Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Irriterande blinkande diod i väntläge (suspend)

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 August 2006 - 22:12

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0
Har börjar få ordning på min HTPC men det är en sak som jag inte hittar någon direkt lösning på trots en del googlande. Jag stänger ner till väntläge (S3, suspend to ram) för att snabbt kunna starta upp och för att det verkar fungera bäst när GBPVR ska väcka datorn för att spela in program.

Problemet är att den blå power dioden på mitt Silvertech LC17 chassi börjar blinka i det läget. Det är troligen korrekt förfarande enligt moderkortet men det är väldigt irriterande. Tycker att det är fler som borde stött på samma problem.

Har några idéer till lösning:

1. Koppla bort dioden helt vilket gör lådan tråkigare.
2. Koppla den på pinne 1 och 2 istället för 1 och 3 på moderkortet. Vet dock inte vad resultatet kommer bli.
3. Sätta en kondensator över dioden så att det blir ett svagt pulserande istället för blinkande. Vet dock inte hur mycket ström dioden drar så det blir lite svårt att kalibrera storleken på kondensatorn.

Nån som har andra förslag eller kommentarer?

Postad 26 August 2006 - 22:54

Unregisteredc33003e2
  • Unregisteredc33003e2
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med mitt Zahlmanchassi. Hade den i sovrummet ett tag men vänteläge var ju helt uteslutet. Dioden är ljusstark! Jag har funderat på att sätta ett motstånd i serie med dioden eller eventuellt sätta ett mörkt ljusfilter framför. Jag är också självklart intresserad av någon bättre lösning.

Postad 27 August 2006 - 12:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Dioden är ljusstark! Jag har funderat på att sätta ett motstånd i serie med dioden eller eventuellt sätta ett mörkt ljusfilter framför. Jag är också självklart intresserad av någon bättre lösning.

Byta ut den mot en som inte lyser lika starkt ?

Postad 28 August 2006 - 17:54

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Jag har den perfekta lösning :)

1. Koppla bort dioden från strömindikator utgången på moderkortet
2. Koppla dioden (via någon slags pulsmodulering) till den vanliga 5V+ från nätagget

Detta ger dig en power indikator. Nu kommer snygga :blink:

3. Koppla en ANNAN diod (via liknande pulsmodulering) till 5V standby (finns på sladden till moderkortet) eller till en USB port om de är strömsatta vid standby. Det senare är ju givetvis trevligare då man slipper mekka med 20/24 pins kabeln.

Överkurs:
4. Rigga så att om power dioden lyser så kan inte standby dioden lysa.

Detta ger dig en separat diod för power och för standby. Pulsmoduleringen är för att du skall få svagare ljus på led:en (att bara sätta en resistor går förvisso, men det korrekta sättet att reglera ljusstyrkan för dioder är att pulsmodulera dom).

Enkel lösning, men det är oftast det bästa :D

Har inte gjort detta själv ÄNNU, men kommer att göra det vart det lider. Tänkte byta dioden mot en som är flerfärgad, dvs, samma diod kan visa olika färger.

Postad 28 August 2006 - 18:54

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0
Tack för svaret, LM 3595 kan kanske vara nått.

Postad 28 August 2006 - 19:21

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Har inte gjort detta själv ÄNNU, men kommer att göra det vart det lider. Tänkte byta dioden mot en som är flerfärgad, dvs, samma diod kan visa olika färger.

Jag är inne på det själv, då kan man se både när maskinen är på, och när den accessar disken.

Postad 17 November 2006 - 17:26

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Jag har också det här problemet. Ska nog koppla in power-leden på nått annat sätt. Det är väldigt dumt att moderkortstillverkarna inte lägger in en inställning för detta i BIOS. Så att man kunde välja om den ska blinka eller inte i standby-läge. Det kunde t.ex finnas 3 alternativ. 1. Helt av i standby. 2. Blinkande i standby. 3. Fast sken i standby.

Min blåa diod på mitt DIGN HV5 lyser hursomhelst alldeles för starkt när den blinkar i standby.

/Edit: Kopplade in powerleden på pc-speaker pinnarna istället, då lyser den inte alls när den är i standby. Satte in ett motstånd också för den lös mycket starkare från pc-speaker. Men jag mätte upp spänningarna med en multimeter. Det var 5 volt både på pc-speaker utgången och den riktiga power-led utgången, varför lös den mycket starkare på en av dom? Har det med strömstyrkan att göra eller?
Vore som sagt coolt att ordna så att det var olika färger om datorn var på eller i standby. Det blir nästa projekt.

Redigerat av Chimen, 17 November 2006 - 18:31.

Postad 17 November 2006 - 19:48

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0
Jag kopplade bort min diod helt och har istället kopplat en 12v lampa till nätaggregatet som jag har som bakgrundsbelysning till min TV men att sätta dioden på speaker verkar som en bra idé.

Det skulle kunna vara att dioden är pulsmodulerad som gör att den lyser svagare. Då visar en multimeter 5v eftersom den inte hinner med de korta pulsmellanrummen med 0v.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.