Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styra belysning smart!

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 August 2006 - 14:50

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Finns det fortfarande inte några alternativ till X10 för att styra belysning med en PC som nav?
ZWave har ju finnits ett tag men jag lyckas inte hitta mycket för den europeiska marknaden. Tex så verkar det inte finnas några infällda väggdimmers/brytare.
Jag kör X10 nu men det är slött och opålitligt plus att väggdimmrarna från marmitech håller en usel mekanisk kvalitet. Dessutom har jag flyttat och vill inte slänga pengar på nya fasbryggor.

Postad 25 August 2006 - 13:25

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Om vi snackar i budgetklassen, så verkar de flesta ha positiva erfarenheter av Nexas grejer. Det är ju fråga om enkla RF-produkter med envägskommunikation, men de förefaller skapligt pålitliga. Skulle t ex någon brytare paja är det enkelt och billigt att byta ut, de finns ju överallt. Med en Power-Sconi kopplad till PCn kan du sedan styra hela rasket. Du kan även styra från t ex en Pronto.

/Micke

Postad 25 August 2006 - 17:10

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Om vi snackar i budgetklassen, så verkar de flesta ha positiva erfarenheter av Nexas grejer. Det är ju fråga om enkla RF-produkter med envägskommunikation, men de förefaller skapligt pålitliga. Skulle t ex någon brytare paja är det enkelt och billigt att byta ut, de finns ju överallt. Med en Power-Sconi kopplad till PCn kan du sedan styra hela rasket. Du kan även styra från t ex en Pronto.

/Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Har Nexa Infällda väggbrytare/dimmers? Jag betalar gärna lite mer för nått som funkar och har dubbelriktad kommunikation.. Kan väl tänka mig att betala runt tusenlappen per väggdimmer + interface och dylikt.

Postad 25 August 2006 - 21:40

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1036 inlägg
  • 0
Kolla dimmern i mitt galleri, funkar kanon med olika kommandon frö av/på/Dimma ner/dimma upp. Billig är den oxå. Det gäller bara att du har en prog.bar fjärr. Finns på classe olson för 400 pix

Postad 26 August 2006 - 00:49

CaptainMike
  • CaptainMike
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Kolla dimmern i mitt galleri, funkar kanon med olika kommandon frö av/på/Dimma ner/dimma upp. Billig är den oxå. Det gäller bara att du har en prog.bar fjärr. Finns på classe olson för 400 pix

<{POST_SNAPBACK}>

Hej,

Fungerar denna dimmer med två olika slingor, typ en för taket och en för väggen, eller måste två stycken användas för detta ändamål?

/M

Postad 26 August 2006 - 06:37

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Den har bara en dimmer så du kan inte dimmra flera saker oberoende av varandra.

Den verkar en utgående artikel för varuhusen säljer ut den för 200:- just nu och den går inte längre att köpa via webben.

Postad 26 August 2006 - 10:24

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1036 inlägg
  • 0
Då skall jag kila iväg och köpa några fler. Funkar klockrent.

Postad 26 August 2006 - 13:42

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Intressant... Vad innebär fjärrstyrd? IR?! Eftersom man kan programmera med vanlig fjärr menar jag... Finns även brytare i samma serie?

Hmm... Varför är den på väg ut förresten?! Dumt när de tar bort bra produkter juh! :rolleyes:

/Victor

Postad 26 August 2006 - 13:42

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Men då är den IR styrd och går inte på ett tillförlitligt sätt att styra från datorn?
Alltså, min tanke är att datorn skall vara nav i systemet. Sedan harjag myjlighet att styra hur jag vill, tex fjärr till datorn, webb, olika events triggade av olika händelser, etc.

(sen är det en bonus om man på datorn kan se statusen, dvs vilka lampor är på och hur mycket dom är dimmade. Detta även om man använt tryckknappen för att dimma dom..)

Redigerat av Unregisteredeee306cc, 26 August 2006 - 13:44.

Postad 26 August 2006 - 21:45

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Ja, Nexa har infällda brytare och dimmers, kolla t ex på Kjell&Co.

Är du ute efter ett lite mer 'riktigt' system, så kolla på www.conrad.se. De har ett husautomationssystem kallat FS20 som från PC kan styra belysning, temperatur, rullgardiner, markiser, larm etc. Fortfarande i 'privat'-klass, alltså inte proffsgrejor. Kör på 868MHz, till skillnad från 'vanliga' RF-prylar, som ligger på 433MHz.

/Micke

Postad 27 August 2006 - 16:39

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Är du duktig på elektronik kan ju en kik här vara av intresse. (Krille365 som bygger/byggt en egen mottagare till Nexa. Den läser alla huskoder och borde kopplad till exv datorn kunna hålla koll på olika enheters status (inte mha status utan mha senaste kommando då))... Lite jobb med dock :P

/Victor

Postad 28 August 2006 - 10:32

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Jula har också Nexa och någon annan kompatibel som kostar (?) billigt.
Tänk på att Classes dimmer är stor. Köpte en sådan men var tvungena att byta pga för låg WAF.

Postad 31 August 2006 - 22:38

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Finns det fortfarande inte några alternativ till X10 för att styra belysning med en PC som nav?

