag iofs ganska ljusa väggar och tak du kanske har ett mörkt rum med mörka färger? Jag tycker förövrigt det är jobbigt med snabba panoreringar och mycket rörelse i bilden då kan jag också bli lite lätt illamående måste jag erkänna.
Postad 24 August 2006 - 23:17
Zelan
-
Zelan
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Har sett på en film nu med ett par andra personer, alla vi var överens om att bilden inte blir sämre av av svagt sken på spotlights (ni ska veta att det verkligen är svagt), tvärtom upplevde vi alla att bilden blir behagligare och inte alls så intensiv. Alla fyra klarade sig utan illamående och huvudverk.
Nästa film kommer vi testa att ha total mörkläggning och se hur det känns nu när vi vant oss mer.
Postad 24 August 2006 - 23:23
MrJones
-
MrJones
-
Användare
-
-
190 inlägg
Så länge det inte kommer något ljus direkt på duken blir inte bilden sämre, snarare kan den upplevda kontrasten öka. Huruvida man sen föredrar totalt mörker eller inte är en smaksak (eller möjligen vanesak).
Postad 25 August 2006 - 22:04
Unregisteredd3e6445d
-
Unregisteredd3e6445d
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Så länge det inte kommer något ljus direkt på duken blir inte bilden sämre, snarare kan den upplevda kontrasten öka. Huruvida man sen föredrar totalt mörker eller inte är en smaksak (eller möjligen vanesak).
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror helt klart det är en vanesak men jag tänkte också att problemet kan vara att projektorn är väldigt ljusstark och att det på något sätt orsakar illamående? Med min projektor som har 1000 ansi bör det iallafall vara så mörkt som möjligt i rummet för bästa filmupplevelse.
Postad 27 August 2006 - 17:02
Unregisterede6cfb3f9
-
Unregisterede6cfb3f9
-
Användare
-
-
176 inlägg
Postad 18 February 2008 - 21:46
sprattlas
-
sprattlas
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag kan också känna mig illamående när jag kollar på film och detta beror på min nya sub. Verkar som att djupa bastoner påverkar mig på något negativt sätt.
Jag har inget sjukt bastryck men får verkligen illamånendekänslor från basen.
Ingen annan som upplevt detta?
Jo en annan grej jag tänkt lite på att man gärna drar på högre volym ju större bild man tittar på..
Redigerat av sprattlas, 18 February 2008 - 21:47.
Postad 19 February 2008 - 12:25
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
ALLT ströljus i en biosalong försämrar bilden mer eller mindre... Det är ett faktum...
Redigerat av Dr. Death, 19 February 2008 - 12:37.
Postad 19 February 2008 - 12:39
Unregistered03bafabb
-
Unregistered03bafabb
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Stäng av subben så inte ögonen omedvetet söker sig ner och läser.
Postad 19 February 2008 - 14:13
snutstrut
-
snutstrut
-
Användare
-
-
147 inlägg
eller så åker man ner till Tchad och får lite distans till sina vardagsbekymmer...
Redigerat av snutstrut, 19 February 2008 - 14:31.
Postad 19 February 2008 - 19:10
Unregistered529cdb41
-
Unregistered529cdb41
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
mkt blått ljus kan orsaka illamående..
Postad 20 February 2008 - 08:53
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
VM i trådlyft 2006-2008
Nej men allvarligt - tror att det hela beror på en kombination av storleken på duken och textningen som gör att man kan känna sig lite illamående - alltså inget som är relaterat till den projektionsteknik du valt.
Postad 20 February 2008 - 09:43
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Jag blev illamående av en 42 tums tv med ett tittavstånd på knappt 3 meter. Jag vande mig dessvärre aldrig. Nu har jag en 37 tums tv och det fungerar klockrent även om jag givetvis gärna haft en lite större bild vid filmtittande.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|