Finns det fortfarande inte några alternativ till X10 för att styra belysning med en PC som nav?
Svårt det där inget klart alternativ, har själv plöjt igenom massor med sidor på jakten efter något vettigt. Har en Power Sconi från
jbmediaFunkar väldigt bra med tex Nexa fjärrbrytare.
Men den gör inte precis vad jag vill just nu, kravet på mera funktionalitet växer med intresset

Jo jag har utelampor och några inne (Nexa) som jag schemalägger så att dessa går av och på bestämda tider (sen är det rätt kul att ha någgra knappar på HTPC'n att fjanta sig med. Släcka och tända)
Var inne på
Conrads prylar ett tag men, ja...svårt det här. Dessa är samma som
ELV säljer. Mycket roliga saker där för att automatisera sitt hem inte särskilt dyrt heller. Ja finns stryrpgm också
Contronics eller
IP-SymconNu gillar jag
Homeseer och
Mainlobby mera
Har köpt licens på Mainlobby (+server) och Musiclobby och leker fn. med det.
Oerhört lätt att fixa till knappar och menyer och komandom som man vill. (Se det som en svullstig fjärkontroll på steroider) Det är även där jag har min styrning av lampor från Power Sconin.
Integrerar på ett bra sätt med HTPC'n. Just detta med server och klienter är en bra lösning. Läs själv på deras sida för att få en känsla för vad det kan.
OK, nu vill jag också kunna ha lite snygga brytare på väggen, möjligen larm osv. som kan styras via macron alltså en kjedja av saker ska hända. "En god natt huset" eller "Borta" knapp.
Nu räcker inte Power Sconin till.
Hittade denna:
RFXCOM som verkar mycket intressant. Den kan både sända och motta RF. X10 på både USA och Europa standard
KlickON - Klick OFF prylar som verkar vara samma som Nexa (99% säker)
Ikea koppa stds också.
För mottagning och sändning av RF finns en rejäl antenn så att man verkligen minmerar risken för dålig räckvidd.
Det fina är att om man vill så kan usb enheten sättas i ett läge där den konverterar Nexa, Ikea koppla och Visonic larm till X10.
På detta sätt så ska det gå att få tex. Homeseer att funka bara finfint med Nexa.
Ja då kan man tex ha Nexa brytare och köpa X10 sändare av olika slag (i USA-billigare) Rörelsedetektorer tex.
Känns som om man skulle ha rätt så stor frihet att mixa efter eget huvud med RFXCOM.