Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Acer Aspire L200 - 2995:-

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire L200 MediaCenter - 2,0GHz 512MB 160GB DVD±RW (Stationära datorer) 2 7.166666 (5) Inga priser
Acer Aspire L250 MediaCenter - 2,2GHz 512MB 250GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 4.749998 (3) Inga priser

Postad 11 July 2012 - 20:06

tommyq
  • tommyq
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Lyfter denna jättegamla tråd!!

Nu är det så att jag har en Acer L200 som har stått i förrådet i ett par år till ingen nytta. Idag slog det mig därför att det kanske hade varit kul att prova på en rejäl uppgradering till en modern strömsnål HTPC. Någon som vet om ett standard Micro ATX-kort passar i chassit? Exempelvis detta: https://www.prisjakt...kt.php?e=802643

Tanken är i så fall att komplettera detta med 8 gb ram, exempelvis: https://www.prisjakt...kt.php?p=535772

I övrigt tänkte jag behålla resten i burken, förutom TV-kortet som redan ligger på tippen.

Borde det fungera? I så fall skulle jag ju få ihop en skaplig HTPC med "rätt" yttermått för ungefär 1200:-.

Postad 28 August 2012 - 12:19

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Om jag inte minns fel så har L200 ett modifierat Hiper-chassi (lite annan front) som är byggt för m-ATX-moderkort så det borde fungera att uppgradera med nya komponenter...

Lite saker att tänka på:
- Höjden på chassit... Det står inget i specen för moderkortet om hur högt det är och OM det är för högt så är det svårt att hitta andra passande CPU-kylare som samtidigt är relativt tysta. Akasa har några låga modeller men kolla så de passar och att ljudnivån inte rusar iväg.
- Nätaggregatet: Dels är det bara på 200w (vilket borde fungera med det moderkort du valt) men dessutom tror jag att det har 20-polers anslutning till moderkortet (kan hända att det sitter med en extra 4-polig kontakt så att det passar)... moderkortet har 24-poler... om det inte passar direkt finns det adaptrar men risken finns att det inte får plats i chassit utan en del lödande...

Skriv gärna här igen om du ger dig på en uppgradering och hur det går... - jag skulle kunna tänka mig attt göra samma sak (det står en gammal L200 hos mina föräldrar)

Mvh
/Gelmax

Postad 12 September 2012 - 07:47

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Hej igen

Orkade inte vänta… har nu uppgraderat den gamla datorn till en modern HTPC. Följande komponenter än monterade:
Vill man uppgradera sin gamla L200 så måste man inte byta allt som jag gjort. Att byta till ovan nämnda moderkort och minne räcker en bra bit på väg och blir naturligtvis mycket billigare då SSD:n är den stora utgiften. Eftersom det endast finns plats för en hårddisk (eller ja - man skulle kunna få in en SSD och en 2,5''-HDD) valde jag att ta en större SSD än jag normalt hade valt. Jag valde att byta hårddisk av tre anledningar (brister med den som sitter där): den alstrar mycket värme, den knattrar riktigt mycket, den är ganska långsam... om man vill hålla nere kostnaderna måste man dock inte gå hela vägen till en SSD för att råda bot på dessa problem!

Som vanligt när man byger en dator så stöter man på såväl med- som motgångar

Medgångar:
- Moderkortet var mindre än vad jag väntat mig och "kortare" än det som satt där tidigare. Detta gjorde att det fanns mer luft i chassit än vad jag räknat med. CPU-kylaren hamnade nästan precis under ventilationshålen i chassit.
- Med moderkortet följer en liten CPU-fläkt. Jag hade tänkt köra fläktlöst men då det med ca 0,5mm marginal gick att få in fläkten och den dessutom var riktigt tyst monterade jag den ändå.
- Datorn blev (inte oväntat) förbaskat mycket snabbare än vad den var tidigare - dessutom blev den nästan helt knäpptyst (mycket svagt surrande som hörs om man lägger örat mot den)
- PSU:n räcker och har rätt anslutningar

Motgångar:
- Trots att HDD:n var ansluten med SATA så var ODD:n av IDE-typ… argh… detta moderkort har ingen IDE-anslutning så jag trodde jag skulle behöva leva utan ODD eller köpa en ny… tyvärr hittar jag bara en slim slotin med eject-knappen på samma ställe (så att det passar med chassit) och den kostar ca 1300:- (jag var inte sugen på att byta ut något som fungerar och nästan aldrig används samtidigt som det skulle innebära en 50% ökning av kostnaden...). Som väl är finns det små adaptrar som "gör om" en slim IDE-drive till SATA. Jag köpte adaptern på Misco - 208:- ink frakt (http://www.misco.se/?sku=1149164).
- Den 4-poliga sladden till ATX12 var precis så lång att den passade - tyvärr var den mycket spänd så dels fanns risken att kontakten på moderkortet skulle ta skada, dels fanns ingen möjlighet att någonsin använda ett riser-kort i chassit. Jag fixade detta med en enkel förlängningssladd från INET (19:-).

Det var allt för nu - återkommer om jag får fler mot-/medgångar :)

Mvh
/Gelmax

Redigerat av Gelmax, 12 September 2012 - 09:05.

Postad 12 September 2012 - 12:38

tommyq
  • tommyq
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Har inte varit inne här på ett tag, men kul att det fungerade bra. Själv köpte jag en Asus EEE-box med E45-processor istället och ställde tillbaka min L200 i förrådet. :)

Postad 27 February 2013 - 17:46

tommyq
  • tommyq
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Nu har även jag uppgraderat min gamla L200. "Behövde" en HTPC till sovrummet och bestämde mig för att ställa in min EEE-box där och bygga något lite vassare till vardagsrummet. Först hade jag tänkt att bygga något från grunden, men sedan bestämde jag mig för att utgå från min gamla L200. Några hundralappar sparar man ju in på chassi och DVD-läsare, dessutom passar L200 bra i min TV/stereo-bänk då den är väldigt låg.

Följande komponenter inhandlades:

Jag valde att utgå från ett mITX-moderkort, för att få mer luft i chassit än om jag hade valt mATX.
Hårddisk använde jag en 3,5 tums 1TB 5400rpm Seagate som jag hade liggandes, kanske byts denna till en SSD i framtiden även om det dröjer ett tag i så fall.

Övriga komponenter:

Converter från slim IDE till SATA, som Gelmax beskriver ett par inlägg upp.

Ovanstående processorkylare, då originalkylaren till i3-3225 är för hög för chassit.

Kanske byter jag även till PicoPSU för att sänka temperaturen i chassit.
För övrigt är jag grymt nöjd med innehållet.

Som operativsystem har jag valt Windows 8. Givetvis används XBMC i huvudsak.

Total byggkostnad hamnade på runt 2500:- exklusive operativsystem.
Känns enormt prisvärt med tanke på hur snabb datorn känns i alla lägen.
24p är heller inget problem längre, i och med nya HD4000-grafiken.

Alla valda komponenter kan varmt rekommenderas till andra som har en L200 ståendes i förrådet.

Edit: Scythe Kozuti-fläkten tar i locket på chassit, men det går att stänga. Dessutom behöver varvtalet sänkas med Speedfan för att den ska vara tyst. Inget större problem, men värt att känna till. Noctuas lågprofilkylare är säkert ett ännu bättre alternativ då den är några millimeter lägre. Dock lite dyrare.

Redigerat av tommyq, 06 March 2013 - 22:41.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.