Svårt det där inget klart alternativ, har själv plöjt igenom massor med sidor på jakten efter något vettigt. Har en Power Sconi från jbmedia
Funkar väldigt bra med tex Nexa fjärrbrytare.
Men den gör inte precis vad jag vill just nu, kravet på mera funktionalitet växer med intresset :)
Jo jag har utelampor och några inne (Nexa) som jag schemalägger så att dessa går av och på bestämda tider (sen är det rätt kul att ha någgra knappar på HTPC'n att fjanta sig med. Släcka och tända)
Var inne på Conrads prylar ett tag men, ja...svårt det här. Dessa är samma som ELV säljer. Mycket roliga saker där för att automatisera sitt hem inte särskilt dyrt heller. Ja finns stryrpgm också Contronics eller IP-Symcon
Nu gillar jag Homeseer och Mainlobby mera
Har köpt licens på Mainlobby (+server) och Musiclobby och leker fn. med det.
Oerhört lätt att fixa till knappar och menyer och komandom som man vill. (Se det som en svullstig fjärkontroll på steroider) Det är även där jag har min styrning av lampor från Power Sconin.
Integrerar på ett bra sätt med HTPC'n. Just detta med server och klienter är en bra lösning. Läs själv på deras sida för att få en känsla för vad det kan.
OK, nu vill jag också kunna ha lite snygga brytare på väggen, möjligen larm osv. som kan styras via macron alltså en kjedja av saker ska hända. "En god natt huset" eller "Borta" knapp.
Nu räcker inte Power Sconin till.
Hittade denna: RFXCOM som verkar mycket intressant. Den kan både sända och motta RF. X10 på både USA och Europa standard
KlickON - Klick OFF prylar som verkar vara samma som Nexa (99% säker)
Ikea koppa stds också.
För mottagning och sändning av RF finns en rejäl antenn så att man verkligen minmerar risken för dålig räckvidd.
Det fina är att om man vill så kan usb enheten sättas i ett läge där den konverterar Nexa, Ikea koppla och Visonic larm till X10.
På detta sätt så ska det gå att få tex. Homeseer att funka bara finfint med Nexa.
Ja då kan man tex ha Nexa brytare och köpa X10 sändare av olika slag (i USA-billigare) Rörelsedetektorer tex.
Känns som om man skulle ha rätt så stor frihet att mixa efter eget huvud med RFXCOM.

Postad 03 September 2006 - 21:35

Recessor
  • Recessor
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Du beskriver ett behov av intelligent styrning, kolla EIB/Konnex
Europastandard som väl täcker dina behov och mycket mer därtill.

Du får dessutom möjligheten att integrera vissa avancerade kontrollenheter
såsom intelligenta hemstyrningar, larm, etc.

http://www.knx.se/
http://www.schneider...d.asp?BrandID=3
http://www.exomatic.se/

Lycka till!

[FONT=Times]Hellre död än dokukändis

Postad 04 September 2006 - 10:17

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Tackar Recessor!
Intressant läsning. Visst täcker detta mina behov och mer därtill men det känns kanske aningen dyrt för min budget.
Vill gärna anväda mig av Mainlobby och eventuellt homeseer. Det är en Dansk som utvecklat - utvecklar ett plugin för Lexels grejor (IHC) och Homeseer. Länk.
Har också sneglat på Bwired.nl för lite idéer. A10 som är en utveckling av X10 kanske är något? Urklipp från Bwired:

A10 circuitry provides the following performance enhancements:
- Signal Strength: A10 increases the signal strength of powerline transmitters form 3 volts peak to peak (VPP) to 6 VPP, effectively doubling
  the performance of X-10 transmitters over competitive products.
- Receive Sensitivity: The A10 module also improves the performance of powerline receivers by reducing the required signal level to 25 mV
  from the 100 mV requirement of competitive receivers.
- Two Way Communication: A10 modules provide both receive and transmit capability, providing user confidence in reliable operation.
- Signal to Noise Ratio: Current competitive products have an AGC circuit that helps to overcome noisy environments. That AGC circuit
  requires a 2:1 ratio of signal to noise to operate reliably. The A10 circuit requires only a 1.35:1 ratio.
- Noise Threshold: The A10 circuit can operate in powerline environments with as much as 3 volts of noise. Competitive products quit
  operating if the noise level exceeds 1 volt.

Länk till orginaltexten, klicka på Xanura

Edit: Bra priser på IHC prylar BilligIHC i Dannmark.
(Samma som Lexel)

Redigerat av Unregistered9bb18449, 04 September 2006 - 10:29.

Postad 12 December 2006 - 22:52

danne63
  • danne63
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
funkar verkligen nexa både till 240 v och lågvolts transformator typ 12v och går det att dimmra? :)

Postad 13 December 2006 - 10:29

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Vill du dimmra 230v så kör du denna. http://www.kjell.com/?item=50214&path=

Vill du dimmra 12v lågvolts halogen så kör du denna. http://www.kjell.com/?item=50208&path=

Postad 13 December 2006 - 22:26

larsdahlin
  • larsdahlin
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ett intressant program för automation är Mister House.
Finns här: http://misterhouse.sourceforge.net/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.